Bezpieczne przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów

283
Wybrany w głosowaniu - Projekt zwycięski / W trakcie realizacji
Pomysł na rok 2017
Lokalizacja Ochota
Autor pomysłu Maciej S.
Współautorzy Łukasz Gawryś
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
225 000 zł
Kategoria
  • komunikacja/drogi
Poziom zgłaszanego projektu
ogólnodzielnicowy
Oddano 1118 głosów za tym projektem
Projekt poprawi bezpieczeństwa na wybranych przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów wzdłuż Grójeckiej i Banacha. Wloty lokalnych ulic podporządkowanych bez sygnalizacji świetlnej zostaną wyniesione do poziomu chodnika/drogi dla rowerów, tak by zapewnić bezpieczne zachowanie na przejściach i zapobiec kolejnym wypadkom. Ograniczone zostaną konflikty między rowerzystami i pieszymi/kierowcami.

Realizacja pomysłu

Aktualizacja:
13.08.2019 10:47

Przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej ogłoszono w maju 2017 i unieważniono z powodu braku ofert. Realizacja projektu przesunięta ze względu na bardzo dużą liczbę zadań przekazanych do realizacji ZDM, w tym realizację projektu „Rozwój sieci tras rowerowych Warszawy w ramach ZIT WOF – etap I” oraz konieczność kilkukrotnego powtarzania przetargów na realizację tych zadań, spowodowaną brakiem zainteresowania i brakiem złożonych ofert. 
ZDM zlecił opracowanie dokumentacji budowlanej dla budowy wyniesionego przejścia i przejazdu na skrzyżowaniu ul. Banacha i Pasteura. Dla skrzyżowania ul Grójeckiej i Opaczewskiej w kwietniu 2019 r. ogłoszono przetarg na dokumentację budowlaną. Przetarg został unieważniony z powodu braku ofert. Pozostałe wyniesienia są projektowane w ramach budowy drogi dla rowerów na ul. Grójeckiej. 

Jednostka odpowiadająca za realizację: Zarząd Dróg Miejskich

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
ogólnodzielnicowy
Dzielnica:
Ochota
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
1) przejścia i przejazdy wzdłuż Grójeckiej przez: Daleką, Baśniową, Winnicką, Opaczewską (x2)
2) przejście i przejazd wzdłuż Banacha przez Pasteura
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Projekt poprawi bezpieczeństwa na wybranych przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów wzdłuż Grójeckiej i Banacha. Wloty lokalnych ulic podporządkowanych bez sygnalizacji świetlnej zostaną wyniesione do poziomu chodnika/drogi dla rowerów, tak by zapewnić bezpieczne zachowanie na przejściach i zapobiec kolejnym wypadkom. Ograniczone zostaną konflikty między rowerzystami i pieszymi/kierowcami.
Opis projektu
Celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa na wybranych przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów. Wloty lokalnych ulic podporządkowanych bez sygnalizacji świetlnej zostaną wyniesione do poziomu chodnika i drogi dla rowerów, zachowana zostanie też ciągłość nawierzchni. Dotyczy to przejść i przejazdów wzdłuż Banacha przez Pasteura oraz wzdłuż Grójeckiej przez Daleką, Radomską, Baśniową, Winnicką i Opaczewską (obie jezdnie). Póki co takie rozwiązanie wdrożono tylko na skrzyżowaniu z Harfową.

Wyniesione przejścia i przejazdy, z zachowaniem ciągłości nawierzchni chodnika i drogi dla rowerów to rozwiązanie radykalnie poprawiające bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Zwraca uwagę kierowców skuteczniej niż dowolna liczba znaków i wymusza zmniejszenie prędkości przejazdu przez przejście. Jest zalecane m.in. w podręczniku "Ochrona pieszych", wydanym przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w 2014 r. Przykłady realizacji z kraju i zagranicy - w załączniku.

Wybrane zostały przejścia wzdłuż Grójeckiej ze względu na duże natężeniu ruchu - zarówno pieszego, jak i rowerowego (prowadzi tędy jedna z niewielu tras rowerowych przez tory kolejowe). Obecne rozwiązania nie zapewniają bezpieczeństwo - przykładowo, na przejazdach przez Korotyńskiego i Opaczewską dochodziło już do najechań na rowerzystów.
Uzasadnienie realizacji projektu
Rozwiązanie poprawi bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Ułatwi korzystanie z przejść osobom mniej sprawnych ruchowo i poprawi jakość trasy rowerowej z Ochoty do Włoch.

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
Wyniesienie przejść i przejazdów (+dokumentacja projektowa): średnio 37,5 tys. zł*. x 6 lokalizacji = 227,5 tys. zł
Razem: 225 tys. zł

* Na podstawie zweryfikowanego kosztorysu projektu do BP 2016 - BPA.XVIII.I.P/199/15.ELE (Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniu Broniewskiego i Braci Załuskich) koszt wyniesienia przejścia i przejazdu wynosi: wyniesienie przejścia - 10 tys. zł; dostosowanie odwodnienia - 25 tys. zł; oznakowanie drogowe pionowe - 6 tys. zł; oznakowanie poziome - 4 tys. zł. W przypadku przejść i przejazdów, których dotyczy projekt, można przyjąć, że konieczność dostosowania odwodnienia występuje w co drugim przypadku.
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
225 000,00 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE

Modyfikacje

12.03.2016 18:23
Autor projektu
16.03.2016 10:56
Wydział Budżetu Obywatelskiego w Centrum Komunikacji Społecznej
11.04.2016 12:47
Koordynator w Zarządzie Dróg Miejskich

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (8)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Komentarz został usunięty przez autora

    SzLachowski  12.01.2016 13:04
  • Zdecydowanie popieram! Wyniesione przejazdy znacznie poprawiają bezpieczeństwo i zmniejszają liczbę przypadków wymuszeń pierwszeństwa.
    bartek321  12.01.2016 15:08
  • propponuje dodać do tytułu projektu, że to chodzi o Grójecką
    podobnie zresztą przy tym drugim projekcie o podobnym tytule - dodać ,że projekt dotyczy Kasprzaka

    jj
    jola saratowicz  14.01.2016 18:32
    • ZTCW, mechanika BP uniemożliwia zmianę tytułu względem tego, pod czym były zbierane podpisy. Poza tym, krótkie tytuły mają jedną zasadniczą zaletę - są krótkie :)
      Maciej S.  14.01.2016 19:37 Autor projektu
    • Można zmienić tytuł, ale na późniejszym etapie, po dyskusji publicznej. Może się okazać, że np. zdecydujecie się połączyć projekty.
      aleksander.buczynski  14.01.2016 21:20
  • Popieram!
    Michał Harasimowicz  16.01.2016 18:49
  • Przy przejściach przez Pasteura i Opaczewską są nowe asfaltowe ścieżki rowerowe z wygodnym przejazdem. Dlaczego mamy je od razu niszczyć żeby zbudować przejazd inaczej? Są to małe uliczki gdzie samochody raczej nie poruszają się za szybko.

    Natomiast przy ul. Dalekiej, Radomskiej, Baśniowej i Winnickiej nie ma obecnie ścieżki rowerowej, więc poruszanie się rowerem po chodniku nawet nie jest legalne! Do tego przy 3 z nich ruch samochodowy jest znikomy.
    asdfasdf  20.06.2016 14:22
    • Dziękuję za komentarz. Odnośnie Pasteura i Opaczewskiej, efektem projektu będzie nie zniszczenie, a poprawa jakości dróg rowerowych. Jest to potrzebne, bo obecne rozwiązanie niestety nie zapewnia bezpieczeństwa. Na samym przejeździe przez Pasteura doszło do czterech najechań na rowerzystów w l. 2011-2014.

      W przypadku przejść dla pieszych, gdzie nie ma dróg dla rowerów, chodzi oczywiście o wyniesione przejścia dla pieszych, bez przejazdów.

      Poza kwestiami bezpieczeństwa, wyniesione przejścia zapewniają zdecydowanie lepsze warunki ruchu - zwłaszcza dla osób starszych, dla których krawężniki, czy woda gromadząca się na jezdni, stanowią utrudnienie w ruchu.
      Maciej S.  20.06.2016 15:02 Autor projektu
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany