Oznaczenia przystanków autobusowych NZ komunikacji miejskiej oraz podświetlane tablice informacji pasażerskiej i STOP na przycisk - wybrane przystanki na żądanie i CNK

472
Trwa ocena
Pomysł na rok 2021
Autor pomysłu Aleksandra Młyńczyk
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
750 000 zł
Kategoria
  • komunikacja publiczna i drogi
  • przestrzeń publiczna
Poziom zgłaszanego projektu
ogólnomiejski
Wyraźniejsze oznaczenie wszystkich przystanków na żądanie wraz z krótką instrukcją w kilku językach. Postawienie na wybranych przystankach na żądanie i w tunelu pod CNK tablic podświetlanych LED z napisem STOP sygnalizujących prośbę o zatrzymanie się kierowcy.

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
ogólnomiejski
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Poniżej lista proponowanych przystanków na podstawie różnych doświadczeń. W komentarzach można proponować dodanie innych przystanków:
Trasa 102: Wybrzeże Szczecińskie 02 , most Świętokrzyski 03 , Zachęta 02, Siedmiogrodzka 02
105: Wronia 01
Trasa 108: Podbipięty 01 , Ku Wiśle 02, Figowa 02 , Łososiowa 02, (część przystanków nie jest nż, ale nie mają żadnej wiaty, podświetlenia i są bardzo mało widoczne, zarówno w dzień, jak i po zachodzie słońca).
Trasa 167: al.Wielkopolski 01 , Parafialna 01, Armatnia 01 , Biblioteka Narodowa 01 , Ku Wiśle 01
168: Batalionu Ak "Bałtyk" 01, Małe Siekierki 02 , Siekierki-Sanktuarium 02 ,
Trasa 185: Centrum Olimpijskie 01, Cytadela 01, Sanguszki 01, Boleść 01, Podzamcze 01, Pomnik Sapera 01, Legia Stadion 01, Metro Centrum Nauki Kopernik 01
187: al.Wielkopolski 02, Grzymały-Sokołowskiego 04,

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Wyraźniejsze oznaczenie wszystkich przystanków na żądanie wraz z krótką instrukcją w kilku językach. Postawienie na wybranych przystankach na żądanie i w tunelu pod CNK tablic podświetlanych LED z napisem STOP sygnalizujących prośbę o zatrzymanie się kierowcy.
Opis projektu
Poprawienie oznaczeń przystanków na żądanie (nie udało się ustalić ich dokładnej liczby, szacunkowa ilość to około 200), np. innym kolorem tablicy, większym napisem na wysokości oczu pasażerów oraz powieszenie instrukcji w kilku językach przy rozkładach jazdy. Instrukcja mogłaby zawierać 2 zdania, np. Uwaga, przystanek na żądanie - kierowca zatrzyma się na nim po wyraźnym uniesieniu ręki. rysunek człowieka

Postawienie na niektórych przystankach tablic informacji pasażerskiej z funkcją uruchomienia dodatkowej funkcji w postaci możliwości zapalenia napisu STOP lub innego znaku świetlnego będącego sygnałem dla kierowcy potrzeby zatrzymania się na przystanku.
Miałyby one ułatwić pasażerom zakomunikowanie kierowcom potrzebę zatrzymania się a kierowcom zwiększyć widoczność sygnalizacji. Projekt miałby uwzględnić również przystanek autobusowy w tunelu pod CNK, gdzie pasażerowie ze względu na huk jadących samochodów odsuwają się czasem od ulicy i nie są widoczni dla kierowców oraz kilka przystanków bez wiat, podświetlanych rozkładów jazdy z bardzo małą widocznością dla kierowców.

Najlepiej gdyby słupy z tablicami były fotowoltaiczne, ze zmierzchowym czujnikiem określającym jasność napisu. Minimum tablica powinna zawierać nazwę przystanku oraz STOP. A w miarę możliwości integrację z Systemem informacji pasażera i automatyczne powiadamianie o awariach czy uszkodzeniach.
Projektowanie uniwersalne
Tak
Uzasadnienie realizacji projektu
Obecnie wg ZTM "osoba czekająca na przystanku ma sygnalizować chęć zatrzymania autobusu "przez wyraźne podniesienie ręki, tak by kierowca mógł bezpiecznie zatrzymać się na przystanku". Kierowca ma za to obowiązek zatrzymać się, gdy wśród oczekujących jest osoba na wózku lub niewidoma, o ile oczekuje w miejscu widocznym dla prowadzącego autobus."
W rzeczywistości jest wiele sytuacji, w których pasażer nie ma szansy zakomunikować kierowcy potrzeby zatrzymania autobusu lub kierowca może nie zauważyć oczekującego pasażera na czas, zwłaszcza na przystankach przy drogach szybszego ruchu. Problem pojawia się kiedy pasażerowie czekają na autobus pod wiatą, chroniąc się przed deszczem, hałasem, zwyczajnie odpoczywając. Jeszcze trudniejsze jest to dla osób niepełnosprawnych, matek z wózkami i pilnujących małych dzieci, na przystankach, gdzie wiaty są postawione o dobre parę metrów od ulicy.
Dodatkowym utrudnieniem jest oznaczenie przystanków na żądanie widoczne tylko w języku polskim przy numerach linii na wiatach lub tablicach, co nie jest łatwo zauważalne a w przypadku turystów również zrozumiałe (np. przystanki na Wisłostradzie przy Cytadeli, Fontannach i Zamku Królewskim). Powoduje to np. brak zasygnalizowania zatrzymania pojazdu przez osoby incydentalnie podróżujące komunikacją miejską, turystów czy obcokrajowców.
Odrębnym problemem, który można by częściowo rozwiązać w podobny sposób, jest przystanek w tunelu pod CNK. Choć nie jest to przystanek na żądanie, to ogromny huk przejeżdżających samochodów powoduje często, że pasażerowie odchodzą z przystanku na schody w oczekiwaniu na autobus. Mogą wtedy nie być widoczni lub nie zdążyć podejść do zatrzymującego się autobusu.

Korzyści zamontowania takich tablic:
- wzrost poziomu komfortu zarówno pasażerów, jak i kierowców w czasie korzystania z komunikacji miejskiej,
- zwiększenie widoczności lub świadomości przebywania pasażerów oczekujących na przystankach na żądanie i z niskim komfortem przebywania na przystanku bezpośrednio przy jezdni,
zmniejszenie przypadków nieporozumień między pasażerami i kierowcami.
- ułatwienie korzystania z komunikacji na wybranych przystankach osobom o ograniczonej możliwości szybkiego poruszania się.
- ułatwienie korzystania z komunikacji miejskiej osobom nie korzystającym z komunikacji miejskiej regularnie i nie znających zasad funkcjonowania przystanków na żądanie.

Kosztorys

Szacunkowy koszt realizacji projektu:
750 000,00 zł

Modyfikacje

18.01.2020 23:50
Autor projektu
21.01.2020 14:07
Autor projektu

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (2)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Komentarz został usunięty przez autora

    ola.mlyn  20.01.2020 13:12 Autor projektu
  • Niesamowite, kilka lat o tym myślę i nagle kilka osób na raz to widzi - projekty 211, 472, 604, 667
    ola.mlyn  20.01.2020 13:14 Autor projektu
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany