Ze względu na obowiązujący stan epidemii zmianie uległ harmonogram budżetu obywatelskiego na 2021 r.

Ocena projektów: 22 stycznia - 24 czerwca 2020 r.
Odwołania od wyników oceny: 24 czerwca - 14 sierpnia 2020 r., w tym składanie odwołań przez autorów od 24 do 30 czerwca 2020 r.
Głosowanie: 1 - 15 września 2020 r.
Ogłoszenie wyników głosowania: 30 września 2020 r.

więcej informacji

Szkoła bez obowiązkowych prac domowych

641
Niewybrany w głosowaniu
Pomysł na rok 2017
Lokalizacja Ursynów
Autor pomysłu Ewa Sulej
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
35 000 zł
Kategoria
  • edukacja
Poziom zgłaszanego projektu
ogólnodzielnicowy
Projekt zakłada przeprowadzenie warsztatów w ursynowskich szkołach z udziałem całej społeczności szkolnej tj. nauczycieli, rodziców, uczniów na temat prac domowych. Są one dużym obciążeniem dla uczniów, rodziny, ograniczają wolny czas, wpływają na zniechęcenie do nauki. Celem warsztatów jest stworzenie przestrzeni do porozmawiania a w rezultacie zmiany podejścia do prac domowych.

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
ogólnodzielnicowy
Dzielnica:
Ursynów
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Szkoły podstawowe i ponadpodstawowe zlokalizowane na terenie Ursynowa
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
Projekt przeprowadzony zostanie w salach zlokalizowanych w danej, zainteresowanej udziałem w projekcie, szkole.

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Projekt zakłada przeprowadzenie warsztatów w ursynowskich szkołach z udziałem całej społeczności szkolnej tj. nauczycieli, rodziców, uczniów na temat prac domowych. Są one dużym obciążeniem dla uczniów, rodziny, ograniczają wolny czas, wpływają na zniechęcenie do nauki. Celem warsztatów jest stworzenie przestrzeni do porozmawiania a w rezultacie zmiany podejścia do prac domowych.
Opis projektu
Celem projektu jest przede wszystkim wsparcie głosu uczniów oraz części rodziców i nauczycieli, którzy dostrzegają negatywne skutki prac domowych, jednakże brak im czasem siły przebicia, czy poparcia profesjonalisty-psychologa. Projekt ma stworzyć przestrzeń do porozmawiania na temat konsekwencji prac domowych, zaprezentowania różnych punktów widzenia, a w rezultacie zmiany podejścia do prac domowych - nie zadawania ich wcale / okazjonalnie / tylko ‘dla chętnych’ / monitorowania ilości zadawanych prac/ zmiany formuły z tradycyjnego robienia zadań na bardziej angażujące, praktyczne, atrakcyjne dla uczniów metody.

Projekt zakłada przeprowadzenie średnio trzech dwugodzinnych warsztatów w każdej z ursynowskich szkół publicznych (łącznie 24 szkoły). Jeden warsztat dla kadry pedagogicznej i dyrektora, jeden dla uczniów oraz jeden warsztat łączony dla całej społeczności szkolnej tj. rodziców (w szczególności z Rad Rodziców), uczniów, nauczycieli, pedagogów oraz zainteresowanych mieszkańców, tak by stworzyć przestrzeń do wymiany poglądów rożnych stron i wypracowania wspólnych rozwiązań. Łącznie przeprowadzonych zostanie do 72 warsztatów.

Prowadzącym warsztaty powinien być psycholog dziecięcy, posiadający wieloletnie (min. 3-letnie) doświadczenie w prowadzeniu szkoleń/warsztatów, w tym z umiejętności wychowawczych i/lub kształcenia nauczycieli, oraz posiadający umiejętności trenerskie, moderowania pracy grupowej.
W warsztacie dla nauczycieli wskazany jest udział dydaktyka i /lub nauczyciela, który uczy bez / przy minimum prac domowych, tak aby wesprzeć nauczycieli w wypracowaniu praktycznych rozwiązań.

Na zakończenie projektu sporządzony zostanie przez koordynatora raport przedstawiający rezultaty projektu, w tym główne wnioski/ustalenia z poszczególnych warsztatów (z przeznaczeniem głównie dla danej szkoły).
Uzasadnienie realizacji projektu
Temat prac domowych dotyka każdego ucznia i rodzinę, której dziecko uczęszcza do szkoły. Zdecydowana większość uczniów nie lubi prac domowych. Przymus ich odrabiania znacząco ogranicza czas wolny, do którego mają prawo -Art. 31 Konwencji o Prawach Dziecka. Jest to tym bardziej istotne w sytuacji zmianowości w szkołach i późnego powrotu uczniów do domu. Obowiązkowe prace domowe ingerują w życie rodziny, często negatywnie wpływają na relacje rodziców z dziećmi. Wbrew powszechnemu przekonaniu nie wpływają na poprawę wyników edukacyjnych. Przede wszystkim jednakże to jeden z czynników zniechęcających uczniów do nauki i do szkoły. Zwraca na to uwagę psycholog dziecięcy:
http://dziecisawazne.pl/zlikwidujmy-prace-domowa/

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu
Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
Koncepcja warsztatów – 2 500 zł
Koordynator projektu – 3000 zł
Przeprowadzenie warsztatów – 24 szkoły * 3 warsztaty * 400 zł = 28 800 zł
Plakaty w szkołach - 700 zł
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
35 000,00 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE

Modyfikacje

02.03.2016 21:17
Autor projektu
05.03.2016 06:23
Autor projektu
05.03.2016 07:21
Autor projektu
05.03.2016 07:25
Autor projektu
27.05.2016 12:17
Wydział Oświaty i Wychowania dla Dzielnicy Ursynów

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (5)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • To żart?
    Aleksander  15.01.2016 14:42
  • Czy może Pan rozwinąć swoją myśl?
    Ewa_Sulej  15.01.2016 20:50 Autor projektu
  • Dobry pomysł. Widać nie jest powszechnie rozumiany (jak to, szkoła bez prac domowych?), więc może w uzasadnieniu podać przykłady, że to działa z pożytkiem dla wyników w nauce. Rozważyłabym też warsztaty o bardziej miękko zdefiniowanej tematyce, tj kiedy, jakie i ile prac domowych zadawać, by to było naprawdę z pożytkiem, a nie było tylko nadrabianiem tego, czego nie zrobiono na lekcji. Sugerowałabym też uzupełnienie lub zastąpienie psychologa dydaktykiem, najlepiej nauczycielem ze szkoły publicznej, który uczy bez/przy minimum prac domowych, aby wypracowane rozwiązania były dopasowane do realiów szkoły i nie były w sprzeczności z koniecznością opanowania wymagań przez uczniów.
    MalgorzataZub  04.03.2016 19:25
    • Bardzo dziękuję za ten konstruktywny głos. Zmodyfikowałam zapis wskazując dodatkowo na potrzebę monitorowania ilości zadawanych prac. Za wiele dodać nie mogę, bo wyczerpałam limit znaków.
      Jeśli chodzi o prowadzącego, to bardziej mi zależy na tym, by z punktu widzenia psychologa pokazać konsekwencje prac domowych, zainspirować do innego spojrzenia na ten temat. Czyli coś na wzór takiego webinarium https://mediamamapl.wordpress.com/2015/04/08/webinarium-praca-domowa/

      Ale faktycznie, w warsztacie dla nauczycieli, dydaktyk/nauczyciel który nie zadaje prac domowych byłby cenny (konkretne, praktyczne rozwiązania) więc uwzględniłam tą sugestię. Bardzo dziękuję!
      Ewa_Sulej  05.03.2016 07:26 Autor projektu
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany