Uspokojenie ruchu na Starej Ochocie

2173
Wybrany w głosowaniu - Projekt zwycięski / Zrealizowano
Pomysł na rok 2017
Lokalizacja Ochota
Stara Ochota
Autor pomysłu Jakub Fichna
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
85 000 zł
Kategoria
  • komunikacja/drogi
  • przestrzeń publiczna
Poziom zgłaszanego projektu
lokalny
Oddano 410 głosów za tym projektem
Celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa na Starej Ochocie poprzez dostosowanie ograniczenia prędkości na małych ulicach Starej Ochoty do ich lokalnego charakteru. Dodatkowo planowane jest wyznaczenie dodatkowych przejść dla pieszych, a reorganizacja parkowania pozwoli na dodanie miejsc parkingowych w jezdni. Projekt nie dotyczy ulic głównych.

Realizacja pomysłu

Aktualizacja:
22.01.2018 20:47
Jednostka odpowiadająca za realizację: Wydział Infrastruktury dla Dzielnicy Ochota

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
lokalny
Dzielnica:
Ochota
Obszar objęty pomysłem:
Stara Ochota
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Projekt zakłada wprowadzenie ograniczenia prędkości na ulicach lokalnych do 30 km/h w 7 rejonach:
1. miedzy ulicami: Koszykowa, Al. Jerozolimskie, Chałbinskiego, wraz z fragmentem Koszykowej między Lindleya a ulicą plac Starynkiewicza.
2. miedzy ulicami: Raszyńska, Grójecka, Wawelską
3. między ulicami: Al. Jerozolimskie, Niemcewicza, Grójecka, „Grzymały" Sokołowskiego / Kopińska,
4. między ulicami: Wawelska, Grójecką, Żwirki i Wigury, Bitwy Warszawskiej
5. między ulicami: Wawelska, Aleja Niepodległości, Koszykowa, oraz Krzywiskiego i Filtrową, włącznie z tymi dwoma ostatnimi ulicami
6. między ulicami: Raszyńską, Krzyckiego
7. obejmujący ulicę Spiską, pomiędzy Grójecką a Al. Jerozolimskimi
Dokładniejsze oznaczenie poszczególnych stref jest widoczne na załączonej mapce.

Główne zmiany obejmują wprowadzenie odpowiedniego oznakowania na wjazdach i wyjazdach ze stref (również oznaczone na mapce), dodatkowo planowane są wyniesienia przy przystankach Raszyńska 04 (na Filtrowej), NIK 01 (na Filtrowej), Nowowiejska
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
Projekt nie dotyczy ulic głównych - Al. Jerozolimskich, Grójeckiej, Raszyńskiej, Krzyckiego, Chałubińskiego, Al. Niepodległości, Wawelskiej, Kopińskiej.
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa na Starej Ochocie poprzez dostosowanie ograniczenia prędkości na małych ulicach Starej Ochoty do ich lokalnego charakteru. Dodatkowo planowane jest wyznaczenie dodatkowych przejść dla pieszych, a reorganizacja parkowania pozwoli na dodanie miejsc parkingowych w jezdni. Projekt nie dotyczy ulic głównych.
Opis projektu
Projekt zakłada wprowadzenie stref ograniczenia prędkości do 30 km/h. Na załączonej mapce strefy są zaznaczone jasno-zielonymi wielokątami. Wjazdy do stref oznaczono czerwoną kropką, a wyjazdy mniejszą kropką koloru czarnego. Dodatkowym fizycznym uspokojeniem ruchu będą wyspowe progi z prefabrykatów, zamontowane na ulicy Koszykowej pomiędzy ulicą plac Starynkiewicza a Lindleya.

Dodatkowo planowane są nowe wyniesione przejścia dla pieszych:
Przez Filtrową przy Raszyńskiej, na wysokości końca peronu przystanku tramwajowego Raszyńska 04.
Przez Nowowiejską przy Al. Niepodległości, na wysokości końca peronu przystanku tramwajowego Nowowiejska 05.
Poprawa warunków pieszych planowana jest także na przejściu przez Nowowiejską przy ulicy Krzywickiego, gdzie na środku przejścia planowany jest azyl dla pieszych zbudowany z prefabrykatów.
Ułatwione dojście do tramwaju jest też planowane przy przystanku NIK 01, gdzie istniejące przejście dla pieszych będzie wyniesione, wyniesienie będzie długie aż do ulicy Solariego, a barierka odgradzająca przystanek od jezdni będzie zdemontowana. Umożliwi to lepsze a przy tym bezpieczne dojście do przystanku tramwajowego. Powyższe zmiany poprawiające bezpieczeństwo pieszych oznaczone są na załączonej mapce kolorem ciemnozielonym.
Przejście dla pieszych przed wejściem głównym do stacji Filtrów na Koszykowej będzie chronione progami wyspowymi zamontowanymi od strony zachodniej (niebieski kwadracik na mapie).

Planowana jest reorganizacja parkowania. Nowe pasy do parkowania (zaznaczone kolorem fioletowym), powstaną na Łęczyckiej od ulicy Ładysława do Wawelskiej (długość 80m), na zachodniej stronie Krzywickiego od Wawelskiej do Ładysława, oraz od Langiewicza do Filtrowej (2 x 40m), na Nowowiejskiej, naprzeciwko Wojskowego Sądu Okręgowego (około 40m). Reorganizacja parkowania jest też planowana na Krzywickiego na długości około 100m od Koszykowej. Ze względu na brak zainteresowania parkowaniem w tym miejscu parkowanie ukośne po stronie wschodniej zostanie zlikwidowane, w zamian parkowanie na chodniku po stronie zachodniej zostanie przesunięte na jezdnię. Tor jazdy samochodów zostanie odpowiednio odgięty w stronę wschodnią.

Dla rowerzystów planowane jest zeszlifowanie krawężnika na końcu Łęczyckiej (pomarańczowa kropka na mapie), umożliwiające przejazd do kładki nad Wawelską.
Uzasadnienie realizacji projektu
Obecnie małe uliczki mają często taki sam limit prędkości co ulice główne czyli 50km/h mimo ich ewidentnie lokalnego charakteru. Ostatnio na kilku z tych ulic zamontowano wyniesienia i ograniczenia prędkości do 30km/h, ale potrzebne jest wprowadzenie całych stref z takim ograniczeniem. W niektórych przypadkach będzie to jedynie potwierdzenie stanu faktycznego, gdyż na krótkiej ulicy nie da się rozpędzić do większych prędkości. W innych miejsca uczęszczanych przejść dla pieszych powinny być chronione wyniesieniami, co niniejszy projekt wprowadza.
Wprowadzenie dodatkowych pasów do parkowania nie tylko poprawi sytuację zmotoryzowanych, ale zmniejszy dostępną szerokość jezdni co dodatkowo uspokoi ruch i poprawi bezpieczeństwo.

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
35 znaków "Strefa 30" B43 przy wjazdach do poszczególnych stref = 3500 zł
35 wymalowanych znaków "30" na jezdni przy wjazdach do stref + wymalowane pasy do parkowania = 1200 zł
33 znaki "Koniec Strefa 30" B44 przy wyjeździe z poszczególnych stref = 3300 zł
2 wyniesione przejścia dla pieszych (Raszyńska 04 i Nowowiejska05, nie wymagają dodatkowego odwodnienia, gdyż nie zakryją istniejących kratek ściekowych) = 20 000 zł
1 dłuższe wyniesienie jezdni (NIK 01, wyniesienie nie wymaga dodatkowego odwodnienia, nie zakryje istniejących kratek ściekowych) = 25 000 zł
Para progów wyspowych (na Koszykowej) = 10 000 zł
Prefabrykaty do budowy azylu dla pieszych (Nowowiejska przy Krzywickiego) = 5000 zł
Prefabrykaty do ochrony miejsca rozpoczęcia niektórych pasów do parkowania = 10 000 zł
Zeszlifowanie/obniżenie krawężnika na końcu Łęczyckiej przy Wawelskiej = 1000 zł
projekt organizacji ruchu = 5000 zł
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
85 000,00 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE

Modyfikacje

Oddano 410 głosów za tym projektem
Wyślij pytanie do autora

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (13)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Bardzo dobry projekt - wreszcie byłoby czytelnie, wygodnie i bezpiecznie. A jak pokazują badania - płynność ruchu samochodowego byłaby co najmniej taka sama, jeśli nie wyższa.
    Maciej S.  16.01.2016 09:59
  • Popieram!
    Michał Harasimowicz  17.01.2016 00:00
  • Znaczna część projektu będzie zrealizowana już w 2016 r. w ramach projektu "Ochota na rower" wybranego w poprzedniej edycji BP
    Mikołaj_  17.01.2016 22:32
    • Owszem, pomijając aspekt rowerowy, projekt jest kontynuacją dobrych zmian jakie wprowadzały projekty z BP2015 i BP2016.

      Realizacja projektu wybraneg w BP2016 zakładającego dopuszczenie ruchu dwukierunkowego na większości ulicach jednokierunkowych Starej Ochoty spowoduje, że na niektórych uliczkach (na mapce na zielono) będzie musiało być wprowadzone ograniczenie do 30 km/h:
      https://bp2016warszawa.zetwibo.pl/uploads/tasks/14322084770676.png

      Również wybrany projekt z BP2015 spowodował że na innych uliczkach (zaznaczonych na niebiesko) pojawiają się ograniczenia do 30 km/h:
      http://www.zm.org.pl/?a=bp-142-ochota&img=3

      Mój projekt scala te odcinki z pozostałymi uliczkami w podstrefy, które razem obejmują cały obszar Starej Ochoty (w rozumieniu BP2017), oczywiście z pominięciem ulic głównych.
      Da to jasny przekaz że są to ulice lokalne i zmniejszy kakofonię znaków. Vide Tarczyńska, gdzie po wprowadzonej rowerowej dwukierunkowości od strony Raszyńskiej mamy najpierw strefowe ograniczenie do 50, a 5 metrów dalej punktowe ograniczenie do 30 i informację o progu zwalniającym za 20 metrów. Wszystko to da się zastąpić jednym znakiem strefowego ograniczenia do 30 i "malowanką" na jezdni przy wjazdach do stref.

      Co więcej, zauważyłem że projekt będzie się doskonale uzupełniał z innymi zgłoszonymi w tym roku projektami: wprowadzającymi wyniesienia przejść dla pieszych na Dalekiej przy Grójeckiej, czy na Pasteura przy Banacha, czy wprowadzającymi elementy uspokojenia ruchu na Białobrzeskiej (ciekawostka: ten projekt wprowadzi 6 znaków ograniczeń prędkości i 6 znaków o progach zwalniających, jednak po "przykryciu" moim projektem wszystkie te znaki okażą się zbędne).

      Podsumowując, przydałoby się ograniczenie liczby słów w moim komentarzu, a na Starej Ochocie przyda się strefowe ograniczenie prędkości.
      Jakub F.  18.01.2016 08:15 Autor projektu
    • Źle się zrozumieliśmy ;) W ramach projektu do BP2016 powstanie nie tylko kontraruch na wybranych uliczkach - projekt zostanie od razu rozszerzony o strefę Tempo30 na całych kwartałach.
      Mikołaj_  23.01.2016 14:59
    • Czy to tempo30 było pomysłem własnym ZDM, czy którejkolwiek instytucji miejskiej która ten projekt BP2016 wprowadza, ew. sugestią autora projektu? Jakoś nie pamiętam by w którymkolwiek wybranym projekcie były strefy ograniczenia prędkości do 30 km/h.

      To bardzo fajnie że coś powstanie wcześniej, ale chyba wpływ na ten projekt będzie to miało niewielki, bo koszt kilku znaków duży nie jest. Najwięcej kosztują wyniesione przejścia dla pieszych, których raczej nikt w ramach planowanych w związku z BP2016 prac nie wykona.
      Jakub F.  24.01.2016 17:00 Autor projektu
    • Wprowadzenie Strefy jest pomysłem ZDM - wynika z tego, że dzięki temu można uporządkować oznakowanie i potraktować wszystkie ulice jednolicie. Nie jestem przekonany, czy projekt nie obejmie też wyniesionych przejść - na pewno będą środki fizycznego uspokojenia ruchu. Tak czy inaczej - poczekajmy na weryfikację :)
      Mikołaj_  25.01.2016 18:30
  • Do tej pory położono progi zwalniające + problemy z parkowaniem i wystające na jezdnię samochody i tak uniemożliwiają szybszą jazdę niż 30, więc jak na moje oko to szkoda pieniędzy.
    Zocha.L.8  27.02.2016 11:02
    • Proszę zauważyć że progi zwalniające (które zresztą w wielu miejscach są zbędne), czy jezdnie tak wąskie jak Mochnackiego to tylko fragmencik obszaru proponowanych w projekcie stref tempo 30. Rzeczywiście na wielu ulicach mało kto wpadnie na pomysł rozpędzania się do ponad 30km/h, ale zmiany mają jeszcze bardziej ograniczyć liczbę szalejących na naszych lokalnych ulicach. Projekt jest relatywnie tani, a większość pieniędzy pochłonie stworzenie przejść dla pieszych w miejscach gdzie ich brakuje.
      Jakub F.  21.06.2016 13:56 Autor projektu
  • Czy ktoś do tej pory analizował jak progi zwalniające wpływają na ruch karetek pogotowia?

    Progi nie powinny być na każdym kroku bo nie tylko samochody jeżdżą po drogach ale karetki, straż i inne służby. Progi mogą znacznie opóźnić dojazd do chorego wymagającego np. resuscytacji gdzie liczy się każda chwila. Trzeba uniknąć tragedii w rodzaju np. jak karetka nie zdąży!
    Czy w projekcie zostało to wzięte pod uwagę?
    warszawamieszkancow  14.06.2016 08:55
    • Mój projekt zakłada zamontowanie progów wyspowych jedynie w jednym miejscu. Poprawnie wykonane wymagają jedynie nieznacznego zwolnienia i odpowiedniego przejechania. Karetka bez problemów "weźmie je między koła". Również wyniesione przejścia dla pieszych nie wymagają znacznego zwolnienia.
      Miałem okazję mieszkać w miastach z większą ilością tego typu rozwiązań i karetki nie miały tam problemów. Inna sprawa że było tam też o wiele mniej wypadków - okazji do wyjazdu karetek. Czego i nam w Warszawie życzę.
      Jakub F.  21.06.2016 14:02 Autor projektu
  • Uważam że ten projekt znacznie pogorszy poruszanie się po dzielnicy gdzie i tak sytuacja wymusza wolną jazdę, szkoda funduszy, które można przeznaczyć na bardziej potrzebne cele np. kulturalne. Nie zauważyłem nagminnych szaleńczych jazd, nie wiem skąd projektodawca czerpie takie informacje. Mieszkam tu ponad 60 lat. Progi, słupki, barierki, to może całkiem zabronić ruchu, reaktywować ryksze. Ograniczenie ruchu na Nowowiejskiej , Koszykowej, Filtrowej jak i tak stoi się tam w ciągu dnia, bez sensu.
    janusz0106  21.06.2016 19:52
    • Bardzo proszę bez demagogii.
      1. Szaleńcze jazdy na tych uliczkach to głównie Koszykowa (stąd włączenie jej fragmentu do strefy tempo 30), Niemcewicza (samochody jadące na wprost od przez skrzyżowanie z Grójecką potrafią pędzić tak szybko jak wcześniej po części dwupasmowej) i niekiedy Filtrowa (choć tu większym problemem jest wyprzedzanie by skręcić w Zimorowicza i zdążyć przed nadjeżdżającymi z przeciwka samochodami), choć widziałem także bardzo szybkie przejazdy Uniwersytecką/Akademicką gdy ktoś próbował nadrobić czas i ominąć czerwone światło przy placu Narutowicza.
      2. Doskonale zdaję sobię sprawę że samo ograniczenie na warata i tak może nie zadziałać, ale te "strefy 50" przed takimi uliczkami jak Reja mogą wręcz nakłaniać do szybkiej jazdy.
      3. Koszt projektu jest niski, większość z 85 tysięcy pochłoną brakujące (co widać po tym gdzie ludzie przechodzą na dziko) przejścia dla pieszych. Ale jeśli ktoś zamiast tego woli niezwykle kulturalne "potańcówki na Placu Narutowicza" to proszę bardzo.
      4. Projekt nie zakłada dodawania słupków (szkoda że miasto musi je montować), eliminuje barierkę przynajmniej w jednym miejscu (swoją drogą szkoda że Warszawa nie likwiduje barierek jak Londyn), zakłada dodanie progów wyspowych (takich co nie wymuszają aż takiego zwolnienia, a jedynie precyzyjnego ich przejechania) tylko w jednym miejscu.
      5. Projekt nie wpłynie negatywnie na poruszanie się po dzielnicy. Pomijając to że mieszkańcy chodzą tutaj głównie pieszo (mam jechać do sklepu 500 metrów? jechać na spacer? jechać na Pole Mokotowskie?) i projekt im to tylko ułatwi, to głównych ciągi komunikacyjne nie są ruszone. Skoro Filtrowa w godzinach szczytu i tak stoi, a jakoś tramwaje wieczorem mogą mieć ograniczenie do 30km/h (polecam obserwację znaków) to te 30km/h problemu chyba nie zrobi? Filtrową/Nowowiejska od Placu Narutowicza do Niepodległości ma 1400 metrów. Tak odcinek z prędkością 50km/h pokonuje się w minutę i 40 sekund, a z prędkością 30km/h dwie minuty 48 sekund. Konieczność zatrzymania się na światłach, czy zwolnienia na zakrętach jeszcze wyrównuje te różnice. Najlepiej widać to np. na takiej Raszyńskiej, gdzie pędzący 80km/h i nieliczni jadący 50 km/h i tak stoją po kolejnym odcinku na tych samych światłach.
      6. Samochodami można bez problemu poruszać się prędkościami rzędu 30km/h, czy po takich ulicach jak Filtrowa i Koszykowa. Więcej, przy takich prędkościach i na takich zwykłych ulicach problemów w postaci wypadków i stłuczek jest zdecydowanie mniej (i to nawet w przeliczeniu na liczbę samochodów) niż na takich ulicach jak Raszyńska czy Grójecka.
      Jakub F.  21.06.2016 22:07 Autor projektu
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany