Zabytkowa ulica Armatnia - droga do Dworca Zachodniego

1931
Niewybrany w głosowaniu
Pomysł na rok 2017
Lokalizacja Wola
Ulrychów + Odolany
Autor pomysłu Lucyna Gawuć
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
360 000 zł
Kategoria
  • komunikacja/drogi
  • kultura
  • przestrzeń publiczna
Poziom zgłaszanego projektu
lokalny
Projekt zakłada odnowienie zabytkowej nawierzchni z kamienia polnego na wschodnim odcinku ulicy Armatniej. Ta droga jest częścią zabytkowego zespołu obiektów związanych z koleją Warszawsko-Kaliską, a jednocześnie jest to droga piesza do Dworca Zachodniego. Odnowienie nawierzchni oznacza wygodniejszy dostęp do Dworca oraz przywrócenie części należnej świetności temu zabytkowemu miejscu.

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
lokalny
Dzielnica:
Wola
Obszar objęty pomysłem:
Ulrychów + Odolany
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
ul. Armatnia
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
Wschodni odcinek ulicy Armatniej o długości 160m, od ul. Prymasa Tysiąclecia do zabytkowego wiaduktu kolejowego, czyli na długości działki nr. 30. Odcinek jest ulicą gminną zarządzaną przez Dzielnicę Wola.
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Projekt zakłada odnowienie zabytkowej nawierzchni z kamienia polnego na wschodnim odcinku ulicy Armatniej. Ta droga jest częścią zabytkowego zespołu obiektów związanych z koleją Warszawsko-Kaliską, a jednocześnie jest to droga piesza do Dworca Zachodniego. Odnowienie nawierzchni oznacza wygodniejszy dostęp do Dworca oraz przywrócenie części należnej świetności temu zabytkowemu miejscu.
Opis projektu
Wystarczy przejść kawałek tuż za końcem ulicy Ordona, żeby przenieść się w dawny świat. Na tym terenie znajduje się bowiem zespół zabytkowych obiektów związanych z koleją Warszawsko-Kaliską. W oczy rzucają się otoczone ogródkami domy pracowników Drogi Żelaznej Warszawsko-Kaliskiej z charakterystycznej czerownej cegły oraz unikatowy kolejowy wiadukt (więcej informacji np. tu: http://klimatwarszawy.pl/ulica-armatnia-w-czerni-i-bieli/ lub http://www.nid.pl/upload/iblock/a4d/a4d9322528305b5257a8315758429b90.pdf).

Niestety, teren ten, mimo że wpisany do ewidencji zabytków, jest też mocno zaniedbany. W zabytkowych domach straszą białe plastikowe okna, zupełnie niepasujące do charakteru budynków, unikatowy wiadukt jest wysmarowany sprejem, a na nierównościach po drodze można wybić zęby lub zakopać się w błocie.

Projekt zakłada odnowienie zabytkowej nawierzchni odcinka ulicy Armatniej biegnącego od strony ul. Prymasa Tysiąclecia do wiaduktu. Widać, że była tam ułożona droga z kamienia polnego, jednak jest ona obecnie bardzo mocno zniszczona i nierówna, także trudno jest tamtędy normalnie przejść czy nawet przejechać rowerem, nie mówiąc o ciągnięciu walizki, gdy chce się dostać na pociąg na Dworzec Zachodni. W trakcie remontu zostanie ułożona na nowo równa nawierzchnia z kamienia polnego z pasem wykonanym z kamieni brukowych w kształcie kostek, tak, żeby umożliwić przejechanie rowerem czy przejście z ciągniętą walizką. Liczymy, że istniejące po bokach chodniki oraz nieistniejący odcinek drogi prowadzący w stronę zabytkowego wiaduktu koMogą również zostać odnowione istniejące po bokach drogi chodniki - szczegóły remontu będą zaproponowane przez firmę projektową.

Istnienie tego rodzaju obiektów zabytkowych jest wielkim atutem dla całej okolicy i nadaje jej wyjątkowy charakter. Niestety, ten efekt nie może się realizować w pełni ze względu na ogromne zaniedbanie tego terenu. Dzięki odnowieniu nawierzchni na tym odcinku ten obszar o dużej historycznej wartości odzyska trochę należnej mu świetności. Jednocześnie będzie można wygodniej dotrzeć na piechotę na Dworzec Zachodni.
Uzasadnienie realizacji projektu
Istnienie takich terenów zabytkowych jak położony przy ul. Armatniej zespół obiektów związanych z koleją Warszawsko-Kaliską nadaje wyjątkowy charakter całej okolicy. Niestety, zaniedbanie tego terenu znacznie ogranicza ten efekt. Postulowane w projekcie odnowienie historycznej nawierzchni na odcinku ul. Armatniej z podniesie walory zabytkowego obszaru i pozowoli na jego częstsze odwiedzanie i popularyzowanie. Dodatkowo, ma też aspekt praktyczny, gdyż umożliwia wygodniejsze dostanie się na piechotę do Dworca Zachodniego.

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu
Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
- projekt remontu
- odnowienie nawierzchni z kamienia polnego na długości 100 m, szerokość drogi: ok. 6 m
co daje 600m2
Według poradnika "Ile kosztuje miasto" wymiana nawierzchni drogi cała konstrukcja kosztuje 50 tys. zł za 100 m2,
uzgodnienia z Konserwatorem Zabytków (odpowiednie prace) - 60 tys zł.
a więc:
RAZEM: ok. 360 000 zł
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
360 000,00 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE

Modyfikacje

13.04.2016 10:19
Wydział Budżetu Obywatelskiego w Centrum Komunikacji Społecznej
06.05.2016 14:14
Koordynator w dzielnicy Wola
09.06.2016 12:30
Koordynator w dzielnicy Wola

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (2)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • 100% za! Naprawdę zapomniane tereny.
    jerzyem333  22.02.2016 20:49
  • Bardzo fajny pomysł!
    Marcin75  23.02.2016 10:53
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany