Ze względu na obowiązujący stan epidemii zmianie uległ harmonogram budżetu obywatelskiego na 2021 r.

Ocena projektów: 22 stycznia - 24 czerwca 2020 r.
Odwołania od wyników oceny: 24 czerwca - 14 sierpnia 2020 r., w tym składanie odwołań przez autorów od 24 do 30 czerwca 2020 r.
Głosowanie: 1 - 15 września 2020 r.
Ogłoszenie wyników głosowania: 30 września 2020 r.

więcej informacji

Uzupełnienie sieci tras rowerowych w Śródmieściu

171
Wybrany w głosowaniu - Projekt zwycięski / W trakcie realizacji
Pomysł na rok 2017
Lokalizacja Śródmieście
Autor pomysłu Aleksander Buczyński
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
519 500 zł
Kategoria
  • przestrzeń publiczna
  • komunikacja/drogi
  • zdrowie
Poziom zgłaszanego projektu
ogólnodzielnicowy
Oddano 1735 głosów za tym projektem
Poprawa spójności i bezpieczeństwa sieci tras rowerowych w centrum Warszawy poprzez budowę lub korektę 4 odcinków dróg lub pasów ruchu dla rowerów, dobranych tak by jak najlepiej uzupełniać planowane w latach 2016-2017 większe inwestycje. Łatwiejszy dojazd m.in. z/na Żoliborz, most Gdański i Trakt Królewski.

Realizacja pomysłu

Aktualizacja:
05.05.2020 12:23

 

Realizacja projektu przesunięta ze względu na bardzo dużą liczbę zadań przekazanych do realizacji ZDM, w tym realizację projektu „Rozwój sieci tras rowerowych Warszawy w ramach ZIT WOF – etap I” oraz konieczność kilkukrotnego powtarzania przetargów na realizację tych zadań, spowodowaną brakiem zainteresowania i brakiem złożonych ofert.

W grudniu 2019 r. ogłoszono przetarg na dokumentację projektową. Przetarg został unieważniony. Ponowny przetarg został ogłoszony w lutym 2020 r. Przetarg został rozstrzygnięty, zgodnie z umową dokumentacja ma powstać do grudnia 2020 r.

Jednostka odpowiadająca za realizację: Zarząd Dróg Miejskich

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
ogólnodzielnicowy
Dzielnica:
Śródmieście
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
al. Jana Pawła II;
skwer między Wenedów a Słomińskiego;
ul. Sanguszki;
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
4 zadania według załączonej mapy
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Poprawa spójności i bezpieczeństwa sieci tras rowerowych w centrum Warszawy poprzez budowę lub korektę 4 odcinków dróg lub pasów ruchu dla rowerów, dobranych tak by jak najlepiej uzupełniać planowane w latach 2016-2017 większe inwestycje. Łatwiejszy dojazd m.in. z/na Żoliborz, most Gdański i Trakt Królewski.
Opis projektu
Projekt przewiduje:

- doprowadzenie do stanu używalności istniejącej drogi dla rowerów wzdłuż al. Jana Pawła II, w tym korektę konfliktowego przebiegu w rejonie CH Arkadia;

- zjazd z mostu Gdańskiego do ul. Zakroczymskiej, zapewniający powiązanie drogi dla rowerów na dolnym poziomie mostu z Nowym Miastem i Żoliborzem;

- wyznaczenie pasów rowerowych w ul. Sanguszki,

- poprawę bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów przez Błońską, Dziką i Sanguszki.

Szczegółowy opis proponowanych zmian, niezbędnego zakresu robót, ich kosztów i korzyści z ich wprowadzenia - w załączonej tabeli, z podziałem na zadania.
Uzasadnienie realizacji projektu
Proponowane odcinki nowych dróg i pasów dla rowerów uzupełnią skąpą sieć tras rowerowych w centrum Warszawy, poprawiając jej funkcjonalność, spójność, bezpośredniość, atrakcyjność i bezpieczeństwo. Korekty istniejących odcinków wyeliminują zidentyfikowane problemy i powtarzające się konflikty, poprawiając przy okazji bezpieczeństwo i komfort pieszych. Realizacja projektu poprawi warunki do korzystania z roweru jako środka transportu w dojazdach do centrum, tworząc alternatywę dla samochodów osobowych czy komunikacji miejskiej.

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu
Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
budowa dróg dla rowerów: 500 mb x 500 zł/mb = 250 tys. zł
wyznaczenie pasów ruchu dla rowerów na istniejącej nawierzchni (każdy kierunek liczony oddzielnie): 300 mb x 100 zł/mb = 30 tys. zł
budowa wyniesionych przejść i przejazdów: 2 x 45000 zł (wg zweryfikowanego kosztorysu projektu BPA.XVIII.I.P/199/15.ELE, z uwzględnieniem dostosowania odwodnienia) = 90 tys.
budowa wysp osłaniających (dopuszczalne zastosowanie wysp prefabrykowanych): 6 x 2500 zł = 15 tys. zł
budowa nawierzchni jezdni (korekta wlotu ul. Błońskiej): 50 m2 x 500 zł/m2 = 25 tys. zł
budowa nawierzchni chodnika (peron przystanku autobusowego): 45 m2 x 200 zł/m2 = 9 tys. zł
2 tabliczki "nie dotyczy rowerów" z montażem: 0,5 tys. zł
dokumentacja projektowa: 100 tys. zł

RAZEM: 519,5 tys. zł

przedmiar robót w podziale na zadania - w załączonej tabeli
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
519 500,00 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE

Modyfikacje

28.02.2016 18:43
Autor projektu
21.04.2016 17:27
Koordynator w Zarządzie Dróg Miejskich

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (18)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Bardzo wartościowy projekt, gratuluję. Mam jednak pewne wątpliwości co do rozwiązania przy Arkadii – pierwszą z nich jest postój autobusu na najbardziej obleganym przez zjeżdżających z ronda pasie ruchu (z drugiej strony to tylko jedna linia i do tego rzadko jeżdżąca, więc może jakoś „przejdzie”). Większa wątpliwość dotyczy wygrodzeń separatorami na sporej powierzchni jezdni – obawiam się, że może z tego wyjść mało estetyczna prowizorka. Czy nie wchodziłoby tam w grę rozwiązanie bardziej trwałe i eleganckie (zieleń i/lub zabudowa chodnikiem)?
    Pawel.Michniewicz  10.01.2016 11:29
    • Dziękuję za komentarz.

      W kwestii obciążenia prawego pasa przy Arkadii: zjazd z ronda w stronę Żoliborza jest z 2 pasów, a wylot ma 3 pasy, także to kwestia przyzwyczajenia, żeby w większym stopniu wykorzystywać lewy i środkowy pas wylotu. No i tak jak Pan zauważył, autobus jeździ rzadko (dokładniej: 2 autobusy na godzinę). A do konfliktów pieszo-rowerowych ze względu na szczupłość miejsca dochodzi w sezonie 2 razy na minutę.

      Zabudowa całego pasa to o rząd wielkości większe koszty, a efekt też nie byłby idealny (trochę za mało miejsca do granicy terenu Arkadii, by wprowadzić pas zieleni między chodnikiem a jezdnią). Nie mam aspiracji, aby w ramach tego projektu zrobić z al. Jana Pawła II reprezentacyjną aleję miejską, to raczej przekracza możliwości budżetu partycypacyjnego ;-) Ale wydaje mi się, że stosunkowo niewielkim kosztem można ograniczyć liczbę konfliktów między użytkownikami tego odcinka.
      aleksander.buczynski  10.01.2016 20:36 Autor projektu
  • Bardzo dobry projekt. Miejsce przy Arkadii jest wyjątkowo niebezpieczne, a łączniki potrzebne.

    Ciekawi mnie tylko czemu propozycja uzupełnienia trasy na Jana Pawła po wschodniej stronie, a nie po zachodniej? Po wschodniej stronie trasa i tak się zaraz skończy na ul. Nowolipki, a po zachodniej dałoby to ciągłość aż do centrum.

    PS. Mała pomyła w opisie projektu - "bezkolizyjny przejazd nad Armii Ludowej", a nie jak w opisie "nad Marszałkowską" :)
    bartek321  12.01.2016 14:35
    • Jeśli chodzi o al. Jana Pawła II, to przede wszystkim zachodnia strona nie jest już w Śródmieściu. Poza tym doprowadzenie jej do stanu używalności wbrew pozorom wymagałoby większych nakładów (3 sygnalizacje do przebudowy). A tak to przynajmniej odpadnie 1-2 zmiany strony ulicy (zależy gdzie kto jedzie). Docelowo droga dla rowerów powinna być oczywiście po obu stronach, ale to wykracza poza możliwości budżetu partycypacyjnego.

      Dziękuję za poprawkę, najwyraźniej skracając opis nie mogłem się zdecydować czy napisać "nad al. AL" czy "do Marszałkowskiej" i wyszła niezrozumiała hybryda.
      aleksander.buczynski  12.01.2016 17:40 Autor projektu
  • Świetny projekt - duże zmiany niskim kosztem (jednostkowym).

    Mam nadzieję, że pojawi się jeszcze bardziej aktualna mapka do podkładu, tak by było widać np. jak DDR przy Chałubińskiego wpisuje się w kontraruch na Wspólnej i Hożej.
    Maciej S.  12.01.2016 21:06
  • Wreszcie może będzie można bezpiecznie jeździć Nowym Światem, tam jest horror dla rowerzystów.
    Anna Starzewska  15.01.2016 22:12
  • Odnośnie pkt. 2. - na to już są pieniądze w budżecie miasta na 2017. Można wykreślić z projektu, będzie tańszy :)
    Mikołaj_  17.01.2016 10:27
    • Na nr 1 ktoś zgłosił osobny projekt, niestety w złym obszarze:

      https://app.twojbudzet.um.warszawa.pl/2017/projekt/2258

      Nr 9 uwzględnił też PZINEK_ w swoim projekcie przejazdowym, także zapewne ostateczny zakres projektu będzie trochę mniejszy. Chyba, że ktoś wymyśli jakiś inny łącznik, który można by wprowadzić zamiast.
      aleksander.buczynski  18.01.2016 18:40 Autor projektu
    • A jak jest z sygnalizacją Czerniakowska/Szwoleżerów? JA jednak dość często korzystam z trasy pomiędzy Kanałem Piaseczyńskim a Suligowskiego, ale po stronie zachodniej, gdzie nie ma ddr i to fantastyczny dojazd na Sielce (Czerską lub dalej na Bobrowiecką). To 700 m.
      patryk84b  19.01.2016 22:56
    • Wisłostradą zajmuje się Michał Harasimowicz w swoim projekcie:
      https://app.twojbudzet.um.warszawa.pl/2017/projekt/4512
      Projekt _chyba_ obejmuje odcinek od Suligowskiego do 29 Listopada (jest w opisie, nie ma na rysunku).
      aleksander.buczynski  20.01.2016 18:10 Autor projektu
  • DDR przy Chałubińskiego powinna być dłuższa i prowadzić do Ministerstwa Infrastruktury. Mogłaby kończyć się dokładnie przed wejściem, żeby można było zrobić fotkę "szyld + C-13a" ;)
    pzinek__  18.01.2016 11:36
    • Skoro Mikołaj napisał, że na ddr wzdłuż JP2 miasto ma pieniądze, to rzeczywiście przedłużenie trasy wzdłuż Chałubińskiego i Niepodległości ma sens. Fajnie by było, gdyby zbudować od razu cały ciąg do GUS, bo tą trasą jeździ na rowerach sporo osób, a jest ona bardzo niebezpieczna.
      robert.buciak  18.01.2016 12:27
    • Pewnie że byłoby fajnie, ale mierzmy siły na zamiary - na południe od Koszykowej nie ma miejsca na DDR bez solidnej reorganizacji jezdni, za to są 3 sygnalizacje do gruntownej modernizacji.
      Mikołaj_  18.01.2016 18:10
    • Projekt obejmuje doprowadzenie drogi dla rowerów wzdłuż Chałubińskiego do ul. Hożej. To wystarczy jako dojazd od północy do Ministerstwa - stojaki są na rogu:

      https://goo.gl/maps/LiDyxnSTVN52

      A dociągnięcie do skrzyżowania z Koszykową to już niestety przebudowa sygnalizacji, która wygląda na dość zabytkową. Zapewne wymagałoby to prowadzenia robót w dwóch dzielnicach, więc wykracza poza możliwości budżetu partycypacyjnego.

      @Mikołaj_ - chyba chodziło o "mierzmy zamiary na siły"?
      aleksander.buczynski  18.01.2016 18:39 Autor projektu
    • Rozumiem, że strona Chałubińskiego po której leży Szpital Dzieciątka Jezus należy już do Ochoty? Wybudowanie tego kawałeczka 240m od Nowogrodzkiej do Oczki ulżyłoby wielu studentom mojej uczelni (choć akurat ja dojeżdżam od strony Powiśla Koszykową).
      SzLachowski  20.01.2016 18:05
    • Tak, to Ochota. Może jest jakiś projekt ochocki, pod który można by to podpiąć?
      aleksander.buczynski  20.01.2016 18:11 Autor projektu
  • Usunąłem pkt 9, jako pokrywający się z projektem lokalnym w obszarze Wars.

    Autor projektu zbieżnego z pkt 1 nie dotarł na prezentacje, więc jego projekt odpadł.

    Przeglądałem budżet miasta i znalazłem tylko enigmatyczną pozycje "budowa drogi dla rowerów w al. JP2 - II etap", więc na razie zostawiłem też jeszcze pkt 2.
    aleksander.buczynski  28.02.2016 18:46 Autor projektu
  • W trakcie weryfikacji ZDM wywalił pasy rowerowe na Konwiktorskiej, Bonifraterskiej i Nowym Świecie. Ja sam wykreśliłem odcinek przy Chałubińskiego, bo nie wiadomo czy ZDM zrealizuje w przyszłym roku przejazd na rondzie Czterdziestolatka, więc DDR partycypacyjna mogłaby trafiać w próżnię.

    Z oryginalnego projektu pozostały elementy 1-4.
    aleksander.buczynski  13.06.2016 18:56 Autor projektu
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany