1943 - Przystań Warszawa

23.01.2017 21:03 W trakcie realizacji
awatar Piotr Kaliszek
autor projektu

Stan realizacji projektu

Na luty br. przewidziano wybór realizator projektu.

Oddane głosy

552
Realizowany przez: Zarząd Zieleni m. st. Warszawy
Aktualizacja: 01.02.2018 16:02

Warszawiacy są już tłumnie nad Wisłą. Pora by zbliżyli się do wody. Jednak bez ogólnodostępnego pomostu/mola dostęp do wody jest bardzo utrudniony - i dla spacerowiczów, obserwatorów i dla wodniaków. Zaradzić temu ma ten projekt. Zaplecze dla niego stanowić będzie Przystań Warszawa, powstający wiślany ośrodek rekreacyjno-edukacyjny (www.przystan.warszawa.pl).

Kategoria projektu

  • edukacja
  • przestrzeń publiczna
  • sport

Koszt całkowity projektu

250 000,00 zł

Dzielnica

Śródmieście


Charakter projektu

Lokalny, Przywiśle


Lokalizacja projektu

Okolice ul. Zaruskiego przy istniejącym przejściu pod nią, od strony Portu Czerniakowskiego (nr obrębu 50611, nr działki 9)

Istotne informacje o lokalizacji

Port Czerniakowski, tuż przy przejściu pod ulica Zaruskiego (biała "rura" z terenu Przystani Warszawa do Portu)

Klasyfikacja projektu


Potencjalni odbiorcy projektu


Zasady korzystania z efektu realizacji projektu przez ogół mieszkańców

Pomost będzie ogólnodostępny:
- pewna część, wygrodzona i chroniona barierkami - dla wszystkich
- pewna część dostępna dla wszystkich wodniaków - z własnymi łódkami (kajaki, łodzie wiosłowe, łodzie motorowe), jak i korzystających ze sprzętu wypożyczonego (możliwość wypożyczenia na miejscu) czy też wsiadający/wysiadający z łodzi przewożących pasażerów.
Będzie on również dostępny dla osób niepełnosprawnych.
Ograniczenie dostępu do pewnej części nie jest większe niż np. w przypadku ścieżki rowerowej (dostępnej tylko dla rowerzystów).

Pełny opis projektu

Projekt zakłada wykonanie dojścia do pomostu/mola, trapu na pomost, ogólnodostępnej części stałej (ok 30-40 m kw.) ogrodzonej barierkami oraz części dla wodniaków (ok 150 m pomostu szerokości 2 m) - nie ograniczonymi barierkami, utrudniającymi dostęp do wody.
Cała konstrukcja opierać ma się na modułowych, polietylenowych pływakach, w części centralnej pokrytych drewnem lub materiałami drewnopodobnymi, ułatwiającymi poruszanie się i poprawiającymi estetykę.
Dojście do pomostu powinno umożliwiać dojazd wózkami - inwalidzkimi, dziecięcymi, z lżejszym sprzętem wodniackim.
Część centralna może być zamocowana dalbami (choć ze względu na kształt brzegu może to być utrudnione) lub cumowana, cześć wodniacka - cumowana.
Część wodniacka:
- przeznaczona powinna być dla jednostek o niskiej burcie - łodzi wiosłowych, kajaków, łodzi tradycyjnych - 10 cm nad wodę;
- powinna umożliwiać okresowe, łatwe przycumowywanie lub zmianę kształtu, w zależności od potrzeb;
- przeznaczona jest do bieżącej obsługi wodniaków, a nie stałego cumowania jednostek (nie pełni funkcji portowej).
Całość powinna być wyposażona w sprzęt ratowniczy oraz oświetlenie (na pomoście oraz z brzegu).
Wskazane jest zapewnienie monitoringu pomostu i dojścia do niego.
Mobilność części wodniackiej ma umożliwić również łatwe wykorzystywanie jej do obsługi wydarzeń takich jak pikniki (np. scena czy tymczasowy most przez Port) czy zawodów.

Uzasadnienie dla realizacji projektu

Warszawska Wisła to przestrzeń rozwijające się dynamicznie, niezwykle popularne miejsce rekreacji mieszkańców Warszawy. Warszawiacy bardzo chętnie spędzają wolny czas nad rzeką korzystając z możliwości jakie oferuje to miejsce. Port Czerniakowski stanowi centralne miejsce rekreacji wodnej Warszawy. Brak w nim jednak ogólnodostępnego, bezpiecznego, dostępnego dla niepełnosprawnych połączenia wody i lądu. Taką rolę mają mieć projektowane pomosty/molo. W połączeniu z ośrodkiem "Przystań Warszawa" (miejsce prowadzenie szkoleń, treningów, przechowywania sprzętu, wypożyczalnia, zaplecze socjalne itd.) stanowić będzie niezwykle istotne miejsce realizacji strategii m.st. Warszawy w upowszechnianiu żeglugi i rekreacji wodnej. Znacząco ułatwi Warszawiakom dostęp do Wisły.

Wstępny kosztorys projektu wraz z wyszczególnieniem jego składowych

Wykonie dojścia do pomostów: 50 tys.
Pomost centralny, wyposażenie: 50 tys.
Pomosty wodniackie: 75 tys.
Elementy cumowania: 25 tys.

Całkowity koszt projektu: 250 000,00 zł

Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?

TAK


Rodzaj oraz szacunkowa wartość kosztów eksploatacji efektu realizacji projektu w kolejnych latach

Główny koszt utrzymania to oświetlenie i sprzątanie oraz ew. monitoringu.
Pomosty polietylenowe nie wymagają szczególnej konserwacji.
Nadzór, okresowe zmiany czy przycumowywanie pomostów powinny należeć do operatora Przystani Warszawa.
Przyjęto koszt 1000 zł/miesiąc, choć wydaje się on nieco nadmiarowy.


Szacunkowy roczny koszt eksploatacji: 12 000,00 zł

Modyfikacje

  • 09.06.2017 14:43 - Koordynator w dzielnicy Śródmieście - sprawdź zmiany


Komentarze (6)

  • PiotrRFPW  06.02.2017 14:36
    Zastosowanie modułowych pływaków z polietylenu znacznie ułatwi aranżację kształtu tych pomostów w zależności od bieżących planów i potrzeb. Umożliwi tez ich demontaż na okres srogiej zimy. Bardzo istotne będzie precyzyjne zaplanowanie dostępu dla osób niepełnosprawnych.
    • Piotr Kaliszek  06.02.2017 16:02 Autor projektu
      Dokładnie tak! Stąd pomysł na pływaki polietylenowe a nie betonowe.
      Dostęp dla niepełnosprawnych będzie dużym wyzwaniem, ze względu na ukształtowanie terenu (dosyć stroma skarpa).
      Jednak jest to absolutną koniecznością, ze względu na sposób funkcjonowania Przystani Warszawa i ogólny brak takiego dostępu do Wisły w Warszawie.
      Wszelkie pomysły i konstruktywne uwagi bardzo mile widziane.
    • PiotrRFPW  06.02.2017 18:29
      Pomysł przystani "ślizgowej", o którym rozmawialiśmy 17 stycznia zabezpiecza dostęp dla niepełnosprawnych poprzez stały kąt nachylenia trapu, Pozostaje tylko kwestia dobrego zaplanowania pochyłości nabrzeża..,
  • Czerny-0469  14.02.2017 19:09
    Pomysł od dawna już popieram.
    Teraz czekać będę na realizację !
  • jacekblaz  14.02.2017 23:16
    Może warto się zastanowić także nad logistyką pomostów, które będą musiały być zabierane z nad rzeki Wisły do portów i ta przystań idealnie się do tego nadaje. Co więcej jest blisko oczyszczalni ścieków co stwarza ciekawą kombinację infrastruktury i turystyki. Dobrze, że ktoś myśli w sposób zrównoważony!
  • bobi.brs  27.02.2017 14:03
    Pomysł bardzo dobry, w końcu będzie można wykorzystać potencjał tego miejsca, w całej Warszawie brakuje bezpiecznego ogólnodostępnego pomostu. Brawo za inicjatywę.

Zaloguj się, aby komentować.