Bezpieczne przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów

109
Wybrany w głosowaniu - Projekt zwycięski / W trakcie realizacji
Pomysł na rok 2017
Lokalizacja Śródmieście
Autor pomysłu pzinek__
Współautorzy Marcin Górecki
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
400 000 zł
Kategoria
  • komunikacja/drogi
  • ochrona środowiska
  • zdrowie
Poziom zgłaszanego projektu
ogólnodzielnicowy
Oddano 1141 głosów za tym projektem
Projekt ma na celu poprawę bezpieczeństwa pieszych na przejściach i rowerzystów na przejazdach poprzez ich wyniesienie do poziomu chodnika i drogi dla rowerów.

Realizacja pomysłu

Aktualizacja:
13.08.2019 10:48

Przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej ogłoszono w maju 2017 i unieważniono z powodu braku ofert. Realizacja projektu przesunięta ze względu na bardzo dużą liczbę zadań przekazanych do realizacji ZDM, w tym realizację projektu „Rozwój sieci tras rowerowych Warszawy w ramach ZIT WOF – etap I” oraz konieczność kilkukrotnego powtarzania przetargów na realizację tych zadań, spowodowaną brakiem zainteresowania i brakiem złożonych ofert. 
W kwietniu 2019 r. ponownie ogłoszono przetarg na dokumentację budowlaną. Przetarg został unieważniony z powodu braku ofert.

Jednostka odpowiadająca za realizację: Zarząd Dróg Miejskich

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
ogólnodzielnicowy
Dzielnica:
Śródmieście
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
- Wisłostrada / Boleść
- Wisłostrada / wjazd na parking
- Wisłostrada / wyjazd z parkingu
- Wisłostrada / Wilanowska
- al. Jana Pawła II / Dzielna (po stronie wschodniej)
- al. Jana Pawła II / Miła (po stronie wschodniej)
- Czerniakowska / Zaruskiego
- Kruczkowskiego / Al. 3 Maja
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
-
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Projekt ma na celu poprawę bezpieczeństwa pieszych na przejściach i rowerzystów na przejazdach poprzez ich wyniesienie do poziomu chodnika i drogi dla rowerów.
Opis projektu
Celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa na wybranych przejazdach dla rowerzystów i towarzyszących im przejściach dla pieszych. Wloty lokalnych ulic podporządkowanych bez sygnalizacji świetlnej zostaną wyniesione do poziomu chodnika i drogi dla rowerów. Dotyczy to następujących przejść i przejazdów na głównych trasach rowerowych, gdzie często dochodzi do wymuszeń pierwszeństwa:

- Wisłostrada / Boleść
- Wisłostrada / wjazd na parking
- Wisłostrada / wyjazd z parkingu
- Wisłostrada / Wilanowska
- al. Jana Pawła II / Dzielna (po stronie wschodniej)
- al. Jana Pawła II / Miła (po stronie wschodniej)
- Czerniakowska / Zaruskiego
- Kruczkowskiego / Al. 3 Maja

Wyniesione przejścia i przejazdy, z zachowaniem ciągłości nawierzchni chodnika i drogi dla rowerów to rozwiązanie radykalnie poprawiające bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Zwraca uwagę kierowców skuteczniej niż dowolna liczba znaków i wymusza zmniejszenie prędkości przejazdu przez przejście. Jest zalecane m.in. w podręczniku "Ochrona pieszych", wydanym przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w 2014 r. Przykłady realizacji z kraju i zagranicy - w załączniku.

Wybrane zostały przejścia w ciągach głównych tras rowerowych, bo są uczęszczane zarówno przez pieszych jak i rowerzystów, więc korzyść z ich wyniesienia będzie podwójna. Na przejazdach przez Boleść i Dzielną dochodziło już do wypadków i kolizji rowerowych spowodowanych nieustąpieniem pierwszeństwa przejazdu przez kierowców samochodów.
Uzasadnienie realizacji projektu
Rozwiązanie poprawi bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Ułatwi korzystanie z przejść dla pieszych, w szczególności osobom niepełnosprawnym. Poprawi jakość głównych tras rowerowych w Śródmieściu

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu
Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
Na podstawie zweryfikowanego kosztorysu projektu do BP 2016 - BPA.XVIII.I.P/199/15.ELE (Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniu Broniewskiego i Braci Załuskich) koszt wyniesienia przejścia i przejazdu wynosi:

wyniesienie przejścia 10000
dostosowanie odwodnienia 25000
oznakowanie drogowe pionowe 6000
oznakowanie poziome 4000
dokumentacja projektowa 5000

Razem 50 tys. zł. x 8 lokalizacji = 400 tys. zł
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
400 000,00 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Rodzaj oraz szacunkowa wartość kosztów eksploatacji efektu realizacji projektu w kolejnych latach
Koszty renowacji
Szacunkowy roczny koszt eksploatacji:
5 000,00 zł

Modyfikacje

25.04.2016 11:58
Koordynator w Zarządzie Dróg Miejskich

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (8)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Jak najbardziej uzasadniony wniosek. Sam miałem wypadek na przejeździe rowerowym przez Mokotowską, na szczęście skończyło się na kilku siniakach.
    SzLachowski  09.01.2016 13:26
  • Bardzo dobry pomysł, jeśli projekt przejdzie na pewno oddam na niego swój głos. Przydałoby się więcej takich rozwiązań w okolicy np.: przy ul. Boleść są jeszcze wjazd i wyjazd z parkingu albo na Mariensztacie i Powiślu na ścieżce podskarpowej np.: przejazdy przez Bednarską, Karową, Oboźną, Al. 3 maja, Górnośląską, Myśliwiecką można by tak wymieniać bez końca ale rozumiem, że budżet nie jest z gumy, w każdym razie proponuję przemyśleć sprawę rozszerzenia zadania o kilka punktów.
    robertuzw  11.01.2016 08:42
    • Wg mnie trochę szkoda inwestować w Podskarpową Ścieżkę Rowerową, bo ona jest do gruntownego przemyślenia, czy niektórych odcinków nie zamienić na pasy albo po prostu zlikwidować. Jaki sens ma np. wydzielona droga dla rowerów w strefie zamieszkania (Furmańska - Sowia, przejazd przez Bednarską)?
      aleksander.buczynski  12.01.2016 07:31
    • No to fakt, że ścieżka na Mariensztacie to jest jakaś pomyłka i nie ma co w nią inwestować, ale myślałem że chociaż zrobienie wyniesionych skrzyżowań nie zaszkodzi. Aczkolwiek pasy rowerowe na tym odcinku aż do Zajęczej rzeczywiście bardziej do mnie przemawiają.
      A czy np.: na Świętokrzyskiej idąc za ciosem nie dałyby rady wynieść przejazdu i pasów przez ulice Bagno i Czackiego?
      robertuzw  12.01.2016 12:00
    • Wyniesione skrzyżowania spokojnie się przydadzą dla pieszych nawet w sytuacji gdyby doszło do likwidacji fragmentów DDR na Podspakarpowej, czego jestem zwolennikiem.
      Marcin Górecki  12.01.2016 14:29
    • Przez Czackiego większość rowerzystów jedzie pasem rowerowym, którego nie ma jak / nie ma sensu wynosić.

      Na Bagno teoretycznie jest sygnalizacja. W sumie to nie rozumiem, czemu na Prosta / Twarda nie osygnalizowano wlotu podporządkowanego, a na Świętokrzyska / Bagno owszem. Można by te sygnalizatory wywalić i zrobić wyniesienie.
      aleksander.buczynski  12.01.2016 17:59
  • Bardzo, bardzo potrzebny projekt. Sam w dwóch z tych miejsc doświadczyłem niebezpiecznych sytuacji. Popieram!
    bartek321  12.01.2016 14:19
  • Świetny projekt!
    Michał Harasimowicz  16.01.2016 12:54
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany