Bezpieczniejsze ulice dla Pragi

44
Oceniony negatywnie
Pomysł na rok 2021
Lokalizacja Praga-Północ
Autor pomysłu wandagrudzien
Współautorzy Robert Migas-Mazur
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
150 000 zł
Kategoria
  • komunikacja publiczna i drogi
  • przestrzeń publiczna
Poziom zgłaszanego projektu
dzielnicowy
Projekt ma na celu poprawę bezpieczeństwa na praskich ulicach. Zakłada on postawienie wyświetlaczy prędkości w trzech najbardziej niebezpiecznych dla pieszych miejsc:
- skrzyżowanie Jagiellońska / Okrzei
- Białostocka między Markowską a Nieporęcką
- Kijowska między Objazdową a Aleją Tysiąclecia

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
dzielnicowy
Dzielnica:
Praga-Północ
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Kijowska – na wysokości przystanku Młyn Michla
Ząbkowska – na wysokości Konesera
Jagiellońska – na wysokości Okrzei

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Projekt ma na celu poprawę bezpieczeństwa na praskich ulicach. Zakłada on postawienie wyświetlaczy prędkości w trzech najbardziej niebezpiecznych dla pieszych miejsc:
- skrzyżowanie Jagiellońska / Okrzei
- Białostocka między Markowską a Nieporęcką
- Kijowska między Objazdową a Aleją Tysiąclecia
Opis projektu
W każdym z tych trzech miejsc występowały regularnie w ostatnich latach stłuczki, kolizje z latarniami ulicznymi, niszczone były znaki lub wysepki drogowe. Szczęśliwie dotychczas nikt nie ucierpiał, jednak to się może zmienić. Wyświetlacze prędkości nie skutkują mandatem dla kierowcy, jednak doświadczenia np. z Trójmiasta pokazują, że kierowcy zwalniają na podstawie wyświetlanego komunikatu, co zwiększa poczucie bezpieczeństwa pieszych w okolicy. W dodatku wyświetlacze takie zbierają dane o prędkości, więc jeśli w dalszym ciągu łamane będą przepisy, zmusi do zarządców do podjęcia bardziej radykalnych działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa pieszych.

Koszt to ok. 25 000 PLN za wyświetlacz, co przy 6 wyświetlaczach (2 x dana lokalizacja, po jednym w każdą stronę) daje kwotę 150 000 PLN.
Projektowanie uniwersalne
Tak
Uzasadnienie realizacji projektu
W każdym z tych trzech miejsc występowały regularnie w ostatnich latach stłuczki, kolizje z latarniami ulicznymi, niszczone były znaki lub wysepki drogowe.

Charakterystyka

Kosztorys

Szacunkowy koszt realizacji projektu:
150 000,00 zł

Uzasadnienie negatywnej oceny projektu

Uzasadnienie negatywnej oceny projektu
Negatywna opinia Biura Polityki Mobilności i Transportu.
W ramach ponownej oceny projektu, Biuro Polityki Mobilności i Transportu podtrzymało wydaną opinię. Obserwacje Biura nie potwierdzają teorii, że proponowane wyświetlacze prędkości wpływają na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, natomiast niekiedy są wręcz przyczyną nieodpowiedzialnego zachowania na drodze i celowego przekraczania dopuszczalnej prędkości w celu „przetestowania” urządzenia – wyświetlacza prędkości. Do tej pory również żadna instytucja nie przedstawiła badań, które dotyczą skuteczności opisywanego rozwiązania i jego wpływu na poprawę BRD. W związku z tym proponowane rozwiązanie nie jest adekwatne do tytułu projektu („Bezpieczniejsze ulice”) i jego celu.

Zarząd Dróg Miejskich sukcesywnie realizuje działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach, bazując m.in. na wynikach audytu BRD. Również we wskazanych lokalizacjach wprowadzono lub planuje się takie działania:

Na skrzyżowaniach Jagiellońskiej z Okrzei i Kłopotowskiego 26 maja br. wprowadzono nowy algorytm sterowania sygnalizacją. Jego celem jest poprawa warunków ruchu pojazdów ewakuujących się ze skrzyżowania (zwiększenie tzw. "czasów międzyzielonych"). Stworzono także możliwość przejazdu obu skrzyżowań (wzdłuż Jagiellońskiej w relacjach na wprost) w jednym cyklu sygnalizacji. Ma to wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa na obu skrzyżowaniach.

Dla ul. Białostockiej przygotowywany jest projekt organizacji ruchu związany z wyznaczeniem parkowania na jezdni i zwężeniem przekroju jezdni, co wpłynie na uspokojenie ruchu i poprawę bezpieczeństwa. Projekt ten będzie wdrożony w ramach rozszerzenia SPPN we wrześniu 2020 r.

Dla ul. Ząbkowskiej przygotowywana jest dokumentacja na wyznaczenie pasów rowerowych. Zgodnie z umową z projektantem, dokumentacja ma być gotowa do końca 2020 r. tak aby realizacja była możliwa w 2021 r. Projekt wpłynie na uspokojenie ruchu i poprawę bezpieczeństwa.

Na ul. Kijowskiej trwa budowa 3 sygnalizacji świetlnych na przejściach dla pieszych przy Dworcu Wschodnim. Dzięki temu znacznie poprawi się bezpieczeństwo, zaś koordynacja sygnalizacji będzie skłaniała do jazdy z dozwoloną prędkością.

Modyfikacje

21.01.2020 08:48
Autor projektu
21.01.2020 20:33
Autor projektu
21.01.2020 20:34
Autor projektu

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (3)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Bezsensowny projekt. Badania pokazują, że fotoradary nie poprawiają bezpieczeństwa drogowego a co jedynie zasilają skarb państwa. Infrastruktura Pragi jest na tyle elastyczna, że można śmiało ją zagospodarować inaczej, bez konieczności stawiania fotoradarów. Pomysł = DNO.
    Helmut2137  12.12.2019 09:48
    • Popieram, pomysł bez sensu oraz marnotrawienie pieniędzy które można wykorzystać w bardziej sensowny sposób. Zamiast fotoradarów zmożone kontrole w pseudo szkołach nauki jazdy i maksymalne kary dla instruktorów w L za korzystanie z telefonu podczas pracy.
      Praga Północ  19.01.2020 22:38
  • Głupi pomysł. To nie oducza szybkiej jazdy, bo za strefą fotoradaru, taki kierowca jak chce przyspieszyć, to to zrobi. Szkoda pieniędzy.
    Bishop85  21.01.2020 17:41
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany