1128 - Bezpieczna i przyjazna przestrzeń ulicy Słowackiego: przejście dla pieszych, pasy dla rowerów, nowe miejsca postojowe

15.01.2016 11:19 W trakcie realizacji
awatar zoliborzanie
autor projektu

Stan realizacji projektu

Projekt na etapie uzgodnień z Biurem Polityki Mobilności i Transportu. Zakres projektu został zwiększony w uzgodnieniu z autorem i zarządem dzielnicy. Ze względu na przeciągające się uzgodnienia projektu przez BPMiT oraz wymóg opracowania programów sygnalizacji przez Tramwaje Warszawskie, realizacja projektu będzie możliwa w 2019 r.

Oddane głosy

496
Realizowany przez: Zarząd Dróg Miejskich
Aktualizacja: 10.10.2018 12:14

Wyznaczenie przejścia dla pieszych przez ul. Słowackiego przy Filareckiej (na wysokości Urzędu Dzielnicy), 20 nowych miejsc postojowych na ul. Słowackiego od pl. Wilsona do Krechowieckiej, pasy rowerowe na jezdni oraz nowe przejście dla pieszych na wysokości ul. Szczepanowskiego.

Kategoria projektu

  • przestrzeń publiczna
  • komunikacja/drogi

Koszt całkowity projektu

125 000,00 zł

Dzielnica

Żoliborz


Charakter projektu

Lokalny, Żoliborz Centralny


Lokalizacja projektu

Ulica Słowackiego od placu Wilsona do ulicy Popiełuszki (Stołecznej)

Istotne informacje o lokalizacji

Przejście dla pieszych przed Urzędem Dzielnicy Żoliborz



Zasady korzystania z efektu realizacji projektu przez ogół mieszkańców

Projekt dotyczy poprawy przestrzeni publicznej - dostępnej dla wszystkich bez ograniczeń.

Pełny opis projektu

Projekt zakłada wyznaczenie na ul. Słowackiego:
- przejścia dla pieszych przy skrzyżowaniu z ul. Filarecką, bez sygnalizacji świetlnej, z azylem (wysepką) pośrodku jezdni.
- nowych miejsc postojowych (ok. 20) po północnej stronie ulicy od pl. Wilsona do ul. Krechowieckiej - parkowanie równoległe na istniejącej jezdni.
- pasów rowerowych - na jezdni południowej na całym odcinku od ul. Popiełuszki (Stołecznej) do pl. Wilsona (z wyłączeniem fragmentu przy przejściu dla pieszych przy ul. Urzędniczej), na jezdni północnej: od pl. Wilsona do ul. Cieszkowskiego, dalej ruch rowerowy skierowany uliczką serwisową przy budynku Cieszkowskiego 1/3 do istniejącej drogi dla rowerów.
- przejścia dla pieszych przy skrzyżowaniu z ul. Szczepanowskiego, bez sygnalizacji świetlnej, z azylem (wysepką) pośrodku jezdni.

Powyższe zmiany będą możliwe dzięki wyznaczeniu na całym odcinku ulicy Słowackiego po jednym pasie ruchu w obu kierunkach (obecnie: tylko na odcinku od ul. Czaki do ul Suzina w stronę pl. Wilsona) oraz pozostawieniu dwóch pasów ruchu na wjeździe na pl. Wilsona. W rezultacie takiej organizacji ruchu będzie możliwe wytyczenie bezpiecznego przejścia dla pieszych bez konieczności instalowania sygnalizacji świetlnej; na istniejącej jezdni znajdzie się również miejsce na nowe miejsca postojowe, a także na pasy rowerowe.

Przejścia dla pieszych zapewnią krótsze i wygodniejsze dojście do przystanków komunikacji publicznej, Urzędu Dzielnicy, poczty, przychodni, szkoły oraz obiektów handlowych (sklepy, bazarek). Proponowane lokalizacje to miejsca, gdzie już obecnie wiele osób przechodzi przez jezdnię, w niektórych miejscach są nawet wydeptane ścieżki.

Proponowany układ pasów rowerowych uzupełni istniejące odcinki dróg dla rowerów oraz zastąpi te fragmenty, które nie spełniają standardów (droga po południowej stronie ul. Słowackiego).

Projekt jest zgodny z obowiązującym od 2006 r. Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania
Przestrzennego, które przypisuje ulicy Słowackiego klasę "L" - lokalna, i zakłada daleko idące uspokojenie ruchu. Również obserwowane obecnie natężenie ruchu na ulicy Słowackiego nie uzasadnia pozostawienia na tej ulicy dwóch pasów ruchu w jednym kierunku.

Mapa elementów ujętych w projekcie - w załączniku.

Uzasadnienie dla realizacji projektu

Projekt poprawia bezpieczeństwo ruchu drogowego, warunki komunikacji pieszej, rowerowej i
samochodowej, dostępność dla osób niepełnosprawnych urzędu dzielnicy i przystanków komunikacji
publicznej.

Przejście dla pieszych na ulicy Słowackiego jest niezbędne mieszkańcom - w roku 2012 pod petycją
Stowarzyszenia Żoliborzan o wyznaczenie tego przejścia podpisało się 1150 osób! Równie często
podnoszonym przez mieszkańców problemem jest kłopot z zaparkowaniem samochodu w pobliżu domu - projekt zakłada zwiększenie liczby miejsc postojowych.

Wstępny kosztorys projektu wraz z wyszczególnieniem jego składowych

- zmiana organizacji ruchu obejmująca wyznaczenie pasów rowerowych, przejść dla pieszych oraz dopuszczenie parkowania na prawym pasie ulicy Słowackiego od placu Wilsona do ul. Krechowieckiej - 800 mb - 75 tys. zł
- budowa łączników rowerowych - 12 tys. zł
- likwidacja oznakowania istniejącej drogi dla rowerów - 8 tys. zł
- azyle na przejściach dla pieszych - 20 tys. zł
- dokumentacja techniczna - 10 tys. zł

Całkowity koszt projektu: 125 000,00 zł

Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?

NIE




Komentarze (10)

  • aleksander.buczynski  15.01.2016 18:30
    Mam nadzieję, że tym razem się uda - do 3 razy sztuka!
    • Mikołaj_  17.01.2016 22:33
      Niebawem mają się odbyć konsultacje społeczne w sprawie rozwiązania ruchu pieszego i rowerowego na Żoliborzu, w tym na ul. Słowackiego.
    • Daniel Wołowik  25.01.2016 13:53
      Gdzie można szukać informacji o miejscu i terminie tych planowanych konsultacji?
    • zoliborzanie  25.01.2016 18:57 Autor projektu
      Info o konsultacjach:
      http://konsultacje.um.warszawa.pl/konsultacja/rowerem-i-pieszo-po-zoliborzu
  • P.pedrycz  28.01.2016 18:27
    Co tu dyskutować? Tylko głosować!
    Mieszkam w bloku przy Filareckiej i jak mam biegać do Mekurego (codziennie po pieczywko) to skacze przez barierki i jest ok, ale nie każdy tak może.
    A i ja czasem muszę z wózkiem i wtedy jest ciężko.
  • Janusz Lewandowski  16.06.2016 09:26
    Rozumiem że po północnej stronie ulicy rowerzyści mają się systematycznie teleportować między stronami torów, a po południowej - między stronami chodnika?

    Jak już robić nowe ścieżki, to sensownie, na całej długości - a nie jakieś slalomy. Przy tym projekcie, rowerzyści i tak będą jeździli rowerem po północnej stronie - a piesi zyskają nowy powód do narzekania pt. "przecież ma Pan ścieżkę obok, dlaczego Pan nią nie jedzie?"
    • zoliborzanie  16.06.2016 09:35 Autor projektu
      Nie do końca jest tak, jak pan opisał. Po północnej stronie rowerzyści będą jechać od placu Wilsona pasem rowerowym i zjeżdżać na wydzieloną DDR ulicą Cieszkowskiego (choć nie wykluczone, że uda się wyznaczyć pas rowerowy na całej długości ulicy Słowackiego). Po południowej stronie rowerzyści będą cały czas jechać jezdnią - pasem rowerowym lub na zasadach ogólnych (tam gdzie zabraknie miejsca na pas), istniejąca DDR przy budynkach od Krechowieckiej do Toeplitza zostanie zlikwidowana.
  • MarcinKi  23.06.2016 02:32
    O ile w pełni rozumiem potrzebę przejścia dla pieszych we wskazanym miejscu, to obawiam się, że proponowane rozwiązanie bardzo utrudni ruch samochodowy w tej okolicy. A jeździ tędy przecież także trochę autobusów oraz często poruszają się pojazdy z pobliskiej jednostki straży pożarnej!
    Wszystkie te pojazdy będą musiały czekać na samochody skręcające w Cieszkowskiego i parkujące przy jezdni. Stąd zniechęcam do głosowania na niego.

    Poza tym mam wątpliwości, czy rowerzyści w końcu zaczną jeździć po ścieżce rowerowej w tej okolicy. Bo miejscami ścieżka wzdłuż Słowackiego już jest (czego nie zaznaczono na załączonej mapie), a wciąż wielu rowerzystów preferuje chodnik lub jazdę ulicą.
    • zoliborzanie  23.06.2016 09:55 Autor projektu
      Proszę się nie obawiać, ulice z jednym pasem ruchu w każdym kierunku funkcjonują bardzo dobrze, a straż pożarna nie przestaje z tego powodu gasić pożarów. Proszę spojrzeć np. na ulicę Słowackiego w Warszawie: na odcinku od Czaki do Suzina jest jeden pas ruchu + pas postojowy, i to działa - ani parkujące samochody, ani skręcające w Czaki czy Krechowiecką nie powodują żadnych utrudnień w ruchu samochodowym.
      Po wprowadzeniu proponowanych przez nas zmian na ulicy Słowackiego (od placu Wilsona do Suzina) będzie właśnie tak, jak jest na ulicy Słowackiego (od Czaki do Suzina).
    • MarcinKi  13.07.2016 02:10
      Gratuluję. Państwa projekt został wybrany. Niestety Państwa wizja ruchu na ulicy wydaje mi się błędna, ale dzięki wyborze tego projektu, zostanie sprawdzona. Czy za "Żoliborzanami", którzy zgłosili ten projekt kryje się ktoś, kto poczuwa się do odpowiedzialności, a z kim można by było w przyszłości skonfrontować rzeczywistość z przedstawioną wizją?

Zaloguj się, aby komentować.