Rowerem, dwukierunkowo po całym Śródmieściu

110
Wybrany w głosowaniu - Projekt zwycięski / Zrealizowano
Pomysł na rok 2017
Lokalizacja Śródmieście
Autor pomysłu pzinek__
Współautorzy Marcin Górecki
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
594 000 zł
Kategoria
  • komunikacja/drogi
  • ochrona środowiska
  • zdrowie
Poziom zgłaszanego projektu
ogólnodzielnicowy
Oddano 1360 głosów za tym projektem
Dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerów na kolejnych odcinkach lokalnych ulic jednokierunkowych w dzielnicy, poprawiające dostępność Śródmieścia i umożliwiające poruszanie się na rowerze z pominięciem najbardziej niebezpiecznych głównych ulic.

Realizacja pomysłu

Aktualizacja:
03.01.2018 10:02
Nowa organizacja ruchu została wprowadzona łącznie na 34 śródmiejskich ulicach, m.in. Mysiej, Wspólnej, Smolnej i św. Barbary. Ruch został uspokojony, a tam, gdzie dotychczas to nie nastąpiło, wprowadzone zostało ograniczenie prędkości do 30 km/h. Uspokojenie ruchu pozwala na bezpieczne dopuszczenie ruchu rowerem po prąd bez konieczności wyznaczania kontrapasa. W jedną stronę rowerzyści poruszać się będą tak jak dotychczas, czyli na zasadach ogólnych, razem z samochodami. Specjalnie oznakowanie na wlotach i wylotach ulic jednokierunkowych będzie informować wszystkich uczestników ruchu, że rowerem można się tam poruszać również w przeciwnym kierunku.
Jednostka odpowiadająca za realizację: Zarząd Terenów Publicznych

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
ogólnodzielnicowy
Dzielnica:
Śródmieście
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
W zakresie istotnych informacji o lokalizacji projektu wprowadzono następujące zmiany:
Zamiast ulicy Koszykowej, której projekt został już opracowany w ramach zadań ZDM, wprowadzono ulicę Burmistrzowską niezbędną dla możliwości wykonania ulicy Rajców, dodano na prośbę autora projektu ulicę Karmelicką (odc. Nowolipie – Dzielna).
Baczyńskiego,
Bednarska,
Boduena,
Burmistrzowska,
Canaletta,
Ciasna (Gomulickiego - Świętojerska),
Dragonów,
Elektoralna,
Foksal,
Franciszkańska (Koźla – Zakroczymska),
Frascatti,
Gałczyńskiego,
Gęsta,
Gomulickiego,
Jaracza,
Karmelicka (odc. Nowolipie – Dzielna)
Kawalerii,
Konopnickiej,
Kopernika (Karasia – Oboźna),
Kościelna,
Kozia,
Koźmińska,
Kubusia Puchatka,
Mariensztat,
Miła,
Moniuszki,
Mysia,
Natolińska,
Niska,
Nowiniarska,
Nullo,
Okólnik,
Parkingowa,
Poznańska (Hoża – Wilcza),
Próżna,
Przemysłowa,
Przeskok,
Przyrynek,
Radna,
Rajców,
Sapieżyńska,
Sewerynów,
Sienna,
Służewska,
Smolna,
Smulikowskiego,
Śliska,
Śniadeckich (plac Politechniki - droga dla rowerów),
św. Barbary,
Wałowa,
Warecka,
Wilcza (Plater– Poznańska i al. Ujazdowskie - Mokotowska),
Wiślana,
Wspólna (Chałubińskiego – Poznańska).
W przypadku ulic, których odcinki położone są w dwóch dzielnicach, dotyczy tylko Dzielnicy Śródmieście.
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
-
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerów na kolejnych odcinkach lokalnych ulic jednokierunkowych w dzielnicy, poprawiające dostępność Śródmieścia i umożliwiające poruszanie się na rowerze z pominięciem najbardziej niebezpiecznych głównych ulic.
Opis projektu
Projekt polega na dopuszczeniu ruchu rowerów „pod prąd” na wybranych odcinkach 54 ulic lokalnych w Śródmieściu. Stanowi rozwinięcie projektu, który zajął 1. miejsce w dzielnicy w budżecie partycypacyjnym na rok 2015. Wybrano jednokierunkowe odcinki ulic, które nie wymagają ingerencji w sygnalizację świetlną, ani innych kosztownych inwestycji. Ulice ustawiono w kolejności, w której będą realizowane do wyczerpania środków przeznaczonych na to zadanie:
Elektoralna,
Próżna,
Śliska,
Sienna,
Wilcza (Plater– Poznańska i al. Ujazdowskie - Mokotowska),
Wspólna (Chałubińskiego – Poznańska),
Poznańska (Hoża – Wilcza),
św. Barbary,
Parkingowa,
Mysia,
Śniadeckich (plac Politechniki - droga dla rowerów),
Natolińska,
Służewska,
Bednarska,
Mariensztat,
Warecka,
Kubusia Puchatka,
Baczyńskiego,
Moniuszki,
Boduena,
Przeskok,
Smolna,
Foksal,
Gałczyńskiego,
Okólnik,
Sewerynów,
Kopernika (Karasia – Oboźna),
Jaracza,
Smulikowskiego,
Canaletta,
Kozia,
Radna,
Wiślana,
Gęsta,
Ciasna (Gomulickiego - Świętojerska),
Nowiniarska,
Gomulickiego,
Franciszkańska (Koźla – Zakroczymska),
Kościelna,
Przyrynek,
Burmistrzowska,
Rajców,
Sapieżyńska,
Wałowa,
Karmelicka (odc. Nowolipie – Dzielna),
Miła,
Niska,
Frascatti,
Konopnickiej,
Nullo,
Koźmińska,
Przemysłowa,
Kawalerii,
Dragonów,

W załączniku przedstawiono przykłady dopuszczenia dwukierunkowego ruchu rowerów na ulicach jednokierunkowych różnych miast Europy i Polski - w różnych konfiguracjach parkowania, szerokości jezdni, oznakowania itp. - oraz analizy kontraruchu z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ogólnie zagrożenie w ruchu rowerem "pod prąd" jest niższe niż "z prądem", ale ważne jest by wprowadzać kontraruch na dużą skalę, tak by stanowił raczej zasadę niż wyjątek.
Uzasadnienie realizacji projektu
Projekt ułatwi poruszanie się rowerem z pominięciem najbardziej ruchliwych i niebezpiecznych ulic. Poprawi dostępność Śródmieścia i bezpieczeństwo ruchu. Służyć będzie zarówno mieszkańcom jak i dojeżdżającym. Jazda "pod prąd" lokalnymi ulicami jednokierunkowymi jest bezpieczniejsza niż "z prądem" al. Jerozolimskimi, al. Solidarności czy Marszałkowską. W miastach Niemiec, Holandii, Belgii czy Francji większość ulic jednokierunkowych jest dwukierunkowa dla rowerzystów - np. w Brukseli 80%. Również w miastach polskich tabliczka "nie dotyczy rowerów" to normalny widok pod znakami zakazu wjazdu. W Gdańsku takie rozwiązanie jest już na 140 ulicach, w Radomiu na 50.

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu
Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
- Projekty organizacji ruchu– 54 000 zł. brutto (przyjmując średnio 1000 zł brutto za jedną ulicę)
- Wykonanie prac w terenie – 540 000 zł. brutto (54 x 10 000 zł. brutto wycena oparta o dotychczasowe realizacje w roku 2015),
Faktyczne koszty projektów i realizacji w terenie są możliwe do określenia dopiero po zatwierdzeniu projektów przez Inżyniera Ruchu, który może wymagać wykonania dodatkowych opracowań lub rozszerzenia zastosowanych w projektach rozwiązań. Dlatego projekt BP będzie zrealizowany do wyczerpania zarezerwowanych środków, w kolejności ustalonej przez projektodawcę
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
594 000,00 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Rodzaj oraz szacunkowa wartość kosztów eksploatacji efektu realizacji projektu w kolejnych latach
Koszty renowacji oznakowania.
Szacunkowy roczny koszt eksploatacji:
3 000,00 zł

Modyfikacje

11.01.2016 11:39
Autor projektu
12.01.2016 00:37
Autor projektu
15.01.2016 15:45
Autor projektu
11.05.2016 16:13
Koordynator w Dzielnicy Śródmieście

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (29)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

  • Trzymam kciuki, będę głosować.

    Co by nie gadać, "macie rozmach ... :D
    tomek przygoda  09.01.2016 11:01
  • Fajne, bo projekt zgłoszony przez kogoś kto chyba nigdy nie był w Warszawie. Parkingowa ? Po co - no chyba, że po korekcie odcinka. Polecam wycieczkę do Radomia. Trudno porównywać z Warszawą. Bednarska- chyba po to ,aby jeździć po chodnikach; podobnie jak na Nowym Mieście.
    norah garber  09.01.2016 21:43
    • Proszę o bardziej konkretne uwagi, bo nie wiem o co Panu/Pani dokładnie chodzi
      pzinek__  10.01.2016 09:05 Autor projektu
    • Bednarska - rozumiem, że chodzi o nawierzchnię jezdni, po której ciężko się poruszać rowerem. W tej kwestii oczywiście zgoda. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, żeby wnioskować w późniejszych latach o utworzenie na tej i jej podobnych ulicach gładszych pasów, takich jak pojawiły się przy okazji remontu ul. Kawęczyńskiej na Pradze. Żeby jednak taki ewentualny wniosek miał sens potrzebne jest dopuszczenie ruchu dwukierunkowego rowerów. W przeciwnym wypadku nie ma o czym rozmawiać. Tak czy inaczej tabliczka T-9 na pewno w tym miejscu nie zaszkodzi :)
      Marcin Górecki  12.01.2016 13:10
  • Popieram projekt, i jednocześnie mam kilka uwag:
    1. Wiejska (Frascatti – Prusa) - ten odcinek już istnieje.
    2. Brakuje mi natomiast następujących ulic: Dmochowskiego, F.S. Jezierskiego, Kawalerii, Sulkiewicza, Flory, Sieroszewskiego, Calinescu, Grabowskiego (droga wewnętrzna między Wspólną i Hożą), Krywulta...
    i pewnie jeszcze kilka by się znalazło, ale może to już na następny budżet :-)
    robertuzw  11.01.2016 10:13
  • Fajny projekt :) Trzymam kciuki :)
    Ania Sokolnicka  11.01.2016 17:11
  • Super projekt, fajne i przekonywujące zdjęcia w załączniku. Odwaliliście kawał dobrej roboty, zróbcie teraz wszystko, żeby wygrać, też trzymam mocno kciuki! Może wreszcie można będzie jeździć rowerem swobodnie po W-wie.
    Barbara Rościszewska  12.01.2016 21:48
  • Popieram i trzymam kciuki.
    Maciej Folta  15.01.2016 15:11
  • Super kompleksowe podejście, będę głosować i propagować:-)
    Anna Starzewska  15.01.2016 22:14
  • Świetny projekt!

    Mam tylko taką drobną uwagę, że rysunek południe zahacza o Wolę ;-)
    Michał Harasimowicz  16.01.2016 12:57
  • Coraz więcej rowerzystów będzie ginąć w Warszawie. Drogi dwukierunkowe na jednokierunkowych dla kierowców?. To tak jakby się modlić o śmierć.
    Wspólnota Mieszkaniowa  20.01.2016 16:35
    • Ale wiesz, że w Gdańsku na 127 ulicach o łącznej długości ponad 24km, gdzie dopuszczono ruch rowerowy "pod prąd" w ciągu 5 lat doszło tylko do jednego wypadku rower-auto związanego z kontraruchem? Proponuję się doedukować zamiast wypisywać bezpodstawne subiektywne widzimisię.
      SzLachowski  20.01.2016 18:10
    • Przykłady innych miast (i polskich i zagranicznych) pokazują, że w kontraruchu rowerowym nie ma nic niebezpiecznego. Jak najbardziej popieram projekt
      bartek321  21.01.2016 16:37
  • Szanowni Pomysłodawcy, Autorzy i Komentatorzy popierający projekt.

    Mam prośbę abyście pomyśleli trochę o mieszkańcach poszczególnych ulic na których proponujecie wykonać te zmiany. Jak wiecie w Warszawie miejski inżynier ruchu nie pozwala na dopuszczenie ruchu rowerowego pod prąd bez wydzielenia osobnego kontrapasu. W związku z tym niemal pewne jest, że realizacja takiego wniosku pociągnie za sobą likwidację kolejnych miejsc parkingowych. Czyli efektem wykonania takiej zmiany będzie likwidacja około połowy miejsc parkingowych na ulicach jednokierunkowych. Przepraszam, ale nie poprę takiego projektu mimo, że jestem również wielkim fanem podróży na dwóch kółkach. Podobnie, mam nadzieję, postąpią mieszkańcy ulic jednokierunkowych wskazanych w tym projekcie.
    Pozdrawiam, JP
    JARPIETR  20.04.2016 21:07
    • Polecam być na bieżąco z nowościami rowerowymi :) Zwłaszcza tymi w sferze przepisów. Po najnowszej nowelizacji rozporządzeń Inżynier Ruchu dopuszcza kontraruch bez kontrapasa. Są już nawet realziacje tego typu projektów z zeszłorocznego BP, do obejrzenia np. tu: http://www.zm.org.pl/?a=rowerowy_skok_cywilizacyjny-4-akt . Czy to jakoś wpływa na Pana deklarację dot. nie głosowania na projekt ?
      Marcin Górecki  20.04.2016 22:28
    • Dziękuję za informację i odnośnik do strony. Zawsze warto dowiedzieć się czegoś nowego :) Niestety te informacje nie zmieniają mojej deklaracji. Jestem przeciwny szczególnie niektórym propozycjom. W mojej opinii oprócz likwidacji miejsc parkingowych, na czym głównie stracą mieszkańcy, będzie mniej bezpiecznie dla rowerzystów, kierowców i pieszych szczególnie na tych węższych uliczkach jak np. Gałczyńskiego, Sewerynów, Kopernika.
      JARPIETR  22.04.2016 22:50
    • Jeżdżę rowerem, ale przyłączę się do powyższego głosu, aby nie było sytuacji takiej jak z ul. Stryjeńskich gdzie mieszkańcy protestują przeciwko wprowadzeniu zmian. Trochę jest za mało informacji w projekcie, należałoby dokładnie opisać co będzie zmienione na każdej ulicy. Bo jeśli jednak miejsca będą kasowane to mieszkańcy zaprotestują. Tu chodzi aby każdemu żyło się lepiej, nie tylko rowerzystom kosztem innych. Nie można zniechęcać do siebie ludzi bo ja już odczuwam niechęć zarówno kierowców jak i pieszych.
      warszawamieszkancow  14.06.2016 09:19
  • Mieszkam na Bednarskiej bardzo jestem ciekaw jak może wyglądać dwukierunkowa ścieżka na nierównym bruku, ulicy o stromym nachyleniu i gdzie będą teraz parkować mieszkańcu ... Czy to normalne, żebym miał zagłosować bez tak podstawowych informacji? Czy aplikując o 500 tys. zł nie powinno się tego wiedzieć.
    luka7007  24.06.2016 09:05
    • To nie miała być (i nie jest) dwukierunkowa droga rowerowa. Jest dopuszczony ruch rowerów w dwóch kierunkach na ulicy jednokierunkowej.
      Marcin Górecki  20.12.2017 12:20
  • super bybylo!
    ninablok  24.06.2016 20:46
  • "Gratulacje" dla autora za dewastację ulic i uprzykrzanie życia mieszkańcom.
    Właśnie widzę efekty na kilku ulicach - Parkingowa i Mysia - nawierzchnia z kostki granitowej wymazana wściekłoczerwoną farbą i zlikwidowana część legalnych miejsc Parkingowych.
    Człowieku, czy pomyślałeś kiedyś nad tym co robisz mieszkańcom?
    Masz ich gdzieś, nie myślisz, czy to jest ideologiczne zaślepienie?
    Mam już dosyć płacenia milionów złotych rocznie na fanaberie marginalnej liczby użytkowników ruchu.
    ZbyszekT  20.12.2017 11:57
    • Projekt nie narzucał takich rozwiązań szczegółowych. Pojawiły się na etapie opracowania projektu stałej organizacji ruchu. Jeśli mieć do kogoś pretensje to do Biura Mobilności i Transportu (zarządca ruchu w Warszawie) a nie do autora pomysłu.
      Marcin Górecki  20.12.2017 12:19
    • Parkingowa? To nie tam, gdzie jest wielki bodajże 10-poziomowy parking? Może np właśnie tam będą parkować?
      SzLachowski  20.12.2017 12:31
    • Książę pan nie może zostawić karocy, gdzie chce i musi jeszcze liczyć się z innymi! Obraza majestatu! :D
      Maciej Folta  20.12.2017 12:49
    • 1. Mam pretensje do Autora, który nawet nie wiem, czy mieszka w Warszawie - może mieszka w Ursusie, bo tam też pozgłaszał podobne projekty. Wypadałoby je przedstawić wcześniej mieszkańcom.
      2. Proszę sobie samemu zostawiać samochód na parkingu na Parkingowej i płacić za to 120 zł dziennie (wg oficjalnego cennika)
      3. Zacznijcie płacić podatki (akcyza, OC, itd) a nie tylko rościć sobie prawo, żeby dla marginalej liczby uczestników ruchu wszyscy musieli ustępować.
      Złości was, że gdzie się nie pojawi jakiś nowy bubel rowerowy jest sprzeciw? To się wyprowadźcie do waszej ukochanej Kopenhagi i dajcie nam święty spokój.
      ZbyszekT  20.12.2017 13:07
    • Przecież mieszkańcy zapoznali się z projektem i go wybrali. Inaczej nie byłby realizowany. Miejsce parkingowe kosztuje niestety, nikomu nie należy się ono za darmo.
      SzLachowski  20.12.2017 13:15
    • Centrum Komunikacji Społecznej organizuje spotkania otwarte, na których prezentowane są wszystkie projekty. Ciężko nakładać na osoby prywatne obowiązek chodzenia po całym obszarze i prezentowania projektów wszystkim mieszkańcom.
      Marcin Górecki  20.12.2017 13:16
    • Czemu zatem nikt nie chce wprowadzić zasady, żeby można było głosować przeciw projektom?
      Może dlatego, że wtedy żaden tego typu pomysł nie przeszedł?
      Od urodzenia mieszkam w okolicy i nigdy nie widziałem w tym miejscu rowerzysty, a dodam, że zakazu jady, czy prowadzenia roweru nie było.
      Sami płaćcie za parking 120zł dziennie i niech wam ktoś powie, że jest roszczeniowy bo chce za darmo.
      Prawda jest taka, że najbardziej roszczeniowe jest lobby rowerowe, bo chce żeby im za darmo wszędzie robiono co tylko zechcą. Za co płacą rowerzyści?
      Czemu praktycznie każda obecnie przebudowa ulic jest tylko po to, żeby wytyczyć jakieś ścieżki czy pasy rowerowe?
      Większość z nich nawet PiTa nie płaci, bo są na utrzymaniu rodziców.
      ZbyszekT  20.12.2017 13:22
    • Albo rozmawiamy rzeczowo albo wcale. Uwagę o PIT'ach może Pan sobie darować. Po drugiej stronie barykady jest równie denny tekst, że większość samochodów w Warszawie to "słoiki" i PIT płacą "u siebie na wsi". Czyli mamy remis a teraz wracajmy do meritum ;)

      Głosowanie przeciwko to prosty przepis na festiwal nienawiści.
      Marcin Górecki  20.12.2017 13:50
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany