Ze względu na obowiązujący stan epidemii zmianie uległ harmonogram budżetu obywatelskiego na 2021 r.

Ocena projektów: 22 stycznia - 24 czerwca 2020 r.
Odwołania od wyników oceny: 24 czerwca - 14 sierpnia 2020 r., w tym składanie odwołań przez autorów od 24 do 30 czerwca 2020 r.
Głosowanie: 1 - 15 września 2020 r.
Ogłoszenie wyników głosowania: 30 września 2020 r.

więcej informacji

ODCZARUJMY MATEMATYKĘ! Soroban - matematyczne narzędzie wspomagające wszechstronny rozwój dzieci. Warsztaty dla uczniów klas 1-3.

1241
Niewybrany w głosowaniu
Pomysł na rok 2017
Lokalizacja Wilanów
Obszar II
Autor pomysłu Aleksandra Zarzycka
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
24 412 zł
Kategoria
  • edukacja
Poziom zgłaszanego projektu
lokalny
Projekt skierowany do uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej. Cel: zapoznanie dzieci z nowatorskim modelem nauczania, opartym na japońskim liczydle - sorobanie. To wyjątkowe narzędzie wspomaga nie tylko rozwój umiejętności matematycznych, ale również małą motorykę, kreatywność, zdolność koncentracji. Powoduje współpracę obu półkul mózgowych, dzięki czemu umożliwia wszechstronny rozwój zdolności intelektualnych dzieci.

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
lokalny
Dzielnica:
Wilanów
Obszar objęty pomysłem:
Obszar II
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Szkoły podstawowe na obszarze objętym projektem
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
Szkoła Podstawowa nr 104, ul. Przyczółkowa 27, Szkoła Podstawowa nr 169, ul. Uprawna 9/17, Szkoła Podstawowa nr 261, ul. Wiertnicza 26

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Projekt skierowany do uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej. Cel: zapoznanie dzieci z nowatorskim modelem nauczania, opartym na japońskim liczydle - sorobanie. To wyjątkowe narzędzie wspomaga nie tylko rozwój umiejętności matematycznych, ale również małą motorykę, kreatywność, zdolność koncentracji. Powoduje współpracę obu półkul mózgowych, dzięki czemu umożliwia wszechstronny rozwój zdolności intelektualnych dzieci.
Opis projektu
Większość problemów z matematyką u dzieci bierze się początkowo z braku umiejętności wykonywania obliczeń. Uczeń, który się myli w obliczeniach, szybko się zniechęca, coraz mniej lubi matematykę, z czasem pojawiają się problemy w kolejnych etapach edukacji matematycznej.

Tu właśnie możemy dzieciom pomóc. W pierwszym okresie edukacji, zwłaszcza matematycznej, dziecko potrzebuje konkretów. Liczby to dla niego pojęcia abstrakcyjne. Soroban jako narzędzie sprawdza się tu wyśmienicie. Liczby są na nim interpretowane jako koraliki, których przesuwanie pomaga wyrobić świadomość liczb. Dziecko może nie umieć odczytać dużej liczby, ale potrafi zaznaczyć ją na sorobanie! Soroban pomaga dzieciom w sposób bezbolesny przejść do abstrakcyjnego myślenia matematycznego na wczesnym etapie edukacyjnym.

Gdy dziecko liczy na sorobanie, intensywnie współpracują obydwie półkule mózgowe. Przy używaniu liczydła wytwarzają się nowe połączenia nerwowe między obiema półkulami i umacniają te już istniejące. Przekładanie koralików wymaga zaangażowania prawej półkuli mózgowej, sprawy obliczeniowe przejmuje lewa półkula. Im bardziej dziecko wprawi się w używaniu liczydeł, tym bardziej angażowane są obie półkule mózgowe. Z czasem prawa półkula mózgowa może nabyć takiej sprawności, że dziecko nie musi używać liczydeł, bo może je sobie wyobrazić.

Do przekładania koralików na liczydle u dzieci musi nienagannie działać koordynacja ręka - oko. Jeśli dziecko niechcący przesunie koralik z innego rzędu, zmieni wynik działania. Czasem koraliki są przesuwane jednocześnie dwoma palcami. Jest to początkowo trudne, ale później sprawność palców wzrasta i dzieci doskonale sobie radzą.

Co ważne, liczyć na sorobanie nie da się nauczyć, będąc rozproszonym. Aby przesuwać właściwe koraliki należy być skoncentrowanym - a tego dziś dzieciom brakuje...

Dzięki zajęciom z sorobanem uczniowie szybciej zapamiętują i przyswajają informacje, sprawniej korzystają z wiedzy, potrafią się koncentrować, nabywają wytrwałości w dążeniu do celu i umiejętności pracy pod presją czasu. Łatwiej przychodzi im nauka treści z innych przedmiotów, bo intuicyjnie używają do tego prawej półkuli mózgowej, w znacznie większym stopniu niż ich rówieśnicy.
Uzasadnienie realizacji projektu
Soroban jest doskonałym narzędziem do wszechstronnego rozwoju intelektualnego dzieci:
• fenomenalnie rozwija świadomość liczb i umiejętności rachunkowe,
• doskonale pobudza myślenie kreatywne,
• wzmacnia i buduje połączenia nerwowe między półkulami mózgowymi, a więc rozwija intelektualnie,
• rozwija sprawność manualną rąk i koordynację ręka - oko, co przekłada się na większą staranność przy pracach plastycznych, układaniu klocków, wycinaniu i pisaniu,
• uczy samodyscypliny i koncentracji, odgrywa rolę motywującą w procesie nauki, dodaje pewności siebie.
Wprowadzenie do szkół zajęć z sorobanem pomoże znacząco rozwinąć zdolności matematyczne dzieci, zmniejszy ich niechęć do nielubianego przedmiotu oraz wszechstronnie wspomoże ich rozwój motoryczny i intelektualny.

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu
Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
15 lekcji po 45 min – 1.200 zł
3 grupy 10-osobowe w każdej szkole, 3 szkoły – łącznie 9 grup uczniów.
9 x 1.200 zł = 10.800 zł
Koszty wynajmu sal na warsztaty : (50 zł brutto /60min.)
15 lekcji po 45 min. = 675 min. (11,25 h) ; 11,5 h x 50 zł brutto = 562,5 zł
3 grupy 10-osobowe w każdej szkole, 3 szkoły – łącznie 9 grup uczniów
9 x 562,5 zł = 5.062,5 zł
Koszt zestawu podręczników (70 zł szt.)
3 grupy 10-osobowe w każdej szkole, 3 szkoły łącznie 9 grup 10-osobowych
90 osób x 70 zł = 6.300 zł
Koszt sorobanu (25 zł szt.)
3 grupy 10-osobowe w każdej szkole, 3 szkoły łącznie 9 grup 10-osobowych
90 x 25 zł = 2.250 zł

Całkowity koszt projektu : 24.412,5 zł
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
24 412,00 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE

Modyfikacje

12.05.2016 11:35
Wydział Oświaty i Wychowania dla Dzielnicy Wilanów
13.06.2016 10:49
Koordynator w dzielnicy Ursynów

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

Brak komentarzy

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany