283 - Bezpieczne przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów

13.03.2016 18:18 W trakcie realizacji
awatar Maciej S.
autor projektu
Łukasz Gawryś
współautor

Stan realizacji projektu

Przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej ogłoszono w maju 2017 i unieważniono z powodu braku ofert. Realizacja projektu przesunięta ze względu na bardzo dużą liczbę zadań przekazanych do realizacji ZDM, w tym realizację projektu „Rozwój sieci tras rowerowych Warszawy w ramach ZIT WOF – etap I” oraz konieczność kilkukrotnego powtarzania przetargów na realizację tych zadań, spowodowaną brakiem zainteresowania i brakiem złożonych ofert.

Oddane głosy

1118
Realizowany przez: Zarząd Dróg Miejskich
Aktualizacja: 17.08.2018 14:11

Projekt poprawi bezpieczeństwa na wybranych przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów wzdłuż Grójeckiej i Banacha. Wloty lokalnych ulic podporządkowanych bez sygnalizacji świetlnej zostaną wyniesione do poziomu chodnika/drogi dla rowerów, tak by zapewnić bezpieczne zachowanie na przejściach i zapobiec kolejnym wypadkom. Ograniczone zostaną konflikty między rowerzystami i pieszymi/kierowcami.

Kategoria projektu

  • komunikacja/drogi

Koszt całkowity projektu

225 000,00 zł

Dzielnica

Ochota


Charakter projektu

Ogólnodzielnicowy


Lokalizacja projektu

1) przejścia i przejazdy wzdłuż Grójeckiej przez: Daleką, Baśniową, Winnicką, Opaczewską (x2)
2) przejście i przejazd wzdłuż Banacha przez Pasteura

Klasyfikacja projektu



Zasady korzystania z efektu realizacji projektu przez ogół mieszkańców

Przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów poprawią bezpieczeństwo wszystkich użytkowników - non-stop.

Pełny opis projektu

Celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa na wybranych przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów. Wloty lokalnych ulic podporządkowanych bez sygnalizacji świetlnej zostaną wyniesione do poziomu chodnika i drogi dla rowerów, zachowana zostanie też ciągłość nawierzchni. Dotyczy to przejść i przejazdów wzdłuż Banacha przez Pasteura oraz wzdłuż Grójeckiej przez Daleką, Radomską, Baśniową, Winnicką i Opaczewską (obie jezdnie). Póki co takie rozwiązanie wdrożono tylko na skrzyżowaniu z Harfową.

Wyniesione przejścia i przejazdy, z zachowaniem ciągłości nawierzchni chodnika i drogi dla rowerów to rozwiązanie radykalnie poprawiające bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Zwraca uwagę kierowców skuteczniej niż dowolna liczba znaków i wymusza zmniejszenie prędkości przejazdu przez przejście. Jest zalecane m.in. w podręczniku "Ochrona pieszych", wydanym przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w 2014 r. Przykłady realizacji z kraju i zagranicy - w załączniku.

Wybrane zostały przejścia wzdłuż Grójeckiej ze względu na duże natężeniu ruchu - zarówno pieszego, jak i rowerowego (prowadzi tędy jedna z niewielu tras rowerowych przez tory kolejowe). Obecne rozwiązania nie zapewniają bezpieczeństwo - przykładowo, na przejazdach przez Korotyńskiego i Opaczewską dochodziło już do najechań na rowerzystów.

Uzasadnienie dla realizacji projektu

Rozwiązanie poprawi bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Ułatwi korzystanie z przejść osobom mniej sprawnych ruchowo i poprawi jakość trasy rowerowej z Ochoty do Włoch.

Wstępny kosztorys projektu wraz z wyszczególnieniem jego składowych

Wyniesienie przejść i przejazdów (+dokumentacja projektowa): średnio 37,5 tys. zł*. x 6 lokalizacji = 227,5 tys. zł
Razem: 225 tys. zł

* Na podstawie zweryfikowanego kosztorysu projektu do BP 2016 - BPA.XVIII.I.P/199/15.ELE (Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniu Broniewskiego i Braci Załuskich) koszt wyniesienia przejścia i przejazdu wynosi: wyniesienie przejścia - 10 tys. zł; dostosowanie odwodnienia - 25 tys. zł; oznakowanie drogowe pionowe - 6 tys. zł; oznakowanie poziome - 4 tys. zł. W przypadku przejść i przejazdów, których dotyczy projekt, można przyjąć, że konieczność dostosowania odwodnienia występuje w co drugim przypadku.

Całkowity koszt projektu: 225 000,00 zł

Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?

NIE


Modyfikacje



Komentarze (8)

  • SzLachowski  12.01.2016 13:04

    Komentarz został usunięty przez autora

  • bartek321  12.01.2016 15:08
    Zdecydowanie popieram! Wyniesione przejazdy znacznie poprawiają bezpieczeństwo i zmniejszają liczbę przypadków wymuszeń pierwszeństwa.
  • jola saratowicz  14.01.2016 18:32
    propponuje dodać do tytułu projektu, że to chodzi o Grójecką
    podobnie zresztą przy tym drugim projekcie o podobnym tytule - dodać ,że projekt dotyczy Kasprzaka

    jj
    • Maciej S.  14.01.2016 19:37 Autor projektu
      ZTCW, mechanika BP uniemożliwia zmianę tytułu względem tego, pod czym były zbierane podpisy. Poza tym, krótkie tytuły mają jedną zasadniczą zaletę - są krótkie :)
    • aleksander.buczynski  14.01.2016 21:20
      Można zmienić tytuł, ale na późniejszym etapie, po dyskusji publicznej. Może się okazać, że np. zdecydujecie się połączyć projekty.
  • Michał Harasimowicz  16.01.2016 18:49
    Popieram!
  • asdfasdf  20.06.2016 14:22
    Przy przejściach przez Pasteura i Opaczewską są nowe asfaltowe ścieżki rowerowe z wygodnym przejazdem. Dlaczego mamy je od razu niszczyć żeby zbudować przejazd inaczej? Są to małe uliczki gdzie samochody raczej nie poruszają się za szybko.

    Natomiast przy ul. Dalekiej, Radomskiej, Baśniowej i Winnickiej nie ma obecnie ścieżki rowerowej, więc poruszanie się rowerem po chodniku nawet nie jest legalne! Do tego przy 3 z nich ruch samochodowy jest znikomy.
    • Maciej S.  20.06.2016 15:02 Autor projektu
      Dziękuję za komentarz. Odnośnie Pasteura i Opaczewskiej, efektem projektu będzie nie zniszczenie, a poprawa jakości dróg rowerowych. Jest to potrzebne, bo obecne rozwiązanie niestety nie zapewnia bezpieczeństwa. Na samym przejeździe przez Pasteura doszło do czterech najechań na rowerzystów w l. 2011-2014.

      W przypadku przejść dla pieszych, gdzie nie ma dróg dla rowerów, chodzi oczywiście o wyniesione przejścia dla pieszych, bez przejazdów.

      Poza kwestiami bezpieczeństwa, wyniesione przejścia zapewniają zdecydowanie lepsze warunki ruchu - zwłaszcza dla osób starszych, dla których krawężniki, czy woda gromadząca się na jezdni, stanowią utrudnienie w ruchu.

Zaloguj się, aby komentować.