Zielone przystanki autobusowe

33
Oceniony negatywnie
Pomysł na rok 2021
Lokalizacja Ursynów
Autor pomysłu Wygra Warszawa - Ursynów
Współautorzy Jan Kuśmirski
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
990 000 zł
Kategoria
  • komunikacja publiczna i drogi
  • ochrona środowiska
  • przestrzeń publiczna
  • zieleń miejska
Poziom zgłaszanego projektu
dzielnicowy

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
dzielnicowy
Dzielnica:
Ursynów
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Sugerujemy jeden z przystanków na Zielonym Ursynowie, niewyposażony obecnie w wiatę, lub wyposażony w wiatę ale posiadający odpowiednią rezerwę terenu będącego w gestii Miasta celem dostawienia kolejnej.

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Opis projektu
Zaprojektowanie, zamówienie i zainstalowanie wiaty autobusowej, zawierającej maksymalnie dużo elementów zielonych (np. zielony dach, pnącza, donice na zieleń na poziomie gruntu i wyżej), a także retencję i wykorzystanie wody deszczowej oraz ogniwa fotowoltaiczne i/lub małe generatory wiatrowe celem zasilania oświetlenia

Kształt wiaty powinien maksymalizować powierzchnię chroniącą oczekujących pasażerów przed warunkami atmosferycznymi, a także zapewniać wygodne miejsca siedzące w ramach tej powierzchni, ale także miejsca dla osób poruszających się na wózkach, dla rowerów dla przedmiotów gabarytowych (wózki dziecięcie, bagaże), jakie mogą mieć ze sobą pasażerówie. Pomysłodawca zachęca do inspirowania się best practice w tym zakresie, jak np. wiaty komunikacji miejskiej na obrzeżach Zurychu:

* https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5c/Glattalbahn_Fracht.jpg

Przystanek powinien być wyposażony w stojak rowerowy dla pasażerów, którzy dotrą nań rowerem i zechcą go pozostawić, aby kontynuować podróż komunikacją miejską.

W miarę możliwości, konstrukcja wiaty powinna uwzględniać odpowiednie wnęki na instalację automatu do sprzedaży biletów (aby uniknąć zajmowania miejsca i psucia estetyki wiaty przez wolnostojący automat), a także ewentualnych innych automatów do sprzedaży np. zimnych i gorących napojów, przekąsek, gazet i/lub czasopism oraz innych artykułów pierwszej potrzeby.

W razie możliwości podłączenia wodociągowego, wkazane jest aby przystanek był wyposażony w ujęcie wody pitnej, z możliwością napełnienia butelki lub innego naczynia przez pasażerów oraz poidełkiem do higienicznego, bezpośredniego zaspokajania pragnienia. Wskazana jest też instalacja poidełka na wysokości odpowiedniej dla zwierząt domowych (przede wszystkim psów), które mogą podróżować z pasażerami.

W razie technicznej możliwości zabezpieczenia przed wandalizmem, wiata powinna być wyposażona w maksymalną liczbę przyłącz do ładowania telefonów komórkowych przez USB oraz innych urządzeń przez wtyczki typu C / E / F, wraz z instalacją pozwalającą na symultaniczne zasilanie odpowiedniej do liczby przyłączy liczby urządzeń z odpowiednią mocą.

Do rozważenia na etapie projektowania - czy przystanek powinien zawierać część zamykaną, chroniącą także przed wiatrem i niską / wysoką temperaturą, oraz ewentualną instalację grzewczą / chłodzącą zasilaną przy użyciu energii wygenerowanej przez instalacje fotowoltaiczne / wiatrowe zainstalowane na wiacie.


W razie, jeśli realizacja projektu mogłaby wywołać kolizję z interesami Miasta wynikającymi z umowy z obecnym operatorem nośników reklamowych wewnątrz wiat przystankowych, realizacja powinna zakładać:
* konsultacje z operatorem w celu podpisania porozumienia uniemożliwiającego składanie jakichkolwiek roszczeń z tytułu niewykonania lub złamania warunków wiążących Miasto umów w kontekście realizacji niniejszego projektu
* uwzględnienia w wymogach projektowych ustalonej z operatorem liczby i formy nośników reklamowych


Realizacja niniejszego projektu powinien zakładać etap konkursowy, na którym odpowiednia jednostka miasta / dzielnicy będzie zbierać propozycje projektodawców spełniające maksymalnie dużo spośród zadanych powyżej warunków. Wskazane jest opracowanie kryteriów oceny projektów oraz proaktywne poszukiwanie projektodawców przez jednostkę, tj. wyszukiwanie i kontaktowanie się przez jednostkę z potencjalnymi projektodawcami (w tym autorami rozwiązań już gotowych), a nie jedynie umieszczenie ogłoszeń o rozpisaniu konkursu.
Projektowanie uniwersalne
Tak
Uzasadnienie realizacji projektu
Wiata ma służyć jako "proof of concept" dla przystanków autobusowych zlokalizowanych zwłaszcza na trasach podmiejskich, gdzie duże grupy pasażerów oczekują przez często znaczne interwały na pojazd komunikacji miejskiej, a przystanek powinien zapewniać oczekiwanie w maksymalnym komforcie.

Kosztorys

Szacunkowy koszt realizacji projektu:
990 000,00 zł

Uzasadnienie negatywnej oceny projektu

Uzasadnienie negatywnej oceny projektu
Analiza tematu, jakim jest propozycja zazielenienia wiat przystankowych - lub wybudowanie nowych, "zielonych" konstrukcji - wskazuje, że nie jest możliwa realizacja przedsięwzięcia w ciągu jednego roku budżetowego, co jest istotnym wymogiem dla projektów zgłoszonych do Budżetu obywatelskiego.
Szczegółowe uzasadnienie zostało przedstawione w załączniku (skan pisma z Biura Polityki Mobilności i Transportu).

Modyfikacje

21.01.2020 22:42
Autor projektu
04.02.2020 12:49
Koordynator w dzielnicy Ursynów

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (1)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany