Ze względu na obowiązujący stan epidemii zmianie uległ harmonogram budżetu obywatelskiego na 2021 r.

Ocena projektów: 22 stycznia - 24 czerwca 2020 r.
Odwołania od wyników oceny: 24 czerwca - 14 sierpnia 2020 r., w tym składanie odwołań przez autorów od 24 do 30 czerwca 2020 r.
Głosowanie: 1 - 15 września 2020 r.
Ogłoszenie wyników głosowania: 30 września 2020 r.

więcej informacji

Bulwar nad Trasą Łazienkowską – chodnik i zieleń

1321
Wybrany w głosowaniu - Projekt zwycięski / W trakcie realizacji
Pomysł na rok 2018
Lokalizacja Śródmieście
Śródmieście Południowe
Autor pomysłu Maria Puciata
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
451 000 zł
Kategoria
  • komunikacja/drogi
  • przestrzeń publiczna
  • zieleń miejska
Poziom zgłaszanego projektu
lokalny
Oddano 592 głosów za tym projektem
Proponowany bulwar, aleją Armii Ludowej od Pola Mokotowskiego do zielonych terenów Jazdowa, Parku Ujazdowskiego i Łazienkowskiego ustanowiłby połączenie spacerowe wzdłuż trasy Łazienkowskiej tych dwóch pięknych oaz warszawskiej zieleni - od Ronda Jazdy Polskiej do ul. Marszałkowskiej. Przy wcześniejszym zapewnieniu zielonej bariery odgradzającej od hałasu i spalin samochodów poruszających się w dole.

Realizacja pomysłu

Aktualizacja:
08.05.2020 13:17

Przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej ogłoszono w październiku 2017 i unieważniono z powodu braku ofert. Dokumentacja projektowa została opracowywana we własnym zakresie. W październiku 2019 r. ogłoszono przetarg na realizację prac w terenie. Przetarg został unieważniony z powodu przekroczenia kosztorysu. Ponowny przetarg ogłoszono w lutym 2020 r. i rozstrzygnięto. Umowa z wykonawcą została podpisana.

Jednostka odpowiadająca za realizację: Zarząd Dróg Miejskich

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
lokalny
Dzielnica:
Śródmieście
Obszar objęty pomysłem:
Śródmieście Południowe
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
al. Armii Ludowej 13, 15, 17 i narożnik ul. Marszałkowskiej 21/25 - wzdłuż Trasy Łazienkowskiej (od Ronda Jazdy Polskiej do ul. Marszałkowskiej)
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Proponowany bulwar, aleją Armii Ludowej od Pola Mokotowskiego do zielonych terenów Jazdowa, Parku Ujazdowskiego i Łazienkowskiego ustanowiłby połączenie spacerowe wzdłuż trasy Łazienkowskiej tych dwóch pięknych oaz warszawskiej zieleni - od Ronda Jazdy Polskiej do ul. Marszałkowskiej. Przy wcześniejszym zapewnieniu zielonej bariery odgradzającej od hałasu i spalin samochodów poruszających się w dole.
Opis projektu
Wnioskowany ciąg spacerowy – bulwar, od Pola Mokotowskiego do zielonych terenów Jazdowa, Parku Ujazdowskiego i Parku Łazienkowskiego ustanowiłby połączenie spacerowe tych dwóch pięknych akwenów warszawskiej zieleni. Tym bardziej, że kolejny odcinek spacerowy nad Trasą Łazienkowską – od ul. Marszałkowskiej do Placu na Rozdrożu jest obecnie ujęty planami jego uporządkowania. Fragment odcinka Trasy Łazienkowskiej jest już objęta przegłosowanym projektem nr 960 - BP2017 pn. „Kwiaty nad Trasą Ł.” który będzie realizowany w roku 2017.
Całkowita długość całego odcinka spacerowego: ok. 250 m. (od Ronda Jazdy Polskiej do ul. Marszałkowskiej) – ok. 250 m. Długość odcinka od ul. Polnej do ul. Marszałkowskiej – ok. 170 m.
Uzasadnienie realizacji projektu
Dotychczasowy brak połączenia spacerowego/rekreacyjnego dwóch zielonych obszarów rekreacyjnych w Warszawie: Pola Mokotowskiego z Jadowem i Parkiem Ujazdowskim i Łazienkowskim

Charakterystyka

Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
Wstępny kosztorys projektu obejmuje:
• opracowanie projektu zieleni: 6.000 zł
• opracowanie projektu budowlanego: 25.000 zł
• budowa/remont chodnika (wyłożenie podłoża dużymi płytami betonowymi 170 m x 5 m = 850 m.kw. x 25.000/100m.kw. =) 212.000
• wygrodzenie metalowe wzdłuż trawników zabezpieczające nowo założone trawniki i kwietniki: 60.000 zł.
• zakładanie trawników wzdłuż bulwaru: ok. 6.000 zł
• sadzenie roślin typu okrywowych pod drzewami – ze względu na duże zacienienie drzewami rosnącymi obok (krzewy, żywopłoty): 50.000 zł
• koszt wykonania pielęgnacji gwarancyjnej w zakresie założonej zieleni (okres 3-letni): 36.000 zł
• 4 latarnie parkowe LED wraz z kablem zasilającym: 14.000,- zł / szt. (4 szt.) = 56.000 zł
Ogółem koszt realizacji projektu: 451.000 zł
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
451 000,00 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Rodzaj oraz szacunkowa wartość kosztów eksploatacji efektu realizacji projektu w kolejnych latach
Ogółem wysokość kosztów eksploatacji (utrzymania) efektu realizacji projektu w kolejnych latach - pielęgnacja zieleni: ok. 7.000,00 zł
Szacunkowy roczny koszt eksploatacji:
7 000,00 zł

Modyfikacje

19.03.2017 22:52
Autor projektu
06.04.2017 13:38
Koordynator w Zarządzie Dróg Miejskich
09.06.2017 15:36
Koordynator w Dzielnicy Śródmieście

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (9)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Na pewno przydałoby się odświeżyć ten ciąg, ale mam wątpliwości, czy rośliny wystarczą, by doprowadzić hałas do znośnego poziomu. Według ostatniej mapy akustycznej, na całej szerokości ciągu (od ściany do ściany budynku) wykracza on poza skalę (>75dB LDWN).
    Maciej S.  24.01.2017 13:40
  • Tu bulwar nie pomoże na tą zdegradowaną przestrzeń. Trasę Ł należy zakryć tunelem i zrobić park, jak to się robi w wielu miastach świata.
    gubanski  25.01.2017 21:23
  • Trasa Łazienkowska powinna być przykryta od ul. Waryńskiego do Agrykoli (do klubu Legii)ponieważ jest bardzo duży hałas nieustannie jeżdżących samochodów, a zupełnie nieznośny w okresie sprzyjającym jeździe na motorach . Motocykliści nie mają żadnych oporów, jeżdżą o każdej godzinie nocy, robią wyścigi. Jest to coraz bardziej uciążliwe . Czasami to nawet zamknięcie okna w lecie nic nie daje, hałas przenika przez szczelne okna plastikowe. Pomimo terenów zielonych w tym miejscu zamieszkiwanie jest bardzo trudne . Wielu znajomych wyprowadza się i wynajmują mieszkania, a czy nie lepiej by było aby można w tym miejscu wypoczywać a nie żyć w ciągłym stresie . Miejsce nad Trasą stało by się miejscem wypoczynku , spotkań ze znajomymi w przyjaznym środowisku...
    adamno31  04.03.2017 19:53
  • Tak, w pełni się zgadzam – Trasa powinna być przykryta i to jak najszybciej.
    Ale myślę, że zamiast czekać na realizację wielomilionowej inwestycji w nieokreślonej bliżej przyszłości, należy zrobić coś na najbliższy okres.
    Bo spójrzmy na historię planów przebudowy Trasy (za warszawa.wikia.com):
    - już w 2001 roku przykrycie Trasy Łazienkowskiej wpisano w miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, ale kolejne zmiany ekip rządzącej Warszawą spowodowały zarzucenie tego planu;
    - w 2006 roku hiszpańska firma Apia XXI opracowała własną koncepcję modernizacji Trasy Łazienkowskiej. Zaproponowała częściowe przykrycie Trasy Łazienkowskiej na odcinku od Ronda Jazdy Polskiej do ulicy Marszałkowskiej;
    - w maju 2008 roku architekt Wojciech Kuczura przedstawił koncepcję przykrycia Trasy na Jazdowie - w pobliżu Łazienek, i umieszczenia na tej zabudowie budynku Muzeum Historii Polski. Plan ten przyjęto w 2009 roku i w kwietniu 2009 rozpisano przetarg na projekt. W grudniu 209 wybrano realizację pracowni Paczowski et Fritsch Architectes, nic jednak nie wiadomo, kiedy inwestycja ruszy…
    Jestem za tym, aby równolegle naciskać w tej sprawie i lobbować, ale żyć musimy tu i teraz. I zrobić to, co w danym momencie jest w naszym zasięgu – poprzez Budżet Partycypacyjny.
    MARIA MARIA  05.03.2017 00:33 Autor projektu
    • W 2014 r. Muzeum Historii Polski zostało przeniesione do Cytadeli, plan przykrycia Trasy Łazienkowskiej zniknął w niepamięci.
      AndrzejGorz  05.03.2017 20:56
  • A może zrobić projekt do BP - przekrycie trasy Ł, podzielić to na etapy i może by się udało ?

    Cieszę się, że problem jest widziany przez mieszkańców, ale faktycznie, trasę trzeba przekryć i zrobić park.
    hubertop  25.03.2017 20:09
    • koszt przykrycia Trasy Łazienkowskiej to setki milionów złotych, co więcej regulamin BP wyklucza możliwość finansowania etapów projektu
      AndrzejGorz  25.03.2017 20:17
    • No tak, zapomniałem, wielka szkoda. Co do etapowania myślałem po prostu o oddzielnie złożonych projektach. W takim razie nie wiem jak skłonić Miasto do ponownego rozpatrywania tego pomysłu.
      hubertop  25.03.2017 20:52
  • Jeśli tylko dla mieszkańców nieruchomości przy ul. Marszałkowskiej zostanie wytyczona droga konieczna (o którą trwa właśnie postępowanie sądowe) - inna niż właśnie po odcinku Armii Ludowej, który zgodnie z rejestrem gruntów jest drogą, to z przyjemnością poprę taki projekt. Jednak aktualnie projekt ten zakłada odcięcie części mieszkańców od dojazdu do posesji. Chyba, że bulwar umożliwi także poruszanie się samochodów mieszkańców dojeżdżających do posesji (tzw. woonerf). Sam pomysł zadbania o zieleń na tym odcinku jest świetny, trawnik jest tam duży i bardzo zaniedbany, a mogły by się tam znaleźć piękna trawa, kwiaty i jakieś ładne ogrodzenie.
    Beata ŚRPŁD  14.06.2017 13:21
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany