Zieleń zamiast betonu

224
Wybrany w głosowaniu - Projekt zwycięski
Pomysł na rok 2021
Lokalizacja Ursynów
Autor pomysłu Mikołaj_
Współautorzy Małgorzata Osas
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
717 200 zł
Kategoria
  • komunikacja publiczna i drogi
  • ochrona środowiska
  • przestrzeń publiczna
  • zieleń miejska
Poziom zgłaszanego projektu
dzielnicowy
Oddano 2550 głosów za tym projektem
Więcej zieleni czy więcej betonu? Wybór wydaje się oczywisty!
Przy wielu ulicach na Ursynowie można znaleźć zupełnie niepotrzebnie zabetonowane połacie. Zamiast betonu można posadzić krzewy i byliny, stworzyć także niskie żywopłoty. Tam, gdzie tworzą się kałuże, można utworzyć ogrody deszczowe, które będą zbierać wodę z jezdni i chodników.

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
dzielnicowy
Dzielnica:
Ursynów
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Kilkanaście głównych ulic Ursynowa.
Lokalizacje zostały umieszczone na mapie: https://drive.google.com/open?id=1dRbEv9gDUPovWU2znKp58R7v-6sxQteD&usp=sharing

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Więcej zieleni czy więcej betonu? Wybór wydaje się oczywisty!
Przy wielu ulicach na Ursynowie można znaleźć zupełnie niepotrzebnie zabetonowane połacie. Zamiast betonu można posadzić krzewy i byliny, stworzyć także niskie żywopłoty. Tam, gdzie tworzą się kałuże, można utworzyć ogrody deszczowe, które będą zbierać wodę z jezdni i chodników.
Opis projektu
Projekt obejmuje lokalizacje na głównych ulicach Ursynowa. Łącznie dzięki temu uda się utworzyć dużą powierzchnię nowej zieleni. Zieleń, oprócz tego że poprawia wygląd ulicy, łagodzi też upały i przyjmuje wodę, sprawiając że życie w mieście jest bardziej znośne. Dodatkowo, niektóre lokalizacje są obecnie wykorzystywane do dzikiego i niezgodnego z przepisami parkowania, często niebezpiecznego dla pieszych (projekt nie zakłada likwidacji prawidłowych miejsc parkingowych).
Dobór zastosowanej zieleni będzie zależał od lokalizacji. Tam, gdzie konieczne jest zapewnienie widoczności, pojawią się tylko niskie krzewy i byliny. W innych lokalizacjach możliwe są żywopłoty, krzewy kwitnące itd. W kilku lokalizacjach warto rozważyć tzw. ogród deszczowy, czyli obniżony teren, który będzie zbierał i filtrował deszczówkę z ulicy.
Lista lokalizacji (mapa z lokalizacjami: https://drive.google.com/open?id=1dRbEv9gDUPovWU2znKp58R7v-6sxQteD&usp=sharing).
2. Puławska (fragment wyspy na skręcie w prawo w Pileckiego + resztki po parkingu przy Romera) – 230 m kw.
3. Rodowicza „Anody” (dwa asfaltowe placki po obu stronach południowego wjazdu do SGGW) – 170 m kw.
5. Belgradzka (osłupkowany połać kostki na końcu zatoki przystanku Lanciego 01) – 75 m kw.
7. Belgradzka (placek asfaltu przed przejściem dla pieszych przy przystanku Braci Wagów, wykorzystywany do niebezpiecznego dla pieszych parkowania na dziko) – 70 m kw.
9. Dereniowa (osłupkowana połać kostki w pobliżu przejścia przy KFC i przy przystanku Warchałowskiego 02 do częściowej rozbiórki, zamiast słupków i łańcuchów można posadzić żywopłot) – 2x140 m kw.
10. Cynamonowa (część asfaltowego placu na południe od przystanku Szolc-Rogozińskiego 01) – 50 m kw.
11. Cynamonowa (płyty chodnikowe – pozostałość po dawnym parkingu przy Polinezyjskiej 10a. Obecnie parkowanie jest przeniesione na jezdnię, należy pozostawić możliwość dojścia do niego) – 150 m kw.
12. Kiedacza (osłupkowane narożniki skrzyżowania z Kopcińskiego) – 75 m kw.
13. Kiedacza (betonowy obszar 10 m od przejścia dla pieszych przy przystanku Kopcińskiego, na którym parkowanie jest zabronione) – 90 m kw.
15. Bartoka (osłupkowany teren przy przejściu koło Symfonii 5) – 70 m kw.
16. Romera (chodnik za zebrą + pas dzielący za rondem Geografów w stronę Puławskiej, gdzie zamiast kostki i płotu można zrobić żywopłot) – 240 m kw.
17. Romera (osłupkowany teren przy przejściu koło przychodni) – 120 m kw.
Projektowanie uniwersalne
Tak
Uzasadnienie realizacji projektu
Wytypowane fragmenty betonu i asfaltu są dziś zupełnie bezużyteczne (jeżeli są ogrodzone słupkami) lub szkodliwe (jeżeli parkują na nich auta zasłaniające pieszych). Zastąpienie ich zielenią ma liczne zalety:
- zieleń poprawia wygląd miasta i sprawia, że żyje się w nim przyjemniej
- zieleń poprawia jakość powietrza, łagodzi upały, pochłania nadmiar wody w czasie ulewy
- w kilku miejscach posadzenie zieleni poprawi bezpieczeństwo, uniemożliwiając parkowanie w miejscach nielegalnych, ograniczające widoczność pieszych.

Charakterystyka

Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
Kosztorys dla części ZZW:
Powierzchnia łącznie: 800 m2
Koszt trawnika: 400 m2 x 35 = 14 000 zł
Koszt rozpłytowania: 800 m2 x 250 zł = 200 000 zł
Koszt krzewów: 400 m2 x 120 zł = 48 000 zł
Całkowity koszt realizacji ZZW przewidywany na kwotę: 262 000 zł + 20 000 zł = 282 000 zł

Kosztorys dla części Urzędu Dzielnicy Ursynów: 435 200,00 zł
Powierzchnia objęta pracami to ponad 1200 m2
Kwota obejmuje koszty założenia trawnika, rozpłytowania oraz ewentualne posadzenie drzew w miejscach, w których okaże się to możliwe.

292 000 zł oraz 435 200,00 zł daje łączny koszt realizacji projektu w wysokości 717 200,00 zł
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
717 200,00 zł

Skutki realizacji

Skutki realizacji
Poprawa estetyki oraz zwiększenie różnorodności biologicznej w najbliższej okolicy

Modyfikacje

18.01.2020 19:40
Autor projektu
19.01.2020 19:52
Autor projektu
19.01.2020 20:15
Autor projektu
23.07.2020 12:42
Koordynator w Zarządzie Zieleni
18.08.2020 10:50
Koordynator w Zarządzie Zieleni
18.08.2020 10:53
Koordynator w Zarządzie Zieleni
18.08.2020 10:57
Koordynator w Zarządzie Zieleni
18.08.2020 12:12
Koordynator w Zarządzie Zieleni

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (2)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Pomysł nie najlepszy. Autor zapomniał o kilku sprawach w tym kosztów i łatwości utrzymania wskazanych powierzchni. Kto będzie i za czyje pieniądze utrzymywał zieleń ? Pytanie retoryczne - za nasze. Ponadto krzaki czy jak kto woli żywopłoty na zakręcie będą skutecznie ograniczać widoczność dla kierowcy. No i najważniejsze - ale to wskazówka dla urzędników aby zastanowili się kilka razy zanim podejmą decyzje. Ktoś w jakimś celu ułożył kostkę na wielu powierzchniach. Koszty ponieśli podatnicy. Teraz zostanie kostka zdjęta, posadzona zieleń - znów zapłaci podatnik. Za kilka lat ktoś wpadnie na pomysł zmiany organizacji przestrzeni - znów zapłaci podatnik. Może starczy tego szafowania nie swoimi pieniędzmi. Ja jestem przeciw.
    jdrzewiecki  19.08.2020 11:00
  • Ja jestem za, ale z bardzo dokładną analizą terenu i potencjalnych zagrożeń. Np. pytanie o te fragmenty przy ul. Kiedacza. Nie wiem jak tam jest, ale ul. Kiedacza kojarzy mi się z planowaną inwestycją drogową, czyli C iszewskiego bis.
    Druga kwestia pkt. 4. Jastrzębowskiego (dziki parking na wysokości Zamiany 6, w kierunku al. KEN, blokujący chodnik) – 200 m kw. Ten teren akurat znam i uważam, że trzeba pogodzić interesy kierowców i pieszych. Ludzie muszą gdzieś parkować, ale dziki parking, powodujący zajęcie większej części chodnika, jest nie do przyjęcia. Czyli robienie tutaj placu zieleni nie jest korzystnym rozwiązaniem dla nikogo ...
    I tak, po kolei - każda z podanych lokalizacji musi być bardzo dobrze rozpatrzona, najlepiej z poznaniem opinii okolicznych mieszkańców. To powinno być włączone do projektu: WYWIAD Z MIESZKAŃCAMI w każdej z zaproponowanych lokalizacji. Lepiej wziąć "na warsztat" 3-4 miejsca, a nie aż tyle. Mniejsze ryzyko narobienia szkód i problemów ...
    Pozdrawiam
    Hanka Żelichowska
    HankaŻet  01.09.2020 21:33
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany