Wiejska strefa zamieszkania

1336
Oceniony negatywnie
Pomysł na rok 2019
Lokalizacja Śródmieście
Autor pomysłu Robert Buciak
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
605 000 zł
Kategoria
  • komunikacja/drogi
  • przestrzeń publiczna
  • zieleń miejska
Poziom zgłaszanego projektu
ogólnodzielnicowy
Chciałbym, aby w Warszawie powstało więcej przestrzeni, gdzie można bezpiecznie poruszać się pieszo. Dlatego warto inwestować w dobrze zaprojektowane strefy zamieszkania, z wygodną nawierzchnią, zielenią i małą architekturą. Proponuję taką strefę zamieszkania zaprojektować i zbudować na ulicy Wiejskiej, gdzie często można spotkać wielu spacerowiczów.

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
ogólnodzielnicowy
Dzielnica:
Śródmieście
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
ul. Wiejska od Pięknej do Maszyńskiego i początkowy odcinek ul. Matejki
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
ul. Wiejska od Pięknej do Maszyńskiego i początkowy odcinek ul. Matejki (przed pomnikiem)
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Chciałbym, aby w Warszawie powstało więcej przestrzeni, gdzie można bezpiecznie poruszać się pieszo. Dlatego warto inwestować w dobrze zaprojektowane strefy zamieszkania, z wygodną nawierzchnią, zielenią i małą architekturą. Proponuję taką strefę zamieszkania zaprojektować i zbudować na ulicy Wiejskiej, gdzie często można spotkać wielu spacerowiczów.
Opis projektu
Projekt polega na przebudowie odcinków ulic Wiejskiej i Matejki oraz zmianie tam organizacji ruchu na strefę zamieszkania. Przebudowa ma polegać na zamianie asfaltowej jezdni na kamienną analogicznie do projektu Placu Pięciu Rogów: http://www.um.warszawa.pl/aktualnosci/wroci-plac-pieciu-rogow
W ten sposób może powstać ciągła jednolita przestrzeń dla pieszych pod Pomnikiem Armii Krajowej i Polskiego Państwa Podziemnego oraz budynkami parlamentu. Ułatwi to poruszania się spacerowiczom, a w szczególności osobom starszym, dzieciom oraz z niepełnosprawnościami, którzy licznie przychodzą tam w celach turystycznych.
Teren przed parlamentem jest mniejszy i mniej skomplikowany niż Plac Pięciu Rogów, stąd dużo niższe koszty niż w tamtym projekcie.

Zamiana jezdni na strefę zamieszkania spowoduje, że ulicami Wiejską i Matejki nadal będą mogły jeździć pojazdy, ale z maksymalną prędkością 20 km/h. Będą też musiały ustępować miejsca pieszym. Uspokojenie ruchu pozwoli na wygospodarowanie z szerokiej jezdni ul. Wiejskiej (8 metrów, dwa pasy o szerokości 4 metry, czyli takie same jak na autostradach) przestrzeni, gdzie będą mogły zostać ustawione estetyczne donice z drzewami oraz ławki. Pozwoli to w przyjemnej atmosferze podziwiać otaczającą zabytkową modernistyczną architekturę i usiąść w trakcie spaceru.

Projekt wzorowany jest na Oslo, gdzie główna ulica miasta Karl Johans Gate zaprojektowana jest jako deptak. Prowadzi ona od zamku królewskiego obok budynku parlamentu (na zdjęciu po prawej) do dworca kolejowego: https://www.google.pl/maps/@59.9135229,10.7398955,3a,75y,153.49h,90.48t/data=!3m6!1e1!3m4!1s3SZnNZxFJNhOjh8NP2Tvhw!2e0!7i13312!8i6656

W załączniku znajduje się prowizoryczny rysunek, jak mogłyby wyglądać zmiany na zdjęciu lotniczym.
Uzasadnienie realizacji projektu
Warszawa cierpi na niską estetykę większości ulic i ich małą przyjazność dla ruchu pieszego. Warto, aby poprawa została dokonana w kluczowych, reprezentacyjnych miejscach miasta, gdzie często przebywa wielu spacerowiczów. Jednym z nich są ulice przed parlamentem. Przebudowa tego miejsca zgodnie z najlepszymi wzorami estetycznymi i użytkowymi spowoduje, że współczesna praktyka urbanistyczna dotrze do kluczowych osób decyzyjnych w całym państwie. W ten sposób jest szansa, że dobrze wyglądające i działające ulice zobaczymy w niedługim czasie w wielu innych miejscach miasta i kraju. Badania naukowe dowodzą też, że dobrze zaprojektowane ulice wpływają też pozytywnie na stan psychiczny ludzi.

Charakterystyka

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
Przebudowa 1000 m2 jezdni na deptak - 500 tys. zł
Zieleń i mała architektura - 40 tys. zł
Zmiana organizacji ruchu - 10 tys. zł
Projekt budowlany i organizacji ruchu - 55 tys. zł
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
605 000,00 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

Brak komentarzy

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany