Rowerem bezpiecznie przez Most Poniatowskiego.

345
Trwa ocena
Pomysł na rok 2021
Autor pomysłu Paweł Kusak
Współautorzy Aleksandra Siłuch
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
150 000 zł
Kategoria
  • komunikacja publiczna i drogi
  • przestrzeń publiczna
Poziom zgłaszanego projektu
ogólnomiejski
Projekt zakłada okresowe (1.06-30.09) wydzielenie prawego pasa ruchu na jezdni na Moście Poniatowskiego w stronę centrum pod dwukierunkową drogę rowerową o szerokości 2.5m na odcinku od łącznicy przy Stadionie Narodowym do Ronda de Gaulle’a.

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
ogólnomiejski
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Most Poniatowskiego i Aleje Jerozolimskie.

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Projekt zakłada okresowe (1.06-30.09) wydzielenie prawego pasa ruchu na jezdni na Moście Poniatowskiego w stronę centrum pod dwukierunkową drogę rowerową o szerokości 2.5m na odcinku od łącznicy przy Stadionie Narodowym do Ronda de Gaulle’a.
Opis projektu
Projekt zakłada okresowe wydzielenie prawego pasa ruchu na jezdni na Moście Poniatowskiego w stronę centrum pod dwukierunkową drogę rowerową o szerokości 2.5m na odcinku od łącznicy przy Stadionie Narodowym do Ronda de Gaulle’a.

Projekt zakłada wydzielenie prawego pasa ruchu na jezdni w stronę centrum pod dwukierunkową drogę rowerową o szerokości 2.5m. Droga dla rowerów byłaby oddzielona od sąsiadującego pasa ruchu fizyczną barierą montowaną tymczasowo do jezdni, w miejscach gdzie drogę rowerową będzie przecinał ruch samochodowy bariera ta byłaby przerywana.
Wydzielenie drogi dla rowerów w pasie ruchu zaczynałoby się od łącznicy przy Stadionie Narodowym (przy kończącej się tam drodze dla rowerów) do Ronda de Gaulle’a.
W przypadku trudności z wydzieleniem drogi dla rowerów na północnej jezdni opcjonalnie przewiduje się wydzielenie drogi dla rowerów na jezdni południowej czyli biegnącej w stronę Saskiej Kępy i Grochowa.
Zakłada się, że wydzielenie drogi dla rowerów odbędzie się w miesiącach letnich czyli od 1 czerwca do 30 września – każdego roku, aż do czasu gdy nastąpi przebudowa mostu z wydzieleniem przestrzeni dla ruchu rowerowego.

Proponowane rozwiązanie jest odpowiedzią na problem użytkowania Mostu Poniatowskiego przez różnych użytkowników ruchu do czasu trwałej rewitalizacji nawierzchni mostu, dodania stałej drogi rowerowej, bądź zrealizowania kładki pieszej przez Wisłę.

Czasowe wydzielenie pasa jest natomiast rozwiązaniem, które umożliwia zmaksymalizowanie przepustowości wszelkiego ruchu na moście, zależnie od danej pory roku. W miesiącach letnich, kiedy samochodów jest mniej i most nie jest zakorkowany - droga rowerowa zapewni nie tylko komfort dla rowerzystów, ale także poprawi sytuację pieszych, gdyż spadnie ruch rowerowy na chodniku. Poprawa sytuacji pieszych jest bardzo ważna ze względu na duży ruch między centrum miasta - pieszym Nowym Światem i Starówką - a Stadionem Narodowym i prawym brzegiem Wisły. Z kolei w pozostałych miesiącach , kiedy ruch pieszy i rowerowy jest mniejszy, jezdnia w całości przeznaczona będzie na ruch samochodowy i autobusowy. Powyższa propozycja ma charakter kompromisowy i stara się uwzględniać potrzeby różnych uczestników ruchu drogowego. Jednocześnie postawi rowerzystów w sytuacji jednoznacznej – nikt nie będzie miał wątpliwości, która część mostu przeznaczona jest dla ruchu rowerowego.
Projektowanie uniwersalne
Tak
Uzasadnienie realizacji projektu
Obecnie rowerzyści zgodnie z przepisami powinni jechać w stronę centrum pasem lewym (po prawej biegnie buspas). Z prawej strony często mijają rowerzystów szybko jadące autobusy natomiast po lewej stronie są wyprzedzani przez samochody. Często prowadzi to do konfliktu między rowerzystą a kierowcą samochodu, więc
wielu rowerzystów wybiera jazdę chodnikiem. To rozwiązanie również jest bardzo niebezpieczne, ponieważ w wielu miejscach wieżyczki mostu powodują zwężenie chodnika do szerokości niecałego metra. Jest też zagrożeniem dla poruszających się po chodniku pieszych.
Przejazd rowerem przez most Poniatowskiego jest skrajnie niebezpieczny, co widzieliśmy po wcześniejszych wypadkach rowerzystów (w tym śmiertelnych), które miały miejsce na moście. Mamy przekonanie, że powyższa propozycja jest możliwa do realizacji i do czasu przebudowy mostu może ograniczyć występujące dziś problemy, które napotykają uczestnicy ruchu korzystający z tej przeprawy.

Charakterystyka

Kosztorys

Szacunkowy koszt realizacji projektu:
150 000,00 zł

Dokumenty

Modyfikacje

17.01.2020 08:52
Autor projektu
17.01.2020 23:57
Autor projektu
18.01.2020 00:02
Autor projektu
18.01.2020 13:36
Autor projektu
19.01.2020 10:21
Autor projektu

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (9)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Beznadziejny pomysł. Most Poniatowskiego jest bardzo wąski, a wytyczenie na nim ścieżki rowerowej źle wpłynie na jego przepustowość. DDR da rowerzystom niewiele, natomiast kierowcy samochodów nie będą zadowoleni. Mało osób skorzysta na realizacji tego projektu natomiast znacząca liczba osób będzie pokrzywdzona. Mam nadzieję, że projekt nie zostanie zaakceptowany.
    bakarowanowy12  18.01.2020 18:17
    • "DDR da rowerzystom niewiele" – wręcz przeciwnie, da im możliwość bezpiecznego przekroczenia Wisły w jej kluczowym punkcie. Coś, co obecnie jest im niedostępne. Przeprawa przez Most Poniatowskiego rowerem wiąże się z zaakceptowaniem zagrożenia życia właśnie dlatego, że brakuje infrastruktury dla rowerów. Jest za to miejska autostrada, na której kierowcy notorycznie przekraczają dozwoloną prędkość uzyskując płynność ruchu przy 70-80 km/h. Rowerzyści najczęściej wolą nadłożyć drogi, wybierając most Świętokrzyski lub kładkę na Łazienkowskim. Nawet piesi nie mogą czuć się bezpiecznie na wąskim chodniku sąsiadującym z miejską autostradą.
      Przemek Ostaszewski  20.01.2020 01:34
  • To nie jest sposób na skuteczne i efektywne ograniczenie ruchu samochodowego w centrum. Projekt paraliżujący miasto na 4 miesiące w roku. Skierowany do 1% podróżujących po Warszawie. Jeżeli miasto chce zachęcać mieszkańców do podróży rowerami niech inwestuje w nową infrastrukturę rowerową, a nie ogranicza im możliwość korzystania z transportu autobusowego czy samochodowego.
    zuzannna  19.01.2020 11:20
    • W Warszawie pod koniec 2018 r. udział podróży rowerem wynosił 5.5%, tendencja jest mocno wzrostowa (25% wzrost między 2017 a 2018). Podróże piesze stanowią 18%, więc wbrew temu co piszesz problem mostu wykluczającego pieszych i rowerzystów dotyczy aktualnie nie 1% a około 25% mieszkańców.
      Przemek Ostaszewski  20.01.2020 00:52
  • Komentarz został usunięty przez Administratora z powodu naruszenia postanowień regulaminu korzystania z systemu

    WarszawaWolnaOdRowero  19.01.2020 14:17
  • Zakorkować jeden z niewielu mostów w Warszawie, tylko po to, by stworzyć DDR, z której rowerzyści nie będą korzystać? W żadnym wypadku. Beznadziejny pomysł.
    Helmut2137  20.01.2020 11:55
  • Pomysł jest po prostu beznadziejny. Sparaliżować ruch i komunikację miejską tylko po to, aby promilowi rowerzystów było "bezpieczniej" ? to mógł wymyślić tylko ktoś niezrównoważony. Aż się boję, co będzie następnym pomysłem autora ? Zrzut bomby termojądrowej celem "poprawy dostępności przestrzeni miejskiej" ?
    Hellcatvulgaris  21.01.2020 14:13
    • To jest cel takich projektów ludzi z róznych sekt miejskich. Degradowanie funkcji miasta poprzez utrudnianie komunikacji indywidualnej. Forsowanie projektów nie proponujacych a nakzujacych okreslone funkcjonowanie mieszkanców.
      Maciej Zoliborz  22.01.2020 18:16
  • Super pomysł. Oby przeszedł pozytywnie weryfikację.
    olekdoch  22.01.2020 22:55
  • Codziennie dojeżdżam rowerem do pracy,ale używam tez samochodu. Uważam,że most poniatowskiego powinien być zamkniety dla ruchu rowerowego. Jest za wąski. Wystarcząścieżki na dwóch sąsiednich mostach.
    monikagov  27.01.2020 00:26
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany