Ze względu na obowiązujący stan epidemii zmianie uległ harmonogram budżetu obywatelskiego na 2021 r.

Ocena projektów: 22 stycznia - 24 czerwca 2020 r.
Odwołania od wyników oceny: 24 czerwca - 14 sierpnia 2020 r., w tym składanie odwołań przez autorów od 24 do 30 czerwca 2020 r.
Głosowanie: 1 - 15 września 2020 r.
Ogłoszenie wyników głosowania: 30 września 2020 r.

więcej informacji

Cykl warsztatów szkolnych: praktyczna ekologia w domu, na zakupach, w podróży

633
Niewybrany w głosowaniu
Pomysł na rok 2020
Lokalizacja Ursynów
Autor pomysłu Monika Pierścińska
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
30 150 zł
Kategoria
  • edukacja
  • ochrona środowiska
Poziom zgłaszanego projektu
dzielnicowy

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
dzielnicowy
Dzielnica:
Ursynów
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
wszystkie szkoły publiczne na Ursynowie

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Opis projektu
1. Warsztaty prowadzone dla uczniów ursynowskich szkół w trakcie roku szkolnego. Spośród przeszkolonych uczniów będzie można wyłonić liderów, którzy z kolei będą mogli wygłaszać prezentacje innym uczniom swojej szkoły (młodszym kolegom). Metoda wiralowa.
2. Warsztaty prowadzone przez kompetentną osobę z odpowiednią wiedzą i doświadczeniem w zakresie problemów ekologicznych i gospodarczych współczesnego świata. Świadomość konsumencka i odpowiedzialność społeczna za zasoby przyrodnicze jest niezbędna do przeprowadzenia koniecznych zmian w stylu życia całego społeczeństwa. Koordynacja projektu: Gminy Ursynów.
3. Termin: rok szkolny, grafik po konsultacjach ze szkołami. Dostęp dla uczniów bezpłatny. Warsztaty będą prowadzone podczas zajęć świetlicowych, po uprzednim ustaleniu grafiku ze szkołami. Czas trwania zajęć: 45 min. Przyjęte zostaną następujące zasady rekrutacji:
a) Zasady rekrutacji zostaną umieszczone na stronie internetowej danej szkoły, Facebooku Urzędu, stronie internetowej Urzędu, zostaną również rozesłane e-maile wśród nauczycieli,
b) Termin rozpoczęcia rekrutacji - proponuje się przyjęcie około jednego miesiąca przed rozpoczęciem warsztatów,
c) Rekrutacją do projektu będzie zajmowała się osoba, która przeprowadzi warsztaty poprzez zapisywanie zainteresowanych drogą: e-mailową, telefoniczną, lub też poprzez Facebooka - nie ma możliwości prowadzenia zapisów i ustalania harmonogramu ze szkołami przez Urząd z uwagi na dużą pracochłonność zajęcia,
d) Będą obowiązywać zapisy na listę stałą i listę rezerwową.

5. Punktem wyjścia jest #ekolista - lista z podstawowymi zasadami ochrony przyrody w życiu codziennym:
a) Podczas zakupów UNIKAM lub ograniczam PLASTIKOWE opakowania, wybierając produkty luzem, opakowane w papier, szkło. Używam toreb i torebek wielorazówek wiele razy, nawet tych małych na warzywa i owoce (często są czyste). Plastik jest przecież produkowany z ropy naftowej
b) Piję KRANÓWKĘ, zamiast dźwigania wody zanieczyszczonej cząsteczkami plastiku w butlach z plastiku .... Dla wrażliwych są filtry albo gotowanie.
c) Czytam ETYKIETY i wybieram rzeczy BEZ oleju PALMOWEGO. Jest ich niewiele, trzeba trochę poszukać, ale nadal SĄ. Olej palmowy wg badań unijnej agencji EFSA z maja 2016 r jest najbardziej rakotwórczy spośród olejów spożywczych. Tym tanim olejem, przez który giną lasy deszczowe, orangutany, tygrysy , słonie, nasycono skuteczne wszelkie słodycze, chipsy, płatki śniadaniowe, kosmetyki, nawet mleka i kaszki dla NIEMOWLĄT i dzieci.
d) Staram się wybierać LOKALNE produkty- wspieranie lokalnych miejsc pracy i oszczędzanie ropy naftowej (transport z dalekich krajów)
e) Staram się jeździć komunikacją PUBLICZNĄ/rowerem albo chodzić pieszo.
f) PRZEKAZUJĘ dalej tego typu informacje wszystkim znajomym. Wy też możecie np. wydrukować tę listę i powiesić na lodówce
Uzasadnienie realizacji projektu
1. Świadomość zagrożeń i konsekwencji degradacji przyrody jest bardzo ważna dla młodego pokolenia. To dzieci i młodzież będą ponosić konsekwencje obecnych trendów gospodarczych, które w sposób nieprzemyślany niszczą zasoby naturalne. To właśnie one będą musiały radzić sobie w świecie pełnym smogu, śmieci, zatrutych mórz, niedoborów czystej wody, żywności, gwałtownych zmian klimatycznych, migracji itd.
2. Przygotowanie do rozwiązywania tych problemów od najmłodszych lat jest szansą na zmiany ww trendów.
3. Wymienione problemy są w centrum zainteresowania władz Unii Europejskiej tuż obok zmian technologicznych i wyzwań gospodarczych

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu
Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
a)
Koszt warsztatów w szkołach podstawowych – 16 x 2 bloki tematyczne x 750 zł = 24 000,00 zł,
b)
Koszt warsztatów w liceach – 3 x 1 blok tematyczny x 750 zł = 2250,00 zł.
c)
Koszt koordynacji i promocji warsztatów: 100 zł x 39 = 3900,00 zł.
Całkowity koszt projektu: 30 150,00 zł.
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
30 150,00 zł

Skutki realizacji

Skutki realizacji
Realizacja projektu skutkować będzie poszerzeniem wiedzy uczniów szkół na tematy związane z edukacją ekologiczną z zakresu problemów ekologicznych i gospodarczych. współczesnego świata.

Modyfikacje

27.08.2019 13:57
Koordynator w dzielnicy Ursynów

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (4)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Jestem jak najbardziej za ekologią. Mam natomiast wrażenie, że wszelkich pogadanek w szkołach o tym, że należy dbać o środowisko, pić kranówkę itd. jest dużo. Dzieci (i nauczyciele) to wiedzą. Teraz czas na przekładanie tej wiedzy na konkretne działania - może wytypować placówki, które nie mają poidełek (albo za mało) i je założyć. Wyeliminować ze szkolnych imprez, sklepików i stołówki produkty z olejem palmowym. Wprowadzić wegetariańską opcję w ursynowskich stołówkach szkolnych...
    Agnieszka Majcher-Teleon  14.06.2019 15:38
    • Jako autorce pomysłu chodzi mi właśnie nie o teoretyczne pogadanki, ale praktyczne warsztaty pokazujące konsekwencje naszych wyborów w sklepach, domach, podróży itd. Bezrefleksyjne korzystanie z plastiku- góry śmieci na wysypiskach i w morzu, zatruwanie zwierząt morskich. Kupowanie produktów z olejem palmowym- niszczenie lasów deszczowych, wyginięcie gatunków, wpływ na klimat. Warto pokazywać dobre zachowania i ich skutki versus złe zachowania i ich skutki. Moim zdaniem w edukacji ekologicznej najbardziej brakuje powiązań przyczynowo-skutkowych naszych zachowań ze wpływem na środowisko. Pani pomysły są bardzo dobre i mogą być kolejnym działaniem po warsztatach. Jeśli bowiem pewne słodycze nagle znikną ze sklepu, dzieci mogą nie skojarzyć tego faktu z ekologią i kupią te nieszczęsne produkty w sklepie. To musi być świadomy wybór dzieci i ich zaangażowanie , stąd pomysł, żeby starsze dzieci uczyły wiralowo młodsze i same się angażowały w działania proeko. pozdrawiam serdecznie. Monika Pierścińska.
      Monika Pierścińska  14.06.2019 16:26 Autor projektu
  • Parę lat temu brałam udział w imprezie kończącej szkolny projekt zdrowego żywienia. Dzieci w skeczach, piosenkach, plakatach opowiadały, że warto jeść warzywa i owoce, że od słodyczy psują się zęby, a od słonych przekąsek i napojów gazowanych dzieci tyją itd. Po występach był poczęstunek, na którym zaserwowano cukierki, ciasteczka, słone paluszki itd. To było prawdziwe "podsumowanie" warsztatów :-). Dlatego może położyć nacisk, aby w toku takich aktywności dochodziło do refleksji i podjęcia konkretnych działań? Czyli mamy warsztat o oleju palmowym - robimy jako uczniowie, samorząd uczniowski "audyt" sklepiku, drugich śniadań itd. oraz wspólnie podejmujemy działania w celu ich ograniczenia/ wyeliminowania produktów z olejem palmowym. Warsztat o kranówce - składamy wniosek o poidełko itd.? Nie mamy wpływu na to co dzieci będą robić w domu, ale może zacznijmy tam, gdzie ten wpływ jest, od małych ale bardzo konkretnych działań.
    Agnieszka Majcher-Teleon  14.06.2019 19:02
    • To bardzo ciekawe pomysły (audyt i kontrola realnych postępów). Jeśli projekt dojdzie do skutku wszelkie uwagi będą brane pod uwagę. Dziękuję i pozdrawiam :)
      Monika Pierścińska  14.06.2019 22:18 Autor projektu
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany