Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniu Ogrodowej i Wroniej

93
Wybrany w głosowaniu - Projekt zwycięski / Odstąpiono od realizacji
Pomysł na rok 2017
Lokalizacja Wola
Czyste + Mirów
Autor pomysłu Maciej S.
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
50 000 zł
Kategoria
  • komunikacja/drogi
Poziom zgłaszanego projektu
lokalny
Oddano 280 głosów za tym projektem
Obecne zagospodarowanie skrzyżowania Ogrodowej i Wroniej jest niebezpieczne i nieefektywne. Projekt pozwoli lepiej wykorzystać przestrzeń i poprawi bezpieczeństwo oraz warunki ruchu.

Realizacja pomysłu

Aktualizacja:
11.12.2019 08:25

W 2017 r., w związku z trudnościami w znalezieniu wykonawcy prac oraz w porozumieniu z projektodawcą, zdecydowano o zwiększeniu środków na realizację zadania o dodatkowe 100 tys. zł i przesunięciu realizacji na kolejny rok.

W 2018 r., pomimo przeprowadzenia kolejnych postępowań, nie udało się znaleźć wykonawcy. Dzielnica zaproponowała zmniejszenie zakresu prac, jednak projektodawca nie wyraził zgody na realizację projektu w okrojonym kształcie.

Kolejne próby znalezienia wykonawcy w formule "zaprojektuj i wybuduj" były podejmowane w 2019 r.

Okazało się, że realizacja projektu wiąże się z koniecznością przełożenia sieci podziemnej, co jest prawdopodobną przyczyną braku zainteresowania potencjalnych wykonawców. Analizowano także możliwość wdrożenia alternatywnego rozwiązania tj. zastąpienie poszerzania chodników malowaniem i wygradzaniem), jednak zostało ono negatywnie zaopiniowane ze względu na brak spójności z charakterem okolicy i występującymi tam zabytkowymi elementami, m.in. fragmentami bruku. Na takie rozwiązanie nie zgodzi się również autor pomysłu.

W związku z powyższym podjęto decyzję o odstąpieniu od realizacji projektu. 

Jednostka odpowiadająca za realizację: Wydział Infrastruktury dla Dzielnicy Wola

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
lokalny
Dzielnica:
Wola
Obszar objęty pomysłem:
Czyste + Mirów
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
skrzyżowanie Ogrodowa/Wronia
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Obecne zagospodarowanie skrzyżowania Ogrodowej i Wroniej jest niebezpieczne i nieefektywne. Projekt pozwoli lepiej wykorzystać przestrzeń i poprawi bezpieczeństwo oraz warunki ruchu.
Opis projektu
Obecnie na skrzyżowaniu ulic Ogrodowej i Wroniej wyznaczone są przejścia dla pieszych tylko przez 2 z 4 ramion skrzyżowania. Część krawężników jest obniżona, a część nie. Skrzyżowanie jest bardzo rozległe - średnica tarczy skrzyżowania wynosi ponad 20 m. Mimo, że w nowych biurowcach są parkingi podziemne, nielegalnie parkujące samochody zastawiają skrzyżowanie, chodniki i przejścia dla pieszych. Czasem także jeżdżą po chodniku, by objechać słupki, rozganiając pieszych. Piesi przeciskają się między zaparkowanymi samochodami i wychodzą zza nich na jezdnię, szukając możliwości przejścia. Jest to duże utrudnienie i zagrożenie w szczególności dla dzieci (kompletnie niewidocznych zza samochodu), rodziców z dziećmi w wózkach (którzy często muszą przejść spory kawałek po jezdni zanim znajdą między samochodami lukę umożliwiającą dostanie się z wózkiem na chodnik), osób starszych i niepełnosprawnych.

Proponuję uporządkowanie skrzyżowania poprzez wykonanie tzw. uszu Myszki Miki - poszerzeń chodników, zmniejszających rozmiar skrzyżowania. Szerokości wlotów powinny zostać dostosowane do warunków technicznych dróg publicznych - 5,5 m dla wlotów dwukierunkowych, 4,5 m dla wlotu jednokierunkowego (Ogrodowa od strony Żelaznej). Uporządkuje to ruch i ułatwi pieszym przekraczanie ulicy. Zmniejszenie rozmiaru skrzyżowania pozwoli też wygospodarować dodatkowe legalne miejsca parkingowe.
Wykonanie wyniesienia skrzyżowania.

Część powierzchni "uszu" można wykonać z ziemi zamiast nawierzchni twardej, w której można zasadzić niskie krzewy, a być może nawet drzewa. Dodatkowa zieleń przyuliczna byłaby bardzo pożądana, gdyż w tej część Woli brak dużych parków.

Przykłady rozwiązań "uszu" można zobaczyć w załączniku (Przyklady.pdf). Ze względu na konieczność uwzględnienia lokalizacji instalacji podziemnych, konkretne rozwiązanie może zostać wybrane na etapie opracowania dokumentacji technicznej.

W załączniku znajduje się również ilustracja stanu obecnego oraz schemat stanu docelowego (przejścia zostały na nim zaznaczone jedynie w celu wskazania miejsc, gdzie powinny zostać obniżone krawężniki - projekt nie przewiduje stosowania oznakowania, które ograniczałoby możliwości przechodzenia w innych miejscach).

Uzasadnienie realizacji projektu
Projekt uporządkuje ruchu i poprawi bezpieczeństwo na skrzyżowaniu. Ułatwi wszystkim pieszym pokonywanie przejść, a szczególnie osobom niepełnosprawnym i z wózkami. Z punktu widzenia widoczności, projekt jest szczególnie istotny dla dzieci, które mogą być całkowicie niewidoczne zza samochodu zaparkowanego na skrzyżowaniu.

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
Całość wykonania elementów projektu 50000 zł
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
50 000,00 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE

Modyfikacje

22.04.2016 09:53
Koordynator w dzielnicy Wola
31.05.2016 13:16
Koordynator w dzielnicy Wola
Oddano 280 głosów za tym projektem
Wyślij pytanie do autora

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (3)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Wzorowy projekt, szkoda że dotyczy tylko jednego skrzyżowania.

    Dlaczego takie rozwiązanie nie jest ogólno przyjętą praktyką ?!!
    tomek przygoda  09.01.2016 11:16
  • Słuszny projekt. Oby coraz więcej takich rozwiązań pojawiało się w Warszawie.
    Michał Harasimowicz  16.01.2016 12:43
  • Dodatkowe słupki pozwolą również zlikwidować "dziki parking" na przylegającej do skrzyżowania działce nr. 28 (róg Ogrodowej i Wroniej), na który to samochody codziennie dostają się przekraczając chodnik niejednokrotnie wymuszając pierszeństwo na pieszych. Teren nie jest oznaczony, więc służby porządkowe są bezradne.
    OLGADEMM  19.02.2016 10:54
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany