Ze względu na obowiązujący stan epidemii zmianie uległ harmonogram budżetu obywatelskiego na 2021 r.

Ocena projektów: 22 stycznia - 24 czerwca 2020 r.
Odwołania od wyników oceny: 24 czerwca - 14 sierpnia 2020 r., w tym składanie odwołań przez autorów od 24 do 30 czerwca 2020 r.
Głosowanie: 1 - 15 września 2020 r.
Ogłoszenie wyników głosowania: 30 września 2020 r.

więcej informacji

ODCZARUJMY MATEMATYKĘ! Soroban - matematyczne narzędzie wspomagające wszechstronny rozwój dzieci. Warsztaty dla nauczycieli.

1222
Wybrany w głosowaniu - Projekt zwycięski / Zrealizowano
Pomysł na rok 2017
Lokalizacja Wilanów
Obszar II
Autor pomysłu Aleksandra Zarzycka
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
12 090 zł
Kategoria
  • edukacja
Poziom zgłaszanego projektu
lokalny
Oddano 115 głosów za tym projektem
Projekt skierowany do nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Ma na celu zapoznanie ich z azjatyckim programem nauczania, opartym na japońskim liczydle - sorobanie. To wyjątkowe narzędzie wspomaga nie tylko rozwój umiejętności matematycznych, ale również małą motorykę, kreatywność, zdolność koncentracji. Powoduje współpracę obu półkul mózgowych, dzięki czemu umożliwia wszechstronny rozwój zdolności intelektualnych dzieci.

Realizacja pomysłu

Aktualizacja:
04.01.2018 09:50
W ramach projektu w październiku 2017 r. odbyły się warsztaty dla nauczycieli przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej. Zakupiono także liczydła do prowadzenia zajęć z dziećmi.
Jednostka odpowiadająca za realizację: Szkoła Podstawowa nr 104, Szkoła Podstawowa nr 169, Szkoła Podstawowa nr 261

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
lokalny
Dzielnica:
Wilanów
Obszar objęty pomysłem:
Obszar II
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Szkoły podstawowe na obszarze objętym projektem
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
Szkoła Podstawowa nr 104, ul. Przyczółkowa 27, Szkoła Podstawowa nr 169, ul. Uprawna 9/17, Szkoła Podstawowa nr 261, ul. Wiertnicza 26

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Projekt skierowany do nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Ma na celu zapoznanie ich z azjatyckim programem nauczania, opartym na japońskim liczydle - sorobanie. To wyjątkowe narzędzie wspomaga nie tylko rozwój umiejętności matematycznych, ale również małą motorykę, kreatywność, zdolność koncentracji. Powoduje współpracę obu półkul mózgowych, dzięki czemu umożliwia wszechstronny rozwój zdolności intelektualnych dzieci.
Opis projektu
Większość problemów z matematyką u dzieci bierze się początkowo z braku umiejętności wykonywania obliczeń. Uczeń, który się myli w obliczeniach, szybko się zniechęca, coraz mniej lubi matematykę, z czasem pojawiają się problemy w kolejnych etapach edukacji matematycznej.

Tu właśnie możemy dzieciom pomóc. W pierwszym okresie edukacji, zwłaszcza matematycznej, dziecko potrzebuje konkretów. Liczby to dla niego pojęcia abstrakcyjne. Soroban jako narzędzie sprawdza się tu wyśmienicie. Liczby są na nim interpretowane jako koraliki, których przesuwanie pomaga wyrobić świadomość liczb. Dziecko może nie umieć odczytać dużej liczby, ale potrafi zaznaczyć ją na sorobanie! Soroban pomaga dzieciom w sposób bezbolesny przejść do abstrakcyjnego myślenia matematycznego na wczesnym etapie edukacyjnym.

Gdy dziecko liczy na sorobanie, intensywnie współpracują obydwie półkule mózgowe. Przy używaniu liczydła wytwarzają się nowe połączenia nerwowe między obiema półkulami i umacniają te już istniejące. Przekładanie koralików wymaga zaangażowania prawej półkuli mózgowej, sprawy obliczeniowe przejmuje lewa półkula. Im bardziej dziecko wprawi się w używaniu liczydeł, tym bardziej angażowane są obie półkule mózgowe. Z czasem prawa półkula mózgowa może nabyć takiej sprawności, że dziecko nie musi używać liczydeł, bo może je sobie wyobrazić.

Do przekładania koralików na liczydle u dzieci musi nienagannie działać koordynacja ręka - oko. Jeśli dziecko niechcący przesunie koralik z innego rzędu, zmieni to wynik działania. Czasem koraliki są przesuwane jednocześnie dwoma palcami. Jest to początkowo trudne, ale później sprawność palców wzrasta i dzieci doskonale sobie radzą.

Dzięki zajęciom z sorobanem uczniowie szybciej przyswajają informacje, sprawniej korzystają z wiedzy, potrafią się koncentrować, nabywają wytrwałości w dążeniu do celu, są świetnie zmotywowani i kreatywni. Łatwiej przychodzi im nauka treści z innych przedmiotów, bo intuicyjnie używają do tego prawej półkuli mózgowej, znacznie intensywniej niż ich rówieśnicy.

Warsztaty prowadzone przez wykładowców posiadających japońskie certyfikaty zagwarantują odpowiednie przygotowanie nauczycieli do prowadzenia zajęć z sorobanu. Wilanowskie szkoły mają szansę stać się kuźnią uczniów o ponadprzeciętnych umiejętnościach matematycznych.
Uzasadnienie realizacji projektu
Soroban jest doskonałym narzędziem do wszechstronnego rozwoju intelektualnego dzieci:
• fenomenalnie rozwija świadomość liczb i umiejętności rachunkowe,
• doskonale pobudza myślenie kreatywne,
• wzmacnia i buduje połączenia nerwowe między półkulami mózgowymi, a więc rozwija intelektualnie,
• rozwija sprawność manualną rąk i koordynację ręka - oko, co przekłada się na większą staranność przy pracach plastycznych, układaniu klocków, wycinaniu i pisaniu,
• uczy samodyscypliny i koncentracji, odgrywa rolę motywującą w procesie nauki, dodaje pewności siebie.
Wprowadzenie do szkół zajęć z sorobanem pomoże znacząco rozwinąć zdolności matematyczne dzieci, zmniejszy ich niechęć do nielubianego przedmiotu oraz wszechstronnie wspomoże ich rozwój motoryczny i intelektualny.

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu
Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
Wynagrodzenie wykładowców :
5 lekcji po 90 min – 500 zł
2 grupy 12-osobowe w każdej szkole, 3 szkoły – łącznie 6 grup nauczycieli.
6 x 500 zł = 3.000 zł
Koszty wynajmu sal na warsztaty : (50 zł brutto /60min.)
5 lekcji po 90 min. = 450 min. (7,5 h) ; 7,5 h x 50 zł brutto = 375 zł
2 grupy 12-osobowe w każdej szkole, 3 szkoły – łącznie 6 grup nauczycieli
6 x 375 zł = 2.250 zł
Koszt zestawu podręczników (70 zł szt.)
2 grupy 12-osobowe w każdej szkole, 3 szkoły łącznie 6 grup 12-osobowych
72 osób x 70 zł = 5.040 zł
Koszt sorobanu (25 zł szt.)
2 grupy 12-osobowe w każdej szkole, 3 szkoły łącznie 6 grup 12-osobowych
72 x 25 zł = 1.800 zł


Szacunkowy koszt realizacji projektu:
12 090,00 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

Brak komentarzy

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany