Ze względu na obowiązujący stan epidemii zmianie uległ harmonogram budżetu obywatelskiego na 2021 r.

Ocena projektów: 22 stycznia - 24 czerwca 2020 r.
Odwołania od wyników oceny: 24 czerwca - 14 sierpnia 2020 r., w tym składanie odwołań przez autorów od 24 do 30 czerwca 2020 r.
Głosowanie: 1 - 15 września 2020 r.
Ogłoszenie wyników głosowania: 30 września 2020 r.

więcej informacji

Projekt Bilet roczny dla posiadaczy karty warszawiaka

2145
Oceniony negatywnie
Pomysł na rok 2021
Autor pomysłu Marcin Kuśmierczyk
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
2 000 000 000 zł
Kategoria
  • komunikacja publiczna i drogi
  • ochrona środowiska
  • przestrzeń publiczna
Poziom zgłaszanego projektu
ogólnomiejski
Wprowadzenie biletu rocznego do cennika ZTM w cenie 990 zł

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
ogólnomiejski
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Całe miasto

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Wprowadzenie biletu rocznego do cennika ZTM w cenie 990 zł
Opis projektu
"Projekt Bilet roczny dla posiadaczy karty Warszawiaka" zakłada możliwość zaprogramowania karty miejskiej w taki sposób, aby była ona aktywne przez 365 dni (po uiszczeniu odpowiedniej opłaty). Projekt zakłada dostępność dla wszystkich osób płacących podatki w Warszawie. W 2019 wg danych Zarządu Transportu Miejskiego kartę Warszawiaka lub młodego Warszawiaka posiadało 347 045 osób (pismo przekazane jako załącznik nr 1).
Projektowanie uniwersalne
Tak
Uzasadnienie realizacji projektu
Argumenty za wprowadzeniem rocznej karty miejskiej
1) Możliwość swobodnego przemieszania się komunikacją miejską przez cały rok po uiszczeniu odpowiedniej opłaty

2) Zmniejszenie emisji CO2. W przypadku zakupu rocznego biletu większa ilość mieszkańców m.st. Warszawy pozostawi swoje samochody dojeżdżając do pracy, rodziny, znajomych. Na dziś proporcja emisji CO2 przez komunikację miejską do aut osobowych jest duża (szczegóły w załączniku nr 2 pt "Odpowiedź na pytanie dotyczące emisji dwutlenku węgla w Warszawie)

3) Odkorkowanie miasta. Im większa ilość osób przystąpi do projektu tym mniejsza ilość aut poruszających się codziennie po ulicach Warszawy

4) Zwiększenie ilości miejsc parkingowych. Pozostawienie swoich prywatnych pojazdów w domach zwiększy szanse na znalezienie miejsca parkingowego. Dzięki temu zmniejszy się również ilość emitowanego dwutlenku węgla w mieście. Obecnie szukanie postoju np w centrum Warszawy, wiąże się z wielominutową jazdą po ulicach w obrębie docelowej lokalizacji

5) Popularyzacja transportu publicznego

6) Zwiększenie bezpieczeństwa

Kosztorys

Szacunkowy koszt realizacji projektu:
2 000 000 000,00 zł

Uzasadnienie negatywnej oceny projektu

Uzasadnienie negatywnej oceny projektu
Realizacja projektu wymagałaby wprowadzenia zmian w obowiązujących uchwałach Rady Miasta st. Warszawy (taryfa przewozowa obowiązująca w środkach lokalnego transportu zbiorowego w m.st. Warszawie).

Kształtowanie taryfy leży w kompetencji Rady m.st. Warszawy i nie ma możliwości zagwarantowania, że projekt mógłby zostać zrealizowany (w ciągu roku budżetowego lub w ogóle).

Nadanie uprawnień określonej grupie do innych cen biletów, jest działaniem wieloletnim, a finansowanie powinno uwzględniać również wieloletnie skutki finansowe.

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (1)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Odpowiadając na argumenty autora projektu:
    1) Możliwość swobodnego przemieszania się komunikacją miejską przez cały rok istnieje nawet bez biletu rocznego.

    2) Bilet z dłuższą ważnością niż 90 dni ma taki sam wpływ na emisję CO2 jak każdy inny, który ktoś wykorzysta używając komunikacji miejskiej zamiast własnego spalinowego środka lokomocji.

    3) Już widzę jak bilet za 990zł walczy z korkami. Gdyby ludzie chcieli jeździć komunikacją miejską, to robiliby to, a mimo zachęcania ich do tego nadal dużo ludzi woli własne auto czy motor.

    4) Nie wiem co ten argument miał udowodnić. Zakładając, że jakimś cudem nagle zwiększy się ilość miejsc parkingowych, bo ludzie wsiądą masowo do komunikacji miejskiej dzięki temu nowemu biletowi, to pasażerowie posiadający samochód będą preferowali poruszanie się samochodem, bo jest to wygodniejsze pod wieloma względami, a łatwiejsza możliwość parkowania prowadzi do odejścia od komunikacji miejskiej, która przegrywa z własnym środkiem lokomocji co sprawi, że sytuacja powróci do tej wyjściowej.

    5) Transport publiczny jest już promowany jako proekologiczna alternatywa dla przemieszczania się po mieście i więcej już w temacie nie da się zrobić. Chyba, że wszystkie autobusy będą w 100% elektryczne.

    6) Nie wiem jak nowy rodzaj biletu zwiększy bezpieczeństwo czegokolwiek poczynając od infrastruktury tworzącej przystanki naziemne, stacje metra na wnętrzu pojazdów i pasażerach kończąc. Istnieje już monitoring w pojazdach i na stacjach metra, oznaczenia informujące jak dyskretnie zawiadomić służby o incydentach w pojazdach naziemnych i w podziemnej kolei mamy Straż Metra Warszawskiego dbającą o bezpieczeństwo.
    njk304__  01.05.2020 14:16
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany