117 - Zieleń zamiast betonu

08.01.2018 02:16
awatar Sylwia Jedyńska
autor projektu

Stan realizacji projektu

Oddane głosy

1237

Spacerujmy wśród zieleni na Starym Mokotowie!
Projekt dotyczy kwartału ulic Kazimierzowskiej-Racławickiej-Puławskiej-Ursynowskiej i zakłada:
- wymianę nawierzchni zapłytowanej na zieleń
- nasadzenia drzew
- krzewów ozdobnych
- żywopłotów
- posadowienie dwóch ławek w otoczeniu ściany bluszczy

Kategoria projektu

  • przestrzeń publiczna
  • zieleń miejska

Koszt całkowity projektu

90 000,00 zł

Dzielnica

Mokotów


Charakter projektu

Lokalny, Stary Mokotów


Lokalizacja projektu

ul. Bałuckiego (od ul. Racławickiej do ul. Ursynowskiej)
ul. Olkuska
ul. Racławicka (od ul.Kazimierzowskiej do ul. Puławskiej)
ul. Ursynowska (od ulicy Kaziemierzowskiej do ul. Puławskiej)

Klasyfikacja projektu


Potencjalni odbiorcy projektu


Zasady korzystania z efektu realizacji projektu przez ogół mieszkańców

Z efektów projektu będą mogli skorzystać wszyscy z okolicy bliższej i dalszej bez ograniczeń czasowych.

Pełny opis projektu

Kwartał ulic Kazimierzowska - Racławicka - Puławska - Ursynowska na tle Parku Dreszera i zadrzewionej ul. Ursynowskiej jawi się dość ubogi w zieleń.

Projekt przewiduje:
- wymianę nawierzchni utwardzonych na zieleń, zagospodarowanie odzyskanych fragmentów pasa drogowego poprzez nasadzenia drzew, krzewów ozdobnych i żywopłotów
- posadowienie dwóch szt. ławek w otoczeniu ściany z bluszcza


Uzasadnienie dla realizacji projektu

W okolicy jest niewiele zieleni biorąc pod uwagę wolną przestrzeń, która mogłaby być zadrzwiona. Poza tym, popołudniami na okolicznych uliczkach tworzą się korki a zieleń przyuliczna neutralizowałaby, choć częściowo, spaliny z rur.

Wstępny kosztorys projektu wraz z wyszczególnieniem jego składowych

Plan zagospodarowania przestrzeni 10 000 zł
Koszt budowy 2 ławek z bluszczem i podporami instalacji 6 000 zł
Nasadzenia drzew 33 000 zł
Nasadzenia krzewów 10 000 zł
Roboty budowlane i rozbiórkowe 31 000 zł

Całkowity koszt projektu: 90 000,00 zł

Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?

TAK


Rodzaj oraz szacunkowa wartość kosztów eksploatacji efektu realizacji projektu w kolejnych latach

Pielęgnacja drzew i krzewów 5 000 zl


Szacunkowy roczny koszt eksploatacji: 5 000,00 zł

Modyfikacje



Komentarze (11)

  • KatarzynkaSM  11.01.2018 10:42
    POPIERAM całym sercem! Wszechobecna słupkoza potwornie szpeci naszą dzielnicę. Kuriozalny wymiar przyjęła też np. na pobliskiej ul. Narutowicza. A z codziennym popołudniowym korkiem w naszych małych uliczkach z aut z całej Warszawy wyjeżdżających np. z Mordoru i przebijających się do Puławskiej, najwyższy czas coś zrobić, Szanowni Decydenci z władz dzielnicy. Codziennie dusi on mieszkańców i kompletnie paraliżuje okolicę.
    • Sylwia Jedyńska  20.01.2018 07:54 Autor projektu
      Dzieki za dobre slowo:) chetnie dolaczylabym ul. Narutowicza ale to odrebny rejon i tym razemnie dam rady :/
    • Wierzbno218#  03.02.2018 20:50
      A nie Narbutta ? Ul. Narutowicza jest w Wesołej
    • Sylwia Jedyńska  03.02.2018 22:15 Autor projektu
      Pewnie, ze Naruszewicza
  • Kat_Pytel  19.01.2018 22:26
    A ja nie jestem przekonana co do proponowanej formy nasadzeń.
    O ile się nie mylę biało-czerwone słupki stawiane są tuż przy krawędzi jezdni. Są to więc miejsca wyjątkowo niesprzyjające krzewom, szczególnie niskopiennym (wysokie często nie mają liści do pewnego poziomu, którym to poziomem jest wysokość na którą rozpryskuje się słona i zanieczyszczona woda z jezdni. Niskopienne w całości są w tej strefie). Dodatkowo wydaje mi się że zniknięcie słupków może wywołać pokusę wjechania choćby jednym kołem przez co krzewy mogą zostać rozjeżdzane. Prawdopodobnie można temu przeciwdziałać za pomocą tych niskich standardowych słupków, które już w wielu miejscach są standardem i nie rzucają się w oczy i ułatwiają montaż maty przeciwśniegowej (która ograniczy problem z solą), jednak to podwyższy koszt.
    Innym alternatywnym rozwiązaniem jest ustawienie lub wymurowanie donic zamiast słupków, ale to też droższe i wymaga większych nakładów na pielęgnację.
    • Sylwia Jedyńska  20.01.2018 07:45 Autor projektu
      Dzieki za komentarz. Zgadza sie, wszystkie slupki stawiane sa tuz przy jezdni a nasadzenia min. Pol metra od kraweznika. We wszystkich lokalizacjach jest wystarczajaco miejsca na nasadzenia a jesli chodzi o konkretne gatunki to zostaly juz opracowane Standardy ksztaltowania zieleni dla Warszawy:
      https://bip.warszawa.pl/NR/rdonlyres/0012d003/vxkmgrptdbnredpqifeqbborigwphleo/Załacznik7doPośStandardy.pdf

      Na str 15 wymienione sa gatunki do nasadzen w najtrudniejszych warunkach, w tym przy ulicach i mozna wybrac sposrod wielu m. in. berberys, tawua, deren.
      Dobry pomysl z plotkiem ochronnym, zeby auta nie rozjezdzaly nadadzen:)
    • rowerowy77  22.01.2018 19:04
      Ciekawy pomysł. Słupki szpecą to miasto. Zieleń oczyszcza powietrze i jest miła dla oka.
    • Sylwia Jedyńska  23.01.2018 17:54 Autor projektu
      Dzieki za komentarz. Szpetne sa zwlaszcza te czerwono-biale.
  • Sing Lung  27.02.2018 02:48
    Nie rozumiem tych komentarzy o slupkach. Czy Panstwo naprawde nie maja pojecia czemu one sa stawiane i czemu sluza?
    To jest strefa ochronna miedzy jezdnia a chodnikiem. Sluzy bezpieczenstwu i jest to decyzja Zarzadu Drog Miejskich. To z nimi trzeba uzgadniac tego typu projekty, a nie uwazac, ze slupki sa "brzydkie", szpeca i ze nalezy nasadzic krzewy. Zaden krzew nie zatrzyma samochodu oraz bedzie ograniczal widocznosc kierowcom wzgledem tego co dzieje sie z boku na chodniku.
    Czerwono-biale slupki, cienkie z lancuszkiem sa przestarzale, nalezaloby postawic nowoczesne, grube z mocna podstawa w betonie, ktore beda fala tlumiaca przy najechaniu.
    Nie moze byc zieleni zamiast nich. Trzeba tak zorganizowac projekt w porozumieniu z Zarzadem Drog, zeby wspolgraly. Czyli bezpieczenstwo, funkcjonalnosc i dopiero estetyka. I nie, nie mam samochodu, ale nie patrze tylko pod jednym katem i zdaje sobie sprawe po co i dlaczego te slupki sa nasadzane w miastach i poza nimi. Wypowiadajace sie Panie maja zapewne dzieci, czy chcialyby zeby wokol przedszkola, szkoly przy jakiejs drodze ruchu, nawet wewnetrznej, jedynym zabezpieczeniem dla dzieci byl krzak?
    Jezeli projekt dotyczylby postawienia niskich, kamiennych donic, nie przekraczajacych wysokosci slupkow wraz z roslinnoscia, za slupkami, to w porzadku. Jezeli jednak wyrzucenia slupkow w ogole i zastapienia ich roslinnoscia, nawet w doniczkach, to nie. Taka donica nie wytlumi uderzenia, spowoduje dodatkowe zniszczenia i obrazenia kierowcow i przechodniow w przypadku zderzenia.
    • Kat_Pytel  27.02.2018 10:33
      W większości przypadków słupki służą temu żeby samochody nie parkowały na chodniku, co w pewien sposób jest poprawą bezpieczeństwa, ale nie są to bariery, które mają wytłumiać uderzenie.

      Tym niemniej sugestia żeby połączyć słupki i zieleń zła nie jest.
    • Sylwia Jedyńska  27.02.2018 16:00 Autor projektu
      Dziekuje za komentarz.
      Zgadzam sie, ze skupki stanowia strefe ochronna miedzy jezdnia a chodnikiem. Jak slusznie zauwazyla KAT_PYTEL maja ochraniac pieszych przed samochodami parkujacymi w niedozwolonych miejscach na chodnikach. Taka funkcje moga spelniac drzewa, ktore nota bene jeszcze skuteczniej sa w stanie zatrzymac auto, oraz krzewy. Malo tego, zielen oczysci powietrze, zwiekszy obszar powierzchni biologicznie czynnej, pochlonie wiecej wody w czasie ulewy, da cien w czasie upalu, obnizy temperature w okolicy, zatrzyma wiatr, da schronienie ptakom i owadom i bedzie cieszyla oko :)
      Zasady nasadzen zieleni spelniajacej funkcje slupkow zawarte sa w przytaczanym przeze mnie dokumencie "Standardy ksztaltowania zieleni Warszawy", cyt:
      "Zieleń izolacyjna oddzielająca ruch pieszy i rowerowy od jezdni powinna być kształtowana w pasacho szerokości min. 1,0 m lub optymalnej 2,0-2,5 m. W nasadzeniach zaleca się dobór różnychgatunków krzewów niskich i średnich (w miarę możliwości komponowanych piętrowo), lecz z zachowaniem wymogów dotyczących widoczności i bezpieczeństwa ruchu –szczególnie w rejonie skrzyżowań, przejść dla pieszych, dróg rowerowych, przystanków komunikacji zbiorowej i zmiany przebiegu ciągów pieszo-rowerowych (podrozdz. 2.3.4.). Wskazane jest aby zastosowane w nasadzeniach gatunki i odmiany roślin charakteryzowały się właściwościami fitoremediacyjnymi (podrozdz. 2.2.). Żywopłoty powinny posiadać charakter ciągłej, gęstej bariery o wysokości do 1,5 m ewentualnie wyższej z zachowaniem pola widoczności.
      Drzewa i krzewy rosnące w węzłach drogowych powinny pełnić funkcje sygnalizacyjnokrajobrazowe. W miejscach tych należy oczekiwać większego urozmaicenia roślinności pod względem formy i kolorystyki niż wzdłuż ciągłej drogi. Zadaniem roślinności jest zintegrowanie obiektów technicznych o dużej skali przestrzennej z otoczeniem i zmniejszenie ich dominacji. Skarpy wykopów i nasypów towarzyszących drogom powinny być obsadzone krzewami okrywowymi i pnączami. Grupy
      jednogatunkowe powinny składać się z przynajmniej kilkudziesięciu egzemplarzy, co ułatwia ich kształtowanie i pielęgnację.
      Przy skrzyżowaniach i na rondach roślinność odgrywa ważną rolę sygnalizacyjną, kompozycyjną i reprezentacyjną. Zieleń powinna akcentować te miejsca, ale w taki sposób, aby były zachowane wszelkie warunki bezpieczeństwa ruchu drogowego, m.in. zachowanie pól dobrej widoczności. W
      polach widoczności zieleń nie może być wyższa niż 1,0 m. "
      ZDM decyduje o ulicach, ktorymi zarzadza, moj projekt dotyczy ulic zarzadzanych przed UD Mokotow.

Zaloguj się, aby komentować.