Ponadnormatywne patrole rowerowe policji

1178
Oceniony negatywnie
Pomysł na rok 2021
Autor pomysłu Robert Buciak
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
600 000 zł
Kategoria
  • komunikacja publiczna i drogi
  • przestrzeń publiczna
  • bezpieczeństwo
Poziom zgłaszanego projektu
ogólnomiejski
Miasto co roku płaci kilka milionów złotych policji za dodatkowe patrole zwane służbą ponadnormatywną. Wykorzystanie tych pieniędzy może być lepsze, jeśli policja zastosuje sprawdzone wzory z innych miast Europy. Bardzo skuteczne na drogach są patrole rowerowe i chcę, aby takie jeździły po Warszawie. Projekt przywiduje trzy takie patrole każdego dnia.

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
ogólnomiejski
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
cała Warszawa
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
projekt realizowany przez Wydział Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji, dlatego zaznaczyłem na mapie ich siedzibę przy ul. Waliców 15
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Miasto co roku płaci kilka milionów złotych policji za dodatkowe patrole zwane służbą ponadnormatywną. Wykorzystanie tych pieniędzy może być lepsze, jeśli policja zastosuje sprawdzone wzory z innych miast Europy. Bardzo skuteczne na drogach są patrole rowerowe i chcę, aby takie jeździły po Warszawie. Projekt przywiduje trzy takie patrole każdego dnia.
Opis projektu
W 2020 roku Warszawa zapłaci policji ponad 5 milionów złotych za za dodatkowe patrole zwane służbą ponadnormatywną. Chciałbym, aby miasto opłaciło patrole policji na rowerach. Zaletą patroli na rowerach jest możliwość znacznie szybszego przemieszczania się niż patrole piesze z jednoczesną możliwością dotarcia do wszystkich zakamarków, co ma duże znaczenie podczas pościgów. W przeciwieństwie do patroli w samochodach rowery nie stoją w korkach, więc w godzinach szczytu patrole rowerowe będą szybsze od zmotoryzowanych.

Proponuję, aby codziennie od początku marca do końca listopada jeździły po mieście 3 dwuosobowe patrole. Jeden po lewej stronie Wisły na północ od Al. Jerozolimskich, jeden po lewej stronie Wisły na południe od Al. Jerozolimskich i jeden po prawej stronie Wisły. W Warszawie jest 650 km infrastruktury rowerowej, z których większość nie jest w żaden sposób patrolowana. W Warszawie jest także ponad 1000 km ulic o ruchu uspokojonym, gdzie rowerzyści a zwłaszcza policja na rowerach powinna czuć się bezpiecznie.

W ramach projektu odbędzie się także szkolenie dla policjantów prowadzone przez policjantów jeżdżących na rowerach podczas służby w innych miastach europejskich. Takie szkolenie pozwoli rozwiać wątpliwości Komendy Stołecznej Policji dotyczące pracy policjantów na rowerach, które wyrazili w zeszłorocznej ocenie projektu, takie jak służba w deszczu, posługiwanie się rowerem w czasie interwencji

Takie patrole działają np. w Brukseli: https://www.bruzz.be/mobiliteit/fietsbrigade-bekeurt-veel-vaker-het-hinderen-van-openbaar-vervoer-2019-01-30?fbclid=IwAR1KgeGL8iSfbX18MQLg9neDS4nKNcQ5dyeex8VN-J0AaE8ELlxO_Cxwhow

W stolicy Belgii 12-osobowa ekipa rowerowa policji wystawia rocznie 40.000 mandatów. Proponuję, aby po Warszawie jeździła 6-osobowa ekipa, która ma realne szansę wystawić w ciągu roku 20.000 mandatów. Licząc, że średni mandat wynosi 200 zł, to wpływy wzrosną o 4 mln zł. Wraz z poprawą bezpieczeństwa i mniejszymi korkami można liczyć na dodatni bilans ekonomiczny w wysokości ok. 20 mln zł rocznie.

Koszt projektu:
275 dni * 3 patrole * 2 osoby * 300 zł = 495.000 zł
zakup 10 rowerów @ 3000 zł = 30.000 zł
szkolenie przez policjantów z zagranicy 75.000 zł

razem 600.000 zł
Projektowanie uniwersalne
Tak
Uzasadnienie realizacji projektu
Patrole rowerowe policji jeżdżą w wielu miastach świata, gdyż jest to jedyny sposób na szybkie i sprawne przemieszczanie się służb po zatłoczonym mieście. Patrole rowerowe są też jedynym sposobem na zatrzymywanie osób łamiących liczne wykroczenia drogowe - korzystanie z telefonu podczas jazdy, nie ustąpienie pierwszeństwa na skrzyżowaniach, wjazd na czerwonym świetle, zatrzymanie pojazdu na środku skrzyżowania, zatrzymanie pojazdu na przejściu dla pieszych, zatrzymanie pojazdu na chodniku z dala od krawędzi jezdni, jazda po chodniku, parkowanie mniej 10 metrów od przejścia dla pieszych. Sama świadomość istnienia takich patroli zniechęci wiele osób do popełniania wykroczeń, co przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa. Dawanie mandatów osobom, które zatrzymały się na środku skrzyżowania spowoduje też, że zmniejszą się korki. Projekt przyniesie też korzyści finansowe dla miasta i budżetu państwa. Nie bez znaczenia jest też fakt, że jazda na rowerze poprawi kondycję fizyczną i zdrowie policjantów.

Charakterystyka

Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Szacunkowy koszt realizacji projektu:
600 000,00 zł

Uzasadnienie negatywnej oceny projektu

Uzasadnienie negatywnej oceny projektu
Jednym z podstawowych organów powołanych do zapewnienia bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego jest Policja. Organ ten zgodnie z art. 1 ustawy o Policji to umundurowana i uzbrojona formacja służąca społeczeństwu i przeznaczona do ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymywania bezpieczeństwa i porządku publicznego.

Szczegółowe zasady, metody i formy wykonywania zadań przez poszczególne służby policyjne określa Komendant Główny Policji. W przypadku Miasta Stołecznego Warszawy za wykonywanie zadań oraz zastosowane metody i formy oraz za bezpieczeństwo policjantów odpowiedzialny jest Komendant Stołeczny Policji, i to on decyduje o sposobie wykonywania zadań służbowych przez podległych funkcjonariuszy.

Jednocześnie Wydział Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji wskazany jako realizujący projekt, wykonuje zadania związane bezpośrednio z zapewnieniem bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ze względu na specyfikę realizowanych zadań funkcjonariusze wskazanego Wydziału pełnią służby w patrolach zmotoryzowanych, przy użyciu specjalistycznego sprzętu i wyposażenia, którego przewożenie w patrolach rowerowych byłoby znacznie utrudnione.

W miejsca wskazane przez autora projektu wystawiane są codziennie patrole piesze jak i zmotoryzowane, w tym ponadnormatywne. W chwili obecnej Komendant Stołeczny Policji nie widzi możliwości realizacji patroli rowerowych w ramach służb ponadnormatywnych.

Dlatego, projekt wystawienia dodatkowych patroli rowerowych w ramach służb ponadnormatywnych, w ocenie Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu m.st. Warszawy oraz Komendy Stołecznej Policji nie znajduje uzasadnienia.

Biuro Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego podtrzymuje negatywną opinię w sprawie realizacji przedmiotowego projektu budżetu obywatelskiego.

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (2)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Rozumiem, że pomysłodawca też będzie brał udział w patrolach. Nie mogę się doczekać xD
    Bishop85  21.01.2020 17:59
  • O ile się nie mylę - policja obawiała się, że podczas interwencji jeden z policjantów będzie musiał pilnować rowerów. Z tego powodu chciałbym zaproponować, aby zakupione w projekcie rowery spełniały następujące wymagania:

    1) brak możliwości łatwego odkręcenia przedniego koła
    2) oznakowanie rowerów w policyjne kolory i zamontowanie świateł
    3) możliwość zablokowania tylnego koła tak, aby unieruchomić rower
    4) wyposażyć rower w dobre zapięcie
    5) wyposażyć rower w blokowany schowek (bagażnik), który uniemożliwiałby kradzież wyposażenia
    6) zapewnić policjantom miejsce na wodę (bidon)
    7) dodatkowe oświetlenie, pozwalające na sprawne akcje po zmroku
    Adamkalin  27.03.2020 21:43
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany