Bezpieczne przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów (Kasprzaka-Prosta)

286
Niewybrany w głosowaniu
Pomysł na rok 2017
Lokalizacja Wola
Czyste + Mirów
Autor pomysłu Maciej S.
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
225 000 zł
Kategoria
  • komunikacja/drogi
Poziom zgłaszanego projektu
lokalny
Projekt poprawi bezpieczeństwa na wybranych przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów wzdłuż ciągu Kasprzaka-Prosta. Wloty lokalnych ulic podporządkowanych bez sygnalizacji świetlnej zostaną wyniesione do poziomu chodnika i drogi dla rowerów, tak by zapewnić bezpieczne zachowanie na przejściach i zapobiec kolejnym wypadkom. Ograniczone zostaną konflikty między rowerzystami i pieszymi/kierowcami.

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
lokalny
Dzielnica:
Wola
Obszar objęty pomysłem:
Czyste + Mirów
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
przejścia i przejazdy wzdłuż ciągu Kasprzaka - Prosta przez: Brylowską, Zegadłowicza, Korczaka, Wronią (po obu stronach Prostej), Twardą.
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Projekt poprawi bezpieczeństwa na wybranych przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów wzdłuż ciągu Kasprzaka-Prosta. Wloty lokalnych ulic podporządkowanych bez sygnalizacji świetlnej zostaną wyniesione do poziomu chodnika i drogi dla rowerów, tak by zapewnić bezpieczne zachowanie na przejściach i zapobiec kolejnym wypadkom. Ograniczone zostaną konflikty między rowerzystami i pieszymi/kierowcami.
Opis projektu
Celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa na wybranych przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów. Wloty lokalnych ulic podporządkowanych bez sygnalizacji świetlnej zostaną wyniesione do poziomu chodnika i drogi dla rowerów, zachowana zostanie też ciągłość nawierzchni. Dotyczy to przejść i przejazdów wzdłuż ciągu Kasprzaka - Prosta przez następujące ulice:

- Brylowska,
- Zegadłowicza,
- Korczaka (tu już jest próg spowalniający, ale z "fosą" między przejściem a chodnikiem, w której utykają kółka wózków - wymaga korekty),
- Wronia (x2, po północnej i południowej stronie Prostej; po stronie południowej dodatkowo zmiana organizacji ruchu, tak by kierowca wyjeżdżający z Wroniej miał miejsce na zatrzymanie samochodu między przejazdem a jezdnią i nie blokował ruchu rowerów),
- Twarda.

Wyniesione przejścia i przejazdy, z zachowaniem ciągłości nawierzchni chodnika i drogi dla rowerów to rozwiązanie radykalnie poprawiające bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Zwraca uwagę kierowców skuteczniej niż dowolna liczba znaków i wymusza zmniejszenie prędkości przejazdu przez przejście. Jest zalecane m.in. w podręczniku "Ochrona pieszych", wydanym przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w 2014 r. Przykłady realizacji z kraju i zagranicy - w załączniku.

Wybrane zostały przejścia wzdłuż ciągu ul. Prostej i Kasprzaka, bo są uczęszczane zarówno przez pieszych jak i rowerzystów. Prowadzi tędy główna i jak na razie jedyna trasa rowerowa z zachodu Warszawy do centrum. Na przejazdach przez Brylowską, Zegadłowicza i Twardą dochodziło już do wypadków rowerowych spowodowanych nieprawidłowym przejeżdżaniem przejazdu przez kierowców samochodów.
Uzasadnienie realizacji projektu
Rozwiązanie poprawi bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Ułatwi korzystanie z przejścia przez Korczaka "wózkowiczom" i poprawi jakość głównej trasy rowerowej z zachodu Warszawy do centrum.

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
Wyniesienie przejść i przejazdów: średnio 32,5 tys. zł*. x 6 lokalizacji = 195 tys. zł
Dokumentacja projektowa: 5 tys. x 6 lokalizacji = 30 tys. zł.

Razem: 225 tys. zł

* Na podstawie zweryfikowanego kosztorysu projektu do BP 2016 - BPA.XVIII.I.P/199/15.ELE (Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniu Broniewskiego i Braci Załuskich) koszt wyniesienia przejścia i przejazdu wynosi: wyniesienie przejścia - 10 tys. zł; dostosowanie odwodnienia - 25 tys. zł; oznakowanie drogowe pionowe - 6 tys. zł; oznakowanie poziome - 4 tys. zł. W przypadku przejść i przejazdów, których dotyczy projekt, można przyjąć, że konieczność dostosowania odwodnienia występuje w co drugim przypadku. Dodatkowo, na ul. Korczaka przejście dla pieszych już jest częściowo wyniesione.
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
225 000,00 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE

Modyfikacje

12.03.2016 18:27
Autor projektu
15.04.2016 14:04
Koordynator w Zarządzie Dróg Miejskich

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (7)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Bardzo potrzebny projekt. Oprócz bezpieczeństwa poprawia się też komfort jazdy. Często połączenie drogi i przejazdu dla rowerów jest źle wyprofilowane i rower skacze jak na wybojach. Wyniesiony przejazd spowoduje że nawierzchnia będzie na tym samym poziomie likwidując niedogodności.
    pzinek__  12.01.2016 13:25
  • Projekt bardzo dobry i potrzebny, codziennie zmagam się z przejazdem przez Wronią. Nie ukrywam, że bardzo przydałoby się jeszcze wyznaczyć przejazdy rowerowe przez Prostą przy Miedzianej i przy Twardej.
    A można jeszcze trochę bardziej uszczegółowić co zmieni się przy Miedzianej, bo ze zdjęcia wygląda jakby miało zostać bardzo mało miejsca dla oczekujących na przejście przez Prostą i jak można by to zgrać z przejazdem rowerowym?
    robertuzw  13.01.2016 13:19
    • Dziękuję za poparcie i sugestie.

      Jeśli chodzi o przejazdy, projekt celowo został ograniczony do przejazdów bez sygnalizacji, również by ograniczyć koszty. Przejazdy wymagałaby też przebudowy sąsiadującej drogi dla rowerów, by zapewnić przynajmniej minimalne wyłukowania na skrętach, co dodatkowo podbija koszty.

      Jeśli chodzi o Miedzianą, zakładam że bardziej szczegółowe rozwiązanie zostanie wypracowane na etapie weryfikacji, wspólnie z miastem. Jeżeli zabraknie miejsca na jezdni na wysokości przejścia, można by np. wprowadzić DDR z powrotem na chodnik na wysokości przejścia, a miejsce oczekiwania dla pieszych wyznaczyć na nieczynnej części jezdni.
      Maciej S.  13.01.2016 13:55 Autor projektu
  • To co powstało przy Miedzianej to absurd. Słuszny projekt, popieram.
    Michał Harasimowicz  16.01.2016 18:52
  • A co z przejazdem na Krzyżanowskiego? Aż się prosi o uwzględnienie tego w takim projekcie, pozdrawiam.
    mystique69  14.06.2016 13:24
    • Też tak sądzę, ale niestety miasto uważa, że od autobusów przejeżdżających po wyniesionych przejściach niebo zwali się nam na głowy...
      Maciej S.  14.06.2016 13:51 Autor projektu
  • Szkoda, że ten projekt nie został wybrany. W dniu 14 września 2016 r. zostałam potrącona na przejeździe rowerowym przez wyjeżdżający samochód z ul. Wroniej (czyli podporządkowanej) na ul. Prostą. Prowadząca samochód nie zachowała dostatecznej ostrożności - pani była z obcego miasta i nie zorientowała się, że przecina drogę rowerową.
    Joanna_O  17.09.2016 11:55
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany