Ze względu na obowiązujący stan epidemii zmianie uległ harmonogram budżetu obywatelskiego na 2021 r.

Ocena projektów: 22 stycznia - 24 czerwca 2020 r.
Odwołania od wyników oceny: 24 czerwca - 14 sierpnia 2020 r., w tym składanie odwołań przez autorów od 24 do 30 czerwca 2020 r.
Głosowanie: 1 - 15 września 2020 r.
Ogłoszenie wyników głosowania: 30 września 2020 r.

więcej informacji

"Parkowe ulice MW"

16
Wybrany w głosowaniu - Projekt zwycięski / Zrealizowano
Pomysł na rok 2017
Lokalizacja Wilanów
Obszar I
Autor pomysłu parkowe.ulice
Współautorzy ChrisWilanow
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
299 980 zł
Kategoria
  • ochrona środowiska
  • przestrzeń publiczna
  • zieleń miejska
Poziom zgłaszanego projektu
lokalny
Oddano 767 głosów za tym projektem
Celem projektu jest posadzenie około 165 szt. dużych drzew (dokładna ilość po sporządzeniu projektu nasadzeń uwzględniającego infrastrukturę podziemną i możliwości techniczne posadzenia drzew) wzdłuż ulic w całym Miasteczku Wilanów, wszędzie tam gdzie jest to możliwe. "Parkowe ulice MW" mają stać się rozwiązaniem na brak przestrzeni publicznej przeznaczonej na zieleń w Miasteczku.

Realizacja pomysłu

Aktualizacja:
10.11.2017 11:37
Na ulicach: Hlonda, Sarmacka, Herbu Korczak, Klimczaka, Oś Królewska, Kieślowskiego, Pamiętna i Worończuka pojawiły się nowe drzewa i krzewy. Są to m.in.: klon pospolity, głóg pośredni, wiśnia osobliwa, lipa srebrzysta, lipa szerokolistna, kalina koralowa, łącznie 117 drzew i 39 krzewów.
Jednostka odpowiadająca za realizację: Wydział Ochrony Środowiska dla Dzielnicy Wilanów

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
lokalny
Dzielnica:
Wilanów
Obszar objęty pomysłem:
Obszar I
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Ulice: zgodnie z przygotowanym w ramach projektu BP 2017 projektem technicznym nasadzeń drzew - wzdłuż ulic i na terenach wolnych od infrastruktury podziemnej, którymi zarządza Urząd Dzielnicy Wilanów.
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
Dokładny plan rozmieszczenia drzew ustala się w trakcie realizacji projektu przy współpracy z projektantem i urzędnikami Dzielnicy.
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Celem projektu jest posadzenie około 165 szt. dużych drzew (dokładna ilość po sporządzeniu projektu nasadzeń uwzględniającego infrastrukturę podziemną i możliwości techniczne posadzenia drzew) wzdłuż ulic w całym Miasteczku Wilanów, wszędzie tam gdzie jest to możliwe. "Parkowe ulice MW" mają stać się rozwiązaniem na brak przestrzeni publicznej przeznaczonej na zieleń w Miasteczku.
Opis projektu
Zapewne wielu z nas odczuje brak zieleni w przestrzeni publicznej Miasteczka Wilanów, w szczególności brak dużych drzew. Na znacznej części obszaru Miasteczka, przestrzeń publiczna ogranicza się jedynie do ulic, przyulicznych chodników czy ścieżek rowerowych. Rozwój budownictwa mieszkalnego na terenie Miasteczka ograniczył niestety do minimum przestrzeni przeznaczonej na ogólnodostępne parki czy skwery, a beton zdaje się wygrywać z zielenią.
Z drugiej strony wystarczy mniej niż 2m2 gruntu aby posadzić jedno duże drzewo, którego korona pokrywa zielenią i cieniem znacznie większy obszar. Przykłady z wielu gęsto zabudowanych miast na całym świecie pokazują, że przyuliczne drzewa nie tyle nie mają żadnego negatywnego wpływu na komunikacyjne funkcje w mieście. Przyczynią się one natomiast się do znacznego ulepszenia jakości powietrza, nie mówiąc o aspektach estetycznych.

Dlatego wydaje się uzasadnione wykorzystanie przyulicznej przestrzeni publicznej w Miasteczku Wilanów do stworzenia zielonego płuca dla naszej Dzielnicy. Celem projektu "Parkowe ulice MW " jest posadzenie ok. 165 dużych drzew od 25 - 35 cm obwodu) wzdłuż ulic w Miasteczku, praktycznie wszędzie tam gdzie jest to możliwe, także w miejscach które zostały zabetonowane. Liczymy na to, że za kilka lat spacerując ulicami Miasteczka będziemy mogli poczuć się jak w parku.

Uzasadnienie realizacji projektu
Tak jak w opisie projektu: chcemy poprawić jakość przestrzeni publicznej w Miasteczku jednocześnie wpływać pozytywnie na środowisko.

Charakterystyka

Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
Drzewa:
o obwodach 25-30 cm – 120 szt. x 1 566 zł = 187 920 zł
o obwodach 30-35 cm – 45 szt. x 2 268 zł = 102 060 zł.
projekt 6 000 zł.
razem 295 980 zł.
4 000 zł na nieprzewidziane w chwili obecnej wydatki lub dodatkowe drzewa
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
299 980,00 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Rodzaj oraz szacunkowa wartość kosztów eksploatacji efektu realizacji projektu w kolejnych latach
Pielęgnacja drzew:
Koszty pielęgnacji drzew w następnych latach to: rocznie 25 razy (od połowy kwietnia do połowy października 1 raz w tygodniu) podlanie jednego drzewa, ilością 50 l wody’/1 raz, a w okresie długotrwałej suszy 100 l wody/1 raz. W związku z tym przewidywana cena wyniesie wg przyjętej ceny rynkowej 3 zł/1 drzewo/1 raz = 165szt. x3 zł. x25razy = 12 375 zł - rocznie lub o ok. 4000 zł więcej w przypadku długotrwałej suszy.
Szacunkowy roczny koszt eksploatacji:
16 000,00 zł

Modyfikacje

15.12.2015 01:05
Autor projektu
12.01.2016 17:25
Autor projektu
12.01.2016 17:41
Autor projektu
14.01.2016 16:21
Autor projektu
01.03.2016 14:14
Autor projektu
13.03.2016 23:16
Autor projektu
21.03.2016 11:58
Koordynator w dzielnicy Ursynów
04.05.2016 12:55
Wydział Ochrony Środowiska dla Dzielnicy Wilanów
04.05.2016 12:57
Wydział Ochrony Środowiska dla Dzielnicy Wilanów
04.05.2016 12:59
Wydział Ochrony Środowiska dla Dzielnicy Wilanów
04.05.2016 13:13
Wydział Ochrony Środowiska dla Dzielnicy Wilanów
04.05.2016 13:39
Wydział Ochrony Środowiska dla Dzielnicy Wilanów

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (32)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Jak najbardziej popieram. Warto też by pomyśleć o drzewach ładnie przebarwiających się na jesień i kwitnących, gdyby można było posadzić Magnolie za kilka lat mielibyśmy pocztówkowe widoki które cieszyłyby oko. Magnolie są w wielu miejscach Warszawy i dobrze sobie radzą.
    Mam nadzieję że Ursynów który w wielu miejscach jest betonowy też zrobi taki projekt.
    Wspólnota Mieszkaniowa  11.01.2016 14:01
    • W niektórych lokalizacjach wybór gatunków drzew zależy od decyzji konserwatora zabytków (np. na Klimczaka może być tylko lipa holenderska). Ale pomysł z Magnoliami jest świetny. Jeśli projekt zostanie wybrany, podczas pracy z projektantami/urzędnikami, będziemy o to zabiegać! Dziękuję za sugestie:)
      parkowe.ulice  15.01.2016 00:36 Autor projektu
  • Projekt godny uwagi, chociaż wymaga pewnych korekt. Część z wymienionych lokalizacji już drzewa posiada - vide Klimczaka, część z kolei nie są własnością miasta. Np Kazachska jest ulicą nieprzejętą. Projekt jest tak oszacowany finansowo, że może dyskwalifikowac pozostałe - koszt to maksymalny budżet na obszar pierwszy. Idea dobra, choć uważam, że przeszacowano koszty. Dobrze też byłoby wiedzieć kto jest autorem, osobą reprezentującą projekt. Łatwiej się dyskutuje.
    Kuszłejko  12.01.2016 21:05
    • Panie Radny,
      wymienione lokalizacje to tylko sugestie. Jeśli chodzi o Kazachską, będziemy wdzięczni za informacje kto jest właścicielem gruntu? Postaramy się uzyskać od nich zgodę.
      Jeśli chodzi o koszt: wysokość budżetu obywatelskiego na obszar Miasteczka to 600tys., nie 300tys. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentami. Idea głosowania właśnie polega na tym, że pewne projekty będą wybrane, a inne nie. To mieszkańcy ostatecznie zadecydują na co idą pieniądze. Nie ma chyba czegoś takiego, że projekt X dyskwalifikuje projekt Y?

      Będziemy też wdzięczni za informację dlaczego sądzi Pan, że koszt naszego projektu jest przeszacowany? Gdyż oszacowano na podstawie informacji podanej przez Urząd Miasta. 1500zł za posadzenie jednego dużego drzewa, reszta to matematyka:)

      parkowe.ulice  15.01.2016 00:53 Autor projektu
    • Oczywiście 600 - miałem na myśli że to najwyższa z możliwych kwot. Pełna racja. Jak napisałem - projekt godny poparcia. Korekta jest jednak konieczna. Co do np Kazachskiej - nie ma podmiotu który taka zgodę wyda bo od lat do ulicy nikt się nie przyznaje. Ani Dzielnica, ani Polnord. Gdyby było inaczej mielibyśmy tu organizacje ruchu i porządek na ulicy. W przypadku innych lokalizacji jest podobnie. Kieślowskiego ma być przebudowana - w ramach inwestycji planuje się dosadzić drzewa.W Osi Królewskiej w 2016 będzie realizowany projekt z ubiegłego edycji, polegający właśnie na zazielenieniu terenu. Jak pisałem na Klimczaka nasadzenia postulowane już są. Korekta musi zatem polegać na urealnieniu ilości miejsc, gdzie da się projekt zrealizować. Dalej to już czysta matematyka. Mniej lokalizacji to mniejsza kwota. To miałem na myśli. Zasadniczo wspieram projekt swoim głosem. Tak jak pisałem, miło byłoby wiedzieć z kim wymieniam opinię. Służę pomocą - mój telefon można znaleźć na stronie Urzędu.
      Kuszłejko  15.01.2016 04:49
    • Dziękujemy za wiadomość. Mamy mapę z zaznaczonymi potencjalnymi miejscami na drzewa. Nie uwzględniliśmy w projekcie fragmentu Kieślowskiego który będzie remontowany, ani planowanego obszaru Osi Królewskiej gdzie ma być realizowany tego roczny projekt. Z tej mapy wynika, że w miasteczku znajdzie się miejsce dla znacznie większej liczby drzew niż 200. Na Kazachskiej doliczyliśmy raptem 12 drzew, więc nawet jeśli teren jest niedostępny, liczba 200 nadal pozostaje realistyczna :)
      Dziękujemy za chęć pomocy. Na pewno z Panem się skontaktujemy.
      parkowe.ulice  21.01.2016 01:00 Autor projektu
    • Szanowny Panie Radny - to co mamy na Klimczaka ciężko nazwać nasadzeniami :-( To samo można powiedzieć po tzw. Parku Linearnym, którego realizacja znacząco odbiega od projektu i oczekiwań (a można to było weryfikować na etapie kosztorysowania i wyboru). Dlatego twierdzenie, że na Klimczaka planowane drzewa już są, jest w mojej ocenie nadużyciem. Ja nie widzę tu drzew, ja widzę sadzonki. Poza tym jest tu wiele powierzchni pustej, nie obsadzonej niczym, która aż prosi się o zagospodarowanie - szczególnie część bliżej skrzyżowania z AL. RP, przy przepompowni. Co do Kazachskiej - nawet jeśli nikt się do niej nie przyznaje (co zakrawa o kpinę), to czy w takim wypadku w czynie społecznym (choćby podczas akcji typu Move & Plant) nie można tam, niejako nieformalnie, nasadzeń dokonać? Wszak to ponoć teren niczyj?
      globalman  13.02.2016 14:54
  • Może też Głogi różowe lub Klony czerwone.
    Monika Więcek  14.01.2016 20:50
  • Komentarz został usunięty przez autora

    parkowe.ulice  15.01.2016 00:36 Autor projektu
  • Bardzo fajny pomysł z wizualizacjami
    Michał Harasimowicz  16.01.2016 09:48
    • Dziękujemy. Prosimy o poparcie podczas głosowania:)
      parkowe.ulice  21.01.2016 00:52 Autor projektu
  • Projekt super, sam miałem zgłosić podobny, ale nie chciałem dublować. Pragnę jedynie zwrócić uwagę na wielkość nowych nasadzeń, w mojej opinii warto byłoby zrezygnować z ilości drzew na rzecz ich wielkości (a przez to zapewne wzrośnie ich cena), ale przy takim rozwiązaniu będą one szybciej cieszyły mieszkańców, obecnie sporo nasadzeń w MW jest nie widoczna ponieważ dzielnica sadzi zbyt małe sadzonki i przyjdzie nam czekać kilkadziesiąt lat zanim zaczną pełnić swoją rolę.
    Szatyn55  18.01.2016 17:09
    • Dziękujemy za uwagę. Zgadzamy się absolutnie:) Projekt zakłada większe nasadzenie, tj. drzewa o obwodzie pnia 50cm. Stąd koszt 1500zł per drzewo * 200 drzew. Nowe drzewa które pojawiły się przy ul. Klimczaka w ramach przebudowy tej ulicy mają zaledwie 20cm odwodu pnia.
      parkowe.ulice  18.01.2016 17:15 Autor projektu
  • A gdyby tak posadzić nie 200, a 100 drzew ale o jeszcze większym obwodzie? :) To tylko sugestia być może do części nasadzeń.
    Szatyn55  18.01.2016 17:19
    • nasadzenie jeszcze większych drzew może być technicznie niewykonalne :)
      50cm obwodu pnia to już całkiem duże drzewa :)
      parkowe.ulice  21.01.2016 00:51 Autor projektu
  • Komentarz został usunięty przez autora

    Szatyn55  18.01.2016 17:19
  • Zgodzimy się na drzewka dla Was jeśli przestaniecie truć http://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/1,34862,17574044,Miasteczko_Wilanow_truje_pobliskie_jezioro__Winnych.html
    Nie popieram trucia i kombinowania.
    Albo może weźcie pieniądze od kogoś innego niż Wawa? http://wawalove.pl/Krauze-chce-400-mln-zl-od-Warszawy-a13095
    Abrakadabra  21.01.2016 00:33
    • Witam,
      to nie mieszkańcy Miasteczka Wilanów trują Jezioro Powsinkowskie, tylko prywatna firma działająca w Miasteczku. Co więcej mieszkańcy też walczyli z tą firmą, jak również z odpowiednimi organami aby ten proceder ukrócić. To po pierwsze.
      Po drugie mieszkańcy Miasteczka mają takie samo prawo jak każdy inny mieszkaniec Warszawy jeśli chodzi o budżet obywatelski, i nie muszą nikogo prosić o zgodę. Płacą podatki i ten budżet to także ich/nasze pieniądze.

      Życzę życzliwości.
      parkowe.ulice  21.01.2016 00:48 Autor projektu
  • Super pomysł, macie mój głos. Chcielibyśmy drzewa od początku Sarmackiej, bo tu to jest dopiero zamurowane, a magnolie (może żółte odmiany drzewiaste) to już byłby szczyt marzeń.
    superdrzewa  27.01.2016 15:46
  • Super, jakby się jeszcze znalazły miejsca na Alei Rzeczypospolitej, na odcinku Wilanowska/Oś Królewska :)
    Głos +1
    LukaszWilanow  29.01.2016 13:01
    • Dziękujemy!
      Na al. RP marzy nam się rozwiązanie z 2 rzędami wysokich drzew na pasie między jezdniami po obu stronach planowanego toru tramwajowego. Pomysł na kolejny budżet :)
      parkowe.ulice  17.02.2016 12:28 Autor projektu
  • Macie mój głos. Uważam, że w MW niczego tak nie brakuje jak dużych, dorodnych drzew tworzących klimat i tkankę miasta. Lepsze 10 dorodnych drzew niż 100 młodych kikutów, które sadzane często z musu (bo obiecaliśmy), często nigdy drzewami nie będą, a jeśli w ogóle to upłyną lata. My potrzebujemy tego już. Obfitować w duże drzewa powinny przede wszystkim główne ulice MW, stanowiące trzon i osie dzielnicy: Klimczaka, Oś Królewska, Al. RP, Sarmacka.
    globalman  13.02.2016 14:50
    • Dziękujemy!!! :) Liczmy na to, że 200 dużych drzew zmieni oblicze Miasteczka
      parkowe.ulice  17.02.2016 12:23 Autor projektu
  • Fantastyczny pomysł! MW żyje coraz bardziej unormowanym trybem, w niektórych częściach zniknęły/powoli znikają place budowy i ciężkie pojazdy, teraz można myśleć o roślinności.
    AnNaNiKa  01.03.2016 12:05
  • Świetny pomysł. Ja z kolei chciałabym zwrócić uwagę na temat drzew "lubianych przez dzieci", tak aby mogły zebrać na przedszkolne i szkolne zajęcia plastyczne kasztany, żołędzie, jarzębinę, noski klonowe. Niestety teraz musimy specjalnie jeździć poza MW, aby zebrać dary jesieni czy wiosny. Moje ulubione stolice europejskie pełne są kasztanowców, poproszę i u nas. Gdy nasze pociechy doczekają matury, chciałabym aby także MW było pełne kwitnących kasztanowców. No i brakuje jeszcze wiosną bzów - ale nie tych w miniaturze, które ostatnio są sadzone, tylko normalnych zwykłych bzów i przepięknych kalin. Życzę powodzenia.
    Annakaro  13.06.2016 15:49
    • Dziękujemy za poparcie. Będziemy pamietać w trakcie realizacji projektu - jesli tylko wygra w głosowaniu
      parkowe.ulice  13.06.2016 15:56 Autor projektu
  • Pomysł świetny! Głosuję!
    Ale...na wizualizacjach znalazły się odcinki Sarmackiej gdzie drzewa, może jeszcze nie duże, ale jednak już są. Kawałek dalej jest odcinek tejże Sarmackiej - od Al. Wilanowskiej do Osi Królewskiej (pomnik Sobieskiego), gdzie nie rośnie ani jedno drzewo, pomimo bardzo dogodnych miejsc:). Może warto podpiąć to miejsce do projektu:)
    werkawerka  15.06.2016 07:44
    • Dziękujemy za poparcie.
      Rzeczywiście po złożeniu projektu z wizualizacjami w niektórych miejscach pojawiły się już nowe drzewa. I to dobrze, bo zostanie nam więcej drzew i jeszcze więcej miejsc będziemy mogli zazielenić.
      parkowe.ulice  15.06.2016 13:29 Autor projektu
  • Pomysł bardzo mi się podoba i ostatecznie pewnie właśnie na ten projekt zagłosuję. Zgadzam się jednak całkowicie z tym, co napisała WERKAWERKA. Sarmacka nie kończy się na Osi Królewskiej :-) i dobrze byłoby posadzić drzewa także na odcinku do Al. Wilanowskiej, gdzie jest ich całkowity brak. Byłoby to miłe nie tylko dla osób mieszkających w tej okolicy, ale również dla wszystkich przechodzących/przejeżdżających tamtędy do/z przystanku Królowej Marysieńki i trasy rowerowej.
    RenataJ7  20.06.2016 18:48
    • Dziękujemy. Liczymy na to, że Pani już zagłosowała na nasz projekt:)
      Na odcinku Sarmackiej od Osi Królewskiej do al. Wilanowskiej jest miejsce na kilkanaście drzew i będziemy walczyć aby one tam się pojawiły :) Dla jasności ostateczne rozmieszczenie drzew będzie znane po inwentaryzacji przez pracowników urzędu Dzielnicy.
      parkowe.ulice  20.06.2016 22:12 Autor projektu
    • Zagłosowałam :-) Na drzewa nie mogłam nie zagłosować :-)
      RenataJ7  20.06.2016 23:44
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany