Bezpieczne przejścia dla pieszych na al. KEN

355
Wybrany w głosowaniu - Projekt zwycięski / Zrealizowano
Pomysł na rok 2017
Lokalizacja Ursynów
Autor pomysłu Piotr Skubiszewski
Współautorzy Piotr Gąsowski
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
391 000 zł
Kategoria
  • komunikacja/drogi
Poziom zgłaszanego projektu
ogólnodzielnicowy
Oddano 1941 głosów za tym projektem
Projekt zakłada zamontowanie 8 aktywnych znaków drogowych na wysięgnikach wraz z lampą podświetlającą przejście dla pieszych. Aktywne znaki zostaną zainstalowane na ośmiu przejściach dla pieszych na północnym odcinku Al. KEN (okolica ul. Końskiego Jaru, ul. Koncertowej, Parafii Wniebowstąpienia Pańskiego i parkingu P+R).

Realizacja pomysłu

Aktualizacja:
08.10.2018 16:08

W ramach projektu zostało doświetlonych osiem przejść dla pieszych na północnym odcinku al. KEN (w okolicy ul. Koński Jar, ul. Koncertowej, Parafii Wniebowstąpienia Pańskiego i parkingu P+R). Przy każdym z nich pojawiły się dodatkowe latarnie, wyposażone w specjalną oprawę oświetleniową o kontrastowej białej barwie, jaśniejszej niż pozostałe oświetlenie ulicy. Światło jest skierowane tak, aby pieszy był dobrze widoczny na przejściu i w strefie dojścia do „zebry”. Pozwoli to kierowcom na szybsze i lepsze dostrzeżenie pieszego i odpowiednią reakcję.

Zakres projektu został zmieniony w uzgodnieniu z projektodawcą - wyraził on zgodę na montaż opraw doświetlających przejście dla pieszych. Ze wzgledu na planowaną budowę sygnalizacji świetlnej odstąpiono od realizacji dalszych elementów projektu. Dokumentacja projektowa została ukończona w grudniu 2017. Wykonawca prac wybrany w przetargu zakończył prace we wrześniu 2018 r.

Jednostka odpowiadająca za realizację: Zarząd Dróg Miejskich

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
ogólnodzielnicowy
Dzielnica:
Ursynów
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
1. Dwa przejścia dla pieszych od strony ul. Koński Jar; 2. Dwa przejścia dla pieszych od ul. Koncertowej; 3. Dwa przejścia dla pieszych na wysokości Parafii Wniebowstąpienia Pańskiego; 4. Dwa przejścia na wysokości parkingu P+R
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
Pas drogowy znajduje się w zarządzie Zarządu Dróg Miejskich.

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Projekt zakłada zamontowanie 8 aktywnych znaków drogowych na wysięgnikach wraz z lampą podświetlającą przejście dla pieszych. Aktywne znaki zostaną zainstalowane na ośmiu przejściach dla pieszych na północnym odcinku Al. KEN (okolica ul. Końskiego Jaru, ul. Koncertowej, Parafii Wniebowstąpienia Pańskiego i parkingu P+R).
Opis projektu
Projekt zakłada zamontowanie 8 aktywnych znaków drogowych D6 na wysięgnikach wraz z lampą pulsacyjną i lampą LED podświetlającą przejście dla pieszych. Aktywne znaki zostaną zainstalowane na ośmiu przejściach dla pieszych na północnym odcinku Al. KEN (okolica ul. Końskiego Jaru, ul. Koncertowej, Parafii Wniebowstąpienia Pańskiego i parkingu P+R).

Zadaniem takiej instalacji jest przekazanie informacji do kierujących pojazdami z dużym wyprzedzeniem oraz zapewnienie dobrego oświetlenia przejścia dla pieszych. Celem projektu jest polepszenie bezpieczeństwa dla pieszego, a dla kierowców zapewnienie lepszych warunków pozwalających na dostrzeżenie pieszego i podjęcie właściwej reakcji w odpowiednim czasie.

Projekt jest kontynuacją projektu BPA.XII.I.P/833/15.ELE - Bezpieczna al. KEN - aktywne znaki drogowe, który w II edycji budżetu partycypacyjnego został wybrany do realizacji. Zamontowanie wskazanej instalacji spowoduje, że praktycznie na całym odcinku Al. KEN będą obowiązywały podobne rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego na przejściach bez sygnalizacji świetlnej.
Uzasadnienie realizacji projektu
Kierowcy często nie ustępują należycie pierwszeństwa pieszym – dochodzi do wymuszania pierwszeństwa na wewnętrznym pasie jezdni. Podczas gdy pojazd na jednym pasie zatrzymuje się, na drugim pasie samochody jadą dalej, ignorując przechodzącego przez pasy pieszego. Niejednokrotnie w ww. miejscach dochodziło do niebezpiecznych zdarzeń. Zamontowanie właściwego oznakowania przejść dla pieszych (wysięgniki z podświetlanymi znakami B6 oraz z lampą doświetlającą przejście dla pieszych), może przyczynić się do faktycznego poprawienia bezpieczeństwa. Zapewnienie dobrego oświetlenia przejścia powinno zapewnić lepsze warunki kierowcy pozwalające na dostrzeżenie pieszego i podjęcie właściwej reakcji w odpowiednim czasie.

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu
Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
- Znak D6 z podświetleniem lica LED i lampą pulsacyjną. Pod znakiem lampa doświetlająca przejście dla pieszych LED. Zasilanie solarne 6xGT130/ alternatywnie podłączenie do zasilania latanii przydrożnych, montaż = 47 000,00

Projekt drogowy: 15 000
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
391 000,00 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (5)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Poprawa bezpieczeństwa na przejściach przez KEN jest na pewno potrzebna, ale czy nie prościej, taniej i - przede wszystkim - zdecydowanie skuteczniej, byłoby zamontować progi wyspowe przed przejściami bez sygnalizacji?

    Wpływ na warunki ruchu kierowców będzie co najwyżej umiarkowany, a korzyści dla pieszych zdecydowane.

    Niestety, doświadczenia pokazują, że migające znaki nie mają istotnego wpływu na zachowania kierowców. Potwierdzają to badania przytoczone w wydanym przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego podręcznika „Ochrona pieszych” (Tabl. 8.1). Wynika z nich, że zarówno fluorescencyjne znaki pionowe, jak i odblaskowe oznakowanie poziome nie mają wpływu na poprawę bezpieczeństwa pieszych.
    Maciej S.  13.01.2016 14:01
    • Progi zwalniając to ostateczność. Są bardzo nieskuteczne, bo terenówką przejdziesz ten sam próg 50 km/h, a cupe musisz zwolnić do 15km/h.
      Jest ogromna potrzeba doświetlenie przejść białym światłem. Znaki migające są chyba nielegalne.
      Krzysztof Olędzki  15.01.2016 09:40
    • Projekt obejmuje także doświetlenie, a migające znaki są uzupełnieniem.
      Piotr Skubiszewski  15.01.2016 15:01 Autor projektu
  • Uważam, że najlepszym rozwiązaniem byłoby wyniesienie tych przejść dla pieszych. Niestety dla części kierowców własny samochód jest ważniejszy niż zdrowie, czy życie pieszych...
    A jeśli nie wyniesienie całego przejścia to choćby progi zwalniające.
    Same znaki i oświetlenie niewiele dają - problemem nie jest widoczność, tylko nadmierna prędkość!
    Tomasz Wałkuski  15.01.2016 21:15
    • Do Tomasz Wałkuski: każde działanie zmierzające do poprawy bezpieczeństwa jest dobre. Wyniesienie przejść dla pieszych faktycznie byłoby dobrym uzupełnieniem. Może zrobi to ZDM?
      Piotr Skubiszewski  19.01.2016 09:24 Autor projektu
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany