Domalujmy brakujące kontrapasy

1742
Dopuszczony do głosowania
Pomysł na rok 2021
Lokalizacja Śródmieście
Autor pomysłu Maciej Czapliński
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
139 000 zł
Kategoria
  • komunikacja publiczna i drogi
Poziom zgłaszanego projektu
dzielnicowy
Wyraź opinię na temat tego pomysłu

Pobierz plakat promujący projekt

A5 A4 A3
Sieć śródmiejskich kontrapasów rowerowych jest niekompletna. W kilku miejscach brakuje kilkudziesięciometrowych odcinków, co wyklucza możliwość pełnego wykorzystywania ciągów ulic do przemieszczania się rowerem. Domalujmy je razem.

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
dzielnicowy
Dzielnica:
Śródmieście
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
(1) na ul. Poznańskiej (odcinek od ul. Wilczej do ul. Pięknej),
(2) na Wilczej (odcinek od ul. Marszałkowskiej do ul. Pięknej).
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Sieć śródmiejskich kontrapasów rowerowych jest niekompletna. W kilku miejscach brakuje kilkudziesięciometrowych odcinków, co wyklucza możliwość pełnego wykorzystywania ciągów ulic do przemieszczania się rowerem. Domalujmy je razem.
Opis projektu
Wprowadzenie ruchu rowerowego w kierunku przeciwnym do obowiązującego dla pozostałych pojazdów:
(1) na ul. Poznańskiej (odcinek od ul. Wilczej do ul. Pięknej),
(2) na Wilczej (odcinek od ul. Marszałkowskiej do ul. Pięknej).
Projektowanie uniwersalne
Tak
Uzasadnienie realizacji projektu
Obecnie nie da się legalnie przejechać Wilczą do Marszałkowskiej lub całą Poznańską. W rezultacie rowerzyści przejeżdżają nielegalnie lub są zmuszeni zejść z roweru i iść chodnikiem albo nadkładać drogi. Nie ma żadnego logicznego uzasadnienia dla tych braków. Uzupełnienie ich pozwoli zamknąć siatkę dróg w dzielnicy, na których jest dopuszczony ruch rowerowy "pod prąd".

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu
Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
Wykonanie projektu organizacji ruchu dla ul. Poznańskiej – 5 000 zł
Zmiany w organizacji ruchu (oznakowanie pionowe i poziome oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu) na ul. Poznańskiej – 10 000 zł
Wykonanie projektu organizacji ruchu dla ul. Wilczej – 5 000 zł
Wykonanie projektu budowlano-wykonawczego (skrzyżowanie ul. Wilcza – ul. Marszałkowska) – 20 000 zł
Przebudowa skrzyżowania (skrzyżowanie ul. Wilcza – ul. Marszałkowska) 200 m² – 54 000 zł
Przebudowa sygnalizacji świetlnej (skrzyżowanie ul. Wilcza – ul. Marszałkowska) – 25 000 zł
Zmiany w organizacji ruchu (oznakowanie pionowe i poziome oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu) na ul. Wilczej – 20 000 zł
Koszt całkowity projektu – 139 000 zł brutto
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
139 000,00 zł

Skutki realizacji

Skutki realizacji
Projekt uzupełnia sieć połączeń rowerowych w Dzielnicy Śródmieście, co znacznie ułatwia rowerzystom przemieszczanie się w przestrzeni miejskiej oraz zmniejsza czas dojazdu do celu.
Poniżej uwagi jednostki weryfikującej, zaakceptowane przez autora projektu.
1. Zarząd Terenów Publicznych opiniuje negatywnie wprowadzenie ruchu rowerowego „pod prąd” na ul. Hożej (odc. ul. Marszałkowska – ul. Poznańska), na ul. E. Plater (odc. ul. Koszykowa ul. Wilcza) oraz na ul. Mokotowskiej (na północ od ul. Pięknej).
2. Dopuszczenie ruchu rowerowego „pod prąd” bez konieczności zmiany programów sygnalizacji świetlnej oraz przebudowy sygnalizacji lub skrzyżowania możliwe jest jedynie na ul. Poznańskiej, na odcinku od ul. Wilczej do ul. Pięknej (na odcinku od ul. Hożej do ul. Wilczej funkcjonuje organizacja ruchu dopuszczająca jazdę rowerem „pod prąd”).
3. Na ul. Hożej, na odcinku od ul. Marszałkowskiej do ul. Poznańskiej, funkcjonuje pas ruchu przeznaczony jedynie dla karetek pogotowia, dopuszczenie ruchu rowerowego znacznie zmniejszyłoby bezpieczeństwo ruchu oraz mogłoby przyczynić się do opóźnienia akcji ratunkowych, natomiast dopuszczenie ruchu rowerowego „pod prąd” po pasie przeznaczonym dla wszystkich pojazdów jest niebezpieczne, gdyż pas ruchu ma zaledwie 3 m szerokości.
4. ZDM planuje przebudowę skrzyżowania ul. Koszykowej z ul. E. Plater i ul. S. Noakowskiego, uwzględniającą ruch rowerowy w jego obrębie (w projekcie uwzględniony jest odcinek ul. E. Plater, od ul. Koszykowej do ul. Wilczej, na którym ma zostać umożliwiony ruch rowerowy w obu kierunkach).
5. Dopuszczenie ruchu rowerowego „pod prąd” na przedmiotowym odcinku ul. Mokotowskiej wymagałoby dodania sygnalizatorów dla rowerzystów, zmiany programu sygnalizacji świetlnej i lokalizacji detektorów oraz przebudowy skrzyżowania, co generuje bardzo duże koszty (z tego powodu ruch rowerowy „pod prąd” na ul. Mokotowskiej został dopuszczony dopiero od posesji nr 40).

Modyfikacje

18.05.2020 14:02
Koordynator w Dzielnicy Śródmieście
24.08.2020 15:36
Wydział Budżetu Obywatelskiego w Centrum Komunikacji Społecznej

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (1)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Co będzie ostatecznie robione?
    pzinek__  22.08.2020 12:49
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany