Edukacja Seksualna - dobrowolne warsztaty dla dzieci, młodzieży i dorosłych.

1166
Oceniony negatywnie
Pomysł na rok 2020
Autor pomysłu Anna8484
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
4 682 000 zł
Kategoria
  • edukacja
  • kultura
Poziom zgłaszanego projektu
ogólnomiejski

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
ogólnomiejski
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Szkoły podstawowe i ponadpodstawowe, domy kultury, przestrzenie sąsiedzkie we wszystkich dzielnicach m.st Warszawy.

Dane projektu

Opis projektu
Projekt zakłada przeprowadzenie warsztatów, działań teatralnych, artystycznych i animacyjnych, które posłużą jako narzędzie edukacji seksualnej różnych grup wiekowych.

Warsztaty obejmować będą miedzy innymi zagadnienia: mowy nienawiści, in vitro, życia uczuciowego, chorób przenoszonych drogą płciowa (np. współczesna medycyna w walce z aids), tożsamości płciowej, in vitro, pornografii, adopcji, przeciwdziałania przemocy, praw pacjenta, emocji, profilaktykę nowotworową, seksu w internecie, stawiania granic i bliskości.

Dzieci i młodzież będą mogły dodatkowo wziąć udział w działaniach przez sztukę (np.: spektakle, działania performatywne, działania artystyczne i animacyjne) – działania będą poruszały tematykę przeciwdziałania pedofilii, wykorzystywania , stawiania granic, określania stref / miejsc intymnych.

Warsztaty dla dorosłych skierowane są głownie do rodziców którzy sami chcieliby porozmawiać ze swoimi dziećmi a często nie wiedzą jak zacząć czy jak dostosować tematykę do wieku dziecka. Rodzice dowiedzą się między innymi – czym jest edukacja seksualna, jak rozmawiać z dzieckiem na tematy seksu, edukatorzy przeprowadzą też przykładowa lekcję edukacji seksualnej a rodzice wcielą się w rolę uczniów. Uczestnicy dowiedzą się też jakiego języka używać w edukacji seksualnej, poznają rolę seksu w mediach społecznościowych, dowiedzą się o zachowaniach seksualnych dzieci w różnych grupach wiekowych. Poznają nieoczywiste źródła wiedzy w których przekazywana jest edukacja seksualna (filmy, seriale) otrzymają kompendium źródeł z których warto korzystać samemu edukując dziecko.

Tematyka wszystkich warsztatów i spotkań dostosowana zostanie do odpowiednich grup wiekowych przez grono ekspertów.

Oprócz warsztatów i działań przez sztukę projekt obejmuje:

Wprowadzenie w każdej dzielnicy dyżurów (minimum 200h/rok) latającego „latarnika” - terapeuty/psychologa do którego młodzież będzie mogła się zgłosić ze swoimi problemami dotyczącymi sfery intymnej. Miejsca dyżurów latarnika ustalane będą w każdej dzielnicy w porozumieniu z koordynatorem projektu (preferowane miejsca to domy kultury, miejsca aktywności lokalnej i placówki edukacyjne)

Prowadzenie profilu „Edukacja seksualna w Warszawie” na facebook gdzie każdy mieszkaniec będzie mógł uzyskać szczegółowe informacje o projekcie.

Przeprowadzenie kampanii promocyjnej (plakaty) we wszystkich szkołach, urzędach, domach kultury, bibliotekach i komunikacji miejskiej m.st Warszawy oraz w mediach społecznościowych miasta.

Ciągłej ewaluacji projektu w celu zapewnienia najwyższego możliwego poziomu projektu

Szczegółowy program powinien powstać w zespole specjalistów: seksuologów psychiatrów, psychologów, pedagogów, animatorów, pracowników kultury, badaczy, nauczycieli, lekarzy ginekologów oraz młodzieży i rodziców.
Projekt ma być realizowany przez biuro kultury i centrum komunikacji społecznej w porozumieniu z innymi jednostkami miejskimi.

Zapisy na wszystkie spotkania odbywają się za pomocą stron www miasta. Decyduje kolejność zgłoszeń. Rekrutacja powinna zacząć się przynajmniej dwa tygodnie przed planowanymi spotkaniami/warsztatami. Informacja o terminie rekrutacji powinna znaleźć się na wszystkich materiałach promocyjnych, w mediach wymienionych wyżej.


Ramowy kosztorys projektu:
Zespół do koordynowania projektu – 3 osoby – 198000zł /rok
Działania artystyczne – jeden spektakl teatralny oraz jedno inne działanie w każdej z dzielnic - 180000zł
Wynagrodzenie grupy eksperckiej 15 osób 40h – 120000zł
Latarnicy – latający latarnik – 1 osoba na dzielnice po 200h – 360000zł
Ewaluatorzy - 3 osoby – 198000zł /rok
Promocja – projekty plakatów, dystrybucja, reklama w komunikacji miejskiej prowadzenie mediów społecznościowych - 100000zł
Warsztaty dla dzieci – dziesięć dwudziestoosobowych grup w każdej dzielnicy, każde z zajęć prowadzone przez dwóch edukatorów, 20h warsztatów dla każdej z dwudziestu grup – 1080000zł
Warsztaty dla młodzieży – dwadzieścia dwudziestoosobowych grup w każdej dzielnicy, każde z zajęć prowadzone przez dwóch edukatorów, 20h warsztatów dla każdej z dwudziestu grup - 2160000zł
Warsztaty dla dorosłych – dwie dwudziestoosobowe grupy w każdej dzielnicy, każde z zajęć prowadzone przez dwóch edukatorów, 20h warsztatów dla każdej z dwóch grup – 216000zł
Drobny poczęstunek dla uczestników warsztatów (warsztatowicze sami decydują o rodzaju poczęstunku) – 70000zł

Uzasadnienie realizacji projektu
Rzetelna edukacja seksualna pomaga w w podejmowaniu świadomych i bezpiecznych wyborów w sferze własnej seksualności. Realnie ogranicza infekcje przenoszone drogą płciową czy niechciane ciąże . Pozwala zapobiegać przemocy na tle seksualnym, stawiać jasne granice. Uczy reagowania na niepożądane zachowania seksualne.

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu
Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Szacunkowy koszt realizacji projektu:
4 682 000,00 zł

Uzasadnienie negatywnej oceny projektu

Uzasadnienie negatywnej oceny projektu
W zaproponowanej formie, biorąc pod uwagę interdyscyplinarność tematów oraz szeroką i zróżnicowaną grupę odbiorców, projekt jest niemożliwy do realizacji w czasie jednego roku. Autorka nie wyraziła zgody na zawężenie grup odbiorców, a jedynie na zmniejszenie liczby grup uczestników warsztatów: dzieci z dziesięciu do ośmiu oraz młodzieży z dwudziestu do piętnastu w każdej dzielnicy. Zmniejszenie liczby grup warsztatowych nie wpłynie znacząco na czas realizacji projektu. W takiej formule i na taką skalę, nie ma możliwości zrealizowania działań w 2020 roku.
Wynika to z konieczności uwzględnienia czasu na wyłonienie interdyscyplinarnego zespołu ekspertów, czasu potrzebnego na przygotowanie przez nich szczegółowych programów oraz – w efekcie – zbyt krótkiego czasu na realizację warsztatów.
Zgodnie z opisem projektu, konieczne jest opracowanie przez ekspertów:
a) osobnych programów dla trzech grup (dzieci, młodzież, dorośli),
b) szczegółowych scenariuszy dla każdego tematu dla każdej grupy,
c) zakresu kwalifikacji i kompetencji wykonawców dla każdego programu,
d) zakresu kwalifikacji i kompetencji latarników,
e) koncepcji prowadzenia profilu „edukacja seksualna w Warszawie”.
Zaproponowany wymiar (40 godz.) pracy ekspertów jest niewystarczający na wykonanie tych wszystkich opracowań. Szacunkowo potrzebny jest co najmniej trzykrotnie dłuższy (120 godz.), rozłożony na około trzy miesiące przy założeniu, że eksperci nie będą dostępni w pełnym wymiarze godzin. Zaproponowana stawka wynagrodzenia za pracę ekspertów ogranicza możliwość doboru kadry eksperckiej oraz wydłuża czas powoływania zespołu ekspertów.
Czas potrzebny na zatrudnienie wykonawców warsztatów, realizatorów działań artystycznych, osoby prowadzącej profil na portalu społecznościowym i latarników, zależny jest od liczby i kwalifikacji wykonawców, zakresu zadań oraz trybów, w których udzielane byłyby zamówienia. Zgodnie z prawem zamówień publicznych, ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie taki proces, przy skali opisanego projektu, może trwać dwa-cztery miesiące i będzie możliwy do uruchomienia dopiero po zakończeniu pracy przez ekspertów.
W konsekwencji realizacja działań edukacyjnych i artystycznych przypada na okres od września 2020 r. do 15 grudnia 2020 r. (aby wynagrodzenia zostały wypłacone z budżetu 2020 r.). Przy takim harmonogramie realizacji projektu niemożliwe jest:
a) zatrudnienie dużej liczby wykonawców na krótki czas, również z powodu deficytów kadrowych – na rynku brakuje kadry o wyspecjalizowanych i zróżnicowanych kwalifikacjach uwzględniających szeroki zakres tematyczny projektu;
b) przygotowanie działań artystycznych na podstawie opracowanego przez ekspertów programu i następnie ich przeprowadzenie w tak krótkim czasie.

Modyfikacje

10.06.2019 16:09
Autor projektu
11.07.2019 12:06
Zespół Budżetu Partycypacyjnego w Centrum Komunikacji Społecznej

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (178)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Edukacja seksualna tak, ale powinna być realizowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zamiast lekcji religii opłacanej z naszych podatków.
    esympatyczna@gmail.com  16.06.2019 19:41
    • Nauczanie religii w szkołach jest standardem europejskim. Dodatkowo w Konstytucji znajdzie Pani zapis "Konstytucja RP w art. 48 stanowi, że rodzice mają prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Wychowanie to powinno uwzględniać stopień dojrzałości dziecka, a także wolność jego sumienia i wyznania oraz jego przekonania." Art. 53 mówi m.in., że wolność religii obejmuje wolność wyznawania lub przyjmowania religii według własnego wyboru. Jeśli Pani przeszkadza religia w szkołach to musiałaby Pani zmienić Konstytucję, ale o ile mi wiadomo to KOD się zajmuje jej "obroną". Edukacja seksualna nie jest religią, to nie może ona zastąpić religii w szkołach.
      Paweł Bytof-Sudolski  28.06.2019 19:20
    • Komentarz został usunięty przez autora

      qwertyuio  06.08.2019 22:04
    • Komentarz został usunięty przez autora

      qwertyuio  06.08.2019 22:09
    • Wyrugowanie religii ze szkoły jest bardzo złym pomysłem. Proszę zobaczyć na skutki laicyzacji w Europie Zachodniej. Religia katolicka w znacznej mierze przyczyniła się do tego, że Polacy zachowali swą tożsamość narodową podczas zaborów i okupacji. Jak widać warto uczyć się historii. To pozwala nie ulegać narracji mediów polskojęzycznych.
      qwertyuio  06.08.2019 22:42
  • Czy to jest zadanie dla samorządu, czy raczej dla MEN?
    djlamcha  17.06.2019 00:53
  • Pomysł na edukację bardzo dobry.
    Tylko te kwoty dla edukatorów, ekspertów...
    Nano Chanceur  19.06.2019 08:05
    • Kwoty dla edukatorów to 150zł brutto za 1h warsztatów to w warszawie stawka rynkowa. Oczywiście może zostać ona zweryfikowana podczas oceny projektu przez urzędników.
      Anna8484  24.06.2019 21:38 Autor projektu
    • Proszę o jakieś źródło opinii, że stawka 150 zł/h to jest rynkowa stawka w Warszawie? Nauczyciele i korepetytorzy mogliby pomarzyć o taki stawkach. Stawki te są bliższe stawkom adwokatów i radców prawnych. Będę wdzięczny za wskazanie projektu o podobnych stawkach.
      marcin-bednarski  29.07.2019 09:05
  • Mam nadzieję, że to żart. 5400PLN za godzinę (w przypadku mlodzieży) i 2700PLN za godzinę w przypadku dzieci. Dajcie spokój, jeżeli nie widzicie po prostu wyciągania kasy z budżetu obywatelskiego na "tęczową edukację" to już nie wiem co można dodać. Edukacja seksualna powinna leżeć w gestii rodziców, ewentualnie MEN ale tylko ZA ZGODĄ RODZICÓW. Żadnych zewnętrznych pdeudoinstruktorów.
    ikarusPL  23.06.2019 09:54
    • Szanowny Panie, stawka za 1h dla edukatora to 150zł brutto - to rynkowa stawka w warszawie przy większości projektów. W projekcie nikt nikogo nie zmusza, warsztaty są dobrowolne a o tym czy się odbędą zdecydują mieszkańcy.
      Anna8484  24.06.2019 21:41 Autor projektu
    • cytuje: Warsztaty dla młodzieży – dwadzieścia dwudziestoosobowych grup w każdej dzielnicy, każde z zajęć prowadzone przez dwóch edukatorów, 20h warsztatów dla każdej z dwudziestu grup - 2160000zł

      czyli 2160000 dzielimy na ilosc godzin (400) i wychodzi nam jaka kwota? Ojej 5400PLN/h plus 150PLN dla edukatora?? Ojej...
      ikarusPL  24.06.2019 22:37
    • to do dokończę to równanie ... w warszawie mamy 18 dzielnic to 5400zł dzielimy na 18 i wychodzi 300zł. 300zł dzielimy na dwa bo grupą zajmuje się 2 edukatorów i mamy 150zł/h. Dobrej nocy
      Anna8484  24.06.2019 23:41 Autor projektu
    • Proszę o jakieś źródło opinii, że stawka 150 zł/h to jest rynkowa stawka w Warszawie? Nauczyciele i korepetytorzy mogliby pomarzyć o taki stawkach. Stawki te są bliższe stawkom adwokatów i radców prawnych. Będę wdzięczny za wskazanie projektu o podobnych stawkach.
      marcin-bednarski  29.07.2019 09:00
  • Ludzie na Białołęce, Wilanowie , Ursynowie zielonym i na obrzeżach miasta nie mają kanalizacji a my wywalamy 54 tys na edukację seksualną ? coś nie jest tak . Gdzie ten BO zmierza ? może wydajmy pięniądze na coś innego
    konrad_wilanow_ursynow2  23.06.2019 13:03
    • nie 54tys tylko 4,5mln (cztery i pół miliona złotych)
      ikarusPL  23.06.2019 13:11
    • Drogi Konradzie przecież wystarczyło złożyć projekt w BP i zachęcić mieszkańców do głosowania :)
      Anna8484  24.06.2019 21:45 Autor projektu
  • To wygląda na fejk pisich trolli, którzy nie mogą się pogodzić z przegraną dresiarza z Opola. Astronomiczne kwoty i tabletki ecstasy w załącznikach - brzydko się bawi patoprawica.
    Projekt nadaje się tylko do śmietnika.
    Mieczysław  23.06.2019 14:23
    • Myli się Pan i to bardzo. Projektodawcą jest osoba z krwi i kości. Wystarczy kliknąć w nazwę autora Projektu, dla ułatwienia podam Panu jak tam trafić. Na samej górze strony, mniej więcej po środku w poziomie, ciąg znaków Anna8484, pogrubioną czcionką. Pozdrawiam :)
      Paweł Bytof-Sudolski  28.06.2019 18:59
  • Dlaczego tego rodzaju działania mają być realizowane przez BO. To jest w gestii MEN. Idea Budżetu była inna. Nie zgadzam się, żeby moje pieniądze były w ten sposób marnotrawione. Czy to następny sposób na łatwe zarobki? Od kiedy to stawka godzinowa jest tak wysoka? Nie, nie, nie. Mam nadzieję, że projekt będzie negatywnie oceniony
    ELŻBIETAF  23.06.2019 21:19
    • A jaka była idea? uzupełnianie braków w infrastrukturze? Ja tym projektem uzupełniam braki w programach edukacyjnych. Czy warsztaty dla mieszkańców z szycia, gotowania, naprawy roweru są ok ? Jeśli tak to tak samo ok będą inne warsztaty podnoszące nasze kompetencje. Stawka godzinowa jest na poziomie 150zł brutto za godzinę warsztatów - to rynkowa stawka w warszawie w przypadku specjalistów zatrudnianych do projektów.
      Anna8484  24.06.2019 21:57 Autor projektu
  • Komentarz został usunięty przez autora

    Matthew00  24.06.2019 13:02
    • To po co szkoła skoro dzieci wolą tą całą telewizję ;)??
      Niektóre dzieciaki lubią się też uczyć. Jest tylko jeden warunek - wiedza musi być przekazywana w ciekawy, nowoczesny dostępny sposób, przez profesjonalistów ... a z tym na WDŻ chyba bywa różnie :)
      Stawka godzinowa to 150zł brutto za 1h jest to standardowa stawka przy projektach w Warszawie.
      Anna8484  24.06.2019 22:12 Autor projektu
    • @Anna8484 "Stawka godzinowa to 150zł brutto za 1h jest to standardowa stawka przy projektach w Warszawie"

      To proszę sobie realizować takie projekty komercyjnie, jeżeli znajdą się chętni na płacenie za takie wykłady, to proszę bardzo - to wolny kraj. Ale jeżeli takie stawki akceptowane są przez urzędników miejskich i opłacane z miejskiej kasy, to należy im postawić zarzut niegospodarności i wylać na zbity pysk. W tej formie ten projekt wygląda jak ordynarny, bezczelny przekręt, skok na kasę. Próba wyłudzenia, oszustwo - to jest ścigane przez prawo.
      Mieczysław  24.06.2019 22:18
  • Przepraszam najmocniej ale z jakiej racji, ktoś obcy ma dostawać 150 zł brutto z naszych podatków od godziny rozmowy z moim dzieckiem, na tematy wkraczające w moje kompetencje jako rodzica? Mnóstwo godzin spędziłem na rozmowach o tych sprawach z moją córką i nikt mi za to nie płaci.
    Paweł Bytof-Sudolski  28.06.2019 17:22
    • Super Pawle! Ale nie wszystkie dzieciaki mają tyle szczęścia żeby rozmawiać o takich sprawach ze swoimi rodzicami, nie każdy rodzic czuje się kompetentny do przeprowadzania takiej rozmowy - to dla nich są te warsztaty.
      Anna8484  03.07.2019 18:32 Autor projektu
  • Super pomysł! Jak pokazują przykłady bardziej cywilizowanych krajów (np. Szwecja i GB) wprowadzenie edukacji seksualnej doprowadziło do wzrostu liczby ciąż wśród wśród nastolatek. Ponieważ nasze prawo ogranicza możliwość aborcji, młode matki urodzą zdrowsze dzieci. Świetny sposób na rozwiązanie problemu katastrofy demograficznej! Popieram też pomysł z tym, żeby szkolenia robiły 2 osoby. Raczej nie będą pokazywały jak to się robi, bo ograniczałoby to np. wyobraźnię tych, którzy lubią radości grupowe. Zapewne jedna osoba będzie trzymała marchewkę, a druga nakładała gumkę. Korzyść dla rolników i producentów prezerwatyw. No i 3 stówki dla aktywistów! Będę głosował ZA!
    BurasPastewny  02.07.2019 08:23
  • Nie, nie i jeszcze raz nie!
    Nie pozwólmy, aby nasze dzieci były "edukowane" przez lobbystów!!!
    Mieszczan  02.07.2019 08:50
    • Też jestem przeciwna lobbystom dlatego zatrudniani mają być specjaliści w tej dziedzinie.
      Anna8484  03.07.2019 18:33 Autor projektu
  • Ewaluator (x3) za 66 tys. (brutto?) przez rok. To mi się coraz bardziej podoba! Latający latarnicy :D - tylko nie wiadomo czy ta stawka dla jednego w Wawce, czy dla jednego w każdej dzielnicy. Do specjalistów proponuję dodać sekserów i sekserki - może bez sensu, ale w konwencji tego projektu.
    "Działania artystyczne – jeden spektakl teatralny oraz jedno inne działanie w każdej z dzielnic" - Super! Mega! xD Pewnie będą tłumy chętnych na pokazy teatralne dotyczące edukacji seksualnej! Coś dla dorastającej młodzieży i niektórych trochę starszych o dużym, choć niewykorzystanym potencjale. Imponujący projekt. I inspirujący! Ale w ramach poczęstunku chyba nie będzie tych marchewek? Poza tym duży plus dodatni.
    BurasPastewny  03.07.2019 21:28
  • Pytanie do Autora projektu:
    [który zgłasza różnorodne projekty na 2020: TĘŻNIA SOLANKOWA i nowe zabawki na placu zabaw - FORT BEMA, BEZPŁATNE WARSZTATY NA BEMOWIE dla dorosłych, młodzieży i dzieci + KINO PLENEROWE + POTAŃCÓWKI + WYMIANY KSIĄŻEK oraz Edukacja Seksualna - dobrowolne warsztaty dla dzieci, młodzieży i dorosłych, a w 2019 zrealizował:
    Cykl spotkań kryminalistycznych oraz Bemowskie Potańcówki]

    - jaka jest nazwa podmiotu zgłaszającego projekt?
    - jakie podmiot ma doświadczenia w dziedzinie edukacji?
    - jakie przeprowadził podobne projekty np. na skalę dzielnicy, mniejszej miejscowości lub jednej placówki?
    - gdzie można się zapoznać z ewaluacją osiągnięć projektodawcy w dziedzinie edukacji? [proszę o podanie linku, sprawozdania etc.]
    - proszę o podanie przykładowych scenariuszy warsztatów i działań np. dotyczących realizacji zadania:
    "Dzieci i młodzież będą mogły dodatkowo wziąć udział w działaniach przez sztukę (np.: spektakle, działania performatywne, działania artystyczne i animacyjne) – działania będą poruszały tematykę [...] określania stref / miejsc intymnych".
    - jak będzie przebiegać procedura realizacji kampanii w placówkach oświatowych podległych MEN, czyli:
    "Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
    Szkoły podstawowe i ponadpodstawowe"
    "Przeprowadzenie kampanii promocyjnej (plakaty) we wszystkich szkołach".

    Powyższe odpowiedzi są kluczowe dla oceny kompetencji podmiotu zgłaszającego ogólnomiejski projekt w stolicy. Wyjaśnienie, że można aplikować na projekt za 4 682 000,00 zł wyłącznie w oparciu o informację, iż : Szczegółowy program powinien powstać w zespole specjalistów: seksuologów psychiatrów, psychologów, pedagogów, animatorów, pracowników kultury, badaczy, nauczycieli, lekarzy ginekologów oraz młodzieży i rodziców. " to jakieś nieporozumienie.
    Matka-Polka  04.07.2019 15:26
    • Szanowna Pani, zgłaszam projekt jako mieszkanka. Nie realizuję go, więc resztę pytań uważam za niezasadne.
      Anna8484  04.07.2019 18:39 Autor projektu
    • Dajmy sobie spokoj, @Anna8484 robi sobie zarty tym projektem, obawiam sie jednak ze w tej nowoczesnej teczowej stolicy kto wie czy nie dostanie tej kasy. Tak jak ktos pisal, skok na kase i tyle. Koniec kropka.
      ikarusPL  04.07.2019 19:04
    • @ikarusPL chętnie odpowiem na wszelkie merytoryczne pytania. Nie będę tłumaczyć zasad działania BO - od tego jest FAQ. Nie będę się też wdawać w ideologiczne dyskusje.
      Anna8484  04.07.2019 23:02 Autor projektu
  • Odnoszę wrażenie , że seria moich "merytorycznych" pytań została całkowicie zlekceważona! Jako" mieszkanka Warszawy "mam prawo znać na nie odpowiedzi! Co to znaczy , że jakiś Anonim Anna zgłasza projekt za ponad 4 600 000 i nie potrafi udzielić obywatelom podstawowych informacji? Czy fotka z prymitywnym ogórkiem to wszystko , na co stać projektodawcę?
    Czy może podmiot Anna jest " słupem"? Proszę rozwiać te uzasadnione watpliwości!
    Czy urzędnicy decydujący o kwalifikacji projektu czytają te ogólniki i frazesy , ktore przykrywają brak konkretów? Nalezy zadbać o to, by tak się stało i nie trwonić publicznych pieniędzy.
    Matka-Polka  05.07.2019 00:54
    • Nie wiem na ile te odpowiedzi Pani pomogą ale odpowiedziałam najlepiej jak umiem :)

      -jaka jest nazwa podmiotu zgłaszającego projekt?
      >>> jestem zwykłą mieszkanką a nie instytucją, podmiotem ...

      - jakie podmiot ma doświadczenia w dziedzinie edukacji?
      >>>nie mam i nie muszę mieć doświadczenia, tak samo jak osoby zgłaszające np ścieżki rowerowe nie muszą mieć pojęcia o ich budowie. tym zajmą się urzędnicy i zespół specjalistów.

      - jakie przeprowadził podobne projekty np. na skalę dzielnicy, mniejszej miejscowości lub jednej placówki?
      >>> jestem mieszkanką która zgłasza pomysł a nie osobą która ma zamiar projekt realizować

      - gdzie można się zapoznać z ewaluacją osiągnięć projektodawcy w dziedzinie edukacji? [proszę o podanie linku, sprawozdania etc.]
      >>> jak wyżej

      - proszę o podanie przykładowych scenariuszy warsztatów i działań np. dotyczących realizacji zadania:
      "Dzieci i młodzież będą mogły dodatkowo wziąć udział w działaniach przez sztukę (np.: spektakle, działania performatywne, działania artystyczne i animacyjne) – działania będą poruszały tematykę [...] określania stref / miejsc intymnych".
      >>> szczegółowy program warsztatów opracują specjaliści zatrudnieni w projekcie, jak pisałam wyżej nie jestem specjalistką od edukacji seksualnej

      - jak będzie przebiegać procedura realizacji kampanii w placówkach oświatowych podległych MEN, czyli:
      "Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
      Szkoły podstawowe i ponadpodstawowe"
      "Przeprowadzenie kampanii promocyjnej (plakaty) we wszystkich szkołach".
      >>> do uzgodnienia z placówkami i radami rodziców każdej z placówek. Ta kwestia jest w gestii urzędników koordynujących projekt.
      Anna8484  05.07.2019 19:33 Autor projektu
  • Rozumiem, że każdy może zgłaszać dowolny pomysł [np. ja - lot na Księżyc grup młodzieży w przedziale wiekowym 14-17 pod opieką trenerów, a w grupie 17-18 już samodzielnie lub równie sufitowy, którego na szczęście nie zgłosiłam], ale chodzi o podstawy logiczne zgłaszania czegokolwiek!
    Tymczasem: Ramy formalne, jaki Anna nadała projektowi świadczyłyby o niezłej orientacji w organizacji warsztatów, marketingu i zarządzania [stawki, wyliczenia i podanie finalnych oszałamiających kosztów], natomiast w zakresie kompetencji kluczowych w tym wypadku, czyli edukacja, pedagogika, psychologia rozwojowa, znajomość podstaw programowych kształcenia, współpraca z oświatą etc. - nie padają żadne informacje, które mogłyby przekonać do słuszności zgłoszonego projektu!

    Argument, że proponowana sexedukacja uzupełni braki w kształceniu młodzieży, który pada w innej odpowiedzi,- przy zerowej znajomości Podstaw programowych kształcenia i podręczników oraz wymagań stawianych w tym zakresie nauczycielom, co wprost ujawnia Anna - jest niepoważny, a co najważniejsze - chybiony!
    Nasze warszawiaków pieniądze zostaną wyrzucone w błoto [raczej włożone do kieszeni tych, którzy sa faktycznymi inicjatorami sexedukacji za 4 680 000!!!]
    Jako podstawę swojej argumentacji cytuję zaledwie fragment z obowiązującego w oświacie dokumentu [dotyczy Szkoły podstawowej[!] i przedmiotu "Wychowanie do życia w rodzinie", za:
    https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-do-zycia-w-rodzinie.-pp-z-komentarzem.-szkola-podstawowa-1.pdf
    III. Seksualność człowieka. Uczeń:
    1) określa pojęcia związane z seksualnością: męskość, kobiecość, komplementarność, miłość, wartość, małżeństwo, rodzicielstwo, odpowiedzialność;
    wyjaśnia na czym polega i czego dotyczy integracja seksualna;
    2) rozumie znaczenie odpowiedzialności w przeżywaniu własnej płciowości
    oraz budowaniu trwałych i szczęśliwych więzi;
    3) określa główne funkcje płciowości, takie jak: wyrażanie miłości, budowanie
    więzi i rodzicielstwo, a także wzajemna pomoc i uzupełnianie, integralna
    i komplementarna współpraca płci;
    4) rozumie, na czym polega prawo człowieka do intymności i ochrona tego prawa;
    5) wyjaśnia, na czym polega odpowiedzialność mężczyzny i kobiety za sferę
    seksualną i prokreację;
    6) charakteryzuje związek istniejący pomiędzy aktywnością seksualną a miłością i odpowiedzialnością; omawia problemy związane z przedmiotowym
    traktowaniem człowieka w dziedzinie seksualnej;
    7) potrafi wymienić argumenty biomedyczne, psychologiczne, społeczne i moralne za inicjacją seksualną w małżeństwie;
    8) przedstawia przyczyny, skutki i profilaktykę przedwczesnej inicjacji seksualnej;
    9) zna choroby przenoszone drogą płciową; rozumie ich specyfikę, rozwój i objawy; wie, jakie są drogi przenoszenia zakażenia; zna zasady profilaktyki;
    10) potrafi wymienić różnice pomiędzy edukacją a wychowaniem seksualnym;
    11) potrafi scharakteryzować i ocenić różne odniesienia do seksualności: permisywne, relatywne i normatywne;
    12) rozumie wartość trwałości małżeństwa dla dobra rodziny
    i dalej [dokument liczy 30 stron!]:
    V. Płodność. Uczeń:
    1) wie, że płodność jest wspólną sprawą kobiety i mężczyzny;
    2) potrafi przedstawić fizjologię płodności i wymienić hormony warunkujące
    płodność kobiet i mężczyzn;
    3) zna metody rozpoznawania płodności, ich przydatność w planowaniu rodziny i diagnostyce zaburzeń;
    4) przedstawia problem niepłodności; określa jej rodzaje, przyczyny, skutki;
    wyjaśnia na czym polega profilaktyka i leczenie;
    5) definiuje pojęcie antykoncepcji i wymienia jej rodzaje, dokonuje oceny stosowania poszczególnych środków antykoncepcyjnych w aspekcie medycznym,
    psychologicznym, ekologicznym, ekonomicznym, społecznym i moralnym;
    6) zna różnice między antykoncepcją a naturalnym planowaniem rodziny, zapłodnieniem in vitro a naprotechnologią;
    7) rozumie, czym jest ciąża i poród oraz jak powinno wyglądać przyjęcie dziecka jako nowego członka rodziny;
    8) potrafi wyjaśnić rolę i zadania szkół rodzenia oraz wartość naturalnego karmienia;
    9) wie, jak istotne znaczenie, zarówno w aspekcie medycznym, psychologicznym, jak i społecznym ma gotowość członków rodziny na przyjęcie dziecka
    z niepełnosprawnością;
    10) rozumie sytuację rodzin mających trudności z poczęciem dziecka i doświadczających śmierci dziecka przed narodzeniem;
    11) wie czym jest adopcja i rodzina zastępcza oraz jakie jest ich znaczenie dla
    dzieci, rodziców i społeczeństwa.
    etc.

    To chyba naprawdę wystarczy i nie potrzeba dzieciom tańców "Drag queen" i zakładek do książek w kształcie penisów, jak również przywołanego w tym projekcie zdjęcia ogórka+foliowa torebka, jako narzędzia edukatora.
    Matka-Polka  06.07.2019 10:50
    • Brawo, zgadzam sie z kazdym slowem, ale uczciwie mowiac nie chcialo mi sie pisac tyle do jakiejs anonimowej "anny8484", ktora rownie dobrze moze byc Romanem48...
      ikarusPL  06.07.2019 14:16
    • matka-polka lot na księżyc zdecydowanie nie należy do zadań miast a edukacja należy. To że ktoś umie poprawnie napisać projekt nie oznacza że musi ułożyć cały program warsztatów - przeczytajcie wreszcie (ze zrozumieniem) zasady budżetu obywatelskiego zanim wrzucicie kolejne ideologiczne komentarze. Ogórek dużo lepszy niż strona z płodami do której wrzuca pani linka.
      IkarusPL a może ty jesteś Kasia, Zuzia? a może jeszcze nie zdefiniowałeś swojej płci anonimie xD

      tata_polak  07.07.2019 00:34
    • Popieram Pani zdanie.
      Justyna Borkowska  29.07.2019 14:28
    • Całkowicie popieram powyższy komentarz. Nie zgadzam się na dofinansowanie tego projektu. Wystarczy wychowanie do życia w rodzinie. Osobiście sama będę rozmawiała z moimi dziećmi o tych sprawach. I każdy rodzic sam powinien o to zadbać. Moim zdaniem wciskanie na siłę dzieciom w tym wieku pewnych tematów może je niepotrzebnie rozbudzić. Wygląda to jak edukowanie klientów producentom pornografii i tego rodzaju gadżetów nie mówiąc już o podatności na wszelkiego rodzaju "odmienności"(i nie mam tu na myśli jakiejkolwiek nietolerancji". Stanowcze nie.
      Renata Łapińska  02.08.2019 15:21
  • Osobom, które mają złudzenia co do tego, jak mogą przebiegać takie "warsztaty" i spektakle polecam serię artykułów na ten temat. Prowadzą je prawdziwi "specjaliści" w tej dziedzinie i "praktycy":
    https://stopaborcji.pl/100-okreslen-na-genitalia-i-taniec-z-klubow-gejowkich-deprawacyjna-majowka-dla-dzieci/
    Matka-Polka  06.07.2019 14:31
  • @matka_polka i @ikarusPL - a wy to nie jesteście anonimowi ? poproszę dane podmiotu wypisującego takie bzdury ;)
    Popieram projekt w 100% wreszcie pojawią się zajęcia na przyzwoitym poziomie prowadzone przez specjalistów.
    Udział w warsztatach jest dobrowolny, mi np nie podoba się finansowanie religii z budżetu państwa mam na to jakiś wpływ? Moje dziecko nie chodzi tak samo jak wasze nie muszą brać udziału w warsztatach edukacji seksualnej.
    Życzę projektodawczyni dużo cierpliwości w czytaniu hejterskich komentarzy a miastu odwagi i dopuszczenia projektu do głosowania.
    tata_polak  07.07.2019 00:25
    • Rożnica jest taka ze nie robię skoku na ponad 4,5 bańki. Wydaje mi się że takie pieniądze nie powinny być zagospodarowane przez anonimów.
      ikarusPL  07.07.2019 09:34
    • To brzmi jak zarzut do każdej osoby która składa tu projekty
      tata_polak  07.07.2019 17:46
  • Przestrzegam przed pochopnymi decyzjami co do nawet "dobrowolnej" edukacji seksualnej, realizowanej siłami samorządów, pozostającej poza prawną i rzeczywistą [a nie deklarowaną] kontrolą profesjonalnych placówek oświatowych i rodziców. Nabór sił "fachowych" do realizacji projektu [ od października do najdalej grudnia, jeśli projekt ma wejść do realizacji w 2020r.] z natury rzeczy musiałby być bardzo szybki, a kryteria kwalifikacji wykonawców zadania są zupełnie niejasne [celowo o pytałam Autora o kompetencje i kwalifikacje], co najprawdopodobniej będzie skutkować zwróceniem się do podmiotów już istniejących na rynku, czyli tzw. edukatorów seksualnych kilku przedsięwzięć biznesowych, jakie pod szyldem "równościowym" funkcjonują na rynku - celowo nie podaję nazw, by ich nie reklamować.
    Polecam oceniającym projekt obecnie urzędnikom, Autorowi projektu oraz wszystkim zainteresowanym wykład prof. Judith Reisman, założycielki Instytutu Ochrony Dzieci oraz profesor prawa na Liberty University School of Law, wygłoszony 8 czerwca 2019 roku podczas konferencji pt. „Edukacja seksualna dzieci i młodzieży. Przegląd zagrożeń”; on pokazuje dowodnie, jakie konsekwencje rodzi naiwne, nieświadome lub perfidne realizowanie takich projektów na tak wielką skalę
    https://www.youtube.com/watch?v=UPgLcZMT1wA
    Matka-Polka  09.07.2019 12:57
    • Niema to jak podsyłanie linków do polonia christiana i stop aborcji. Przecież to jakieś skrajne poglądy wygłaszane przez pseudoekspertów. Trochę nie dziwie się że projektodawczyni pani nie odpowiada na wszystkie pytania, bo każda odpowidz nie wazne jaka by ona była zostanie podważona i zawalona tak ideologicznymi wpisami. To wygląda na typowy troling.
      tata_polak  10.07.2019 01:36
    • Przygotowania do realizacji, jeśli projekt wygra, mogą zacząć się zaraz po głosowaniu więc będą przynajmniej 3mce na wszelkie przygotowania.
      Anna8484  15.07.2019 12:19 Autor projektu
    • Popieram wypowiedź Matki-Polki o koniecznej ostrożności względem wdrażania na dużą skalę projektów edukacji seksualnej. Podany jest nawet link do rzeczowej i udokumentowanej badaniami wypowiedzi Judith Reisman.
      Jeśli tata_polak tęskni za edukacją seksualną to niech najpierw wyśle swoje dziecko lub swoje dzieci na szkolenie w najsilniejszej warszawskiej organizacji edukatorów seksualnych, a tam jego dziecko zostanie szczegółowo poinstruowane w stylu równościowym i antydyskryminacyjnym. Właśnie o to mi chodzi, aby przećwiczył na swoich dzieciach i sprawdził jaki będzie skutek takiej edukacji, a później niech nam opisze czego dokonało jego dziecko lub jego dzieci po takiej równościowej edukacji seksualnej. Ja osobiście zauważyłem, że edukatorzy seksualni starają się być bardzo równościowi, co może się wyrażać w promowaniu homoseksualizmu na równi ze związkami heteroseksualnymi. A więc już teraz zastanawiam się, ku czemu skłoniły by się dzieci taty_polaka jeśli wysłał by swoje dzieci na szkolenie do wprawnych edukatorów seksualnych.
      pawelgrzeg  01.08.2019 23:16
  • Proszę Autora projektu o ustosunkowanie się do pierwszego obszernego akapitu ostatniego zapytania.
    Odnoszę wrażenie, że merytoryczne pytania - o ile są niewygodne i konkretne - "tata" celowo dyskredytuje. Niesłusznie, daj szanse Autorowi, na pewno nie potrzebuje adwokata, bo inaczej nie obroni tego projektu.
    Matka-Polka  10.07.2019 10:21
  • Nie zgadzam się. Nie ma mojej zgody na to żeby przedszkolakom mówić o masturbacji, żeby uczuć jak zakładać i używać prezerwatyw. Zamiast tego, moglibyście informować młodzież jak szkodliwe jest oglądanie filmów pornograficznych, jak to wpływa na mózg dzieci i dorosłych ludzi. Czytałam projekt co ta edukacja zawiera, cały ten syf chcecie wpompować w nasze dzieci, a za kilka lat co? Legalna pedofilia?
    Katarzyna88  12.07.2019 00:22
    • Sądzę że eksperci napewno zaplanują sporą część pornografii i jej negatywnego wpływu na rozwój.
      Nie wiem jakie konkretnie elementy projektu uważa Pani za "syf"? Zapobieganie chorobom przenoszonym drogą płciową? Zapobieganie przemocy na tle seksualnym?
      Anna8484  15.07.2019 12:25 Autor projektu
  • Czegoś tu nie rozumiem! Przecież Rafał Trzaskowski podpisując Deklarację LGBT+ wprowadził obowiązkową dla wszystkich dzieci w Warszawie edukację seksualną według standardów WHO. Po co więc naciągać podatników na tak wielki wydatek skoro i tak już raz za to zapłacą? Po co wmawiać ludziom że potrzebne im będą dodatkowe zajęcia z sex edukacji skoro dzieci będą miały obowiązek uczenia się tego w szkołach i przedszkolach? Materiałów nt. sexualizacji jest full w internecie- jeśli dorosły chce się dokształcić niech otworzy pierwszą lepszą stronę porno- efekt będzie ten sam. KATEGORYCZNIE NIE POPIERAM ABY PIENIĄDZE WARSZAWIAKÓW ZASILAŁY LOBBY LGBT!
    warszawianka85  12.07.2019 08:42
    • Szanowna Pani, jak Pani zauważyła to DEKLARACJA. Czy edukacja seksualna została zabudzetowana na kolejne lata przez rade miasta? Czy pojawiły się pieniądze na latarników etc... nie. To deklaracja a nie strategia rozpisana, zaplanowana i zabudżetowana na kolejne lata.
      Anna8484  15.07.2019 12:29 Autor projektu
  • Droga warszawianko85, nikt nie może nakazać wprost edukacji w placówkach oświatowych, według programu niezgodnego z Prawem oświatowym i programem MEN! I dlatego właśnie wdraża się pomysł na przeprowadzenie tego projektu przez Budżet obywatelski, czyli bocznymi drzwiami.
    Nawet "dobrowolna" edukacja może być szkodliwa i ten projekt właśnie taką, niezgodną z obowiązującymi przepisami o oświacie i prawem rodziców edukację proponuje oraz jej promocję w przestrzeni publicznej [w kosztorysie jest na nią 100 000PLN].
    Dlatego ważne jest merytoryczne ocenianie projektu teraz, gdy jest na to czas.
    Każdy nasz komentarz powinien być wzięty pod uwagę w procesie oceniania, zanim dopuszczony zostanie pod głosowanie! Jeśli urzędnicy tego nie zrobią - narażają się na konsekwencje karne.
    Tu są podane kryteria oceniania:
    https://app.twojbudzet.um.warszawa.pl/site/verificationWelcome
    Do Autora projektu - nadal czekam na odpowiedź, czyżby brak kompetencji?
    Matka-Polka  12.07.2019 19:42
    • Placówki szkolne wymienione są jako jedne z wielu miejsc w których projekt może być realizowany. Jeśli projekt będzie realizowany w placówkach szkolnych to na 100% poza godzinami w których realizowana jest podstawa programowa-popołudniami lub w weekendy.
      Anna8484  15.07.2019 15:31 Autor projektu
  • Nie wyrażam zgody na finansowanie z BO projektów niezgodnych z obowiązującymy prawem, zgadzam się z argumentacją przedstawioną przez Matkę-Polkę.
    Małgorzata _01  14.07.2019 07:16
    • W jakim fragmencie i z jakim prawem projekt nie jest zgodny?
      Anna8484  15.07.2019 15:33 Autor projektu
  • Nie zgadzam się na finansowanie tego typu projektów z pieniędzy podatników. Nie dość, ze ta edukacja seksualna ma przyzwyczajać dzieci do pedofilii i ma być obowiązkowa w szkołach i przedszkolach to jeszcze chcecie wydawać pieniądze na dodatkowe projekty związane z tym tematem. Nie ma na to mojej zgody! Pozdrawiam
    Katarzyna88  14.07.2019 19:28
    • Edukacja seksualna ma na celu także zapobieganie przemocy na tle seksualnym i ma chronić przed takimi zjawiskami jak pedofilia. Projekt zakłada dobrowolność udziału w spotkaniach, o żadnej obowiązkowości niema mowy.
      Anna8484  15.07.2019 15:40 Autor projektu
  • Patrząc na swoje życie bardzo żałuję że nie miałam szansy wziąć udziału w takich warsztatach. Nie byłabym może wtedy zaskoczona pierwszym okresem którego dostałam w wieku 10lat, jako nastolatka wiedziałabym że nie powinnam wspołzyc bez prezerwatywy, bo on powiedział że przecież zdąży wyjąć. Wiem że pewnie uniknelabym kilku głupich decyzji w swoim życiu. Jak projekt przejdzie chętnie wezmę udział w warsztatach dla dorosłych.
    Moje wątpliwości budzi jedynie duża kwota na poczęstunek dla uczestników
    Karolina27  16.07.2019 08:40
  • Ja mam wrażenie że środowiska "prolife" to właśnie zbierania osób które chcą wepchnac dzieciaki w ręce pedofilii, osób zachęcających do nieodpowiedzialnego seksu, osób chcących niewyedukanej młodzieży dla których miłość fizyczna może być tylko w celach prokreacyjnych.
    Zdecydowane tak dla mądrej edukacji seksualnej, zdecydowane nie dla załamania. Liczę że projekt zostanie dopuszczony do głosowania.
    Solino341  16.07.2019 12:24
    • Wulgarna fotografia ogórka z foliowej torebce, jako edugrafika do projektu, oraz cukierki kształcie serduszek z zachęcającymi napisami w j.ang. w rodzaju: „przytul mnie”, „słodka rozmowa”, „powiedz tak”, "pierwszy pocałunek" są zapowiedzią kompetentnej profilaktyki i przygotowaniem do odpowiedzialnego seksu? To będą wciskać dzieciom edukatorzy? W szkołach? [bo przecież nie na warsztatach dla dorosłych].
      To szkodliwa akcja mogąca znieczulić dzieci na pedofilskie zachowania, rozbudzić seksualną ciekawość i przesunąć granice inicjacji! Autor projektu nie ma pojęcia o pedagogice i psychologii rozwojowej.
      Wyrażam oburzenie i protestuję! Ocena negatywna dla całości zamierzenia!
      Matka-Polka  16.07.2019 12:44
    • Skoro wulgarna jest fotografia ogórka w folii to jak pani sobie radzi z dotykaniem i krojeniem na plasterki ogórka bez folii?
      Moze jakąś wizyta u specjalisty by się przydała bo wystarczy powiedziec seks i pokazać dowolne warzywo i już ma Pani skojarzenia. Oj nie ładnie
      Solino341  16.07.2019 14:53
    • To słodkie cukierkowe serduszka czy może LSD?? Właśnie takimi cukiereczkami zachęcana jest młodzież do sięgania po narkotyki - sądzę że ten temat też znajdzie się na zajeciach z edukacji seksualnej.
      Dlaczego ogorek jest dla Pani wulgarny?
      Anna8484  16.07.2019 15:36 Autor projektu
    • Czy ogórek jest odbierany jako wulgarny, czy nie, zależy od interpretacji odbiorcy, a to - z kolei - od kontekstu. Podobnie z marchewką, czy bananem, które były pokazywane na lekcji przez panią od seksu, nazywaną przez nas "onanistką" (bo do tego zachęcała) w liceum, do którego chodziłem. Wtedy nie była zakładana na nie foliowa torebka, ale prezerwatywa. Inna sprawa, że właściwie wszyscy wiedzieli co i jak robi się z gumką, a ci, którzy nie wiedzieli, natychmiast się domyślali.
      BurasPastewny  16.07.2019 22:30
  • Autorka zapewnia że zajęcia będą prowadzone przez ekspertów od sex edukacji.
    Chciałam zapytać o kompetencje tych ekspertów.
    Kim są eksperci, jakie mają wykształcenie, jakie mają doświadczenie, gdzie i przez kogo byli szkoleni nt.sex edukacji, według jakiego programu będą realizowali szkolenia?
    Proszę o konkretne informacje.
    warszawianka85  16.07.2019 14:53
    • Proponuję przeczytać raz jeszcze projekt, wszystkie komentarze oraz moje odpowiedzi i zapoznać się z regułami budżetu obywatelskiego. Nawet jakbym chciała to nie mogę wskazać prowadzących czy ekspertów bo to wbrew zasadom BO. Zespół ekspertów wybiorą najpewniej kompetentni urzędnicy mst Warszawy, eksperci opracują ramy programu który zrealizują specjaliści z dziedziny edukacji seksualnej.
      Anna8484  16.07.2019 15:29 Autor projektu
  • Projekt wygląda na absolutnie nieprzygotowany. To, na co kładzie nacisk, to jedynie jego cena. ABSURDALNA!!! Proszę nie robić z rodziców idiotów: w dzisiejszych czasach rodzice rozmawiają z dziećmi o seksie, czasy się bardzo zmieniły. I to rodzic jest ekspertem od edukacji swojego dziecka. To nie jest zadanie ani dla urzędnika ani dla latarnika. Dzieci mają różną wrażliwość i wiedzę i to rodzic wie jak z dzieckiem rozmawiać. Temat edukacji seksualnej to temat ważny i rzutujący na przyszłość dziecka. Proszę Panią Annę 8484, żeby finansowała z własnej kieszeni edukację swoich dzieci. Absolutnie nie zgadzam się na edukowanie moich przez kogokolwiek z zewnątrz w tej dziedzinie.
    Jaśmin1000  17.07.2019 10:30
  • Stwierdzić, że się nie zgadzam na trwonienie pieniędzy na ten projekt to jak nie powiedzieć nic.
    Młodym ludziom znacznie bardziej niż edukacji do życia w Rodzinie brakuje miejsc i czasu do aktywnego wypoczynku wraz z Rodzicami, aby o tej Rodzinie nie musieli słuchać od postronnych osób tylko w codzienności ją dostrzegać patrząc na przykład własnych Rodziców.
    Słowa uczą, przykłady pociągają i tego należy się trzymać w przypadku "niedoborów wiedzy" o jakich Pani Anna pisze.
    Sfera intymności jest zbyt osobista/głęboka aby była "wyjaśniania" przez niezwiązane z Młodymi Ludźmi osoby z zewnątrz, które nie mają żadnych relacji emocjonalnych ze swoimi słuchaczami.
    W związku z tym zamiast edukacji jest demoralizacja.
    Ja Sam Sobie  17.07.2019 10:36
  • Edukacja seksualna to zadanie dla rodziców a nie seks-edukatorów.
    Nie zgadzam się na martnotrastwo naszych wspólnych pieniędzy.
    Paweł Orliński  17.07.2019 11:00
  • Warsztatami tego nazwać nie można, tylko propagandą ideologii, z którą wielu mieszkańców Warszawy się nie zgadza. To nie powinno być finansowane z pieniędzy miasta.
    Karolum239  17.07.2019 11:01
  • "szczegółowy program warsztatów opracują specjaliści zatrudnieni w projekcie" - jasne, czyli kupujemy kota w worku za ciężkie miliony, a później się przekonamy, że był chory. Nie było nawet w programie wspomniane, że to ma być edukacja seksualna zalecana przez WHO, ale domyślam się tego po słowie "latarnik". Orientujecie się, jakie korzyści mają kraje, które uczą dzieci zgodnie ze standardami WHO? Inicjacja seksualna przez 15. rokiem życia, więcej ciąż nieletnich, więcej aborcji. Wiecie jakie są zalecenia programowe WHO? Można to przeczytać na ostatniej stronie długiego dokumentu:
    4 lata: nauka masturbacji
    6 lat: antykoncepcja
    12 lat: zachęcanie do inicjacji seksualnej (przypomnę, w naszym kraju zagrożone karą 12 lat więzienia)
    15 lat: zachęcanie do zachowań homoseksualnych.
    Nie ma zgody na namawianie polskich dzieci do czynów karalnych!
    Wiecie, czego mi brakowało w mojej edukacji seksualnej? Żeby mi matka twardo powiedziała: chyba nie chcesz mieć stu facetów na jedną noc- ale jednego do końca życia; chyba nie chcesz, aby ciało zdecydowało, z kim chcesz być do końca życia - tylko umysł; miej odwagę mówić co myślisz, miej odwagę bronić swoich granic. Dziś bardzo żałuję, że dałam się ponieść ciału i emocjom. Emocje nie są dobrym doradcą, więc miłości (tej umysłowej), akceptacji, porozumienia i wybaczania uczę się z trudem. Lepiej się tego nauczyć przed miłością cielesną. Dziś każdemu polecam czystość przedmałżeńską, a rodzicom - rozmawianie z dziećmi, a nie posyłanie na bezwartościowe lekcje.
    BarbaraW  17.07.2019 12:19
  • Nie zgadzam się na wydawanie publicznych pieniędzy na takie pomysły, na niszczenie naszych dzieci i młodzieży, naszej przyszłości, przez zabijające człowieka ideologie.
    Dzieci i młodzież są rodziców, a nie obcych ludzi.
    PiotrWarszawa  18.07.2019 16:52
  • Zdecydowanie negatywnie oceniam ten projekt i uważam, że należy go całkowicie i jednoznacznie odrzucić.

    Edukacja, jeśli chodzi o merytoryczną jej zawartość nie należy do władz miasta.
    Edukacja seksualna jest szczególnie delikatnym tematem, a postawa obecnych władz Warszawy zapowiada, że byłby to niebezpieczny, najgorszy rodzaj edukacji, demoralizujący i prowadzący do rozchwiania seksualnej tożsamości dzieci i młodzieży.

    Powtarzam:
    ZDECYDOWANE "NIE" DLA TEGO PROJEKTU.
    Grzegorz Strzemecki  27.07.2019 16:15

  • Projekt Edukacja seksualna nie powinien być finansowany z budżetu obywatelskiego. Wychowanie seksualne zostawmy rodzicom a pieniądze przeznaczmy na duże pilniejsze potrzeby.
    PiotrJace  27.07.2019 16:26
  • Uważam, że ten projekt będzie służył demoralizacji dzieci i młodzieży. Świadczą o tym określenia: "edukacja seksualna", "latarnik". Nie krzywdźmy dzieci!

    Pieniądze z budżetu obywatelskiego powinny być przeznaczone na inne cele.
    Aneta!@8  28.07.2019 14:19
  • Wyrażam negatywną opinię i sprzeciw wobec tego projektu. Sam edukuję własne dzieci i nie pozwolę obcym ludziom na seksualizację.
    Robert K  29.07.2019 08:00
  • Wyrażam swój sprzeciw! Skąd nagle taka ofensywa ws edukacji seksualnej najmłodszych? Nie eksperymentujmy na dzieciach. Mnie dorosłą osobę załączona edugrafika (polecam szczególnie tę z ogórkiem) zniesmacza. Dzieci przyjmą wszystko w dobrej wierze. Nie zabijajmy w nich wrażliwości.
    Warszawianka102  29.07.2019 10:03
  • Wyrażam negatywną opinię.
    Uważam, że projekt ten służy niewłaściwym celom i nie chcę aby wydawane były na niego pieniądze z budżetu obywatelskiego. A stawki określone w kosztorysie projektu znacząco odbiegają od rzeczywistych stawek.
    Justyna Borkowska  29.07.2019 14:10
  • Wyrażam negatywną opinię i sprzeciw wobec tego projektu.
    Prawie 5 milionów złotych na nieistotne rzeczy.
    TAKĄ KWOTĘ POWINNO SIĘ WYDAĆ NA EDUKACJĘ FINANSOWĄ MIESZKAŃCÓW, ŻEBY NIE KORZYSTALI Z CHWILÓWEK I UMIELI ZARZĄDZAĆ SWOIM BUDŻETEM.
    Znacie statystki na temat samobójstw z powodu długów?
    Liczba samobójstw z powodu długów znajduje się na początku powodów śmieci....
    Kazimierz Kaliński  29.07.2019 16:05
  • Wyrażam negatywną opinię odnośnie tego projektu! Nie zgadzam się na przeznaczanie moich pieniędzy na taki cel!
    Maagdalena  29.07.2019 16:24
  • Uważam, że realizacja tego projektu byłaby szkodliwa dla dzieci, ich czystości, niewinności oraz że może zaburzyć ich rozwój psychoseksualny, co w przyszłości będzie pociągało za sobą koszty, które państwo będzie musiało ponosić na ich leczenie. Nie życzę sobie, aby ze wspólnych pieniędzy były finansowane demoralizujące działania. Jest wiele pilnych potrzeb w Warszawie, w której się urodziłam, mieszkam, pracuję i płacę podatki.
    Małgorzata Szymańska  29.07.2019 18:04
  • Wyrażam negatywną opinię wobec tego projektu. Taki budżet powinien być przeznaczony raczej na rozwój intelektualny lub artystyczny dzieci i młodzieży.
    ArturITPM  29.07.2019 18:05
  • Komentarz został usunięty przez autora

    mathew1331  29.07.2019 18:39
  • Komentarz został usunięty przez autora

    mathew1331  29.07.2019 18:40
  • Komentarz został usunięty przez autora

    mathew1331  29.07.2019 18:41
  • Komentarz został usunięty przez autora

    mathew1331  29.07.2019 18:43
  • Negatywnie oceniam ten pomysł.
    Warsztaty powinne zostać przeprowadzone fakultatywnie dla rodziców chętnych proponowanym rozwiązaniom - ze środków własnych. Złożona propozycja budzi szerokopojęte kontrowersje na tle światopoglądowym - wykluczając z udziału sporą ilość (w mojej ocensie większość) osób.
    Przeznaczone dla edukatorów stawki przekraczają zarobki nauczycieli.
    Uważam że dobrze przeprowadzone warsztaty z matematyki służyby wszystkim.
    jansekkom  29.07.2019 19:00
  • Jestem przeciwny niniejszemu projektowi. Wychowanie i edukacja dzieci zwłaszcza w obszarze wychowania seksualnego - jest domeną Rodziców a nie wynikiem realizacji tzw. Budżetów obywatelskich. Program nauczania w szkołach reguluje MEN oraz Parlament RP.
    Leszek53  29.07.2019 19:34
  • Komentarz został usunięty przez autora

    mathew1331  29.07.2019 20:16
  • Komentarz został usunięty przez autora

    mathew1331  29.07.2019 20:17
  • Uważam, że projekt ten służy złym/niewłaściwym celom i sprzeciwiam się wydawaniu na niego pieniędzy z budżetu obywatelskiego, bo budżet ten powinien być przeznaczony na inne cele.
    mathew1331  29.07.2019 20:17
  • Jestem przeciwna temu projektowi i finansowaniu go z moich podatków, które od wielu lat regularnie płacę prowadząc własną firmę.

    Nie zgadzam się na kolejny projekt, który wessie krocie podobnie jak wystawianie przez pana Trzaskowskiego drewnianych palet w centrum Warszawy za 1 000 000 zł w celu odpoczynku od upału na pełnym słońcu pod ratuszem, gdy wkoło mamy piękne parki, stawy i kilka fontann.

    Zachęcajcie Warszawiaków do wizyt u psychologa, nie będą mieli problemów z rozmawianiem z dziećmi o seksie i wartościach w relacjach.
    Ewa_Prosz  29.07.2019 20:31
  • Jestem przeciwna temu projektowi i finansowaniu go z moich podatków, które od wielu lat regularnie płacę prowadząc własną firmę.

    Nie zgadzam się na kolejny projekt, który wessie krocie podobnie jak wystawianie przez pana Trzaskowskiego drewnianych palet w centrum Warszawy za 1 000 000 zł w celu odpoczynku od upału na pełnym słońcu pod ratuszem, gdy wkoło mamy piękne parki, stawy i kilka fontann.

    Zachęcajcie Warszawiaków do wizyt u psychologa, nie będą mieli problemów z rozmawianiem z dziećmi o seksie i wartościach w relacjach.
    Ewa_Prosz  29.07.2019 20:32
  • Szok szok, czy wyście oszaleli ? Bardzo mi się nie podoba ten projekt. Jestem zdecydowanie przeciw. Lepiej te pieniądze przeznaczyć na projekty na prawdę dobrze służące warszawiakom jak parki, pomoc starszym, schroniska, boiska place zabaw. Nie mogę uwierzyć, że ktoś zgłosił tak kontrowersyjny i szkodliwy projekt i to za 5 mln zł ?! Szok.
    potakiwacz  29.07.2019 20:41
  • Uważam, że projekt ten służy złym/niewłaściwym celom i sprzeciwiam się wydawaniu na niego pieniędzy z budżetu obywatelskiego, bo budżet ten powinien być przeznaczony na inne cele.
    Maciej Krasuski  29.07.2019 20:47
  • Uważam, że projekt ten służy złym/niewłaściwym celom i sprzeciwiam się wydawaniu na niego pieniędzy z budżetu obywatelskiego, bo budżet ten powinien być przeznaczony na inne cele.
    Maciej Krasuski  29.07.2019 20:50
  • Uważam, że projekt ten służy złym/niewłaściwym celom i sprzeciwiam się wydawaniu na niego pieniędzy z budżetu obywatelskiego, bo budżet ten powinien być przeznaczony na inne cele.
    Maciej Krasuski  29.07.2019 20:52
  • Uważam, że ten projekt nie powinien być realizowany w szkołach - zajęcia dla dzieci. Jeśli dorośli chcą się kształcić w tym kierunku to niech sobie sami znajdą dofinansowanie.
    Jeśli chodzi o dzieci to powinny najpierw mieć edukację w tym zakresie w domu i to rodzice powinni decydować, kiedy i w jakiej formie będą edukować swoje dzieci.
    Jeśli chodzi o wysokość budżetu to brak mi słów na określenie takiej wysokości zakładanych kosztów tego przedsięwzięcia.
    Nie ma mojej zgody na wydawanie jakichkolwiek środków z podatków mojej rodziny na ten projekt.
    Beata Jacewicz  29.07.2019 22:08
  • Wyrażam negatywną opinię i sprzeciw wobec tego projektu!!!
    Uważam, że projekt ten służy złym/niewłaściwym celom i sprzeciwiam się wydawaniu na niego pieniędzy z budżetu obywatelskiego, bo budżet ten powinien być przeznaczony na inne cele.
    Katemichalk  29.07.2019 22:21
  • Uważam, że projekt ten służy złym/niewłaściwym celom i sprzeciwiam się wydawaniu na niego pieniędzy z budżetu obywatelskiego, bo budżet ten powinien być przeznaczony na inne cele.
    Katemichalk  29.07.2019 22:23
  • Wyrażam negatywną opinię i sprzeciw wobec tego projektu
    Aisog311  29.07.2019 23:00
  • Kategorycznie sprzeciwiam się wydawaniu pieniędzy z budżetu partycypacyjnego na cele niezgodne z jego przeznaczeniem - tego typu edukacja interesuje bardzo wąskie grono rodziców, a budżet ma służyć wszystkim mieszkańcom. Poza tym proponowane stawki wyglądają raczej na próbę "skoku" na publiczne pieniądze. Zdecydowany sprzeciw.
    Joanna Sobolewska-Kurpiel  29.07.2019 23:57
  • Wyrażam negatywną opinię i sprzeciw wobec projektu
    EWA WANCERZ  30.07.2019 00:36
  • To jakiś absurd. Wyrażam całkowity sprzeciw dla tego projektu.
    Magdalena O-o  30.07.2019 07:32
  • Wyrażam negatywną opinię wobec tego projektu. Koszty projektu wzięte z sufitu, a ponadto projekt nie uwzględnia rzeczywistych potrzeb edukacji, zarówno dzieci jak i rodziców.
    Enzowaty  30.07.2019 08:18
  • Stanowczo sprzeciwiam się wydawaniu pieniędzy z budżetu obywatelskiego na ten projekt, bo budżet ten powinien być przeznaczony na inne cele.
    Aneta Tunderska  30.07.2019 08:35
  • Uważam, że okrutnie wielką kwotę prawie 5 mil. można wydać na bardziej palące potrzeby naszych dzieci i młodzieży niż mgliście określoną edukację seksualną. Potrzeb jest wiele - za te pieniądze można wybudować boisko sportowe, albo dofinasować zajęcia sortowe dla dużej grupy przyszłych podatników.
    Rozumiem, że SZ.P. anna8484 idealistycznnie patrzy na świat, ale czas dorosnać bo rocznik '84 to już za dużo lat by naiwnie wierzyć w moc Tęczy i.... no jednorażców.... Wróć za 5 mil. można by dofinasować z 50 startapów z których może i by jeden mógł wyrosnąć na pełnokrwistego jednorożca... płacącego podatki w tym mieście nie przymierzając jak CD Projekt. Wieć bez jednorożców :)

    Ale w uczciwej przedsiębiorczości Warszawiaków nie ma niczego, że tak kolokfialnie powiem SEXI
    Michał Zaborowski  30.07.2019 09:50
  • Wyrażam negatywną opinię i sprzeciw wobec tego projektu.
    Dobromilka86  30.07.2019 09:51
  • To bardzo zły pomysł. Edukacja permisywna nie działa o czym świadczą wysokie statystyki aborcji, ciąż czy zakażeń HIV wśród nastolatek w krajach które ją wprowadziły (Wielka Brytania, Szwecja). Jest wiele ważniejszych spraw do zrobienia np. kanalizacja na Białołęce.
    michal123  30.07.2019 10:45
  • To bardzo zły pomysł. Edukacja permisywna się nie sprawdza, o czym świadczą wysokie statystyki aborcji, ciąż czy zakażeń HIV wśród nastolatek w krajach które ją wprowadziły (Wielka Brytania, Szwecja). Obecnie realizowany w Polsce program edukacji typu A (do abstynencji seksualnej nastolatków) daje znacznie lepsze rezultaty. Poza tym mamy znacznie pilniejsze potrzeby: w stolicy ludzie żyją bez kanalizacji (Białołęka) - tym się proponuję zająć.
    michal123  30.07.2019 11:06
  • Komentarz został usunięty przez autora

    Rafał Wasążnik  30.07.2019 12:05
  • Jestem przeciwny wydawaniu pieniędzy z budżetu obywatelskiego na ten projekt. Uważam, że projekt przedstawia w zły sposób seksualność człowieka, demoralizuje dzieci i niszczy ich wrażliwość.
    Rafał Wasążnik  30.07.2019 12:35
  • Wyrażam negatywną opinię i sprzeciw wobec tego projektu
    annaiwona  30.07.2019 14:21
  • Wyrażam negatywną opinię i sprzeciw wobec tego projektu. Uważam, że projekt ten służy złym/niewłaściwym celom i sprzeciwiam się wydawaniu na niego pieniędzy z budżetu obywatelskiego. Pod przykrywką niewinnie brzmiących haseł próbuje się "tylnymi drzwiami" wprowadzić w kształceniu nowego pokolenia elementy deprawacyjne i wywracające hierarchie wartości, przekierowując wysiłek edukacyjny w stronę wyuzdanej, fałszywie definiowanej "wolności", gdzie doznania cielesne stają się podstawowym "problemem życiowym" człowieka. Nie zgadzam się na publiczne finansowanie takiego projektu. Jak ktoś koniecznie chce swoje dziecko uczyć zakładania prezerwatywy, czy "dobrego dotyku", widząc w tym wielką konieczność i wartość edukacyjną, niech płaci z własnej kieszeni.
    Krzysztof Bakun  30.07.2019 23:42
  • Jestem przeciwna temu pomysłowi. Edukacja seksualna dzieci leży w gestii rodziców a nie jakichś seks-edukatorów o niewiadomych poglądach i intencjach. Włos się jeży na głowie.

    Agata Alot
    Agataa1984!  31.07.2019 09:23
  • Jestem nauczycielem od 20 lat. Zdecydowanie protestujé! Nie zgadzam się!. Widziałem wiele razy jak złe są owoce tego typu treści wpajanych dzieciom. Jest tyle dobra, które možna im dać
    Anna nauczyciel  31.07.2019 10:36
  • Uważam, że projekt ten służy złym/niewłaściwym celom i sprzeciwiam się wydawaniu na niego pieniędzy z budżetu obywatelskiego, bo budżet ten powinien być przeznaczony na inne cele. Seksualizacja dzieci jest zbrodnią popełnianą na ich niewinności, delikatności i wrażliwości, niszczy ich psychikę i oswaja z treściami które nawet dla dorosłego człowieka są obrzydliwe. Celem głównym i dalekosiężnym jest zniszczenie rodziny opartej na naturalnych podstawach. Wystarczy sobie zadać trud i pomyśleć przez chwile jakie pokolenie kolejnych "rodziców" wyrośnie po przeprowadzeniu na nim wieloletniego eksperymentu w postaci pokazywania i zachęcania do wszelkiego rodzaju zboczeń seksualnych. Bedzie to pokolenie ludzi zniszczonych psychicznie, owładniętych różnego rodzaju zboczeniami, bo nie trzeba kończyć psychologii aby wiedzieć, że zboczenie rodzi kolejne zboczenie. To jest zagłada normalnych rodzin.

    To Ty drogi rodzicu powinieneś wprowadzać swoje dziecko w dorosły świat, a nie ludzie pogrążeni w obłedzie ideologii lgbtq, którzy sami mają wystarczająco tragiczne życie.

    Karol Gąbka
    Ojciec Piątki Dzieci
    Karol Gąbka  31.07.2019 10:38
  • Uważam, że projekt ten służy złym/niewłaściwym celom i sprzeciwiam się wydawaniu na niego pieniędzy z budżetu obywatelskiego, bo budżet ten powinien być przeznaczony na inne cele.
    Karolina Kielczak  31.07.2019 10:39
  • Jestem nauczycielem od y lat. Protestuję! Widziałem wiele razy jakie są owoce tego typu treści wpajanych dzieciom. Są to złe owoce!
    Anna nauczyciel  31.07.2019 10:39
  • Jestem nauczycielem od 20 lat protestuję! Wiele razy widziałam negatywne owoce tego typu treści wpajanych dzieciom!
    Anna nauczyciel  31.07.2019 10:45
  • Jestem nauczycielem od 20 lat. Protestuję! Widziałam wiele razy jakie są owoce tego typu treści wpajanych dzieciom.
    Anna nauczyciel  31.07.2019 10:49
  • Jestem nauczycielem od 20 lat protestuję! Wiele razy widziałam negatywne owoce tego typu treści wpajanych dzieciom!
    Anna nauczyciel  31.07.2019 10:51
  • Jestem nauczycielem od 20 lat protestuję! Wiele razy widziałam negatywne owoce tego typu treści wpajanych dzieciom!
    Anna nauczyciel  31.07.2019 10:54
  • Wyrażam sprzeciw, projekt zawiera niewłaściwe treści.
    Nie powinno być to sponsorowane z budżetu obywatelskiego.
    AneczkaS  31.07.2019 11:27
  • Uważam, że projekt ten służy niewłaściwym celom i sprzeciwiam się wydawaniu na niego pieniędzy z budżetu obywatelskiego, bo budżet ten powinien być przeznaczony na inne cele.
    Dawid Konferowicz  31.07.2019 11:34
  • Wyrażam negatywną opinię i sprzeciw wobec tego projektu.
    Dawid Konferowicz  31.07.2019 11:37
  • Nie zgadzam się na taki projekt w ramach budżetu partycypacyjnego. Wyrażam negatywną opinię i sprzeciw wobec tego projektu.
    Gabriela T  31.07.2019 11:53
  • Wyrażam negatywną opinię i sprzeciw wobec tego projektu
    Joanna123456  31.07.2019 11:53
  • Wyrażam negatywną opinię i sprzeciw wobec tego projektu
    Joanna123456  31.07.2019 11:55
  • Wyrażam negatywną opinię i sprzeciw wobec tego projektu
    Joanna123456  31.07.2019 11:57
  • Wyrażam STANOWCZY sprzeciw na tego typu edukację i wydatkowanie pieniędzy z naszych podatków.
    Agnieszka Czekała  31.07.2019 12:00
  • Wyrażam negatywną opinię o tym projekcie i wyrażam sprzeciw.
    Uważam, że projekt ten służy złym/niewłaściwym celom i sprzeciwiam się wydawaniu na niego pieniędzy z budżetu obywatelskiego, bo budżet ten powinien być przeznaczony na inne cele.Edukacja seksualna dzieci należy do rodziców/opiekunów prawnych.

     
    Emilia88  31.07.2019 12:04
  • Wyrażam negatywną opinię o tym projekcie i wyrażam sprzeciw.
    Uważam, że projekt ten służy złym/niewłaściwym celom i sprzeciwiam się wydawaniu na niego pieniędzy z budżetu obywatelskiego, bo budżet ten powinien być przeznaczony na inne cele.Edukacja seksualna dzieci należy do rodziców/opiekunów prawnych.
    Emilia88  31.07.2019 12:06
  • Uważam, że projekt ten służy niewłaściwym celom i sprzeciwiam się wydawaniu na niego pieniędzy z budżetu obywatelskiego, bo budżet ten powinien być przeznaczony na inne cele.
    Edukacją w tym zakresie powinni zająć się rodzice, bo tylko w rodzinnej, pełnej ciepła i zaufania atmosferze można na poważnie omawiać sprawy intymne.
    Ewentualnie można pomyśleć o warsztatach dla... rodziców.
    Dominik Dzierżanowski  31.07.2019 15:15
  • Projekt uważam za niepotrzebny i szkodliwy. Sztuczne stymulowanie dzieci - po co? lLpiej wydać tak wielkie pieniądze na projekty edukacyjne, związane np. z upowszechnianiem czytelnictwa, ekologią czy integrowaniem rodzin.
    Izabela Dzierżanowska  31.07.2019 16:31
  • Wyrażam negatywną opinię i sprzeciw wobec tego projektu. Sprzeciwiam się wydawaniu na niego pieniędzy z budżetu obywatelskiego, bo budżet ten powinien być przeznaczony na inne cele.
    Patrycja_Wawa  31.07.2019 21:58
  • Wyrażam negatywną opinię o tym projekcie. Ogólnikowe założenia tego projektu, wraz z wkroczeniem w sferę intymną młodych ludzi, stwarza pole do wielu nadużyć oraz możliwości przemycenia niebezpiecznych i deprawujących treści. Są ważniejsze cele, na które można wydać takie pieniądze.
    emil marton  01.08.2019 08:39
  • Zgłaszam swój zdecydowany sprzeciw wobec takich pomysłów. Nie ma co na siłę robić wody z mózgów zarówno dorosłych jak i - w szczególności - dzieci i młodzieży. To sami rodzice powinni edukować swoje dzieci i nie potrzebują do tego wkładania w ich głowy tego typu ideologii. Nie wspominając już o wyciągu kasy z budżetu....
    Dominik Kniołek  01.08.2019 09:43
  • Pytanie do Autora projektu, jak również do urzędników miasta odpowiedzialnych za proces oceniania projektu:
    czy narażą się świadomie na zarzut bezprawnego działania kontynuując procedowanie, czy też wycofają projekt [autorka] lub ocenią go negatywnie i nie będą kontynuować działań wykraczających poza normy prawne,
    bowiem realizacja wychowania seksualnego realizowana jest w szkołach na mocy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 sierpnia 1999 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji, zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (Dz.U. z 2014 r. poz. 395).
    Jak powszechnie wiadomo, WDŻ jest przedmiotem obowiązkowym do realizacji przez szkołę, ale nieobowiązkowym - czyli DOBROWOLNYM! - dla ucznia. Każdy uczeń może, ale nie musi skorzystać z kształcenia w tym zakresie w swojej szkole, i to na każdym poziomie nauczania.
    Samorząd nie ma kompetencji prawnych do realizowania zadań dydaktycznych na terenie szkół w tym zakresie! Projekt bezprawnie powiela kompetencje zastrzeżone dla placówek oświatowych z mocy Prawa oświatowego i w.w zarządzenia.
    Z tych względów projekt w ogóle nie powinien być poddawany dalszej procedurze oceniania projektów w ramach budżetu obywatelskiego, ani jakiegokolwiek innego.
    Oczekuję zajęcia stanowiska!
    Matka-Polka  01.08.2019 13:01
    • Zarzut o przekroczeniu kompetencji trafia w samo sedno. Zastanawiam się, czy jeśli urzędnicy dalej będą procedowali projekt, to czy skutecznie będzie im można wytoczyć procesy cywilne? Jeśli warsztaty z edukacji seksualnej będą masowo realizowane to prawdopodobne stanie się powstanie roszczeń ze strony rodziców o odszkodowania za udokumentowane koszty leczenia infekcji, koszty prywatnych aborcji, koszty leczenia depresji u nastoletnich dzieci. Koszty leczenia depresji u nastolatka są bardzo poważne o czym się sam przekonałem po tym jak moje ukochane dziecko zaangażowało się nieodpowiedzialnie w związek i straciło z powodu depresji cały rok szkolny. Ponadto, jeśli nadmienione w projekcie grono ekspertów opracuje program w oparciu o Standardy Edukacji Seksualnej WHO i BZgA jak obiecywał Prezydent Trzaskowski to do młodzieży w grupie lat 15 (a w klasach bywają młodsi) przekazywana może być wiedza ze strony nr 50 Standardów, cytuję, "Seks powiązany z wymianą dóbr ekonomicznych (prostytucja, seks w zamian za prezenty, posiłki...". https://www.bzga-whocc.de/fileadmin/user_upload/Dokumente/WHO_BzgA_Standards_polnisch.pdf Przy wdrażaniu Standardów WHO na masową skalę w Warszawie taka zachęta doprowadziłaby wcześniej, czy później, do czynów pedofilskich, no bo kto jak nie pedofile ma fundować nastolatkom posiłki i prezenty. Powstaje tu kolejne pytanie: czy urzędnik, który wiedział o takim ryzyku i przyczyniał się do wdrażania projektu byłby osądzony jako współodpowiedzialny w procesie karnym jeśli by taki proces został wszczęty. Proszę o komentarz kompetentnego prawnika.
      pawelgrzeg  01.08.2019 23:36
    • Popieram Twoje stanowisko Matko - Polko.
      Warszawianka*  08.08.2019 10:00
  • Sprzeciwiam się wydawaniu publicznych pieniędzy w ramach miejskiego budżetu obywatelskiego na ten projekt.
    Przede wszystkim szelkie kwestie związane z programami nauczania i edukacją dzieci i młodzieży leżą w kompetencjach MEN i nie powinny by obchodzone projektami w ramach budżetu partycypacyjnego.
    Łukasz Rynek  01.08.2019 18:04
  • Jestem zdecydowanie przeciwny temu projektowi. Edukacja seksualna to przekazywanie informacji o tym, że można się rozkosznie zabawić i jak uniknąć odpowiedzialności przy zastosowaniu środków antykoncepcyjnych. Takie instruowanie przyczynia się do dramatów młodzieży polegających na wchodzeniu w niedojrzałe i bolesne relacje. To, co jest potrzebne młodzieży to wychowanie przez rodziców do odpowiedzialnego traktowania seksualności, Wychowanie Do Życia w Rodzinie realizowane obecnie w wielu szkołach, wychowanie do czystości przedmałżeńskiej. Odpowiedzialni i czyści młodzi zakładają szczęśliwe i mocne rodziny! Natomiast młodzież angażująca się w nieodpowiedzialne związki o charakterze seksualnym istotnie ryzykuje, że zachoruje na depresję gdy odczuje skutki nieodpowiedzialnych zachowań.
    pawelgrzeg  01.08.2019 22:39
  • Dzień dobry, myślę, że edukację seksualną moich dzieci Ci państwo powinni zostawić mnie jako rodzicowi. Nie życzę sobie finansowania takich wyuzdanych inicjatyw przez miasto, w którym płacę podatki.
    Dariusz Kwiecień  01.08.2019 23:00
  • Jestem przeciwny realizacji tego projektu z naszych podatków w szczególności ze względu na mylące uzasadnienie realizacji projektu. W wielu krajach, gdzie rzetelna wiedza z zakresu edukacji seksualnej jest przymusowo przekazywana całej młodzieży wskaźniki statystyczne dotyczące infekcji, niechcianych ciąż i przemocy na tle seksualnym są fatalne w porównaniu do tego co mamy w Polsce. Różnie bywa z zajęciami Wychowania do życia w Rodzinie, ale właśnie ich wprowadzenie zmniejszyło odsetek młodzieży 15-letniej po inicjacji seksualnej. W kanale TarczaRodziny w YouTube dostępny jest film przedstawiający te zagadnienia część I:
    https://www.youtube.com/watch?v=UQEufXcx8oI część II:
    https://www.youtube.com/watch?v=bbIzd6ZRI7c
    i jest więcej filmów w tym kanale dotyczących POLITYKI SEKSUALNEJ i edukacji seksualnej. Prowadzenie warsztatów antyprzemocowych przy okazji edukacji seksualnej umożliwia środowiskom LGBTQ dostęp do dzieci i młodzieży - jestem stanowczo przeciwny aby to się odbywało masowo w Warszawie.
    pawelgrzeg  02.08.2019 11:33
  • W prasie pojawiła się informacja o piśmie skierowanym przez Mazowieckie Kuratorium Oświaty do Prezydenta Trzaskowskiego w kwestii tego projektu!
    "Realizacja projektu zgłoszonego w ramach budżetu obywatelskiego „Edukacja seksualna – dobrowolne warsztaty dla dzieci, młodzieży i dorosłych” byłaby niezgodna z prawem" - stwierdza wicekurator Krzysztof Wiśniewski [zacytowany w artykule pt."Dotacja na zgorszenie" w Naszym Dzienniku https://wp.naszdziennik.pl/ ].
    Z tekstu wynika, że Kuratorium, jako organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad placówkami oświatowymi w stolicy i województwie, wysłało opinię negatywną na temat projektu i jednoznacznie ostrzega Urząd Miasta: nie igrajcie z prawem!
    Matka-Polka  02.08.2019 15:47
  • Wyrażam negatywną opinię i sprzeciw wobec tego projektu.
    Paulina.K  02.08.2019 19:18
  • Wyrażam negatywną opinię i sprzeciw wobec tego projektu
    Paulina.K  02.08.2019 19:20
  • Nie zgadzam się na wydawanie publicznych pieniędzy na edukavję seksualną. Warszatów dla rodziców w Warszawie nie brakuje, a nie chcę żeby osoby postronne edukowały w tym zakresie dzieci. To rodzice i wychowawcy na lekcjach wychowawczych powinni uczyć szacunku do innych ludzi niezależnie od płci, wieku, inteligencji, ułomności, wyglądu itd. Sfera seksualna nie powinna tu być wyróżniana.
    Elżbieta T  02.08.2019 21:39
  • Projekt oceniam negatywnie. Prosiłabym o więcej drzew w każdej dzielnicy (zwłaszcza że włodarze przynajmniej Wilanowa już ostrzą siekiery). Znalazłoby się wiele innych celów, na które można przekazać te środki. Aktualnie trwa w całym kraju swoisty pożar o LGBT, temat gorący, że aż parzy. Ale czy to znaczy, że mają na tym skorzystać finansowo jacyś wątpliwi edukatorzy? Otwieram lodówkę, a tam LGBT. To samo w każdej karcie przeglądarki. Nie mam ochoty, idąc z dzieckiem na spacer, natknąć się na jakieś warsztaty, teatrzyki i inne takie formy aktywności. Ideologizowanie ludzi na siłę z publicznych pieniędzy.
    Joanna_Wilanowska  02.08.2019 23:36
  • Jestem przeciwko temu projektowi.
    Realizacja projektu zakłada duże wydatki dla kilkunastu osób (m.in. 3 koordynatorów, 3 edukatorów, 15 ekspertów), można zatem wnioskować, że obszar działań nie będzie mały.
    Edukacja to poważna sprawa i dlatego, jest ona organizowana przez państwo lub prywatne ośrodki (finansowane ze środków prywatnych).
    Stanowczo sprzeciwiam się realizacji takiego projektu w ramach budżetu obywatelskiego. NIE dla pomysłu finansowania edukacji seksualnej z budżetu obywatelskiego.
    Dorota_T  02.08.2019 23:37
  • Nie, proszę nie dawać na to pieniędzy.
    Uważam, że pieniądze lepiej przeznaczyć na stałą, cotygodniową pomoc psychologiczną dzieciom i rodzicom z rodzin patologicznych (alkoholowych, narkomanów, itp.).
    JC111111  03.08.2019 21:57
  • Pomysł szkodliwy i to za ogromne pieniądze. Zastanawiam się, kto chce znowu na nas zarobić.
    1. Statystyki krajów, które wprowadziły podobny model edukacji wskazują, że liczba ciąż u nieletnich zamiast spadać, rośnie, czyli cała rzecz zamiast pomagać - szkodzi, dodatkowo generując koszty (w wymiarze finansowym i społecznym)
    2. Edukacja tego typu już istnieje w podstawie programowej i jest szeroka, więc nieekonomicznie jest robić coś równolegle
    3. Jeśli chcemy coś robić dla dzieci i młodzieży, to zainwestujmy w sport - moja propozycja to remont warszawskiej Skry, która dawniej tętniła życiem (za zaproponowane pieniądze coś by się już spokojnie zrobiło)
    MagdalenaPW  04.08.2019 16:16
  • Uważam, że projekt ten służy złym/niewłaściwym celom i sprzeciwiam się wydawaniu na niego pieniędzy z budżetu obywatelskiego, bo budżet ten powinien być przeznaczony na inne cele.
    Magdalena Gospodarek  04.08.2019 16:38
  • Uważam, że projekt ten służy złym/niewłaściwym celom i sprzeciwiam się wydawaniu na niego pieniędzy z budżetu obywatelskiego, bo budżet ten powinien być przeznaczony na inne cele.
    Magdalena Gospodarek  04.08.2019 16:40
  • 1.edukacja owszem, ale od tego jest MEN nie środowiska LGBT
    2.Uważam, że projekt ten służy złym/niewłaściwym celom i sprzeciwiam się wydawaniu na niego pieniędzy z budżetu obywatelskiego, bo budżet ten powinien być przeznaczony na inne cele.:
    - drogi,chodniki,inne media których brakuje w wielu dzielnicach.
    Kamil Trojanowski  05.08.2019 09:25
  • Jestem zdecydowanie przeciwna temu projektowi.
    Popieram Matkę-Polkę. W wychowaniu do życia w rodzinie są wartości bliskie mojemu sercu.
    Oczywiście projekt może zrobić każdy, tylko powinien być czytelny i jasny dla wszystkich. Nie wiemy kim są "specjaliści" i dostrzegam brak odpowiedzi na konkretne pytania w komentarzach dotyczące treści.
    Aleksandra Adasiak  05.08.2019 15:05
  • Komentarz został usunięty przez autora

    Aleksandra Adasiak  05.08.2019 15:07
  • Komentarz został usunięty przez autora

    Aleksandra Adasiak  05.08.2019 16:41
  • Komentarz został usunięty przez autora

    Aleksandra Adasiak  05.08.2019 16:51
  • Co to znaczy "mowa nienawiści, in vitro"?
    Myślę, że adresat jest niewłaściwy. Takie "warsztaty" należy przeprowadzić dla dziennikarzy szczególnie pracujących w stacjach polskojęzycznych.
    Mam wrażenie, że Autor projektu chce realizować zadania ideologiczne takie jak: m.in. promowanie poprawności politycznej i sodomii.
    Edukacja seksualna jest tym obszarem, za który odpowiadają rodzice, a nie edukatorzy - ideologiści Pana Trzaskowskiego. Jeśli Pan Trzaskowski chce to niechaj edukuje swoje dzieci.
    Nie wyrażam zgody na deprawację. Projekt jest manipulacją, ubraną w "ładne" słówka.
    qwertyuio  06.08.2019 22:14
  • Co to znaczy "mowa nienawiści, in vitro"?
    Myślę, że adresat jest niewłaściwy. Takie "warsztaty należy przeprowadzić dla dziennikarzy szczególnie stacji polskojęzycznych.
    Mam wrażenie, że Autor projektu chce realizować zadania ideologiczne takie jak: promowanie poprawności politycznej i sodomii tylko ubiera to w ładne słówka.
    Edukacja seksualna jest tym obszarem, za który odpowiadają rodzice, a nie edukatorzy - ideologiści Pana Trzaskowskiego. Jeśli Pan Trzaskowski chce to niechaj edukuje swoje dzieci.
    Nie wyrażam zgody na deprawację. Projekt jest manipulacją, ubraną w "ładne" słówka.
    Szanowna Autorko proszę zająć się czymś, co rzeczywiście jest dobre i pożyteczne a nie tylko udaje takie.
    qwertyuio  06.08.2019 22:20
  • Wyrażam negatywną opinię na temat tego projektu: lepiej wydać pieniądze na zorganizowanie dobrych warsztatów wychowawczych dla rodziców, którzy są głównymi wychowawcami dzieci, również w kwestiach dotyczących seksualności.
    Katarzyna Chorzewska  07.08.2019 13:27
  • Za chwilę takie warsztaty organizowane na terenie szkoły lub innej placówki oświatowo-wychowawczej będą grozić grzywną lub więzieniem do lat dwóch! Sejm zareagował na społeczne oczekiwanie! Wczoraj obywatelski projekt ustawy inicjatywy "Stop Pedofilii" został skierowany do pierwszego czytania:

    Projekt zakłada nowelizację art. 200b Kodeksu karnego. Według proponowanych zmian karze grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat dwóch będzie podlegał ten, kto publicznie propaguje lub pochwala podejmowanie przez dzieci obcowania płciowego. Jednocześnie osoba, która będzie propagować lub pochwalać takie zachowania "za pomocą środków masowego komunikowania", ma podlegać karze ograniczenia wolności do lat trzech.

    Takiej samej karze ma podlegać osoba, która "propaguje lub pochwala podejmowanie przez małoletniego obcowania płciowego lub innej czynności seksualnej, działając w związku z zajmowaniem stanowiska, wykonywaniem zawodu lub działalności związanych z wychowaniem, edukacją, leczeniem małoletnich lub opieką nad nimi albo działając na terenie szkoły lub innego zakładu lub placówki oświatowo-wychowawczej lub opiekuńczej".

    Obecnie w art. 200b mowa jest jedynie o publicznym propagowaniu treści o charakterze pedofilskim, za które grozi kara grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat dwóch.

    Projekt warsztatów z sexedukacji - do kosza!
    Matka-Polka  07.08.2019 14:04
    • Szanowna Pani,
      Edukacja seksualna to nie pochwalanie czy propagowania podejmowania obcowania płciowego przez dzieci. Proszę więc nie mieszać tych dwóch pojęć.
      Anna8484  07.08.2019 15:16 Autor projektu
  • Widząc Autora projektu ponownie po długiej przerwie, przypominam o liście pytań i zastrzeżeń powyżej - piszący komentarze cały czas czekają na konkretne ustosunkowanie się do nich [w tym ja]. Ciekawi mnie też reakcja wobec informacji o liście Mazowieckiego Kuratorium Oświaty, które w ramach nadzoru pedagogicznego skierowało negatywną opinię na temat Pani/Pana projektu do Prezydenta miasta, o czym donosiły media.
    Matka-Polka  07.08.2019 16:05
    • Szanowna Pani, tak jak już napisałam chętnie odpowiadam na wszelkie merytoryczne pytania na które nie odpowiedziałam wcześniej.
      Nie będę komentować doniesień medialnych czy komentarzy mających na celu zastraszenie urzędników. Przykro mi bardzo ale nie wciągnie mnie pani w emocjonalną, ideologiczną dyskusję.
      Anna8484  07.08.2019 21:51 Autor projektu
  • Cele tego projektu są niewłaściwe. Sprzeciwiam się wydawaniu na niego pieniędzy z budżetu obywatelskiego.
    sjanukowicz  07.08.2019 18:38
  • 1. Ponawiam daty pytań i merytorycznych uwag różnych osób, które - wbrew ogólnikowym deklaracjom Autora pozostały BEZ ODPOWIEDZI! pomijam jednoznacznie krytyczne wpisy [których jest przytłaczająca większość]:
    Matka-Polka 06.07.2019 10:50
    Matka-Polka 09.07.2019 12:57
    Jaśmin1000 17.07.2019 10:30
    Ja Sam Sobie 17.07.2019 10:36
    BarbaraW 17.07.2019 12:19
    Warszawianka102 29.07.2019 10:03
    Małgorzata Szymańska 29.07.2019 18:04
    jansekkom 29.07.2019 19:00
    Leszek53 29.07.2019 19:34
    Beata Jacewicz 29.07.2019 22:08
    Joanna Sobolewska-Kurpiel 29.07.2019 23:57
    michal123 30.07.2019 11:06
    Karol Gąbka 31.07.2019
    Matka-Polka 01.08.2019 13:01
    pawelgrzeg 01.08.2019 23:16
    pawelgrzeg 01.08.2019 22:39
    pawelgrzeg 02.08.2019 11:33
    Matka-Polka 02.08.2019 15:47
    Dorota_T 02.08.2019 23:37
    MagdalenaPW 04.08.2019 16:16

    to bardzo konkretne zastrzeżenia i pytania, wymagające merytorycznego ustosunkowania się, żadna ideologia, jak sugeruje Autor, zamykając tym samym usta pytającym! Proszę nie lekceważyć społecznych głosów!
    2.
    Ponadto, jeśli nadzór pedagogiczny Kuratorium i opinię tego urzędu opiekującego się naszymi dziećmi i ich edukacją ocenia się tak dziwnie, jak przed chwilą: Anna8484 , która mówi, że mają "na celu zastraszenie urzędników", to jest to zdumiewające i nie wiem, kogo właściwie reprezentuje Autor i czy jest neutralną "mieszkanką", jak twierdzi, czy rzecznikiem urzędu?
    Matka-Polka  07.08.2019 22:47
    • W wymienionych przez Panią komentarzach niema ani jednego pytania skierowanego do autorki projektu. Przytaczane źródła i wyniki badań nie brzmią dla mnie wiarygodnie ale nie mam zamiaru ich komentować i wdawać się w dyskusje ponieważ nie jestem specjalistką w tej dziedzinie.
      Anna8484  07.08.2019 23:31 Autor projektu
    • Matka-Polka aż nie mogłem się powstrzymać XD
      - komentarze - jaki problem wyprodukować ich np 50 dziennie ? część nawet brzmi jak skopiowana bo powtarzają się te same zdania - gratuluje akcji XD
      - trudno odpowiadać na bełkot prolife który pojawia się w komentarzach, to bzdurne pseudobadania i pseudowykłady w których obrażana jest każde inne spojrzenie na dane zagadnienie.
      - próby zastraszania urzędników widać dokładnie w pani wpisach, to naprawdę żałosne ale doskonale pokazuje brak rozsądnych argumentów. Trzymam mocno kciuki za osoby weryfikujące projekt.
      -skandaliczna to jest próba wywołania przez panią sensacji i budowanie komentarzami zakłamanego obrazu edukacji seksualnej - sprawdzona perfidna i niestety skuteczna dla ciemnych mas metodyka środowisk prolife i pewnego instytutu na literkę "o" XD

      Przecież nikt do cholery nie karze rodzicom puszczać na te warsztaty swoich dzieci - w czym widzi pani problem? Każdy rodzić zdecyduje czy to dobre czy nie dla jego dziecka jak tylko pozna program warsztatów. Wolny wybór, niezależność, samodecydowanie - to chyba bardzo obce pani słowa.
      Takie życie przepełnione hejtem i nienawiścią do inności musi być bardzo smutne - życzę pani chociaż dobrego snu.
      tata_polak  08.08.2019 00:16
  • Pozostawiam bez komentarza tę skandalicznie niekompetentną odpowiedź osoby, która wg regulaminu procedowania budżetu obywatelskiego powinna ustosunkowywać się do komentarzy do zgłoszonego projektu [z prawie 5 milionów!!!!] i w ten sposób współpracować z urzędem oraz przyjmować i uwzględniać uwagi! Taka procedura to farsa i drwina z podatników!
    Matka-Polka  07.08.2019 23:58
    • Matka-Polka może warto się wybrać na warsztaty czytania ze zrozumieniem?
      tata_polak  08.08.2019 00:20
  • Nie zgadzam się na finansowanie tego typu projektów z pieniędzy podatników. Nie ma na to mojej zgody!
    Warszawianka*  08.08.2019 09:55
  • 1. Do Autora i urzędników, na potwierdzenie sprzeczności z prawem:
    Projekt wkracza w sferę zastrzeżoną dla praw rodziców naruszając art. 48 ust. 1 i art. 52 ust. 3 Konstytucji RP:
    Art. 48. 1. Rodzice mają prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Wychowanie to powinno uwzględniać stopień dojrzałości dziecka, a także wolność jego sumienia i wyznania oraz jego przekonania.
    Art. 52. 3. Rodzice mają prawo do zapewnienia dzieciom wychowania i nauczania moralnego i religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami. Przepis art. 48 ust. 1 stosuje się odpowiednio.
    Edukacja seksualna opisana treścią projektu nie zapewnia wychowania dzieci zgodnie z przekonaniami rodziców, a projekt szerokiej akcji propagandowej, kierowanej m.in. do wszystkich szkół:
    „Przeprowadzenie kampanii promocyjnej (plakaty) we wszystkich szkołach, urzędach, domach kultury, bibliotekach i komunikacji miejskiej m.st Warszawy oraz w mediach społecznościowych miast.”,
    i to, ze miałby być realizowany w szkołach
    „Szkoły podstawowe i ponadpodstawowe, domy kultury, przestrzenie sąsiedzkie we wszystkich dzielnicach m.st Warszawy”.
    „dobrowolność warsztatów” jest fikcją, gdy dziecko może sie zetknąć wszędzie z kampanią!

    Projekt stoi w sprzeczności z ustawą z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 1148 z późn.zm.).
    Preambuła ustawy Prawo oświatowe:
    „Nauczanie i wychowanie – respektując chrześcijański system wartości – za podstawę przyjmuje uniwersalne zasady etyki.”
    Promocja we wszystkich szkołach Warszawy programu edukacyjnego dla dzieci i młodzieży sprzecznego z chrześcijańskim systemem wartości to jest uchybienie intencji ustawodawcy!

    2.Tam gdzie nie ma argumentów zaczyna się hejt ? - to do Tata...
    Matka-Polka  08.08.2019 10:08
  • Projekt (o stanowczo rozdmuchanym budżecie) zapowiada rzetelna edukację seksualną która ma zapobiegać niechcianym ciążom nieletnich i chronić dzieci przed pedofilią a "zapomina" poinformować, że na zachodzie tego typu nadgorliwa edukacja spowodowała falę wzrostu ciąż u młodych dziewcząt i zwiększa podatność dzieci na wykorzystanie. Wszystko zgodne z wnioskami do których można dojść opierając się na zwyczajnym zdrowym rozsądku: ten typ edukowania po prostu zachęca dzieci i młodzież do podejmowania ryzykownych, przypadkowych kontaktów seksualnych (z którymi wielu by zaczekali gdyby nie zostali jaśnie oświeceni przez zapalonych edukatorów).
    Lemondoor  08.08.2019 12:23
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany