strefa dla rowerów i wózków w wagonach metra

115
Oceniony negatywnie
Pomysł na rok 2020
Autor pomysłu Mateusz Cieślak
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
170 000 zł
Kategoria
  • komunikacja/drogi
  • pomoc społeczna
  • przestrzeń publiczna
  • sport
Poziom zgłaszanego projektu
ogólnomiejski

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
ogólnomiejski
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Metro Warszawskie
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
Po dwie strefy dla rowerów i wózków na początku i na końcu każdego składu metra.

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Opis projektu
Celem projektu jest wygospodarowanie strefy dla rowerów i wózków (inwalidzkich i dziecięcych) w wagonach metra.

Dwie strefy w pociągu, zlokalizowane na początku i na końcu składu metra. Stworzenie strefy będzie polegało na usunięciu 4 kanap (w pierwszym i ostatnim wagonie) i zainstalowaniu systemu dokowania rowerów, poręczy oraz na oznaczeniu strefy znakami na podłodze i na drzwiach na zewnątrz wagonu tak, aby pasażerowie widzący nadjeżdżający pociąg wiedzieli, gdzie znajduje się strefa.
Projektowanie uniwersalne
Tak
Uzasadnienie realizacji projektu
Brak strefy dla rowerów i wózków w wagonach metra powoduje, że:

1. Rowerzyści z powodu braku alternatywy blokują drzwi pieszym, a piesi mają utrudnione wejście do wagonów.
2. Wyprowadzenie i wprowadzenie roweru do wagonu przy dużym natężeniu pasażerów powoduje komplikacje logistyczne. Zdarza się, że trzeba prosić innych pasażerów o wyjście z wagonu. Pasażerowie piesi się irytują, zdarza się, że bywają złośliwi, blokując wejście rowerzystom. Przy dużym natężeniu ruchu wejście z rowerem do metra bywa niemożliwe.
3. Wyprowadzenie i wprowadzenie roweru do wagonu wymaga dodatkowego czasu, przez co spowalnia ruch pociągów.
4. Posiadacze wózków dla dzieci, a szczególnie rowerzyści ustawiający rowery w poprzek wagonu z tyłu i z przodu składu nie mają się czego trzymać, sami dla siebie stwarzają zagrożenie w przypadku ruszania, hamowania, a w szczególności ostrego hamowania pociągu. Tak samo matki z wózkami dla dzieci, mogą trzymać się jedynie zahamowanego wózka.
5. Rowery oparte o drzwi kabiny motorniczego blokują wyjście motorniczemu w razie wsiadania, wysiadania i awarii metra.
6. Obecnie przestrzeń na początku i na końcu składu metra może pomieścić 3, maksimum 4 rowery ("jeden obok drugiego"), co oznacza 6, maks. 8 rowerów na skład.
7. W przypadku większej ilości rowerów, rowerzysta stojący najdalej od drzwi nie może wysiąść z wagonu bez uprzedniego wyprowadzenia rowerów, które go zastawiły.

Strefa dla rowerów i wózków w wagonach metra przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu podróżowania metrem.
Strefa dla rowerów i wózków w wagonach metra zachęci do korzystania z metra rowerzystów i posiadaczy wózków dziecięcych oraz osoby niepełnosprawne, dla których brak takiej strefy stanowi barierę w podróżowaniu metrem.
Strefa dla rowerów i wózków w wagonach metra ułatwi korzystanie z metra zwykłym pasażerom podróżującym poza tą strefą.
Strefa dla rowerów i wózków w wagonach metra będzie również strefą dla zwykłych pasażerów (miejsca stojące z poręczami sufitowymi), o ile nie będzie wykorzystana przez rowerzystów i posiadaczy wózków. W związku z tym strefa dla rowerów i wózków w wagonach metra nie uszczupli ogólnej liczby miejsc w składzie metra.

Strefa dla rowerów i wózków w wagonach metra sprawi, że podróżowanie metrem będzie bardziej komfortowe, bezpieczne, bezkolizyjne, sprzyjające aktywności sportowej mieszkańców Warszawy, inwalidów i matek z dziećmi. Strefa dla rowerów i wózków będzie strefą przyjazną dla Warszawiaków i turystów.

Charakterystyka

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
Metro Warszawskie dysponuje 450 wagonami metra - koszt ewentualnej przebudowy wyniesie znacznie więcej niż 2 000 złotych na jeden wagon. Z powodu negatywnej oceny brak kosztorysu.
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
170 000,00 zł

Uzasadnienie negatywnej oceny projektu

Uzasadnienie negatywnej oceny projektu
1. W starszych wagonach przebudowa wnętrza wiązałąby się ze zmianami w układzie elektrycznym i pneumatycznym, co pociągnęłoby za sobą znaczne koszty oraz konieczność pozyskania nowej dokumentacji i zezwoleń na eksploatację składu. Konieczność przeprowadzenia długotrwałych procedur związanych z pozyskaniem nowej dokumentacji do przebudowywanych pociągów sprawia, że nie jest możliwa realizacja projektu w ciągu 1 roku budżetowego.
2. Projekt nie jest całkowicie ogólnodostępny - w celu skorzystania z niego, pasażerowie muszą posiadać ważny bilet z taryfy WTP lub posiadać uprawnienie do bezpłatnego wejścia do strefy biletowej metra.

Modyfikacje

31.05.2019 22:13
Autor projektu
03.06.2019 13:59
Autor projektu
09.06.2019 14:26
Autor projektu
07.08.2019 12:46
Koordynator w Zarządzie Transportu Miejskiego

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (18)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Od czego będzie zależało, czy miejsca te będą "z przodu" "z tyłu" czy z obu stron?

    Oczywistym jest że metro jest dwukierunkowe, tak więc należało by decydować się na wariant z obu stron. Tym bardziej że nie wyobrażam sobie ludzi na wózkach jadących rzez cały peron by ustawić się na swoim miejscu.

    Wątpię by za 666,66 znalazł się wykonawca przebudowy jednego wagonu.

    PS Szofer w metrze?
    ZnakZapytania  31.05.2019 20:45
    • 1. [MC] Ma Pani/Pan rację, powinny być dwie strefy, na początku i na końcu składu.

      2. "Wątpię by za 666,66 znalazł się wykonawca przebudowy jednego wagonu."

      [MC] Wycena takiej strefy musi być skorygowana we współpracy z Metrem
      Warszawskim, ponieważ firma dysponuje wykwalifikowanymi pracownikami
      oraz wiedzą niezbędną do przebudowy wagonów, na przykład rysunkami
      technicznymi wagonów.

      3. "PS Szofer w metrze?"
      [MC] W porządku, kabina :)
      Mateusz Cieślak  31.05.2019 22:12 Autor projektu
  • Panie Mateuszu,

    To nie działa tak, że pracownicy metra będą to sami robić. Takie prace zleca się raczej zewnętrznym podmiotom. Mam nadzieję, ze obejdzie się bez ściągani składów do zakładu wykonawcy (Ostatnie przetargi na renowacje wygrywało ZNTK Mińsk Mazowiecki).

    Składy rosyjskie z tego co pamiętam mają pod siedzeniami zabudowaną przestrzeń - podejrzewam że idą tamtędy jakieś kable itp. Nie w takiej kwocie... naprawdę.
    ZnakZapytania  31.05.2019 22:54
    • ZnakZapytania, na jakiej podstawie szacuje Pani/Pan wartość projektu? Proszę o konkrety, chętnie uszczegółowię projekt.
      Mateusz Cieślak  31.05.2019 23:49 Autor projektu
  • Fajny pomysł.
    W przypadku gwałtownego hamowania taki stelaż może znacznie poprawić bezpieczeństwo.
    Duch_Śródmieścia  01.06.2019 22:26
  • Popieram, fajny pomysł! Zgadzam się z Wnioskodawca.
    AgnieszkaB123  02.06.2019 15:09
  • Popieram projekt. Zdecydowanie brakuje takiej strefy w metrze.
    Anna0001  02.06.2019 15:44
  • Popieram projekt - strefa absolutnie potrzebna uporzadkuje przepływ pasażerów i zdecydowanie zwiększay bezpieczeństwo jazdy nie mowiąc o usprawnienieniu wejścia do pociągow.
    Stenia01  02.06.2019 16:16
  • Popieram projekt..
    IMarkowicz  03.06.2019 12:50
  • Panie Mateuszu! świetny pomysł i bardzo racjonalny. Trzymam kciuki!!!!
    Stenia01  03.06.2019 13:35
    • Dziękuję, myślę że taka strefa będzie sprzyjać wszystkim Warszawiakom.
      Mateusz Cieślak  03.06.2019 13:50 Autor projektu
  • Popieram ten projekt!
    AgnieszkaAloha  03.06.2019 20:46
  • POPIERAM !!!!
    warto dodać, ze normalnie to miejksce bedzie dla ludzi bez rowerów i wózków, jednak gdy bedzie taka potrzeba, to powinno byc zwolnione dla inwalidy, kobiety z wózkiem czy rowerzysty
    AniaMaja  06.06.2019 15:49
  • Dobry pomysł. Popieram.
    filipinczyk  06.06.2019 16:29
  • Świetny pomysł Panie Mateuszu, gratuluję dojrzałych obserwacji i wyobraźni. Popieram projekt i serdecznie pozdrawiam:)
    Michał Kudła  06.06.2019 16:42
  • "oznaczeniu strefy znakami na podłodze i na drzwiach na zewnątrz wagonu tak, aby pasażerowie widzący nadjeżdżający pociąg wiedzieli, gdzie znajduje się strefa." - tak, tego brakuje, tj. oznaczenia
    "Pasażerowie piesi się irytują, zdarza się, że bywają złośliwi, blokując wejście rowerzystom. " - ale to już tylko kwestia kultury osobistej i rozwiązanie tej kwestii leży poza BP - więc to nie jest argument, że ktoś się irytuje
    pomysł bardzo na miejscu
    Syrena100  07.07.2019 00:09
    • Syrena 100 "tylko kwestia kultury osobistej" - i tak i nie. Oczywiście pasażerowie wiedząc (a co jeśli nie wiedzą?) że nie ma specjalnej strefy powinni być wyrozumiali dla rowerzystów. Ale tak byłoby w idealnym świecie. Wiemy jaka jest rzeczywistość, co robimy kiedy mamy większą skłonność do stresu, bariery, gorsze dni itd. W jakimś sensie trzeba też zrozumieć ludzi o niższej tolerancji. Często, ale nie zawsze jest wynikiem braku kultury osobistej czy złośliwości.
      Mateusz Cieślak  07.07.2019 16:03 Autor projektu
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany