Uzupełnienie sieci tras rowerowych na Wrzecionie i Młocinach

334
Wybrany w głosowaniu - Projekt zwycięski / W trakcie realizacji
Pomysł na rok 2017
Lokalizacja Bielany
Wrzeciono, Młociny
Autor pomysłu Aleksander Buczyński
Współautorzy bogdan rossa
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
490 000 zł
Kategoria
  • komunikacja/drogi
  • ochrona środowiska
  • zdrowie
Poziom zgłaszanego projektu
lokalny
Oddano 599 głosów za tym projektem
Budowa dwóch odcinków dróg dla rowerów przy ulicach Kasprowicza i Marymonckiej, przebudowa niebezpiecznego skrzyżowania na zjeździe z mostu Północnego, wyniesienie przejścia i przejazdu przez ul. Książąt Mazowieckich oraz ulepszenie piaszczystej nawierzchni na niebieskim szlaku rowerowym przez Las Młociński.

Realizacja pomysłu

Aktualizacja:
16.03.2020 11:08

Przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej ogłoszono w maju 2017 i unieważniono z powodu braku ofert. Realizacja projektu przesunięta ze względu na bardzo dużą liczbę zadań przekazanych do realizacji ZDM, w tym realizację projektu „Rozwój sieci tras rowerowych Warszawy w ramach ZIT WOF – etap I” oraz konieczność kilkukrotnego powtarzania przetargów na realizację tych zadań, spowodowaną brakiem zainteresowania i brakiem złożonych ofert. Ponowny przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej ogłoszono w grudniu 2019 r. i rozstrzygnięto.

Część projektu zakłada ulepszenie nawierzchni drogi leśnej w Lesie Młocińskim. Droga ta jest położona częściowo na gruntach o nieustalonej własności, co sprawia że realizacja tej części projektu nie jest możliwa. W związku z tym, 27 sierpnia 2019 r. Zespół Koordynujący zadecydował o odstąpieniu od realizacji tej części projektu.

Jednostka odpowiadająca za realizację: Zarząd Dróg Miejskich

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
lokalny
Dzielnica:
Bielany
Obszar objęty pomysłem:
Wrzeciono, Młociny
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Ul. Marymoncka (odc. Marymoncka 127 - Lindego)
Ul. Kasprowicza (odc. Przy Agorze - Nocznickiego)
Skrzyżowanie ul. Farysa / Trasa Mostu Północnego
Skrzyżowanie ul. Książąt Mazowieckich / Trasa Mostu Północnego
Las Młociński (Las Nowa Warszawa)
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
Pasy drogowe ulic Kasprowicza, Marymonckiej i Trasy Mostu Północnego; droga gruntowa na działce 19/2 z obrębu 7-13-05, w razie potrzeby poszerzona o fragment działki 1/2 z tego samego obrębu.
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Budowa dwóch odcinków dróg dla rowerów przy ulicach Kasprowicza i Marymonckiej, przebudowa niebezpiecznego skrzyżowania na zjeździe z mostu Północnego, wyniesienie przejścia i przejazdu przez ul. Książąt Mazowieckich oraz ulepszenie piaszczystej nawierzchni na niebieskim szlaku rowerowym przez Las Młociński.
Opis projektu
Projekt obejmuje następujące elementy:

1. Budowę dwóch krótkich odcinków dróg dla rowerów, uzupełniających spójność sieci tras rowerowych:

a. po północnej stronie ul. Kasprowicza od ul. Przy Agorze do Nocznickiego,

b. po zachodniej stronie ul. Marymonckiej od stacji paliw przy Marymonckiej 127 do ul. Lindego.

Odcinki te połączą istniejące ścieżki rowerowe, zapewniając ich ciągłość i ograniczając potrzebę wielokrotnego przejeżdżania na drugą stronę jezdni przy podróżach wzdłuż ul. Marymonckiej czy Kasprowicza.

2. Zalegalizowanie kontraruchu rowerowego na jezdni obsługującej stację paliw przy Marymonckiej 127. Zmiana organizacji ruchu zapewni połączenie istniejącego ciągu pieszo-rowerowego i proponowanej wyżej drogi dla rowerów.

3. Korekta niebezpiecznego skrzyżowania dróg dla rowerów w rejonie zjazdu z mostu Północnego na ul. Farysa. Obecnie wzajemna widoczność rowerzystów jadących z mostu i z południa jest ograniczona przez ścianę tunelu. W załączniku przedstawiam dwa warianty rozwiązania, obejmujące odsunięcie ruchu rowerowego od ściany i umieszczenie lustra drogowego.

4. Wyniesienie przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerów po południowej stronie Trasy Mostu Północnego przez ul. Książąt Mazowieckich oraz usunięcie "muld" na ścieżce rowerowej. Pierwotnie przejście to i przejazd miały być objęte sygnalizacją z sąsiedniego skrzyżowania Książąt Mazowieckich i Zgrupowania AK Kampinos, ale sygnalizacja okazała się nieefektywna i została wyłączona. Ze względu na znaczną odległość od skrzyżowania proponuję potraktować przejście i przejazd jako niezależne i zapewnić bezpieczeństwo poprzez ich wyniesienie do poziomu chodnika i drogi dla rowerów.

5. Ulepszenie nawierzchni drogi leśnej w Lesie Młocińskim (Nowa Warszawa) w ciągu niebieskiego szlaku rowerowego, na odcinku o uregulowanym stanie prawnym. Obecnie szlak ten jest bardzo piaszczysty. O ile sprawny młody rowerzysta na rowerze górskim poradzi sobie, to dla rodzin z dziećmi czy osób starszych drogi te są w zasadzie nieprzejezdne. Ze względu na funkcję drogi pożarowej, ulepszenie nawierzchni powinno zostać wykonane zgodnie z warunkami technicznymi uzyskanymi od Lasów Miejskich, tak by okazjonalny wjazd cięższych pojazdów nie zniszczył nawierzchni.
Uzasadnienie realizacji projektu
Proponowane odcinki nowych dróg dla rowerów i inne rozwiązania uzupełnią sieć tras rowerowych, poprawiając jej funkcjonalność, spójność, bezpośredniość, atrakcyjność i bezpieczeństwo. Poprawią warunki do korzystania z roweru jako środka transportu, tworząc alternatywę dla samochodów osobowych czy zatłoczonej komunikacji miejskiej. Wyniesione przejście poprawi także bezpieczeństwo pieszych.

Poprawa nawierzchni drogi pożarowej stworzy możliwości rekreacji na terenie Lasu Młocińskiego dla osób, dla których był on dotychczas niedostępny. Ułatwi dojazd rowerem mieszkańcom Bielan do Kampinoskiego Parku Narodowego, a mieszkańcom Łomianek i Dąbrowy Leśnej - do metra Młociny. Stworzy to alternatywę dla dojazdów samochodem zatłoczonymi ulicami Pułkową czy Wólczyńską.

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu
Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
Budowa (280 + 80) = 360 mb drogi dla rowerów x 500 zł/mb = 180 tys. zł

Roboty dodatkowe przy ul. Marymonckiej między ul. Lindego a stacją paliw: 20 tys. zł

Budowa wyniesionego przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerzystów z przebudową odwodnienia: 2 x 45 tys. zł = 90 tys. zł

Budowa drogi pożarowej w Lesie Młocińskim (konstrukcja wg wymagań Lasów Miejskich - w załączeniu): 880 mb x 200 zł/mb = 176 tys. zł

Inne: tabliczki "nie dotyczy rowerów" na jezdni serwisowej, lustro drogowe: 4 tys. zł

Dokumentacja techniczna: 20 tys. zł

Razem: 490 tys. zł
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
490 000,00 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Rodzaj oraz szacunkowa wartość kosztów eksploatacji efektu realizacji projektu w kolejnych latach
Sprzątanie, odnowa oznakowania poziomego
Szacunkowy roczny koszt eksploatacji:
2 000,00 zł

Modyfikacje

12.01.2016 20:37
Autor projektu
28.02.2016 16:49
Autor projektu
21.04.2016 18:22
Koordynator w Zarządzie Dróg Miejskich
09.06.2016 13:29
Koordynator w dzielnicy Bielany

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (5)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Dodałbym likwidację idiotycznych progów zwalniająych na DDR na trasie mostu. Czy one są w ogóle legalne ? :)

    Te 280 m na Kasprowicza zrobi dużą różnicę. Trzeba powoli dążyć do tego, zebym tam na całej długości była infr. rowerowa po obyduw stronach (bliżej Słodowca pewnie pasy..., ale na Młocinach trzeba połatać DDR, która lata z lewej strony na prawą)
    Marcin Górecki  12.01.2016 23:25
  • Słuszna uwaga z tą hopką. Legalna raczej nie jest (niezachowana wymagana odległość od skrzyżowania i przejścia), a przede wszystkim jest przeciwskuteczna. Młody zdrowy na rowerze górskim tylko się bardziej rozpędzi i przeskoczy, ale osób jadących bardziej statecznie, np. z dzieciakiem w foteliku lub przyczepce, to spore utrudnienie.
    aleksander.buczynski  15.01.2016 18:18 Autor projektu
  • Popieram!
    Michał Harasimowicz  16.01.2016 19:04
  • Bardzo potrzebne uzupełnienia!
    apatryda  20.02.2016 17:14
  • Dobry pomysł z wyłączeniem tzw. drogi przeciwpożarowej w lesie.
    Po pierwsze pozostawmy trochę lasu dla pieszych.
    Dla wyjaśnienia, sam jeżdżę rowerem, nie wszystkie drogi, dukty śródleśne muszą być utwardzone. I
    Idąc ta drogą /dosłownie/ wybetonujmy wszystkie szlaki w Puszczy Kampinoskiej, bo są piaszczyste.
    W pobliżu /Park Młociński znajdują się ścieżki rowerowe dla emerytów i dzieci..
    Obecnie szlabany blokują dojazd dla pojazdów innych niż służb leśnych. Wskazany obszar jest terenem inwestycji developerskich i jak tak dalej pójdzie to z tego lasu nic nie zostanie. A tak po za tym, co pozostałą częścią trasy w lesie? Droga do centrum lasu?
    Poza tym od czasu do czasu prowadzona jest wycinka drzew tak wiec po jednym zimowym sezonie /wtedy prowadzony jest wyręb/ nic z tej drogo nie zostanie /był śnieg to nic nie widzieliśmy/.
    Szanujmy to, co mamy i nie idźmy śladem postulowanych zmian w Lesie Bielańskim – od chodnika dla pieszych po autobus itd.
    I już na koniec – czy ktoś policzył ile osób korzysta z tej trasy /wiem, wiem mało, bo droga piaszczysta/ - myślę, że nie więcej niż 50 w czasie całego weekendu.
    Jacek Dziencioł  14.06.2016 12:07
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany