Ze względu na obowiązujący stan epidemii zmianie uległ harmonogram budżetu obywatelskiego na 2021 r.

Ocena projektów: 22 stycznia - 24 czerwca 2020 r.
Odwołania od wyników oceny: 24 czerwca - 14 sierpnia 2020 r., w tym składanie odwołań przez autorów od 24 do 30 czerwca 2020 r.
Głosowanie: 1 - 15 września 2020 r.
Ogłoszenie wyników głosowania: 30 września 2020 r.

więcej informacji

Zmniejszamy dług Warszawy

1279
Trwa ocena
Pomysł na rok 2021
Autor pomysłu Tadeusz Rudzki
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
4 986 682 zł
Kategoria
  • edukacja
  • finanse publiczne
Poziom zgłaszanego projektu
ogólnomiejski
Zadłużenie m.st. Warszawy na koniec 2020 roku ma wynieść 4,75 mld złotych. Celem projektu jest zmniejszenie tej kwoty oraz zwrócenie uwagi mieszkańców na problem rosnącego długu. Projekt polega na przeznaczeniu niemal pięciu milionów złotych na spłatę długu, czyli przyspieszenie spłaty naszych wspólnych zobowiązań.

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
ogólnomiejski
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Całe miasto

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Zadłużenie m.st. Warszawy na koniec 2020 roku ma wynieść 4,75 mld złotych. Celem projektu jest zmniejszenie tej kwoty oraz zwrócenie uwagi mieszkańców na problem rosnącego długu. Projekt polega na przeznaczeniu niemal pięciu milionów złotych na spłatę długu, czyli przyspieszenie spłaty naszych wspólnych zobowiązań.
Opis projektu
Projekt przewiduje przeznaczenie blisko 5 mln złotych (dokładnie: 4 986 681,80 złotych – maksymalna możliwa kwota w tej edycji budżetu obywatelskiego) na spłatę zadłużenia miasta. Dzięki temu spadnie poziom zadłużenia i poprawi się sytuacja finansowa miasta – dzięki takim działaniom w przyszłości szybciej będziemy mogli przeznaczać większe środki na inne cele niż spłata długu i odsetek. Ponadto samo zgłoszenie projektu poprawi świadomość mieszkańców na temat stanu finansów miasta.

Dodatkowym skutkiem projektu będzie wywołanie dyskusji o stanie naszych samorządowych finansów, a w rezultacie większa skłonność u decydentów do poszukiwania oszczędności w budżecie miasta. Taka dyskusja o sensowności poszczególnych wydatków jest szczególnie wskazana w sytuacji, gdy urząd miasta odsuwa w czasie ważne inwestycje, proponuje cięcia w rozkładach komunikacji miejskiej i wprowadza podwyżki opłat za śmieci.

Dla ułatwienia wskazujemy przykładowe źródła oszczędności – skorzystanie z tych pomysłów może sprawić, że takie projekty jak ten nie będą w przyszłości potrzebne. I tak np. urząd miasta może rozważyć:
- zakaz wydawania gazet przez urzędy dzielnic – od lat generuje to wielomilionowe wydatki, zaś mieszkańcy skarżą się na niski poziom wydawanych materiałów i często propagandowy charakter zawartych w nich treści. Warto dodać, że wydawanie prasy przez władze samorządowe wielokrotnie było przedmiotem krytyki m.in. Rzecznika Praw Obywatelskich, a także organizacji pozarządowych;
- ograniczenie liczby artykułów sponsorowanych;
- poprawę zarządzania pustostanami – utrzymywanie od lat licznych pustych lokali komunalnych jest stałą praktyką wielu dzielnicowych ZGNów;
- prywatyzację Miejskiego Przedsiębiorstwa Taksówkowego – w 3. dekadzie XXI wieku na pewno nie będzie potrzeby, by m.st. Warszawa poświęcało swoje zasoby na prowadzenie przedsiębiorstwa taksówkowego;
- prywatyzację spółki Przedsiębiorstwo Gospodarki Maszynami Budownictwa „Warszawa”, która zajmuje się m.in. wynajmowaniem nieruchomości, świadczeniem usług transportowych oraz – co szczególnie zdumiewające – prowadzeniem warsztatu samochodowego z serwisem opon.

Decyzję o wyborze wierzycieli, którym przekazana zostanie kwota 4 986 681,80 złotych pozostawiamy urzędnikom - wydaje się rozsądne, by zmniejszyły one ten dług, którego obsługa wiąże się z najwyższymi kosztami.
Projektowanie uniwersalne
Tak
Uzasadnienie realizacji projektu
Według informacji na stronie Urzędu Miasta (źrodło: https://www.um.warszawa.pl/aktualnosci/finanse-warszawy-w-2020-roku-2) planowany deficyt budżetowy na 2020 rok wynosi aż 1,737 mld złotych. Strona Urzędu Miasta informuje również o skutkach tej sytuacji: „Ujemny wynik budżetu planujemy sfinansować nowym długiem na kwotę 1,8 mld zł. Zadłużenie na koniec 2020 r. wzrośnie do 4,75 mld złotych, czyli 26,1% dochodów miasta”. Oznacza to, że rok 2020 będzie kolejnym rokiem wzrostu naszego zadłużenia i kolejnym rokiem, gdy musimy przeznaczać niemałe środki na jego obsługę. Według „Raportu o stanie miasta” opublikowanym w Biuletynie Informacji Publicznej w samym roku 2018 obsługa długu kosztowała nas ok. 0,2 mld złotych. Dla porównania – jest to kwota zbliżona do całkowitej sumy jaką w 2020 budżet miasta przewiduje na wydatki bieżące na „rekreację, sport i turystykę”.

Projekt inspirowany jest przykładem z Lublina, gdzie podobną propozycję zgłosił przedstawiciel Fundacji Wolności.

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu

Kosztorys

Szacunkowy koszt realizacji projektu:
4 986 681,80 zł

Modyfikacje

21.01.2020 12:58
Autor projektu

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

Brak komentarzy

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany