Bezpieczna podróż rowerem do szkoły. Nowa ścieżka rowerowa z eko-chodnikiem.

198
Wycofany przez autora
Pomysł na rok 2020
Lokalizacja Ursynów
Autor pomysłu Dorota Makarewicz
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
465 456 zł
Kategoria
  • komunikacja/drogi
  • ochrona środowiska
  • przestrzeń publiczna
  • sport
  • zieleń miejska
Poziom zgłaszanego projektu
dzielnicowy

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
dzielnicowy
Dzielnica:
Ursynów
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Zgodnie z dołączoną mapką:
od ulicy Belgradzkiej do budynku A Szkoły nr 340 ul.Lokajskiego 3 wraz z towarzyszącą w/w infrastrukturą, oraz kontynuacja od budynku A Szkoły 340 do Bażantarnii przy Kościele.
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Opis projektu
Ścieżka rowerowa wraz z chodnikiem antysmogowym i nową infrastrukturą
Beton użyty do produkcji płyt antysmogowych z przeznaczeniem na chodnik ma właściwości fotokatalityczne. Dzięki promieniom słonecznym dochodzi na jego powierzchni do redukcji tak bardzo szkodliwych dla ludzi związków pochodzących ze spalin samochodowych (między innymi dwutlenku azotu), które znajdują się w miejskim powietrzu.
Związki te są rozkładane na nieszkodliwe, podobne do stosowanych przy nawożeniu roślin i następnie wraz z wodą deszczową odprowadzane do gleby. Dodatkowym atutem samego betonu są jego właściwości samooczyszczenia.
Podczas testów na obszarze 350 m kw chodnika( zbliżonym do chodnika wzdłuż ścieżki rowerowej ) pozyskano dane ze specjalnych stacji pomiarowych. Jednocześnie badano również poziom zanieczyszczenia powietrza na obszarze, gdzie nie było zielonego betonu. Pomiary dowiodły, że teren, na którym zainstalowano zielony beton, wykazuje aż o 30 proc. mniejsze stężenie dwutlenku azotu, w stosunku do zwykłego odcinka nawierzchni.

W skład ścieżki rowerowej z antysmogowym chodnikiem należeć będą:

- ścieżka rowerowa ( 2 odcinki w/g mapki, w sumie ~400m) ~ 400m x 400zł/m
- oznaczenia pionowe i poziome ścieżki rowerowej - 10.000zł
- chodnik antysmogowy( 2 odcinki w/g mapki, w sumie ~400m) ~ 400m x 600zł/m
- lampy oświetleniowe 6 sztuk a 4000zł
- ławka premium BIS L014 x 2sztuki a 662.72zł
- kosze uliczne na śmieci KU 131 x 5 sztuk a 450zł
- kosze z NERO na psie odchody x 4 szt a 1.050zł
- donice miejskie na kwiaty DM021 x 4 szt a 670.10zł
- projekt w/w x 1szt a 21000zł


-
Uzasadnienie realizacji projektu
Zwiększenie bezpieczeństwa dzieci idących do szkoły, a także wszystkich pieszych i zmotoryzowanych na tym terenie.
Na trasie proponowanej ścieżki i chodnika są 2 szkolne budynki, gdzie uczy się blisko 2000 uczniów, dla których stworzenie tej nowej przestrzeni w dotarciu do szkoły, będzie ogromnym bezpiecznym ułatwieniem. Aktualnie chodnikiem poruszają się wszyscy piesi tj. dzieci ,młodzież, osoby z wózkami, osoby starsze i osoby na rowerach. Również tą trasę pokonują codziennie rodzice z sąsiedniego przedszkola. Do grupy tej dla której dzięki powstaniu w/w zwiększy się bezpieczeństwo to seniorzy, którzy chodzą tą trasą m.in do kościoła. W końcu wszyscy okoliczni mieszkańcy, którzy korzystają z pobliskiego sklepu spożywczego.
Tworząc lepszą infrastrukturę w postaci wydzielenia ścieżki rowerowej i nowego antysmogowego chodnika można zachęcić do ruchu i bardziej sportowych form przemieszczania się po okolicy pozostałych mieszkańców. Dodatkowym walorem będzie zastosowanie do wykonania chodnika z płyt antysmogowych. A to niewątpliwie może wpłynąć na polepszenie dobrostanu fizycznego i zdrowia wszystkich mieszkańców.


Kosztorys

Szacunkowy koszt realizacji projektu:
465 455,84 zł

Dokumenty

Modyfikacje

05.06.2019 14:48
Wydział Budżetu Obywatelskiego w Centrum Komunikacji Społecznej
23.07.2019 08:41
Wydział Budżetu Obywatelskiego w Centrum Komunikacji Społecznej

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (9)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Szanowna Pani,

    pomysł stworzenia bezpiecznej drogi do szkoły jest bardzo dobry. Słusznym pomysłem jest rozdzielenie ruchu pieszego i rowerowego.
    Rozumiem, że kieruje się Pani bezpieczeństwem i zdrowiem dzieci - i takie starania jak najbardziej są zasadne i potrzebne.
    Dobrze byłoby rozważyć, czy zamierzony przez Panią efekt zostanie w ten sposób osiągnięty i czy nie ma na to skuteczniejszych sposobów.

    Kilka uwag odnośnie projektu:

    a) Jeden z elementów projektu niesie ze sobą bardzo wysokie koszty, a jego efektywność jest wątpliwa. Mam na myśli chodnik antysmogowy. Jeśli w ogóle działa będzie likwidował tylko część spalin, ale nie będzie eliminował przyczyn zanieczyszczeń.
    Koszt chodnika - przy założeniu 400m2 - czyli 200 metrowego chodnika o szerokości 2 metrów - powinien wynosić 100 000zł (według danych dla zwykłego chodnika podanych na stronie Budżetu Obywatelskiego) . Za tę kwotę można posadzić 83 drzewa, które zdecydowanie lepiej oczyściłyby powietrze i przyniosły także inne korzyści - np cień w upalne dni.
    Przypuszczam, że "chodnik antysmogowy" jest droższy niż zwykły chodnik.
    Proponuję rozważyć zamianę chodnika antysmogowego na dużą ilość zieleni.

    b) Zaznaczona przez Panią na mapce ścieżka rowerowa ma 590m długości. Według kosztów podanych na stronie Budżetu Obywatelskiego koszt takiej ścieżki wyniesie 300 000zł (bez projektu). Ułożenie tej ścieżki nie zagwarantuje, że dzieci będą bezpieczne. Część proponowanej ścieżki na południe od szkoły prowadzi na około, tak więc część dzieci skróci sobie drogę od ul Przy Bażantarni. Może warto na początek postawić kilka tabliczek z pouczeniem, by dzieci poruszające się na rowerach jechały jedną stroną a piesi drugą.

    Warto rozważyć też zamknięcie terenu przed szkołą dla samochodów osobowych (takie rozwiązania są stosowane na Zachodzie od lat). Zlikwidowałoby to spaliny w okolicach szkoły i zwiększyło bezpieczeństwo dzieci (zlikwidowana byłaby przyczyna problemu a nie łagodzone skutki).
    Dla osób, które MUSZĄ dowieźć dzieci samochodem można zorganizować parking krótkoterminowy w większej odległości od szkoły - np przy ul. Przy Bażantarni (jest tam ogólnodostępny parking - 12 miejsc prostopadle do ulicy, wystarczy zmienić organizację ruchu i wprowadzić tam parking Kiss&ride).

    Ewentualnie można rozważyć na pierwszym etapie ograniczenie ruchu samochodowego, przez postawienie szlabanu przed wjazdem na parking przed szkołą i zamknięcie go w godzinach 7.00-9.00. Wjeżdżanie w uliczkę prowadzącą koło biedronki mijało by się z celem, a rodzice mogliby wysadzić dzieci na parkingu przy ul. Przy Bażantarni.
    Dzieci mogłyby stamtąd bezpiecznie dotrzeć do szkoły pieszo (180 metrów do bramy szkoły).
    W takim rozwiązaniu trzeba by policzyć jedynie koszt szlabanu - to jest ok 5000zł. W tym wypadku część proponowanej drogi rowerowej (od ul. Przy Bażantarni) nie byłaby konieczna 370 metrów (taki odcinek kosztuje 185 000zł - bez projektu)

    Zablokowanie czy ograniczenie ruchu samochodów przed szkołą pozwoliłoby też na zmniejszenie parkingu przed szkołą (od strony szkoły) - wtedy byłoby miejsce na poszerzenie chodnika czy zasadzenie krzewów, ustawienie ławek
    Dziękuję i pozdrawiam!
    Tomasz Wałkuski  05.06.2019 17:47
    • Mam nadzieję, że bzdurne uwagi p. Wałkuskiego zostaną objęte milczeniem, mam dosyć Pana "mądrości" i wynurzeń typu "a na Zachodzie.."!
      Nie wiem, skąd się Pan "urwał" tu na Ursynowie, z jakiego małego "pipidówka", ale to co zrobił Pan na Dereniowej, czy na Cynamonowej, już o Stryjeńskich nawet nie wspominając totalnie Pana dyskryminuje w wielu oczach, w tym i moich (tak, wiem, że Pana to nie obchodzi), zresztą poza czubkiem własnego nosa nic Pan więcej nie widzi.
      KatiKati  09.06.2019 22:01
  • Po pierwsze myli mnie Pani z Radosławem Wałkuskim.

    Po drugie brakuje chyba Pani argumentów, skoro nie odnosi się Pani merytorycznie, tylko daje się ponieść emocjom. Przy okazji brakuje też Pani kultury. Nie musi mnie Pani obrażać, bo mam inne zdanie odnośnie projektu niż Pani.
    Może warto też dyskutować otwarcie - podpisując się imieniem i nazwiskiem, a nie jako KatiKati.

    Po trzecie mieszkam na Ursynowie od ponad trzydziestu lat i miałem okazję obserwować, jak się w kwestii transportu i miejsc parkingowych zmienia. A Pani jak długo obserwuje te zmiany na Ursynowie?

    Po czwarte zmiany na ulicach Dereniowej i Cynamonowej zostały przez Urząd Dzielnicy zmienione i po prostu źle zrobione, natomiast zmiana na obu ulicach jest mimo wszystko na plus - czego nie można powiedzieć o ul Stryjeńskich.
    Tomasz Wałkuski  10.06.2019 08:28
    • Rzeczywiście, pomyliłam Pana z niejakim Radosławem Wałkuskim, ale nie będę wnikać, czy łączą Was więzy rodzinne, wystarczy mi informacja, że macie podobne spojrzenie na układ komunikacyjny, który więcej rodzi problemów, niż przynosi pożytku!
      Poza tym, formuła jest taka, że nie muszę logować się swoim imieniem i nazwiskiem, tak jak i wielu zgłaszających tu projekty również podpisują je nickami… . Co do długości zamieszkania na Ursynowie, niestety nie zaimponował mi Pan tym stażem, mój (staż) jest niewiele krótszy, bo raptem wynosi ..28 lat, więc nie wiem, czy jest to pole do licytacji i również dobrze pamiętam zmiany w tym zakresie. Poza tym, nie zamierzam dalej dyskutować z osobą, zachwalającą zmiany na Dereniowej czy Cynamonowej, gdzie z perspektywicznie zaprojektowanych ulic zrobiono karykatury!
      KatiKati  10.06.2019 21:06
    • Zaczęła Pani mnie obrażać i pisać o "pipidówkach", więc Pani odpisałem.

      To chyba nie jest miejsce na jałową dyskusję.
      Jeśli ma Pani jakieś argumenty odnośnie projektu pod którym dyskutujemy to niech je Pani napisze, a jeśli nie - to lepiej nie pisać nic. Trochę życzliwości i kultury ułatwia rozmowę!
      Tomasz Wałkuski  10.06.2019 22:14
    • Tak naprawdę, szlak mnie trafił, gdy przeczytałam Pana propozycję "rozważenia" "zamknięcia terenu przed szkołą dla samochodów osobowych (…)". Nie wiem, skąd się biorą takie pomysły, aby jak najbardziej utrudnić wielu ludziom życie w imię własnego interesu/spokoju... . Coraz bardziej odkrywam w ludziach chęć maksymalnego utrudnienia życia innym i przyznaję, że trudno jest mi zrozumieć taką postawę, bez wniknięcia, jak to wielu jednak to życie utrudni i niewiele tu zmieni/pomoże zorganizowanie "parkingu krótkoterminowego w większej odległości od szkoły - w ilości ...12-tu miejsc póki co prostopadłych, ..aby docelowo je zamienić na parking Kiss&ride". Niestety, trudno, aby taki pomysł zyskał szerszą akceptację..., no chyba, że ludzi, których dzieci już wyrosły, albo którzy tych dzieci nigdy nie mieli i mieć nie będą.
      KatiKati  11.06.2019 00:10
    • Warto rozważyć problem z różnych perspektyw - nie tylko zza kierownicy.

      Może to Panią zdziwi, ale tylko mniejszość dzieci uczęszczających do szkół w Warszawie dojeżdża samochodem. Aby zaspokoić potrzebę (a może nazwijmy to uczciwe - komfort?) tej mniejszości większość dzieci jest nastawiona na niebezpieczeństwo i zagrożenie zdrowia (spaliny). Tak więc to kierowcy wjeżdżając samochodem pod samą szkołę utrudniają życie innym - a uprzykrzanie życia innym uważa Pani za nieodpowiednie.
      Tak się składa, że mam dzieci w wieku wczesnoszkolnym i zdrowie i bezpieczeństwo dzieci w tym wieku jest dla mnie szczególnie ważne.
      Rozumiem, że nie interesowała się Pani wcześniej tematem bezpieczeństwa przed szkołami, a także urbanistyką czy zrównoważonym rozwojem - może dlatego próbuje Pani deprecjonować moją propozycję. Nie podaje Pani przy tym żadnych merytorycznych argumentów.
      Próbuje Pani ośmieszyć argument, że takie rozwiązania są stosowane w państwach zachodnich. Informacje na temat Holandii czy Danii znajdzie Pani w kilka chwil - wystarczy chcieć. Podam Pani kilka linków, żeby mogła Pani się przekonać, że zamykanie ruchu samochodowego jest dobrym pomysłem:
      https://www.facebook.com/BBCLondon/videos/1444817075559985/UzpfSTM0ODcyOTI1NTQ4NjY1NDozNzU1MTE3NzI4MDg0MDI/

      https://smoglab.pl/kolejne-brytyjskie-szkoly-zabraniaja-dowozenia-dzieci-samochodami-zamiast-tego-parkuj-i-spaceruj/?fbclid=IwAR0cvBlTBTpXhsm3kT4jnzIa8BjkbiydDUjMWf8rS_f1W3i8SuiILhBorBc


      https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/wieden-zakaz-podwozenia-dzieci-do-szkoly-dziala-znamy-wyniki-pilotazu-60438.html?fbclid=IwAR3VwsGtaVAZLFkPUxfU1pQzVj0x86RerMbJOAtlIBuIhFIMEUmdIsKNEAo


      http://www.miasto2077.pl/bezpieczne-drogi-do-szkoly-oplacaja-sie-calemu-miastu/?fbclid=IwAR10ns6rbshL1vIwwQwi3totU8nRj2vPXFkI2Iiij8M0Yo0_Gtccqlelrc4
      Tomasz Wałkuski  20.06.2019 11:10
    • i jeszcze trochę:

      https://blog.rodzicwmiescie.pl/2019/05/27/bezpieczna-droga-do-szkoly/

      https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/spoleczenstwo/1778276,1,czy-polskie-miasta-zakaza-podwozek-do-szkoly.read

      Londyn
      https://www.london.gov.uk/sites/default/files/mayors-transport-strategy-2018.pdf

      Berlin
      https://www.tagesspiegel.de/berlin/berliner-verkehr-helfen-strassensperrungen-vor-grundschulen/23892702.html

      Poznań
      http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,114883,24351072,prezydent-poznania-rozwaza-zakaz-odwozenia-dzieci-autem-do-szkoly.html

      Kraków
      https://www.rp.pl/Ustroj-i-kompetencje/301079903-Krakow-chce-wprowadzic-zakaz-odwozenia-dzieci-samochodem-do-szkol.html

      http://ec.europa.eu/environment/archives/cycling/cycling_po.pdf

      Austria
      https://www.heute.at/oesterreich/wien/story/Schulen-fordern-Autoverbot-und-Fu-gaengerzonen-vor-den-Schulgebaeduen-56786985
      Tomasz Wałkuski  20.06.2019 11:26
    • No a gdyby chciała Pani jeszcze zgłębić temat to polecam:

      http://lubimyczytac.pl/ksiazka/270394/miasto-szczesliwe-jak-zmienic-nasze-zycie-zmieniajac-nasze-miasta

      pozdrawiam serdecznie
      Tomasz Wałkuski  20.06.2019 11:28
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany