„Kodeks Dobrego Sąsiada” – partycypacyjne opracowanie zasad sąsiedzkiego współżycia i komunikacji oraz kampania społeczno-informacyjna dla mieszkanek i mieszkańców Warszawy

1340
Niewybrany w głosowaniu
Pomysł na rok 2020
Autor pomysłu Joanna Z.
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
461 700 zł
Kategoria
  • edukacja
  • kultura
  • przestrzeń publiczna
  • komunikacja społeczna
Poziom zgłaszanego projektu
ogólnomiejski

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
ogólnomiejski
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Miasto Stołeczne Warszawa
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
Warsztaty najlepiej lokalizować w instytucjach publicznych: bibliotekach, domach kultury czy MALach. W szczególności w Warszawie można rozważyć następujące miejsca: Klubokawiarnia „Jaś i Małgosia” (al. JP II 57, Wola), Czytelnia pod Sowami (al. Gen. Zajączka 8, Żoliborz), Dom Pracy Twórczej (filia Centrum Kultury Wilanów), Urzędy poszczególnych dzielnic czy centra kultury. Warto lokalizować warsztaty w różnych miejscach poszczególnych dzielnic tak, aby trafić do różnorodnych mikro-sąsiedztw.

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Opis projektu
Projekt dotyczy opracowania „Kodeksu Dobrego Sąsiada” i – na jego podstawie – przeprowadzenia kampanii społeczno-informacyjnej, której celem będzie zwrócenie uwagi i propagowanie życzliwej i kulturalnej komunikacji sąsiedzkiej, ułatwiającej codzienne funkcjonowanie mieszkanek i mieszkańców Warszawy oraz wypracowanie zasad sąsiedzkiego współżycia. Spodziewane efekty projektu to rozwój stosunków sąsiedzkich pełnych życzliwości, budowanie pozbawionej agresji atmosfery szacunku i uważności, zaangażowanie mieszkańców w sprawy miasta, ale również poszczególnych dzielnic czy wspólnot mieszkaniowych.

Kodeks zostanie opracowany na podstawie zdiagnozowanych problemów sąsiedzkich. Dla opracowania zasad przyjaznego współżycia sąsiedzkiego zostaną zorganizowane badania – zogniskowane wywiady grupowe. Ich uczestnicy będą dobrani tak, aby uwzględnić oczekiwania różnych grup i żeby nikt kto mieszka w stolicy nie czuł się wykluczony/pominięty. Stąd decyzja, aby do wywiadów zrekrutować przedstawicielki i przedstawicieli następujących grup:
1. Rodzice małych dzieci
2. Osoby najmujące mieszkanie
3. Osoby starsze
4. Single i studenci
5. Osoby z psami/ kotami
6. Cudzoziemcy
7. Osoby nie pozostające w relacji oraz osoby bez dzieci

Każda z tych grup ma różne interesy, czasami trudne do pogodzenia np. uciążliwe użytkowanie mieszkania czy zabawa dzieci vs potrzeba ciszy. Dlatego też badanie jakościowe w formie wywiadów daje pole do pogłębionej dyskusji, umożliwiającej zdiagnozowanie różnych problemów sąsiedzkich i sposobów radzenia sobie z nimi. Ważne jest aby badanie zostało przeprowadzone przez profesjonalny podmiot, posiadający wiedzę z zakresu badań socjologicznych.

Przygotowany na podstawie raportu z wywiadów „Kodeks Dobrego Sąsiada” będzie dokumentem-wskazówką, ale też punktem odniesienia, służącym budowaniu relacji sąsiedzkich. Dokument powinien być dostępny w wersji elektronicznej, ale również papierowej, w Wydziałach Obsługi Mieszkańców dla dzielnicy, spółdzielniach i wspólnotach mieszkaniowych.

Zasady zawarte w kodeksie, jak i sam dokument będą przedmiotem ogólnomiejskiej kampanii społeczno-informacyjnej (przykładem może tu być kampania wykorzystana w warszawskiej komunikacji miejskiej „Bądź życzliwym pasażerem zamiast być monsterem”). Przekaz kampanii powinien być sympatyczny i prosty, aby trafił do jak największej grupy odbiorców. Na podstawie „Kodeksu Dobrego Sąsiada” oraz raportu z przeprowadzonych badań zostanie stworzony brief. W briefie zawarte będą następujące informacje:
1. Marka i otoczenie: „Kodeks Dobrego Sąsiada” jako marka promowana w całym mieście.
2. Grupa docelowa: wszyscy mieszkańcy Warszawy.
3. Cel: zwrócenie uwagi na problemy zawarte w „Kodeksie Dobrego Sąsiada” i raporcie
z przeprowadzonych badań.
4. Kanały: ekrany w autobusach, tramwajach i pociągach SKM komunikacji miejskiej m.st. Warszawy, reklama na nośnikach zlokalizowanych na stacjach metra, reklama zewnętrzna rodzaju citylight na przystankach komunikacji miejskiej m.st. Warszawy i słupach ogłoszeniowych, billboardy wielkoformatowe, posty sponsorowane na portalu Facebook oraz Instagram projektu, stworzenie strony internetowej projektu z przedstawionym „Kodeksem Dobrego Sąsiada” i kampania Google Ads przekierowująca do tej strony internetowej, przesyłanie informacji do redakcji mediów lokalnych: gazetek, telewizji, stron internetowych. Przygotowane zostaną projekty graficzne dostosowane do każdego kanału promocji. W czasie kampanii powstaną i będą prowadzone profile w portalach społecznościowych.

Harmonogram:
luty – lipiec – część badawcza
lipiec – wrzesień – przygotowanie kampanii, druk KDS
wrzesień – listopad – kampania
Projektowanie uniwersalne
Tak
Uzasadnienie realizacji projektu
Projekt dotyczy przygotowania i przeprowadzenia kampanii społeczno-informacyjnej, której celem będzie zwrócenie uwagi i propagowanie życzliwej, pozbawionej agresji i pełnej szacunku komunikacji międzyludzkiej, ułatwiającej dobrosąsiedzkie współżycie i codzienne funkcjonowanie mieszkańców.
W Warszawie mieszkają zarówno rdzenni mieszkańcy Warszawy, jak i osoby, które przyjechały do Warszawy niedawno. Wielu jest też obcokrajowców. Są tu osoby, które przebywają tu tylko czasowo wynajmując mieszkania, i te które osiedliły się tu na stałe. To wszystko przekłada się na interesującą mieszankę kultur, wieku, doświadczeń i oczekiwań, cieszącą mieszkańców miasta, ale czasami generującą nieporozumienia. Te ostatnie warto minimalizować choćby poprzez realizację właśnie tego projektu.

Jestem przekonana, że opisany powyżej projekt będzie miał niezwykle pozytywny długofalowy wpływ nie tylko na usprawnienie komunikacji międzyludzkiej, ale przyczyni się do zwrócenia uwagi na kwestie szacunku do drugiego człowieka, wzrostu życzliwości międzysąsiedzkiej, zrozumienia naszej różnorodności i uważności, a także upowszechniania pozytywnych, pełnych szacunku do drugiego człowieka zachowań.
Jest też duża szansa, że życzliwi sąsiedzi, „przenosiliby" swoją życzliwość na inne aspekty swojego życia, jako życzliwi pracownicy, kierowcy czy klienci Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy czy też poszczególnych urzędów w dzielnicach.

Charakterystyka

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
Koszt kampanii: 307 500,00 zł brutto
Koszt badania: 49 280,00 zł brutto
Koszt przeformułowania raportu badawczego na kodeks: 4 920,00 zł brutto
Koszt druku KDS: 100 000,00 zł brutto
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
461 700,00 zł

Skutki realizacji

Skutki realizacji
W ramach projektu powstanie Kodeks Dobrego Sąsiada, który wpłynie na usprawnienie komunikacji międzyludzkiej oraz świadomość mieszkanek i mieszkańców dotyczącą problemów sąsiedzkich. Kampania społeczna będzie upowszechniać pozytywne i pełne szacunku zachowania do drugiego człowieka.

Modyfikacje

10.06.2019 22:47
Autor projektu

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (5)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Skoro uważa Pani, że to takie niezbędne, dlaczego nie zrobi Pani tego za darmo? Za takie pieniądze można kupić coś pożytecznego, np. drzewa, ławki, kosze na śmieci.
    Doktor Chaus  20.06.2019 10:50
    • Proszę nie żartować. Budżet partycypacyjny nie służy do realizacji użytecznych projektów tylko do wyprowadzania pieniędzy budżetowych. Przecież gdyby jakiś urzędnik przeznaczył pół miliona na napisanie regulaminu sąsiada to ryzykowalby sprawę karną. A tak to prosze bardzo sami państwo wybrali. Tak kuriozalnych pomysłów w życiu nie widziałem, nie mówiąc już o wyssanych z palca kwotach.
      dr-pawel  16.08.2019 18:53
  • Sama idea dobra, ale niestety w projekcie chodzi o spotkania, pogadanki, plakaciki. A to nie zmieni zachowan uciazliwych ludzi. Zaglosowalabym gdyby projekt dotyczyl NAKAZOW takiego zachowania obowiazujacych w spoldzielniach i wspolnotach, a tak to tylko strata pieniedzy. Cos takiego trzeba NARZUCAC, tylko jak beda kary i regulaminy tworzone przez zarzad, to wtedy cos to moze da, bo bedzie mozna takiego czlowieka pociagnac do odpowiedzialnosci nie tylko z kc indywidualnie.
    Sing Lung  16.09.2019 08:35
    • Czyli ma coś być NARZUCANE i NAKAZYWANE wspolnotom?
      A co do tego projektu to ktoś chyba się tam pomylił o 3 rzędy wielkosci. Broszura w cenie 3pokojowego mieszkania.
      dr-pawel  16.09.2019 09:09
  • Do dr Pawel - prosze choc troche czytac ze zrozumieniem i bez negatywnych emocji. Napisalam, ze cel tego projektu mozna osiagnac tylko poprzez nakazy i zakazy. Dotyczy to uciazliwych mieszkancow. Nie mam czego narucac wspolnotom, to one same jako zespol mieszkancow powinny narzucac lokatorom tego typu regulaminy. To mieszkancy, ktorzy nie chca uciazliwosci powinny w ramach nadanej im wladzy przeglosowywac formalne narzedzia do wymagania, egzekwowania odpowiednich zachowan. W mojej wspolnocie taki regulamin powstal, jak bedzie z jego przestrzeganiem zobaczymy, ale nikt absolutnie nikt nie wyrwal sie tak jak Pan z oburzeniem, ze cos jest wpolnotom narzucane. Przeciez nie nalezy chyba Pan do tego procenta sasiadow, ktorzy uwazaja za zamach na swoja wolnosc i godnosc wymaganie od nich, zeby nie puszczali muzyki glosno tak ze slychac ja przez sciany, nie tupali godzinami po stropach, nie bili kotletow o 7 rano, czy tez nie reagowali na drace sie bez przyczyny pociechy pod oknami bloku? Przykro mi, jezeli ktos nie wie sam z siebie, ze trzeba myslec o innych i w ogole troche myslec, to trzeba mu to nakazac lub zakazac. Prosby i pogadanki nic nie daja, bo to nie jest ten rodzaj ludzi, ktorzy to rozumieja. A koszty tego projektu... Podejrzewam, ze wlasnie z powodu zaangazowania w to jak w agitacje, reklame itp., to stad takie koszty, bo przeciez ulotki, sprzet audio, sale, kosztuja. Niestety na kazdym kroku jestem swiadkiem chamstwa ludzi, ktorzy wspolmieszkaja z innymi i sa to ludzie mlodzi, ktorzy przyszli nie wiem skad do starego budownictwa i uwazaja, ze np. mieszkanie na parterze to ich prywatne podworko, wybieg, plac zabaw, dzialka, podjazd na przedmiesciu. Grzeczne prosby, ze cos przeszkadza wywoluja tylko agresje, foch itp. Problem istnieje, niestety ten projekt go nie rozwiazuje, a nawet watpie czy cokolwiek by pomogl.
    Sing Lung  16.09.2019 09:55
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany