Zieleń zamiast betonu

117
Wybrany w głosowaniu - Projekt zwycięski / W trakcie realizacji
Pomysł na rok 2019
Lokalizacja Mokotów
Stary Mokotów
Autor pomysłu Sylwia Jedyńska
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
90 000 zł
Kategoria
  • przestrzeń publiczna
  • zieleń miejska
Poziom zgłaszanego projektu
lokalny
Oddano 1237 głosów za tym projektem
Spacerujmy wśród zieleni na Starym Mokotowie!
Projekt dotyczy kwartału ulic Kazimierzowskiej-Racławickiej-Puławskiej-Ursynowskiej i zakłada:
- wymianę nawierzchni zapłytowanej na zieleń
- nasadzenia drzew
- krzewów ozdobnych
- żywopłotów
- posadowienie dwóch ławek w otoczeniu ściany bluszczy

Realizacja pomysłu

Aktualizacja:
24.10.2019 12:17

Do 30 października 2019 opracowana zostanie dokumnetacja projektowo-kosztorysowa. Wystąpiono z wnioskiem o zwiększenie środków finansowych na realizację projektu. Jego realizację przeniesiono na rok 2020.

Jednostka odpowiadająca za realizację: Wydział Ochrony Środowiska dla Dzielnicy Mokotów

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
lokalny
Dzielnica:
Mokotów
Obszar objęty pomysłem:
Stary Mokotów
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
ul. Bałuckiego (od ul. Racławickiej do ul. Ursynowskiej)
ul. Olkuska
ul. Racławicka (od ul.Kazimierzowskiej do ul. Puławskiej)
ul. Ursynowska (od ulicy Kaziemierzowskiej do ul. Puławskiej)
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Opis projektu
Kwartał ulic Kazimierzowska - Racławicka - Puławska - Ursynowska na tle Parku Dreszera i zadrzewionej ul. Ursynowskiej jawi się dość ubogi w zieleń.

Projekt przewiduje:
- wymianę nawierzchni utwardzonych na zieleń, zagospodarowanie odzyskanych fragmentów pasa drogowego poprzez nasadzenia drzew, krzewów ozdobnych i żywopłotów
- posadowienie dwóch szt. ławek w otoczeniu ściany z bluszcza

Uzasadnienie realizacji projektu
W okolicy jest niewiele zieleni biorąc pod uwagę wolną przestrzeń, która mogłaby być zadrzwiona. Poza tym, popołudniami na okolicznych uliczkach tworzą się korki a zieleń przyuliczna neutralizowałaby, choć częściowo, spaliny z rur.

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu
Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
Plan zagospodarowania przestrzeni 10 000 zł
Koszt budowy 2 ławek z bluszczem i podporami instalacji 6 000 zł
Nasadzenia drzew 33 000 zł
Nasadzenia krzewów 10 000 zł
Roboty budowlane i rozbiórkowe 31 000 zł
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
90 000,00 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Rodzaj oraz szacunkowa wartość kosztów eksploatacji efektu realizacji projektu w kolejnych latach
Pielęgnacja drzew i krzewów 5 000 zl
Szacunkowy roczny koszt eksploatacji:
5 000,00 zł

Modyfikacje

22.03.2018 13:52
WOŚ_Mokotów_1
04.04.2018 14:46
WOŚ_Mokotów_1
28.05.2018 15:19
akrawczynska
Oddano 1237 głosów za tym projektem
Wyślij pytanie do autora

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (11)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • POPIERAM całym sercem! Wszechobecna słupkoza potwornie szpeci naszą dzielnicę. Kuriozalny wymiar przyjęła też np. na pobliskiej ul. Narutowicza. A z codziennym popołudniowym korkiem w naszych małych uliczkach z aut z całej Warszawy wyjeżdżających np. z Mordoru i przebijających się do Puławskiej, najwyższy czas coś zrobić, Szanowni Decydenci z władz dzielnicy. Codziennie dusi on mieszkańców i kompletnie paraliżuje okolicę.
    KatarzynkaSM  11.01.2018 10:42
    • Dzieki za dobre slowo:) chetnie dolaczylabym ul. Narutowicza ale to odrebny rejon i tym razemnie dam rady :/
      Sylwia Jedyńska  20.01.2018 07:54 Autor projektu
    • A nie Narbutta ? Ul. Narutowicza jest w Wesołej
      Wierzbno218#  03.02.2018 20:50
    • Pewnie, ze Naruszewicza
      Sylwia Jedyńska  03.02.2018 22:15 Autor projektu
  • A ja nie jestem przekonana co do proponowanej formy nasadzeń.
    O ile się nie mylę biało-czerwone słupki stawiane są tuż przy krawędzi jezdni. Są to więc miejsca wyjątkowo niesprzyjające krzewom, szczególnie niskopiennym (wysokie często nie mają liści do pewnego poziomu, którym to poziomem jest wysokość na którą rozpryskuje się słona i zanieczyszczona woda z jezdni. Niskopienne w całości są w tej strefie). Dodatkowo wydaje mi się że zniknięcie słupków może wywołać pokusę wjechania choćby jednym kołem przez co krzewy mogą zostać rozjeżdzane. Prawdopodobnie można temu przeciwdziałać za pomocą tych niskich standardowych słupków, które już w wielu miejscach są standardem i nie rzucają się w oczy i ułatwiają montaż maty przeciwśniegowej (która ograniczy problem z solą), jednak to podwyższy koszt.
    Innym alternatywnym rozwiązaniem jest ustawienie lub wymurowanie donic zamiast słupków, ale to też droższe i wymaga większych nakładów na pielęgnację.
    Kat_Pytel  19.01.2018 22:26
    • Dzieki za komentarz. Zgadza sie, wszystkie slupki stawiane sa tuz przy jezdni a nasadzenia min. Pol metra od kraweznika. We wszystkich lokalizacjach jest wystarczajaco miejsca na nasadzenia a jesli chodzi o konkretne gatunki to zostaly juz opracowane Standardy ksztaltowania zieleni dla Warszawy:
      https://bip.warszawa.pl/NR/rdonlyres/0012d003/vxkmgrptdbnredpqifeqbborigwphleo/Załacznik7doPośStandardy.pdf

      Na str 15 wymienione sa gatunki do nasadzen w najtrudniejszych warunkach, w tym przy ulicach i mozna wybrac sposrod wielu m. in. berberys, tawua, deren.
      Dobry pomysl z plotkiem ochronnym, zeby auta nie rozjezdzaly nadadzen:)
      Sylwia Jedyńska  20.01.2018 07:45 Autor projektu
    • Ciekawy pomysł. Słupki szpecą to miasto. Zieleń oczyszcza powietrze i jest miła dla oka.
      rowerowy77  22.01.2018 19:04
    • Dzieki za komentarz. Szpetne sa zwlaszcza te czerwono-biale.
      Sylwia Jedyńska  23.01.2018 17:54 Autor projektu
  • Nie rozumiem tych komentarzy o slupkach. Czy Panstwo naprawde nie maja pojecia czemu one sa stawiane i czemu sluza?
    To jest strefa ochronna miedzy jezdnia a chodnikiem. Sluzy bezpieczenstwu i jest to decyzja Zarzadu Drog Miejskich. To z nimi trzeba uzgadniac tego typu projekty, a nie uwazac, ze slupki sa "brzydkie", szpeca i ze nalezy nasadzic krzewy. Zaden krzew nie zatrzyma samochodu oraz bedzie ograniczal widocznosc kierowcom wzgledem tego co dzieje sie z boku na chodniku.
    Czerwono-biale slupki, cienkie z lancuszkiem sa przestarzale, nalezaloby postawic nowoczesne, grube z mocna podstawa w betonie, ktore beda fala tlumiaca przy najechaniu.
    Nie moze byc zieleni zamiast nich. Trzeba tak zorganizowac projekt w porozumieniu z Zarzadem Drog, zeby wspolgraly. Czyli bezpieczenstwo, funkcjonalnosc i dopiero estetyka. I nie, nie mam samochodu, ale nie patrze tylko pod jednym katem i zdaje sobie sprawe po co i dlaczego te slupki sa nasadzane w miastach i poza nimi. Wypowiadajace sie Panie maja zapewne dzieci, czy chcialyby zeby wokol przedszkola, szkoly przy jakiejs drodze ruchu, nawet wewnetrznej, jedynym zabezpieczeniem dla dzieci byl krzak?
    Jezeli projekt dotyczylby postawienia niskich, kamiennych donic, nie przekraczajacych wysokosci slupkow wraz z roslinnoscia, za slupkami, to w porzadku. Jezeli jednak wyrzucenia slupkow w ogole i zastapienia ich roslinnoscia, nawet w doniczkach, to nie. Taka donica nie wytlumi uderzenia, spowoduje dodatkowe zniszczenia i obrazenia kierowcow i przechodniow w przypadku zderzenia.
    Sing Lung  27.02.2018 02:48
    • W większości przypadków słupki służą temu żeby samochody nie parkowały na chodniku, co w pewien sposób jest poprawą bezpieczeństwa, ale nie są to bariery, które mają wytłumiać uderzenie.

      Tym niemniej sugestia żeby połączyć słupki i zieleń zła nie jest.
      Kat_Pytel  27.02.2018 10:33
    • Dziekuje za komentarz.
      Zgadzam sie, ze skupki stanowia strefe ochronna miedzy jezdnia a chodnikiem. Jak slusznie zauwazyla KAT_PYTEL maja ochraniac pieszych przed samochodami parkujacymi w niedozwolonych miejscach na chodnikach. Taka funkcje moga spelniac drzewa, ktore nota bene jeszcze skuteczniej sa w stanie zatrzymac auto, oraz krzewy. Malo tego, zielen oczysci powietrze, zwiekszy obszar powierzchni biologicznie czynnej, pochlonie wiecej wody w czasie ulewy, da cien w czasie upalu, obnizy temperature w okolicy, zatrzyma wiatr, da schronienie ptakom i owadom i bedzie cieszyla oko :)
      Zasady nasadzen zieleni spelniajacej funkcje slupkow zawarte sa w przytaczanym przeze mnie dokumencie "Standardy ksztaltowania zieleni Warszawy", cyt:
      "Zieleń izolacyjna oddzielająca ruch pieszy i rowerowy od jezdni powinna być kształtowana w pasacho szerokości min. 1,0 m lub optymalnej 2,0-2,5 m. W nasadzeniach zaleca się dobór różnychgatunków krzewów niskich i średnich (w miarę możliwości komponowanych piętrowo), lecz z zachowaniem wymogów dotyczących widoczności i bezpieczeństwa ruchu –szczególnie w rejonie skrzyżowań, przejść dla pieszych, dróg rowerowych, przystanków komunikacji zbiorowej i zmiany przebiegu ciągów pieszo-rowerowych (podrozdz. 2.3.4.). Wskazane jest aby zastosowane w nasadzeniach gatunki i odmiany roślin charakteryzowały się właściwościami fitoremediacyjnymi (podrozdz. 2.2.). Żywopłoty powinny posiadać charakter ciągłej, gęstej bariery o wysokości do 1,5 m ewentualnie wyższej z zachowaniem pola widoczności.
      Drzewa i krzewy rosnące w węzłach drogowych powinny pełnić funkcje sygnalizacyjnokrajobrazowe. W miejscach tych należy oczekiwać większego urozmaicenia roślinności pod względem formy i kolorystyki niż wzdłuż ciągłej drogi. Zadaniem roślinności jest zintegrowanie obiektów technicznych o dużej skali przestrzennej z otoczeniem i zmniejszenie ich dominacji. Skarpy wykopów i nasypów towarzyszących drogom powinny być obsadzone krzewami okrywowymi i pnączami. Grupy
      jednogatunkowe powinny składać się z przynajmniej kilkudziesięciu egzemplarzy, co ułatwia ich kształtowanie i pielęgnację.
      Przy skrzyżowaniach i na rondach roślinność odgrywa ważną rolę sygnalizacyjną, kompozycyjną i reprezentacyjną. Zieleń powinna akcentować te miejsca, ale w taki sposób, aby były zachowane wszelkie warunki bezpieczeństwa ruchu drogowego, m.in. zachowanie pól dobrej widoczności. W
      polach widoczności zieleń nie może być wyższa niż 1,0 m. "
      ZDM decyduje o ulicach, ktorymi zarzadza, moj projekt dotyczy ulic zarzadzanych przed UD Mokotow.
      Sylwia Jedyńska  27.02.2018 16:00 Autor projektu
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany