Przystań Warszawa

1943
Wybrany w głosowaniu - Projekt zwycięski / W trakcie realizacji
Pomysł na rok 2018
Lokalizacja Śródmieście
Przywiśle
Autor pomysłu Piotr Kaliszek
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
250 000 zł
Kategoria
  • edukacja
  • przestrzeń publiczna
  • sport
Poziom zgłaszanego projektu
lokalny
Oddano 552 głosów za tym projektem
Warszawiacy są już tłumnie nad Wisłą. Pora by zbliżyli się do wody. Jednak bez ogólnodostępnego pomostu/mola dostęp do wody jest bardzo utrudniony - i dla spacerowiczów, obserwatorów i dla wodniaków. Zaradzić temu ma ten projekt. Zaplecze dla niego stanowić będzie Przystań Warszawa, powstający wiślany ośrodek rekreacyjno-edukacyjny (www.przystan.warszawa.pl).

Realizacja pomysłu

Aktualizacja:
01.02.2018 16:02
Na luty br. przewidziano wybór realizator projektu.
Jednostka odpowiadająca za realizację: Zarząd Zieleni m. st. Warszawy

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
lokalny
Dzielnica:
Śródmieście
Obszar objęty pomysłem:
Przywiśle
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Okolice ul. Zaruskiego przy istniejącym przejściu pod nią, od strony Portu Czerniakowskiego (nr obrębu 50611, nr działki 9)
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
Port Czerniakowski, tuż przy przejściu pod ulica Zaruskiego (biała "rura" z terenu Przystani Warszawa do Portu)
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Warszawiacy są już tłumnie nad Wisłą. Pora by zbliżyli się do wody. Jednak bez ogólnodostępnego pomostu/mola dostęp do wody jest bardzo utrudniony - i dla spacerowiczów, obserwatorów i dla wodniaków. Zaradzić temu ma ten projekt. Zaplecze dla niego stanowić będzie Przystań Warszawa, powstający wiślany ośrodek rekreacyjno-edukacyjny (www.przystan.warszawa.pl).
Opis projektu
Projekt zakłada wykonanie dojścia do pomostu/mola, trapu na pomost, ogólnodostępnej części stałej (ok 30-40 m kw.) ogrodzonej barierkami oraz części dla wodniaków (ok 150 m pomostu szerokości 2 m) - nie ograniczonymi barierkami, utrudniającymi dostęp do wody.
Cała konstrukcja opierać ma się na modułowych, polietylenowych pływakach, w części centralnej pokrytych drewnem lub materiałami drewnopodobnymi, ułatwiającymi poruszanie się i poprawiającymi estetykę.
Dojście do pomostu powinno umożliwiać dojazd wózkami - inwalidzkimi, dziecięcymi, z lżejszym sprzętem wodniackim.
Część centralna może być zamocowana dalbami (choć ze względu na kształt brzegu może to być utrudnione) lub cumowana, cześć wodniacka - cumowana.
Część wodniacka:
- przeznaczona powinna być dla jednostek o niskiej burcie - łodzi wiosłowych, kajaków, łodzi tradycyjnych - 10 cm nad wodę;
- powinna umożliwiać okresowe, łatwe przycumowywanie lub zmianę kształtu, w zależności od potrzeb;
- przeznaczona jest do bieżącej obsługi wodniaków, a nie stałego cumowania jednostek (nie pełni funkcji portowej).
Całość powinna być wyposażona w sprzęt ratowniczy oraz oświetlenie (na pomoście oraz z brzegu).
Wskazane jest zapewnienie monitoringu pomostu i dojścia do niego.
Mobilność części wodniackiej ma umożliwić również łatwe wykorzystywanie jej do obsługi wydarzeń takich jak pikniki (np. scena czy tymczasowy most przez Port) czy zawodów.
Uzasadnienie realizacji projektu
Warszawska Wisła to przestrzeń rozwijające się dynamicznie, niezwykle popularne miejsce rekreacji mieszkańców Warszawy. Warszawiacy bardzo chętnie spędzają wolny czas nad rzeką korzystając z możliwości jakie oferuje to miejsce. Port Czerniakowski stanowi centralne miejsce rekreacji wodnej Warszawy. Brak w nim jednak ogólnodostępnego, bezpiecznego, dostępnego dla niepełnosprawnych połączenia wody i lądu. Taką rolę mają mieć projektowane pomosty/molo. W połączeniu z ośrodkiem "Przystań Warszawa" (miejsce prowadzenie szkoleń, treningów, przechowywania sprzętu, wypożyczalnia, zaplecze socjalne itd.) stanowić będzie niezwykle istotne miejsce realizacji strategii m.st. Warszawy w upowszechnianiu żeglugi i rekreacji wodnej. Znacząco ułatwi Warszawiakom dostęp do Wisły.

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu
Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
Wykonie dojścia do pomostów: 50 tys.
Pomost centralny, wyposażenie: 50 tys.
Pomosty wodniackie: 75 tys.
Elementy cumowania: 25 tys.
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
250 000,00 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Rodzaj oraz szacunkowa wartość kosztów eksploatacji efektu realizacji projektu w kolejnych latach
Główny koszt utrzymania to oświetlenie i sprzątanie oraz ew. monitoringu.
Pomosty polietylenowe nie wymagają szczególnej konserwacji.
Nadzór, okresowe zmiany czy przycumowywanie pomostów powinny należeć do operatora Przystani Warszawa.
Przyjęto koszt 1000 zł/miesiąc, choć wydaje się on nieco nadmiarowy.
Szacunkowy roczny koszt eksploatacji:
12 000,00 zł

Modyfikacje

09.06.2017 14:43
Koordynator w Dzielnicy Śródmieście
Oddano 552 głosów za tym projektem
Wyślij pytanie do autora

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (6)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Zastosowanie modułowych pływaków z polietylenu znacznie ułatwi aranżację kształtu tych pomostów w zależności od bieżących planów i potrzeb. Umożliwi tez ich demontaż na okres srogiej zimy. Bardzo istotne będzie precyzyjne zaplanowanie dostępu dla osób niepełnosprawnych.
    PiotrRFPW  06.02.2017 14:36
    • Dokładnie tak! Stąd pomysł na pływaki polietylenowe a nie betonowe.
      Dostęp dla niepełnosprawnych będzie dużym wyzwaniem, ze względu na ukształtowanie terenu (dosyć stroma skarpa).
      Jednak jest to absolutną koniecznością, ze względu na sposób funkcjonowania Przystani Warszawa i ogólny brak takiego dostępu do Wisły w Warszawie.
      Wszelkie pomysły i konstruktywne uwagi bardzo mile widziane.
      Piotr Kaliszek  06.02.2017 16:02 Autor projektu
    • Pomysł przystani "ślizgowej", o którym rozmawialiśmy 17 stycznia zabezpiecza dostęp dla niepełnosprawnych poprzez stały kąt nachylenia trapu, Pozostaje tylko kwestia dobrego zaplanowania pochyłości nabrzeża..,
      PiotrRFPW  06.02.2017 18:29
  • Pomysł od dawna już popieram.
    Teraz czekać będę na realizację !
    Czerny-0469  14.02.2017 19:09
  • Może warto się zastanowić także nad logistyką pomostów, które będą musiały być zabierane z nad rzeki Wisły do portów i ta przystań idealnie się do tego nadaje. Co więcej jest blisko oczyszczalni ścieków co stwarza ciekawą kombinację infrastruktury i turystyki. Dobrze, że ktoś myśli w sposób zrównoważony!
    jacekblaz  14.02.2017 23:16
  • Pomysł bardzo dobry, w końcu będzie można wykorzystać potencjał tego miejsca, w całej Warszawie brakuje bezpiecznego ogólnodostępnego pomostu. Brawo za inicjatywę.
    bobi.brs  27.02.2017 14:03
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany