Wiedza o życiu seksualnym człowieka - zajęcia dla klas 5-6

1574
Niewybrany w głosowaniu
Pomysł na rok 2020
Lokalizacja Ursynów
Autor pomysłu Bartosz Podlewski
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
191 780 zł
Kategoria
  • edukacja
Poziom zgłaszanego projektu
dzielnicowy

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
dzielnicowy
Dzielnica:
Ursynów
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Publiczne szkoły podstawowe na terenie dzielnicy Ursynów.
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
Publiczne szkoły podstawowe na terenie dzielnicy Ursynów.

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Opis projektu
Celem zajęć z wiedzy o życiu seksualnym jest przekazanie uczniom klas 5-6 wszechstronnej informacji na temat rozwoju psychoseksualnego człowieka dostosowanej do wieku dziecka i naukowej wiedzy z zakresu etycznych, społecznych i higienicznych aspektów ludzkiej seksualności.
W zajęciach może wziąć udział maksymalnie tyle osób, ile liczy dana klasa.
Program 4-godzinnych zajęć obejmuje m.in. takie zagadnienia jak:
1. kształtowanie dojrzałości psychoseksualnej i pozytywnego stosunku do płci;
2. dostarczenie aktualnej wiedzy naukowej dotyczącej zmian biologicznych, psychicznych i społecznych na różnym etapie rozwoju człowieka;
3. omówienie procesu dojrzewania (zmiany psychofizjologiczne, "burza hormonalna", menstruacja, polucje nocne);
4. omówienie różnic płci wraz z budową i funkcją narządów rozrodczych (zmiany fizjologiczne, współżycie seksualne, ciąża, rozwój płodu, poród, pokwitanie);
5. sprzyjanie modelom trwałych związków opierających się na miłości i partnerstwie;
6. przeciwdziałanie kompleksom, lękom, mitom, fobiom seksualnym i presji rówieśniczej;
7. promocja odpowiedzialności, asertywności i świadomości w zakresie zachowań seksualnych;
8. promocja higieny osobistej;
9. dostarczenie wiedzy odpowiednio wcześnie - tak, by wyprzedzać doświadczenia młodzieży.
Zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowaną kadrę edukatorów (dwie osoby), należących do wybranego ośrodka edukacyjnego. Osoby prowadzące zajęcia powinny w szczególności:
1. posiadać zdolność nawiązywania kontaktu z młodzieżą oraz reprezentować wysoki poziom kultury osobistej gwarantujący profesjonalne ucięcie tematu i szacunek dla wszystkich uczestników zajęć;
2. mieć dobre przygotowanie merytoryczne i pedagogiczne;
3. wyważać proporcje w doborze treści do wieku uczestników zajęć z uwzględnieniem aspektów biologicznych, psychologicznych i społecznych życia seksualnego człowieka;
4. poznać zespół dzieci i rodziców, zaznajomić się z ich oczekiwaniami i propozycjami tematów - plan 4-godzinnych zajęć zostanie wysłany mailowo lub udostępniony przez dziennik elektroniczny rodzicom, ci zaś będą mogli wrócić z pytaniami do fundacji prowadzącej zajęcia, mailowo lub telefonicznie. Ponadto zawsze będzie można zadzwonić lub umówić się z prowadzącymi zajęcia indywidualnie, kontaktując się z daną fundacją.
5. dobrać metody i formy zajęć tak, aby zainteresować i poszerzyć fachową wiedzę dziecka, rozbudzając wrażliwość na drugiego człowieka;
6. służyć fachową pomocą w przypadku pytań i wątpliwości ze strony uczestników zajęć;
7. przekazywać informacje w sposób obiektywny, pluralistyczny i tolerancyjny, wyłącznie w oparciu o sprawdzoną wiedzę naukową.
Zajęcia prowadzone są w formie interdyscyplinarnej, łącząc w sobie elementy wykładu, prezentacji, warsztatów i dyskusji. Mają formę dobrowolną, koedukacyjną i otwartą dla rodziców, którzy wyrażą na to ochotę. Prowadzone są w sali szkolnej, w obecności nauczyciela. Prowadzący zajęcia wybiorą najważniejsze tematy, dostosują je do czasu zajęć i przedstawią Urzędowi na etapie przygotowania oferty przetargowej.
- Dokładne terminy i godziny realizacji projektu zostaną ustalone w oparciu o plan lekcji poszczególnych klas i roczników, tak, aby nie kolidował z godzinami lekcyjnymi. Należy przyjąć, że zajęcia odbędą się po lekcjach obowiązkowych.
- Zajęcia mają odbywać się we wszystkich ursynowskich szkołach publicznych (16 placówek), w których znajdą się rodzice chętni, aby zapisać na nie swoje dzieci.
- Rekrutacja odbędzie się przy pomocy ogólnodostępnych środków przekazu (m.in. strona www Urzędu Dzielnicy Ursynów, strony www. szkół, profil facebookowy, plakaty w szkołach).
Uzasadnienie realizacji projektu
Tematy związane z seksualnością człowieka, dojrzewaniem płciowym, współżyciem seksualnym czy higieną osobistą często są wśród młodzieży źródłem mitów, stereotypów i domysłów nie mających pokrycia w rzeczywistości. Naukową wiedzę z wiarygodnego źródła zastępuje "edukacja podwórkowa", fora internetowe, a nawet pornografia. Brak odpowiedniego kształcenia w tym zakresie prowadzi nieraz przedwczesnych inicjacji seksualnych, ryzykownych kontaktów, niechcianych ciąż czy chorób. Oprócz wiedzy wyniesionej z domu i przekazywanej przez otwartych na rozmowę rodziców, miejscem, w którym młodzież powinna czerpać wiedzę są placówki szkolne. Zajęcia z wiedzy o życiu seksualnym człowieka mają stanowić wprowadzenie do kształtowania własnej dojrzałości psychoseksualnej.

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu
Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
1) Koszt 4-godzinnych zajęć to: 2 edukatorów x 100 zł x 4 godz. = 800 zł
2) Koszt zajęć w klasach V we wszystkich 16 publicznych szkołach podstawowych:
88 klas V X 800 zł = 70.400 zł
3) Koszt zajęć w klasach VI we wszystkich 16 publicznych szkołach podstawowych:
75 klas VI X 800 zł = 60.000 zł
4) Koszt zakupu materiałów informacyjno-dydaktycznych dla szkół (tj. tablice informacyjne, plakaty informacyjne, materiały drukowane): 19.000 zł
5) Koszt wynajmu Sali: 163 klasy X 4 godziny X 65 zł = 42.380 zł
Łączny koszt realizacji projektu w 16 publicznych szkołach podstawowych to: 191.780 zł, w tym:
- koszt wynagrodzeń dla osób prowadzących zajęcia 130.400 zł (łączna liczba klas 5 i 6 X 2 edukatorów X 100 zł X 4 godziny),
- koszt wynajmu sal na przeprowadzenie zajęć: 163 klasy X 4 godziny X 65 zł = 42.380 zł
- koszt zakupu materiałów informacyjno-dydaktycznych dla szkół 19.000 zł
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
191 780,00 zł

Skutki realizacji

Skutki realizacji
W szkołach prowadzone są zajęcia z wychowania do życia w rodzinie przez merytorycznie przygotowanych nauczycieli (pedagogów, psychologów szkolnych). Uczniowie nie czują się jednak komfortowo, gdy muszą rozmawiać o kwestiach seksualności z nauczycielem, którego znają. Zajęcia prowadzone przez specjalistę spoza szkoły (np. edukatora seksualnego) zapewnią uczniom, jak i ich rodzicom poczucie dyskrecji czy większą anonimowość. Podczas takich zajęć dzieciom łatwiej będzie zapoznać się z procesem dojrzewania, jak i z formami radzenia sobie z tym. Rodzicom natomiast dadzą wskazówki, jak radzić sobie z dziećmi w tym okresie, a także jak z nimi rozmawiać, by nie korzystały z niesprawdzonych porad zamieszczanych m.in. na forach internetowych.

Modyfikacje

04.07.2019 11:24
Koordynator w dzielnicy Ursynów

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (23)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Uważam że ten projekt nie powinien być realizowany w żadnej szkole i w żadnej klasie. Nie mam zaufania do przekazywanych na takich zajęciach treści.
    Beata Jacewicz  29.07.2019 22:02
  • Jestem za edukacją seksualną w oparciu o wartości zgodne z prawem naturalnym lub Chrześcijańskim.
    MarcinKrasnicki  29.07.2019 23:54
    • zgadzam się
      Rafalhil  01.08.2019 00:21
    • A co rozumie Pan przez prawo "naturalne"? Czyli takie zgodne z naturą? No to Chrześcijańskie bez wątpienia sprzeciwia się prawu natury, chociażby przez negację istnienia różnych orientacji seksualnych. Nie chciałabym, żeby ktoś takich bzdur uczył moje dzieci.
      Dagmara1234  19.09.2019 23:00
    • Dagmara- przepraszam, ale co za bzdura - kościół nie neguje istnienia różnych orientacji seksualnych.
      MarcinKrasnicki  20.09.2019 08:57
    • Marcinie, mówimy o Kościele czy o prawie Chrześcijańskim? Bo wcześniej mowa była o prawie Chrześcijańskim, czyli w moim rozumieniu tym opartym na naukach zawartych w Biblii, bo Chrześcijaństwo to dużo więcej niż Katolicyzm. Jeżeli jednak mówimy o Kościele, to o którym? Bo ewidentnie jest on podzielony. Załóżmy, że masz na myśli polski Kościół katolicki, to Katechizm o homoseksualizmie mówi tak: “akty homoseksualne są czynami pozbawionymi niezbędnego i istotnego uporządkowania; są przeciwne prawu naturalnemu. Zamykają akt płciowy na dar życia” (pkt. 2357). Jest też o tym, że czyny homoseksualne “są grzechami pozostającymi w głębokiej sprzeczności z czystością” dlatego osoby homoseksualne są powołane do czystości.
      Może słowo negacja nie było trafne, miałam na myśli, że orientacje inne niż heteroseksualna nie są akceptowane i traktowane na równi. Dla mnie hipokryzją jest z jednej strony nawoływanie do szacunku i niedyskryminowania osób homoseksualnych, a z drugiej potępianie na przykład seksu osób tej samej płci, bo oznacza to negowanie ich prawa do czerpania przyjemności z uwarunkowań biologicznych. A polski Kościół katolicki mówi: możesz sobie być homoseksualny/a, w sumie to nie wiemy dlaczego, ale możesz, ale żebyś broń boże nie uprawiał/a seksu. Tyle w temacie, chociaż można by jeszcze dodać parę słów o osobach biseksualnych i aseksualnych.
      Dagmara1234  20.09.2019 11:06
  • Uważam, że pieniądze Obywateli powinny być wydawane na cele nie budzące tak wielkich kontrowersji jak edukacja seksualna. Do samej idei bardzo wielu Polaków nie ma zaufania a przykład poprzednich pokoleń świadczy dobitnie o tym iż nie jest ona nikomu do niczego potrzebna. A zatem jeżeli mamy wspierać podobne ideologie za publiczne pieniądze to bez wątpnienia lepiej będzie obniżyć podatki i zostawić te pieniądze w kieszeni obywatela.
    Rafalhil  01.08.2019 00:26
    • Zgadzam się
      AleksandraKP  28.08.2019 12:56
    • Tak, przykład poprzednich pokoleń wspaniale pokazuje jak nieświadomość własnych potrzeb seksualnych może doprowadzić do wielu frustracji natury psychicznej, a brak wiedzy na przykład na temat różnych metod antykoncepcji skończył się tysiącami niechcianych dzieci i małżeństw z przymusu.
      Dagmara1234  19.09.2019 23:03
  • Dzień dobry,

    Odnosząc się ogólnie do krytycznych komentarzy dot. projektu, pragnę zaznaczyć, że planowane zajęcia z "Wiedzy o życiu seksualnym człowieka" nie są obligatoryjne. Rodzice wraz z dziećmi sami zdecydują, czy dzieci wezmą w nich udział, czy też będą uczęszczać na zajęcia z "Wychowania do Życia w Rodzinie", które również nie są obowiązkowe. Z przeprowadzonych w ciągu ostatnich lat sondaży wynika, że zdanie Polaków jest w kwestii edukacji seksualnej w szkołach podzielone, dlatego najlepszym rozwiązaniem jest wprowadzenie takich zajęć dla chętnych. W ten sposób uniknie się ideologicznego konfliktu i każdy będzie mógł podjąć decyzję zgodną z wyznawanymi przez siebie wartościami.

    Pozdrawiam
    Bartosz Podlewski, wnioskodawca
    Bartosz Podlewski  01.08.2019 11:56 Autor projektu
    • Szanowny Panie, jednakże wyciąga Pan rękę po publiczne pieniądze w celu realizacji tego - jak sam PAn zauważył - kontrowersyjnego celu. Uważam, że jest wiele innych jednoznacznie pozytywnych inicjatyw, które można naszymi pieniędzmi wesprzeć zamiast dawać pieniądze na coś co według poło0wy społeczeństwa jest po prostu szkodliwe.
      Rafalhil  01.08.2019 12:13
    • Witam,
      Po pierwsze nie wyciągam ręki po publiczne pieniądze, a jedynie daję mieszkańcom taką możliwość, składając projekt w Budżecie Obywatelskim, a to diametralna różnica; o tym, czy zostanie zrealizowany, zdecydują głosujący, nie ja. Druga sprawa to kwestia kontrowersji, i tu sprostowanie - projekt zapewne jest kontrowersyjny i szkodliwy, ale jedynie dla jego przeciwników; dla zwolenników są to normalne zajęcia, które powinny znaleźć się w programie nauczania. Jedyne kontrowersje może wywołać albo fakt zakazania realizacji programu przez jedną ze stron, albo przymus uczęszczania na niego przez drugą, dlatego jedynym wyjściem z tej sytuacji jest pozostawienie decyzji o tym w rękach rodziców i dzieci, a nie odgórne motywowane ideologicznie nakazy. Tak powinno wyglądać rozwiązywanie konfliktów w sposób demokratyczny. Jeśli zaś chodzi o pieniądze publiczne, to są przyznawane na rozmaite inicjatywy, fundacje, związki wyznaniowe, partie polityczne czy media, które w opinii wielu ludzi są mniej lub bardziej kontrowersyjne i (o ile nie mamy do czynienia z korupcją czy defraudacją) na tym właśnie polega pluralizm w życiu społecznym. Proszę mi wierzyć, że z moich podatków również są dotowane różne działania, których nie jestem zwolennikiem, a mimo to nie uważam, że należy natychmiast tego zakazać. I liczę na taką samą reakcję z drugiej strony. Nasze społeczeństwo nie jest jednorodne światopoglądowo, dlatego decyzję o tym na co wydawać publiczne środki i jakie przekazywać wartości należy pozostawić w rękach obywateli.

      Pozdrawiam
      Bartosz Podlewski  01.08.2019 12:50 Autor projektu
    • Oczywiście wyciąga Pan rękę po publiczne pieniądze w tym wypadku po kwotę prawie 100000pln. Poza tym jak wygląda tolerancja w wydaniu Pana ideowych kolegów można było się przekonać w ostatnich dniach np na przykładzie pana Klynstra-Komarnickiego, który stracił rolę w serialu za pytanie "Czy w Polsce pedofile są częścią LGBT+, czy nie?"
      Rafalhil  04.08.2019 23:54
    • I na tym kończymy merytoryczną dyskusję.
      Nie ma Pan/Pani obowiązku ani popierać wniosku, ani wysyłać dzieci na zajęcia.

      Pozdrawiam
      Bartosz Podlewski  05.08.2019 11:33 Autor projektu
    • Jeżeli przyjmiemy, że "nie ma PAn obowiązku" załatwia sprawę to równie dobrze czemu by fakultatywnie, za publiczne pieniądze nie uczuć dzieci historii zoofilii, pedofilii i pornografii. Przecież kto chce wyśle swoje dziecko, kto nie chce nie wyśle.
      PS. Mam pewne obawy, że w tym momencie podpowiedziałem Panu temat na kolejną dotację.
      Rafalhil  06.08.2019 00:05
    • BTW czy to przypadek że od wczoraj koszt pomysłu wzrósł od 97920pln do ponad 191000pln?
      ciekawe....
      Rafalhil  06.08.2019 00:13
    • Szanowny Panie,
      Z tytułu i opisu wynika, że zajęcia mają odbywać w szkołach, odbiorcami mają być klasy 5-6, maksymalna liczebność grupy nie może być wyższa od liczebności danej klasy, a zajęcia mają być alternatywą dla innego przedmiotu nieobowiązkowego. To wszystko jest napisane w czasie przyszłym, ale nie podano, jaki jest stan obecny i na jakich doświadczeniach pedagogicznych projekt się opiera. Rozumiem, że można poprzeć ten projekt jako eksperyment, który umożliwia wybór, a jego wyniki mogą okazać się korzystne . Jestem za możliwością wyboru i za eksperymentami. Ale jeśli projekt jest finansowany ze środków publicznych, niezależnie od tego, z jakiej pozycji budżetowej, to czy nie powinny być spełnione warunki podane w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 prawo oświatowe, Art.45, które dotyczą eksperymentów pedagogicznych? Chodzi o to: jaki podmiot zwany w ustawie "jednostką naukową" nadzoruje ten eksperyment? W opisie brak jest ważnych szczegółów.
      Juliusz Zięborak  11.09.2019 13:26
    • Dzień dobry,

      Dziękuję za merytoryczną uwagę. Niestety nie mogę odpowiedzieć Panu na pytanie, czy projekt, jeśli zostanie przyjęty w głosowaniu, zostanie sklasyfikowany jako eksperyment pedagogiczny w rozumieniu prawa oświatowego oraz jaka jednostka naukowa miałaby go nadzorować, ponieważ wykracza to poza moje kompetencje jako wnioskodawcy, który składa projekt w ramach instytucji budżetu obywatelskiego; to, w jakim trybie projekt byłby procedowany i jakie warunki powinien spełniać, leży w gestii jednostek odpowiedzialnych za jego ew realizację.

      Natomiast w kwestii obecnie przekazywanej wiedzy o życiu seksualnym człowieka w szkole oraz badań i raportów stanowiących podstawę naukową do wprowadzenia ew zmian, istnieje dość szerokie opracowanie tego tematu w Polsce i za granicą. Poniżej niektóre publikacje:

      Wejbert -Wąsiewicz E., Pęczkowska E. "Problemy edukacji seksualnej w Polsce", Uniwersytet Łódzki
      Zielińska M. "Wychowanie seksualne wobec zmian zachowań seksualnych młodzieży polskiej – analiza wyników badań własnych" Ginekologia Praktyczna 2/2007
      Winkelmann Ch. "Standardy edukacji seksualnej w Europie - Podstawowe zalecenia dla decydentów oraz specjalistów zajmujących się edukacją i zdrowiem", Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP)
      Wróblewska W. "Nastoletnie matki w Polsce – Studium demograficzne na podstawie
      badania „ Ankieta Młodych Matek” z 1998", Monografie i Opracowania, SGH, nr 340/22,
      Warszawa
      CBOS [2007], O wychowaniu seksualnym młodzieży, VIII
      Kultys J. [2005] "Moralność seksualna młodzieży - ciągłość czy zmiana", Słupsk
      Kornas-Biela D., Dudziak U. "Edukacja seksualna czy wychowanie człowieka,
      Wychowanie do życia w rodzinie"
      Kozakiewicz M. [1985] "Młodzież wobec seksu, małżeństwa i rodziny. Perspektywa europejska,
      Warszawa."
      Kozakiewicz M. [1989] "Pro i contra w planowaniu rodziny i wychowaniu seksualnym, Warszawa."
      McDowel J. [1999] "Mity edukacji seksualnej, Warszawa."
      Bartosz Podlewski  11.09.2019 14:47 Autor projektu
  • Uważam że ten projekt nie powinien być realizowany w żadnej szkole i w żadnej klasie. Nie mam zaufania do przekazywanych na takich zajęciach treści.
    Karol Gąbka  06.08.2019 11:48
  • Jestem przeciwna wprowadzaniu do szkoły zajęć z tzw. "edukacji seksualnej". Po pierwsze z opisu wnioskuję, że pomysł zajęć jest fragmentem tego, co omawiane jest z dziećmi na tzw. WDŻ (zajęcia te mają szeroki i spójny program zaakceptowany przez MEN); po drugie, obawiam się kolejnego podziału między dziećmi na te co chodzą na WDŻ, te co chodzą na tzw. edukację seksualną i te co nigdzie nie chodzą.
    Jestem przeciwko wydawani pieniędzy obywatelskich na ten projekt.
    Dorota_T  18.08.2019 19:11
  • Czy naprawdę ktoś odczuwa potrzebę wysłania dziecka na takie zajęcia? Komentujcie. Jestem ciekawa, bo pomysł zdumiewający.

    AleksandraKP  28.08.2019 13:01
    • Ja mam, zajęcia z WDŻ są w większości szkół na żenującym poziomie, badania pokazują, że młodzież nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej funkcjonowania narządów rozrodczych, o seksie uczy się z filmów pornograficznych a o antykoncepcji wie tyle co nic. Bardzo wiele Polek nigdy nie miało orgazmu, bo nie jest świadomych własnego ciała. Wolałabym, żeby nauka o tak ważnych w życiu człowieka kwestiach była prowadzona przez osoby w tym zakresie przeszkolone i nieskażone ideologią religijną.
      Dagmara1234  19.09.2019 23:16
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany