Ze względu na obowiązujący stan epidemii zmianie uległ harmonogram budżetu obywatelskiego na 2021 r.

Ocena projektów: 22 stycznia - 24 czerwca 2020 r.
Odwołania od wyników oceny: 24 czerwca - 14 sierpnia 2020 r., w tym składanie odwołań przez autorów od 24 do 30 czerwca 2020 r.
Głosowanie: 1 - 15 września 2020 r.
Ogłoszenie wyników głosowania: 30 września 2020 r.

więcej informacji

Bezpieczna ul. Sokratesa i uzupełnienie sieci tras rowerowych na Wawrzyszewie

505
Niewybrany w głosowaniu
Pomysł na rok 2017
Lokalizacja Bielany
Wawrzyszew
Autor pomysłu Bogdan ROSSA
Współautorzy Aleksander Buczyński
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
395 000 zł
Kategoria
  • komunikacja/drogi
Poziom zgłaszanego projektu
lokalny
Wyznaczenie pasów postojowych, budowa wysp osłaniających przejścia dla pieszych, uzupełnienie i poprawa oznakowania ciągu pieszo-rowerowego w ul. Sokratesa

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
lokalny
Dzielnica:
Bielany
Obszar objęty pomysłem:
Wawrzyszew
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
ul. Sokratesa
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
Pas drogowy ul. Sokratesa
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Wyznaczenie pasów postojowych, budowa wysp osłaniających przejścia dla pieszych, uzupełnienie i poprawa oznakowania ciągu pieszo-rowerowego w ul. Sokratesa
Opis projektu
Projekt dostosuje przekrój ulicy Sokratesa do obowiązujących przepisów, charakteru otoczenia i przekroju sąsiadujących ulic oraz uzupełni luki w sieci rowerowej. Obejmuje:
1. Wyznaczenie pasów postojowych na prawych pasach ul. Sokratesa. Dotychczasowy przekrój z czterema pasami ruchu i niewielką liczbą miejsc postojowych był dostosowany do przemysłowego charakteru obszaru po zachodniej stronie ulicy, obecnie jednak z obu stron występuje coraz gęstsza zabudowa mieszkaniowa. Nielegalnie parkujące samochody utrudniają korzystanie z chodników, drogi dla rowerów czy przystanków. Jednocześnie ulice stanowiące przedłużenie Sokratesa, zarówno w jedną (Przy Agorze) jak i w drugą (Conrada) stronę mają po jednym pasie ruchu w każdą stronę i parkowanie zorganizowane na pasach postojowych na jezdni. Ruch na nich jest spokojniejszy, podczas gdy na Sokratesa odbywają się wyścigi. Proponuję zorganizowanie ulicy Sokratesa analogicznie jak Przy Agorze czy Conrada - w każdą stronę po jednym pasie ruchu i pasie postojowym, z pozostawieniem drugiego pasa ruchu przed skrzyżowaniami z sygnalizacją świetlną.
2. Budowę wysp osłaniających przejścia dla pieszych przy skrzyżowaniach z ulicami Kaliszówka, Tołstoja, Rokokowa, Petofiego. Wyspy uniemożliwią parkowanie bezpośrednio przed przejściem, wyprzedzanie na przejściu czy omijanie pojazdu, który zatrzymał się ustąpić pierwszeństwa pieszym.
3. Uzupełnienie oznakowania ciągu pieszo-rowerowego po wschodniej stronie ul. Sokratesa. Istniejący asfaltowy chodnik o szerokości 4 m na niektórych fragmentach oznakowany jest jako ciąg pieszo-rowerowy. Konieczne jest uzupełnienie oznakowania ciągu na całej długości oraz oznakowanie 5 przejazdów dla rowerzystów przez drogi wewnętrzne dla zachowania ciągłości. Ciąg pieszo-rowerowy powinien prowadzić od istniejących przejazdów wzdłuż Kasprowicza do Wólczyńskiej; jeśli jednak doprowadzenie ciągu do Wólczyńskiej nie będzie możliwe bez przebudowy sygnalizacji, można zakończyć na Petofiego.
Uzasadnienie realizacji projektu
Sokratesa jest ulicą klasy L (lokalną), dla której przepisy nie przewidują więcej niż dwóch pasów ruchu. Systematycznie rośnie liczba wypadków i kolizji na ulicy - z 27 rocznie w latach 2010-2011 do 61 w roku 2014 (patrz załączony wykres). Projekt częściowo uspokoi ruch, zniechęcając do wyścigów z prędkościami znacznie przekraczającymi 50 km/h. Zapewni rezerwę miejsc postojowych dla mieszkańców, odwiedzających i klientów. Ułatwi przekraczanie ulicy pieszym, w szczególności dojście do szkoły czy na przystanek. Rowerzystom z Wawrzyszewa zapewni możliwość dojazdu do drogi dla rowerów w Kasprowicza bez konieczności dwukrotnego pokonywania jezdni Sokratesa. Realizacja projektu poprawi bezpieczeństwo i wygodę wszystkich użytkowników drogi.

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu
Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
Oznakowanie pasów postojowych, wraz z zapewnieniem dojść do miejsc postojowych: 255 tys. zł
Wyspy osłaniające przejścia dla pieszych: 80 tys. zł
Oznakowanie ciągu pieszo-rowerowego: 10 tys. zł
Dokumentacja projektowa: 50 tys. zł
Razem 395 tys. zł.
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
395 000,00 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Rodzaj oraz szacunkowa wartość kosztów eksploatacji efektu realizacji projektu w kolejnych latach
Utrzymanie oznakowania
Szacunkowy roczny koszt eksploatacji:
0,00 zł

Modyfikacje

14.04.2016 09:22
Koordynator w Zarządzie Dróg Miejskich
25.05.2016 14:03
Koordynator w dzielnicy Bielany
09.06.2016 11:07
Koordynator w dzielnicy Bielany

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (12)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Bardzo słuszny projekt, trzeba tam poprawić bezpieczeństwo!
    apatryda  20.02.2016 17:12
  • Oby tylko mieszkańcy naszej dzielnicy zmobilizowali się i wsparli swoimi głosami ten projekt - zmiana organizacji ruchu na Sokratesa jest konieczna! Jest to lepszy projekt, niż projekt zakładający zamontowanie świateł przy Fordzie, bo skorzystają z niego mieszkańcy całej ulicy (ograniczenie prędkości pojazdów na całym odcinku, zwiększenie liczby miejsc parkingowych).
    AleksandraBZ  02.03.2016 10:13
  • Być może to pierwszy krok do stworzenia z ulicy "Salonu Wawrzyszewa" integrującego mieszkańców WSM-owskich bloków z mieszkańcami nowych osiedli. Korzyści dla pieszych i rowerzystów oczywiste - może zawalczyć także o dodatkowe przejście dla pieszych pomiędzy Tołstoja i Kaliszówką. Warto podkreślić korzyści także dla użytkowników samochodów - powstaną dodatkowe miejsca parkingowe i łatwiejsze będą wyjazdy z uliczek osiedlowych. W 2014 roku samochód potrącił moją córkę na przejściu dla pieszych, więc tym bardziej zależy mi na spowolnieniu ruchu na tej ulicy.
    zbigniew  03.03.2016 08:30
    • Dziękujemy za ciepłe słowa.

      Gdzie byłoby dobre miejsce na dodatkowe przejście dla pieszych, o którym Pan pisze? Na wysokości budynku Tołstoja 4, tam gdzie do jezdni dochodzi "ślepy" chodnik?
      aleksander.buczynski  03.03.2016 14:52
    • Najlepiej trochę na południowy-zachód od bloku Tołstoja 4. Dodatkowe przejście najbardziej pomogłoby mieszkańcom osiedla Sokratesa 13 (Sokratesa Park) dochodzić do przystanku autobusowego "Tołstoja 02". Osobnym problemem jest pas do zjazdu na nowe osiedle (rodem z tras szybkiego ruchu), który może też warto byłoby przeznaczyć raczej na parkowanie - ciekawe co na to mieszkańcy z Sokratesa 13?
      zbigniew  03.03.2016 21:25
    • Przejście dodane, niestety ze względu na wczorajsze problemy z systemem tylko na załączniku graficznym. Będziemy wyjaśniać na etapie weryfikacji.
      aleksander.buczynski  14.03.2016 17:01
  • Witam

    Jako mieszkanie "nowej", czyli zachodniej strony ul. Sokratesa uważam, ze projekt zmierza w dobrym kierunku, jednak w sposób nieświadomy wyzwala także kolejne ryzyka w zakresie bezpieczeństwa i warto pomysł przedyskutować, by pewne mankamenty wyeliminować lub znaleźć konkretne środki eliminacji.
    1) Uwzględnienie nowego przejścia dla pieszych na wysokości Sokratesa 13 jest bardzo dobrym pomysłem, bo odległości do przejść z lewej czy prawej strony są już spore i dochodzi do bardzo niebezpiecznego pokonywania szerokiej i ruchliwej ulicy.
    Co więcej te przejścia (wszystkie, anie tylko nowe) wyposażyłbym w aktywne oznakowanie ruchu pieszych (np. wariant z czujnikami, zasilaniem słonecznym, koszt ok. 5 tys. zł za szt) - to powodowałoby uaktywnienie się oznakowania przy przechodzeniu pieszych, szczególnie istotne wieczorami, bo z uwagi na niedoskonały rozkład oświetlenia panuje półmrok i trudno jest wyłowić sylwetki ludzi, szczególnie gdy wychodzą spośród drzew na przejścia dla pieszych.
    I ... przy tym przejściu stwórzmy przejazd dla rowerów (pomiędzy Wólczyńską i Kasprowicza jest tylko jeden) - mamy ogromną rzeszę rowerzystów, a po przejściu dla pieszych należy chodzić, a nie jeździć.

    2) Wprowadzenie rozwiązań architektonicznych, np. progi wyspowe na pasach ruchu też ma szereg zalet i jest dużo skuteczniejsze niż przejścia dla pieszych z oświetleniem. Próg wyspowy, nie naraża samochody na pogarszanie stanu zawieszenia, a na pewno zapewnia efektywną konieczność zwolnienia i pokonania progu, dotyczy to na pewno samochodów osobowych, raczej nie autobusów i na pewno nie motocyklów (a tutaj mamy bardzo duży problem - brak wyobraźni kierujących pojazdami).
    Polecam ul. Wrocławską na Bemowie - progi wyspowe zdają egzamin.

    3) Ponieważ takie progi nie "opierają" się samochodom ciężarowym, to wprowadziłbym zakaz poruszania się po Sokratesa dla samochodów ciężarowych, pozostawiając tylko autobusy i służby miejskie, ruch ciężarowy można przenieść na Nocznickiego, docelowo ulicę dwujezdniową. Niestety to skumulowanie ruchu ciężarowego na Nocznickiego, ale zakładam, że osoby kupujące mieszkania przy ul. Nocznickeigo mają świadomość planów zagospodarowania i przebiegu trasy mostu Marii Curie-Skłodowskiej (Most Północny).

    4) Jeśli już ktoś "upierałby się", to miejsca postojowe wzdłuż ul. Sokratesa, rozważyłbym tylko od strony wschodniej ("stare" bloki) - dlaczego? Mieszkańcy bloków i tak parkują pod blokami, są spore parkingi strzeżone, nie są wypełnione do końca, więc "stara" część nie ma problemu z parkowaniem, jest to tylko kwestia nawyków, większość ludzi chce parkować pod klatką schodową (dość zrozumiałe :-))). W efekcie wydzielony pas służyłby "nowej", wschodniej części, wielokrotnie też klientom wielu punktów usługowych, co przy dostatecznie gęstej sieci przejść powinno zdać egzamin.

    5) Jednakże należy pamiętać, że powstanie takich pasów, po jednej czy po obu stronach ul. Sokratesa też ma swoje konsekwencje i to raczej silnie negatywne.
    Niestety doświadczyliśmy tego w praktyce na osiedlu przy ul. Sokratesa 13-13A-13B-13C-13D, gdy Developer, wybudował wzdłuż ulicy zatoki postojowe - zamiar może i był dobry, ale wyszło fatalnie - mieszkańcy wyjeżdżający z dróg wewnętrznych (teraz także Sokratesa 11) za każdym razem narażali się na poważny wypadek (kilkaset pojazdów, S11 to ponad 200, S13x to ponad 700), gdyż nie było pola widoczności gdy w zatokach stały samochody (stan permanentny) - na szczęście regulują to także przepisy i przy prędkości 50 km/h wymagane pole widoczności to 70m z lewej strony wyjazdu, to w praktyce oznacza, że np. na wysokości Sokratesa 11, czy też Sokratesa 13x nie ma szans na stworzenie bezpiecznego pasa, gdyż wymagane pole widzenia pokrywa długość poszczególnych posesji. Ponieważ wyjeżdżający ruszali z miejsca, mieli prędkość bliską 0 km/h, to nie mieli najmniejszych szans - była to rosyjska ruletka.
    Poważnie poddałbym rozwadze pozostawienie dwóch pasów na zachodniej jezdni, tak by prawy pas służył wjazdom i zjazdom z osiedli (wbrew pozorom "autostradowe" zatoki zjazdowe, jak to już skomentowano, mają jednak zalety, gdyż wytracanie prędkości, często z koniecznością zatrzymania z uwagi na rowerzystów czy pieszych jest bezpieczniejsze) i/lub lewy pas do lewoskrętów - w zależności od miejsca.
    Pomysł, wpisujący się dokładnie w niniejszy projekt, dla potrzeb osiedli przy Sokratesa 11 i 13x opisany jest na forum mieszkańców - to też jest propozycja do dyskusji- polecam lekturę

    http://www.sokratesa13.pl/showthread.php?tid=957 (dostęp bez hasła)

    6) I niestety .. takie pasy postojowe powodują pielgrzymki pieszych po pasach jezdni, wychodzenie zza samochodów.
    Mój osobisty pogląd jest taki, że takie pasy potęgują liczbę sytuacji z zagrożeniem. Proszę o obserwację tego co dzieje się na ul. Conrada, czy też przy ul. Przy Agorze.

    7) Dwa pasy ruchu na jezdni to doskonały materiał do zbudowania lewoskrętów. Podam przykład - jadący od ul. Wólczyńskiej, a chcący wjechać na osiedla Sokratesa S11, czy też Sokratesa S13 - muszą jechać do ul. Kaliszówka, zablokować lewy pas i dokonać nawrotu o 180 st., co i tak na dość niekomfortowym skrzyżowaniu powoduje problemy. Nawrót na skrzyżowaniu Kasprowicza i Sokratesa/ Pryz Agorze to już sztuka (da się) ale generuje jeszcze większe niebezpieczeństwo. ZDM wprowadził pas rozdzielający (na środku jezdni) i może (w dobrej wierze) spowodował, ze nie ma skręcania w lewo, ale zapomniał, że nie ma jak wjechać na osiedla - a objeżdżanie ul. Nocznickiego całego kwartału (np. korek na lewoskręcie z ul. Conrada w Wólczyńską do Nocznickiego i do ul. Kaliszówka by wrócić do Sokratesa) to już chyba pomysł dla "myślących inaczej".

    Zatem zamiast "orać" dostępną infrastrukturę, może warto ją dobrze wykorzystać, nie likwidować, nie zwężać, tylko "małą architekturą" - świetna przebudowa skrzyżowana na ul. Conrada za Statoil - dokonać małych korekt, które same w sobie zwiększa kulturę jazdy i bezpieczeństwo. Takie małe, subtelne zabiegi zlikwidowałby także odcinek prostej ulicy na długości 1 km z perspektywy szalejącego motocyklisty - sami zrezgygnowaliby z wyścigów na ul. Sokratesa.
    Dedykowane lewoskręty przydałby się (jadąc od południa) na Rokokową (przy Marvipolu), na stację Shell, na osiedle Sokratesa 11, na osiedle Sokratesa 13 i analogicznie jadąc od północy lewoskręty dla mieszkańców "starej" części osiedla -np. ul. Tołstoja czy Petofiego. Na Sokratesa powstałby swoisty zygzak, ale miałby też swoje zalety - spowolnienie ruchu, bezpieczne wykonywanie skrętów, większe bezpieczeństwo pieszych, gdyż te rozwiązania bardzo ograniczyłyby naturalną prędkość ruchu (bez znaków wymuszających to w teorii).

    Podsumowując, doskonale byłoby aby więcej osób podzieliło się swoimi spostrzeżeniami, tak by zwiększyć bezpieczeństwo, a nowe rozwiązania nie potęgowały lub wyzwalały kolejnych ryzyk.

    Wierzę, że ten długi komentarz, wyzwoli inwencję osób zainteresowanych stworzeniem osi komunikacyjnej dzielnicy, która pozwoliłby na integrację "starej" i "nowej" części dzielnicy.

    Wbrew pozorom - nie trzeba na to nieograniczonych pieniędzy - mamy infrastrukturę - i dobrze zaplanujmy jej wykorzystanie, dla komfortu ludzi o różnych zainteresowaniach (piesi, rowerzyści, biegacze, ...), zwiększmy atrakcyjność lokalizacji dla najemców lokali usługowych i dostęp do niej mieszkańców "starej" części. Szukajmy pozytywnych rozwiązań.
    katonaanc  11.05.2016 09:59
  • popieram!!!
    mikusmikus  09.06.2016 21:29
  • to bardzo dobre uwagi, warto rozważyć przeformułowanie tego projektu i przygotowanie go w przyszłorocznej edycji.
    Często odwiedzam znajomych przy Sokratesa 5. Nie jestem pewna, czy mieszkańcy tej ulicy chcą bezwzględnie jej zwężenia - wszak już teraz mają kłopoty z wjazdem lub wydostaniem się z parkingu podziemnego.
    Wykorzystanie "małej architektury" oraz dedykowane lewoskręty itp. też mogłyby uspokoić tam ruch. Pamiętajmy, że Conrada z parkowaniem wzdłuż ulicy jest bardzo wypadkogenna!!
    182agnieszka  16.06.2016 15:10
    • Część kierowców na Sokratesa jadąca w stronę Conrada jest główną są przyczyną korków w tym miejscu. W momencie kiedy chcą skręcić w prawo na Wólczyńskiej piesi mają zielone światło, a ruch pieszych jest dość duży z/do przystanku tramwajowego więc przejadą tylko pojedyncze samochody.

      Przejazd Nocznickiego w tym samym kierunku jest znacznie szybszy. Nawet jadąc ulicą Przy Agorze, skręcając w stronę metra aby dostać się na Nocznickiego nie stracimy dużo czasu na światłach. Skręt w lewo przy metrze nie jest zakorkowany a mamy tam dwa pasy do skrętu w lewo. Wyjazd z Nocznickiego w stronę Wólczyńskiej jest bez świateł, przez większość nie trzeba zbyt długo czekać na wyjazd.
      jurdziol  22.06.2016 11:20
  • hmmm... a co z korkami które już są a będą tylko większe jak zostaną oddane 3 nowe wielkie bloki...?
    angela_n_2005  21.06.2016 13:49
  • 1. Żadna ulica w okolicy nie jest podwójna - od Przy Agorze, przez Conrada czy Nocznickiego.

    2. Ulica jest długa i bez świateł. TO NAJNIEBEZPIECZENIEJSZE MIEJSCE Bielan (!) i w top 10 Warszawy (!). Giną ludzie oraz jest masa stłuczek.

    3. Kierowcy nie jeżdżą 50km na godzinę a miejscami 100 kmh.

    4. Wiele osób boi się przechodzić przez ulice i mieszkańcy są odcięci od Wawrzyszewa. Wielu boi się o życie własnych dzieci i woli je zawieść do szkoły na Wawrzyszewie niż puścić je samopas.

    5. Zwracam uwagę że na ulicy może nie być zwężeń PRZED skrzyżowaniem (wólczyńska sokratesa czy tez sokratesa kasprowicza. Zwężenie może być tylko np w 80% miejscach ciągu ulicy.

    Inna sprawa iż jestem zwolennikiem, i w tej sprawie pisałem, przerzucenia ścieżki rowerowej na drugą stronę sokratesa (tzw południową). Po stronie północnej jest coraz więcej mieszkań i kierowca wyjeżdzający z garażu (a jest duuuuzo osiedli) uważa nie tylko na pieszych, innych kierowców ale i pędzących rowerzystów (!).

    Sokratesa jest strasznie niebezpieczna i kazdy powinien dołozyć starań aby stało się inaczej.

    Pozdrawiam i zachęcam do głosowania.
    Piotr Mieczkowski
    PiotrMieczkowski  23.06.2016 12:03
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany