Pętelka przy przedszkolu 351 im. Wandy Chotomskiej przy ul. Warchałowskiego 4 - udrożnienie przejazdu, zwiększenie bezpieczeństwa, nowe miejsca postojowe, drzewa i krzewy na zmniejszonej powierzchni trawnika

414
Niewybrany w głosowaniu
Pomysł na rok 2020
Lokalizacja Ursynów
Autor pomysłu ANNA HARDASIEWICZ
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
227 600 zł
Kategoria
  • edukacja
  • komunikacja/drogi
  • przestrzeń publiczna
  • zieleń miejska
Poziom zgłaszanego projektu
dzielnicowy

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
dzielnicowy
Dzielnica:
Ursynów
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
ul. Warchałowskiego 4 - wejście do Przedszkola 351 im. Wandy Chotomskiej
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
Obręb 1-10-22 Działka 10/17 Własność/władanie: m.st. Warszawa
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Opis projektu
Projekt składa się z następujących elementów:
1. Przebudowanie ciągu jezdnego umożliwiającego reorganizację ruchu we wskazanym obszarze tak, żeby ponowny wyjazd spod placówki przedszkolnej – Przedszkole 351 im. Wandy Chotomskiej – w kierunku ulicy Dereniowej odbywał się w sposób ciągły.
2. Zagospodarowanie przestrzeni pod miejsca parkingowe nie zmniejszając ich obecnej liczby , a jednocześnie ułatwiając parkowanie służbom ratunku medycznego, straży pożarnej, policji i straży miejskiej.
3. Doświetlenie przestrzeni dwoma dwustronnymi latarniami energooszczędnymi LED – po zmroku wskazany obszar jest zupełnie ciemny i nie posiada żadnego oświetlenia w pobliżu.
4. Odgrodzenie ciągu jezdnego oraz miejsc parkingowych od terenu zielonego pasem żywopłotu – izolującym, wytłumiającym i biologicznie czynnym, jak również zakrzewienie wysepek skrajnych z ulokowanymi na nich latarniami.

Dostępność wszystkich elementów projektu dla mieszkańców występuje w pełnym zakresie godzin bez względu na dzień tygodnia. Projekt poprawia jakość życia okolicznych mieszkańców, jak i bezpieczeństwo dzieci przywożonych przez rodziców samochodami do przedszkola.
Uzasadnienie realizacji projektu
Przedszkole 351 im. Wandy Chotomskiej działa na terenie Ursynowa od 32 lat i jest największą tego typu placówką w Dzielnicy. Wychowało wiele pokoleń i co roku przyjmuje około 100 dzieci (w sumie do placówki uczęszcza około 400 dzieci). Mimo to od wielu lat problemem jest brak bezpiecznego dojazdu samochodowego do placówki. Jednokierunkowa wąska uliczka prowadząca do Przedszkola powoduje znaczne trudności przy odprowadzaniu i odbieraniu dzieci w wieku przedszkolnym (3-6 lat), szczególnie w godzinach rannych i popołudniowych. Wszystko odbywa się przy zawracających i cofających samochodach, a wielokrotnie podnoszona kwestia bezpieczeństwa przedszkolaków pozostaje nierozwiązana. Tak małe dzieci dopiero uczą się zasad ruchu drogowego, a dla kierowców cofających samochodów są w ogóle niewidoczne. Zamontowana obecnie barierka odgradzająca chodnik nie rozwiązuje problemu wysadzanych z samochodów dzieci. Ponadto obszar jest nieoświetlony. W zimę pora odbioru dzieci jest już po zmroku, gdy widzialność dla kierujących jest ograniczona wyłącznie do pola świateł z przodu. Kolejnym problemem są zawracające samochody wjeżdżające na osiedle między budynki mieszkalne, traktujące chodnik jako przedłużenie uliczki, co powoduje dalsze utrudnienia i niebezpieczeństwa. Ukierunkowanie ruchu pojazdów wyłącznie do przodu oraz doświetlenie terenu pozwoli na zwiększenie bezpieczeństwa i widoczności przemieszczających się maluchów, zlikwiduje ciągły zator na uliczce i umożliwi sprawny dojazd pojazd służbom takim jak pogotowiu ratunkowemu, gdyż obecnie przedszkola nie posiadają etatów dla pielęgniarek. Doświetlenie przestrzeni zwiększy bezpieczeństwo tego fragmentu osiedla wieczorną i nocną porą oraz zrewitalizuje teren, a pasy zieleni wyciszą ruch aut i oddzielą od pyłu drogowego część mieszkalną osiedla. Zakładamy instalację dwóch dwustronnych energooszczędnych latarni LED, które nie tylko intensywnie oświetlą teren, a również korzystają z ogniw fotowoltaicznych, więc praktyczny pobór prądu z sieci jest minimalny. Przewidujemy również zwiększenie w stosunku do obecnej, liczbę miejsc parkingowych dla mieszkańców.

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
Koszt projektu, projektowanie i realizacja 227.600 zł
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
227 600,00 zł

Skutki realizacji

Skutki realizacji
Wykonanie zawrotki, poprawa bezpieczeństwa, nowe miejsca parkingowe, zieleń na zawężonym trawniku

Modyfikacje

06.06.2019 22:59
Autor projektu
06.06.2019 23:40
Autor projektu
30.08.2019 11:20
Zespół Budżetu Partycypacyjnego w Centrum Komunikacji Społecznej

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (11)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Pomysł na poprawę bezpieczeństwa jest, ale w zasadzie lepiej by było zablokować tam wjazd na odległość do 100 m od przedszkola.
    Marcin75  06.09.2019 22:25
  • Pomysł uważam za szkodliwy i niebezpieczny.
    - Wtłoczy dużą liczbę samochodów w głąb osiedla
    - Zwiększy natężenie ruchu na wąskiej ulicy łączącej szkołę przy Warchałowskiego 4 z ulicą Dereniową
    - Stworzy zagrożenie dla dzieci poruszających się pieszo, które w tej szkole stanowią większość
    - Stworzy zagrożenie dla starszych dzieci idących tędy do szkoły przy Hirszfelda (tędy chodzą dzieci z bloków przy Al. KEN i Wasilkowskiego, oraz dzieci idące ze stacji metra Imielin)
    - Zabetonuje trawnik
    - Zwiększy zanieczyszczenie powietrza w otoczeniu szkoły i przedszkola a także na ich terenie

    Skoro projekt ma poprawić bezpieczeństwo dzieci dowożonych pod samo wejście (zgodnie z opisem), wiec jak rozumiem, dzieci niepełnosprawnych, to jego cel można uznać za szczytny.
    Nie wiem tylko, dlaczego autorzy nie wyrazili tego wprost.
    Uważam, że łatwiej i taniej byłoby wyznaczyć jedno miejsce dla niepełnosprawnych przed wejściem do przedszkola (niebieska koperta). Wadą proponowanego rozwiązania jest brak zabezpieczenia przed nieuprawnionym korzystaniem z powstałych miejsc parkingowych przez kierowców nie posiadających ważnych identyfikatorów osoby niepełnosprawnej. Koperta jest pozbawiona tej wady. Koszt pojedynczej koperty byłby też wielokrotnie niższy niż wnioskowane 220 tys., zł, a sam projekt nie spowodowałby tylu szkód i tak poważnych zagrożeń dla innych dzieci.
    Marek J-S  06.09.2019 23:29
    • Nie mogę zrozumieć, jak zmiana organizacji ruchu na końcowym odcinku drogi dojazdowej do przedszkola miałaby wtłoczyć w osiedle większą liczbę samochodów?!? Kto choć raz w godzinach porannego lub popołudniowego szczytu doświadczył na własnej skórze, jak funkcjonuje obecna organizacja ruchu, powinien poprzeć ten projekt! Mam córkę w tej placówce i byłabym wdzięczna wszystkim za wsparcie w głosowaniu.
      Dodatkowo chcę zwrócić Państwa uwagę na fakt, że w miejscu trawnika (w naszej rzeczywistości służącego, niestety, za toaletę dla psów) po zrealizowaniu tego projektu pojawi się zieleń wyższa (krzewy, drzewa), a więc bardziej wydajna ekologicznie.
      Pozdrawiam!
      Dorota1981  10.09.2019 00:11
  • Jestem mamą oraz lekarzem i uważam, że podwożenie dzieci pod samo wejście jest dla nich szkodliwe. Zgadzam się z propozycją zamknięcia wjazdu na ostatnim odcinku. Nasze osiedle jest dobrze skomunikowane i dysponuje dużą liczbą miejsc parkingowych. Nie ma potrzeby tworzenia nowych. Krótki spacer z pobliskich parkingów, nawet przy niesprzyjającej aurze, w deszczu, czy zimą, hartuje maluchy, zmniejsza ryzyko otyłości i wad postawy. Nie wspomnę o bezpieczeństwie starszych dzieci, które samodzielnie pokonują drogę do szkoły. Obecnie w okolicy przedszkola jest ona bardzo niebezpieczna, a budowa w tym miejscu ronda jeszcze pogłębi ten stan.
    Basia_72  11.09.2019 22:28
    • Obecnie w tej okolicy jest pełna "wolna amerykanka" każdy jeździ jak chce i w którą strone chce. Żadna szkoła nie ma 100 metrowego zakazu podjeżdżania pod drzwi a to co tu jest proponowane jest dużym krokiem w celu "ucywilizowania" ruchu pod przedszkolem/szkołą. Dodatkowo jak już wspomniano wyżej trawnik, który zostanie zagospodarowany jest "toaletą" dla psów i nie pełni żadnej roli w kwestii ekologicznej/oczyszczania powietrza. W projekcie jest zagwarantowane posadzenie krzewów.

      POPIERAM!!
      tbinkowski  13.09.2019 11:20
  • Uważam za szkodliwe i zbyteczne komentarze odnoszące się do merytorycznej strony zgłoszonego projektu.
    Szanowny Panie Maciej J-S, pozytywną ocenę przechodzą projekty, które są:
    1. zgodne z obowiązującymi przepisami prawa,
    2. możliwe w realizacji we wskazanej lokalizacji,
    3. możliwe w realizacji w ciągu roku,
    4. zgodne z kompetencjami miasta,
    5. posiadają oszacowany koszt realizacji pomysłu,
    6. zgodne z dokumentami programującymi rozwój m.st. Warszawy,
    7. zgodne z przyjętymi zasadami dostępności dla mieszkańców.
    Powyższy projekt został dopuszczony do głosowania, zatem powyższe warunki zostały spełnione.

    Natomiast Pan w swojej wypowiedzi stwierdza, iż projekt jest szkodliwy i niebezpieczny (sic!), próbując to argumentować, ale summa summarum komentarz nie jest nacechowany wartościami merytorycznymi, ani tym bardziej rzetelny.
    Jedyną jego przesłanką jest zaszkodzenie projektowi, który jak domniemam stoi w sprzeczności z Pańskim interesem własnym.

    Ponadto dołączę się do głosu Pana tbinkowski i potwierdzę, że na naszym osiedlu funkcjonuje wolna amerykanka. I to z kilkorgiem szeryfów na czele, którzy wbrew woli pozostałych mieszkańców, bronią zajadle i jak własne, nomen atque omen podwórko.

    Dodatkowo zauważę, iż chodnik, który w teorii powinien być użytkowani przez pieszych, a który w praktyce stanowi drogę dojazdową do parkingu obok przedszkola, dopiero stanowi prawdziwe zagrożenie dla dzieci. Połamane przez dojeżdżające samochody, płyty stają się powodem upadków dzieci korzystających z rowerków i hulajnóg.

    Proponuję zatem dokształcić się w temacie, obejrzeć plany i zapoznać się z danymi projektu, gdyż dba nie tylko o bezpieczeństwo przedszkolaka, ale pozostałych osób w ruchu drogowym.
    Kinga Jabłenik  16.09.2019 19:32
  • Szanowny Panie tbinkowski,
    1. W mojej opinii usankcjonowanie "wolnej amerykanki" nie jest wystarczającym uzasadnieniem dla wydatkowania prawie 230 tys. zł z publicznych pieniędzy
    2. Nie wszędzie w naszej dzielnicy obowiązuje "wolna amerykanka". Podam dwa przykłady placówek sąsiadujących z przedszkolem im. Wandy Chotomskiej:
    a) Szkoła Podstawowa 322 i Przedszkole nr 401 przy ul. Edwarda Dembowskiego 9. Kompleks znajduje się w głębi osiedla. Teren wokół placówki jest niedostępny dla samochodów. Rodzice przywożący dzieci do szkoły i przedszkola mogą skorzystać ze specjalnie oznakowanych miejsc postojowych przy ul. Ciszewskiego. Można z tych miejsc korzystać w dni poprzednie w godz. 7-9 i 14-17. Aby dostać się z tego parkingu do szkoły i przedszkola należy pokonać 250-300 m pieszo (odległość wg. maps.google.com).
    b) Przedszkole 366 przy ul. Hawajskiej. Budynek też znajduje się w głębi osiedla. Nie ma możliwości podjechania samochodem pod wejście do placówki. Najbliższe miejsca postojowe znajdują się w odległości około 100 m od wejścia (odległość wg. maps.google.com)

    Zachęcam do obejrzenia tych miejsc podczas weekendowego spaceru.
    3. Zgadzam się z panem Marcinem75, że lepszym rozwiązaniem byłoby zablokowanie wjazdu na odległość do 100 m od przedszkola

    Pozdrawiam
    Marek J-S  16.09.2019 22:26
  • Nie widzę żadnej wartości w ułatwianiu dojazdu samochodem pod samo wejście do przedszkola lub szkoły. Tym bardziej za kwotę ponad 200.000 zł.
    Zgadzam się, że okolica powinna zostać ucywilizowana, ale nie przez pogłębienie tzw. "wolnej amerykanki". Przeciwnie, należy ją wyeliminować. Zdecydowanie bardziej przemawiają do mnie rozwiązania, które zakładają ograniczenie dojazdu samochodem w bezpośrednie sąsiedztwo przedszkola czy szkoły.
    Jeżeli chcemy mieć zdrowe dzieci, powinniśmy kształtować właściwe nawyki od najmłodszych lat, także sami dając im przykład.
    W przeciwnym wypadku będziemy się mierzyć z chorobami cywilizacyjnymi.
    Pozdrawiam
    Basia_72  16.09.2019 22:34
  • Chcę tutaj nadmienić, iż projekt ma nie tylko ułatwienie dojazdu rodziców pod drzwi przedszkola, co tak chętnie jest tutaj w niektórych komentarzach podkreślane.
    Ma również na celu uregulowanie ruchu pojazdów dojeżdżających mieszkańców do osiedla, na parking poniżej; doświetlenie terenu poprzez zainstalowanie energooszczędnych latarni LED, umożliwienie sprawnego dojazdu pojazdom uprzywilejowanym.
    Podkreślanie tylko jednego z celów, znacznie umniejsza znaczenie projektu, który przede wszystkim stawia na zwiększenie bezpieczeństwa dzieci.
    Nie pojęte jest, iż przez krótkowzroczność i brak szczerej chęci zapoznania się z meteorytyką projektu, nie docenia się najważniejszego.
    Ze swojej strony dodam, iż nie mam dziecka w tym przedszkolu, ale zawsze zastanawiało mnie dlaczego do tej pory nie zostało to uregulowane.

    A zablokowanie dojazdu do przedszkola, odetnie mieszkańców osiedla do dostępu do swoich miejsc parkingowych. Dodam, iż mieszkańcy w równej, jak nie w większej mierze przyczyniają się do braku bezpieczeństwa dzieci przy wejściu.
    Kinga Jabłenik  18.09.2019 17:55
  • Dojazd samochodami pod przedszkole powinien być maksymalnie ograniczany, a nie ułatwiany. Dzieci są najbardziej narażone na szkodliwe emisje z silników spalinowych. Drugim problemem jest wychowywanie pokolenia, które dojść na własnych nogach, dalej niż z najbliższego parkingu. W dużych miastach na całym świecie to właśnie rodzice walczą o ograniczenie ruchu przy szkołach, przedszkolach i żłobkach.
    MirekMoczyrog  23.09.2019 15:23
    • Dziękuję za Pańską opinię. Zachęcam Pana do złożenia w przyszłorocznym budżecie obywatelskim projektu dot. spopularyzowania wśród przedszkolaków i uczniów ursynowskich szkół oraz ich rodziców idei niewożenia dzieci do placówek samochodami, lecz promowania dojazdu rowerem / hulajnogą lub pieszo. Sama chętnie zagłosuję na taki projekt, tak jak cały czas, o ile tylko pozwala na to pogoda, zachęcam córkę do jazdy na jednym z pojazdów w drodze do przedszkola. Aby jednak nasze przedszkolaki były w tej drodze bezpieczne, potrzebujemy reorganizacji obecnego stanu - dlatego prosimy o wsparcie dla projektu pn. Pętelka Chotomskiej. Proszę zobaczyć sytuacje w terenie, doczytać założenia projektu i przyjąć do wiadomości, że nie chodzi o ułatwienie dojazdu do przedszkola przedszkolakom i ich rodzicom, tylko uporządkowanie chaosu komunikacyjnego, który się tam tworzy w godzinach szczytu. Z miejsc postojowych i przejazdu do ul. Szczuki korzystają np. mieszkańcy okolicznych bloków. Im też łatwiej będzie wyjechać, gdy nie będą musieli manewrować przód-tył na ciasnym przejeździe i wśród biegających dzieci.
      Pozdrawiam serdecznie i jeszcze raz proszę o wsparcie tego projektu.
      Dorota1981  23.09.2019 17:25
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany