Ogrzewany przystanek autobusowy

586
Niewybrany w głosowaniu
Pomysł na rok 2017
Lokalizacja Ursynów
Autor pomysłu Piotr Borowski
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
76 000 zł
Kategoria
  • komunikacja/drogi
  • przestrzeń publiczna
  • zdrowie
Poziom zgłaszanego projektu
ogólnodzielnicowy
Projekt ma na celu zbudowanie innowacyjnego przystanku autobusowego. Podobny projekt został zrealizowany w Rzeszowie. Przystanek posiadałby moduł grzewczy i chłodzący, poprawi komfort mieszkańców miasta korzystających z komunikacji miejskiej. Przystanek to krok w nowoczesność i wyjątkowość Warszawy. Jeśli przystanek znajdzie uznanie warszawiaków, możliwe jest powielenie inwestycji w innych newralgicznych miejscach stolicy.

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
ogólnodzielnicowy
Dzielnica:
Ursynów
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
przystanek: Metro Stokłosy (03)
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
Zważywszy na bliską lokalizację centrum onkologicznego, SGGW oraz wielu sklepów z przystanku głównie będą korzystać seniorzy i studenci i okoliczni mieszkańcy.

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Projekt ma na celu zbudowanie innowacyjnego przystanku autobusowego. Podobny projekt został zrealizowany w Rzeszowie. Przystanek posiadałby moduł grzewczy i chłodzący, poprawi komfort mieszkańców miasta korzystających z komunikacji miejskiej. Przystanek to krok w nowoczesność i wyjątkowość Warszawy. Jeśli przystanek znajdzie uznanie warszawiaków, możliwe jest powielenie inwestycji w innych newralgicznych miejscach stolicy.
Opis projektu
Pomysł ogrzewanego przystanku narodził się podczas zajęć na Wydziale Inżynierii Produkcji, Wykorzystując wiedzę zdobytą na zajęciach studenci stwierdzili, że możliwe jest zrealizowanie autonomicznej jednostki jaką będzie przystanek.
Wyposażony będzie on w ogniwa fotowoltaiczne zasilające oświetlenie LED oraz gniazdka elektryczne. Przystanek będzie zamknięty z wejściem z jednej strony w celu zniwelowania strat termicznych. Podłoże będzie wyposażone w ogrzewanie. W górnej części umieszczone będą moduły grzewcze wymienne z chłodzącymi. Dodatkowo w przystanek będzie wyposażony w gniazdka elektryczne w celu podładowania urządzeń elektronicznych czekając na odpowiedni autobus.
Na przystanku będą przeznaczone miejsca na reklamy aby opłaty za umieszczenie materiałów marketingowych pokryły koszty eksploatacyjne przystanku.
Po przeszukaniu informacji stwierdzono, że podobny projekt został już zrealizowany w Rzeszowie. Rzeszów takie rozwiązanie zaczerpnął z Dubaju. Oznacza to duże uproszczenie w projektowaniu i sprawdzeniu zachowania się obiektu w warunkach rzeczywistych.
Uzasadnienie realizacji projektu
Miasto znajduje się w strefie klimatu kontynentalnego. Oznacza to mroźne zimy i upalne lata. Oczekiwanie na autobus w temperaturze -10 lub +26 st.C znacznie zmniejsza komfort pasażerów. Przystanek taki może znacznie poprawić doznania z podróży, jak i podnieść wartość merytoryczną komunikacji miejskiej i samego miasta.

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu
Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
76 000zł --> przystanek + koszt postawienia (koszta jakie poniósł Rzeszów przy projekcie opisane w artykułach prasowych)
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
76 000,00 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Rodzaj oraz szacunkowa wartość kosztów eksploatacji efektu realizacji projektu w kolejnych latach
energia: 3zł/godz (ogrzewanie/chłodzenie)
Konserwacja: 200zł ( czyszczenie) + 20 zł/h (czynnika chłodzącego)
Szacunkowy roczny koszt eksploatacji:
7 200,00 zł

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (8)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Ciekawy pomysł. Pamiętam, że coś takiego przez jakiś czas funkcjonowało fundowane przez operatora sieci ciepłowniczej.

    Aczkolwiek głównym powodem uciążliwości czekania na przystanku jest długość czekania.

    Z badań wynika, że jeśli pasażerowie czekają dłużej niż 8 min to rezygnują z podróży.

    Warto to przemyśleć.
    Michał Harasimowicz  16.01.2016 19:41
    • Dziekuje za uwagi i porady. Lokalizacja to rzecz wtorna, mozna dostosowac do aktualnych potrzeb. Wazne jest pokazanie innowacyjnego rozwiazania
      Piotr Borowski  05.03.2016 10:55 Autor projektu
  • Pomyślcie o zrobieniu przystanku bardzie zwarte go, przeszklone go w calosci tylko od frontu,
    Z ogrzewaniem i chłodzeniem bez prądu, a jedynie przez gruntowy wymiennik ciepła.
    Krzysztof Olędzki  27.02.2016 11:51
    • dziekuje za uwage, bedziemy konsultowali z ZTM i UM :-)
      Piotr Borowski  05.03.2016 10:54 Autor projektu
  • Jaka technologia ogrzewania jest planowana? Czy jest najbardziej efektywna energetycznie i ekologiczna?
    MalgorzataZub  04.03.2016 19:18
    • Obecnie wytwarzanie pradu i wogole energii jest w znacznym stopniu ekologiczne, tzn. emisje gazow cieplarnianuch sa pochlaniane prze specjalistyczne filtry, Polska realizuje wytyczne Dyrektyw, zatem, gdyby system byl zasilany z sieci energetycznej to nie byloby problemu. Poza tym mozna zainstalowac panele fotowoltaiczne i wtedy bylaby zachowana zeroemisyjnosc.
      Piotr Borowski  05.03.2016 10:53 Autor projektu
  • czy ktoś przewidział że przystanek zostanie opanowany przez bezdomnych i zamiast pasażerom będzie służył czerwonym nosom za noclegownie?
    Pw.kozlowski  14.06.2016 12:42
  • Niestety podzielam obawy związane z osobami bezdomnymi. Może na fotokomórkę albo na jak się przyłoży aktywny bilet/kartę miejską by się włączało...
    kropla111@gmail.com  17.06.2016 20:13
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany