Ze względu na obowiązujący stan epidemii zmianie uległ harmonogram budżetu obywatelskiego na 2021 r.

Ocena projektów: 22 stycznia - 24 czerwca 2020 r.
Odwołania od wyników oceny: 24 czerwca - 14 sierpnia 2020 r., w tym składanie odwołań przez autorów od 24 do 30 czerwca 2020 r.
Głosowanie: 1 - 15 września 2020 r.
Ogłoszenie wyników głosowania: 30 września 2020 r.

więcej informacji

Połączenie pasów rowerowych na Tamce z mostem Świętokrzyskim

800
Wybrany w głosowaniu - Projekt zwycięski / Zrealizowano
Pomysł na rok 2017
Lokalizacja Śródmieście
Autor pomysłu Aleksander Buczyński
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
200 000 zł
Kategoria
  • komunikacja/drogi
  • ochrona środowiska
  • zdrowie
Poziom zgłaszanego projektu
ogólnodzielnicowy
Oddano 1413 głosów za tym projektem
Wyznaczenie pasów rowerowych na ulicach Tamka i Zajęcza, łączących istniejące pasy rowerowe na Tamce i Podskarpową Ścieżkę Rowerową ze drogami dla rowerów na moście Świętokrzyskim i bulwarami nad Wisłą; zapewnienie ciągłości głównej trasy rowerowej z Woli na Pragę.

Realizacja pomysłu

Aktualizacja:
10.10.2018 16:07

W ramach projektu pojawiły się pasy rowerowe wyznaczone na jezdni: na ul. Tamka (od ul. Kruczkowskiego do ul. Wybrzeże Kościuszkowskie) do jazdy w kierunku Wisły, oraz na ul. Zajęczej (od ul. Wybrzeże Kościuszkowskie do ul. Topiel) do jazdy w kierunku centrum. Połączyły one istniejące ciągi rowerowe po dwóch stronach Wisły tworząc pierwszą pełną trasę przez centrum Warszawy.

Oprócz tego wprowadzone zostało szereg mniejszych usprawnień. Rowerzyści zyskali możliwość skrętu z ul. Solec w kierunku Tamki (dzięki wydzielonemu pasowi do lewoskrętu) oraz na odwrót. Pojawiły się również nowe stojaki rowerowe. Na szerokich jezdniach udało się pogodzić interesy różnych uczestników ruchu. Szerokość jezdni (zarówno Tamki jak i Zajęczej) jest taka, jak na poprzedzającym ją odcinku, a zatem zmiany nie powodują utworzenia “wąskiego gardła”. Kierowcy zyskali także dodatkowe miejsca postojowe wyznaczone na jezdni ul. Zajęczej.

Jednostka odpowiadająca za realizację: Zarząd Dróg Miejskich

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
ogólnodzielnicowy
Dzielnica:
Śródmieście
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Tamka, Zajęcza, Wybrzeże Kościuszkowskie
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
Pasy drogowe ulic Tamka, Zajęcza, Wybrzeże Kościuszkowskie
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Wyznaczenie pasów rowerowych na ulicach Tamka i Zajęcza, łączących istniejące pasy rowerowe na Tamce i Podskarpową Ścieżkę Rowerową ze drogami dla rowerów na moście Świętokrzyskim i bulwarami nad Wisłą; zapewnienie ciągłości głównej trasy rowerowej z Woli na Pragę.
Opis projektu
W kierunku Wisły przedłużenie istniejącego pasa rowerowego na Tamce. Od Kruczkowskiego do Dobrej zamiana istniejących 4 nienormatywnych pasów ruchu na 3 pasy szerokości 3,0 m oraz pas rowerowy 1,5 m. Za skrzyżowaniem z Wybrzeżem Kościuszkowskim poszerzenie chodnika i dobudowanie drogi dla rowerów do ścieżki na moście z ominięciem przystanku.

W kierunku "z mostu" możliwe różne warianty:

1. Wygrodzenie drogi dla rowerów z jezdni od miejsca, w którym jezdnia się poszerza, do skrzyżowania z Wybrzeżem Kościuszkowskim; za skrzyżowaniem budowa jednokierunkowej drogi dla rowerów omijającej przystanek autobusowy i przechodzącej za przystankiem w pas rowerowy; wariant wymaga odzyskania na cele publiczne wygrodzonej części działki nr 24/11 (własność miejska) i przesunięcia płotu o 3 m.

2. Przeniesienie przystanku autobusowego Metro CNK 04 przed skrzyżowanie i budowa drogi dla rowerów omijającej przystanek od mostu do skrzyżowania; rozpoczęcie pasa rowerowego bezpośrednio za skrzyżowaniem; wariant wymaga ingerencji w zagospodarowanie otoczenia CNK.

3. Sprowadzenie ruchu rowerowego z mostu na prawy pas ruchu zgodnie ze zwycięskim projektem do BP2016 (z pozostawieniem ciągu pieszo-rowerowego dla ruchu na most), przeznaczenie prawego pasa ruchu tylko do skrętu w prawo z dopuszczeniem jazdy na wprost dla rowerów i autobusów; rozpoczęcie pasa rowerowego za przystankiem autobusowym.

4. Wygrodzenie drogi dla rowerów z jezdni między mostem a Wybrzeżem Kościuszkowskim; za skrzyżowaniem zamiana zatoki autobusowej na antyzatokę (z pozostawieniem dwóch pasów ruchu na ul. Zajęczej) i przeprowadzenie drogi rowerowej w granicach obecnego pasa drogowego.

Dalej w Zajęczej do Dobrej dwa pasy ruchu, pas rowerowy przy prawej oraz pas postojowy przy lewej krawędzi jezdni. Za skrzyżowaniem z Dobrą szerokość jezdni (7,5 m) umożliwia wyznaczenie pasa rowerowego bez zmiany liczby pasów ruchu. Na skrzyżowaniu z Topiel zaprojektować obniżenie krawężnika umożliwiające zjazd na Podskarpową Ścieżkę Rowerową.

Na skrzyżowaniach Tamka/Kruczkowskiego, Tamka/Dobra, Tamka/Wybrzeże Kościuszkowskie, Zajęcza/Dobra wyznaczenie śluz rowerowych ułatwiających skręt w lewo.

Załączone rysunki są poglądowe, docelowe rozwiązanie może się od nich różnić, z zachowaniem ogólnej idei projektu.
Uzasadnienie realizacji projektu
Projekt wypełnia jedną z najbardziej dokuczliwych luk w sieci rowerowej w centrum Warszawy, łącząc popularne ścieżki przy Świętokrzyskiej i na moście. Wykonanie tych brakujących 400 m zapewni ciągłość trasy od Teatru na Woli przy ul. Kasprzaka po ul. Zamoyskiego na Pradze. Po 20 latach planowania ukończona zostanie w ten sposób w granicach dzielnicy Śródmieście pierwsza z głównych tras rowerowych, co będzie skokiem cywilizacyjnym na miarę krojonego chleba czy uruchomienia w Warszawie kanalizacji.

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu
Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
wyznaczenie 700 m pasów rowerowych x 100 zł/mb = 70 tys. zł

budowa 100-200 m drogi dla rowerów w zależności od wariantu = 50-100 tys. zł

5-7 wysp lub poszerzeń chodnika, o sumarycznej powierzchni 100-150 m2 = 20-30 tys. zł

zmiany w sygnalizacji świetlnej zostaną wprowadzone przez ZDM

Razem: 165-225 tys. zł
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
200 000,00 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Rodzaj oraz szacunkowa wartość kosztów eksploatacji efektu realizacji projektu w kolejnych latach
Utrzymanie oznakowania
Szacunkowy roczny koszt eksploatacji:
1 000,00 zł

Modyfikacje

14.04.2016 09:32
Koordynator w Zarządzie Dróg Miejskich
14.04.2016 09:33
Koordynator w Zarządzie Dróg Miejskich
14.04.2016 09:34
Koordynator w Zarządzie Dróg Miejskich
14.04.2016 09:36
Koordynator w Zarządzie Dróg Miejskich

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (12)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Bardzo potrzebny projekt.
    kemot404  14.01.2016 22:39
  • Koniecznie!
    Michał Harasimowicz  16.01.2016 20:11
  • Mam nadzieję, że projekt zostanie wybrany i szybko zrealizowany!
    ZuzannaI  16.01.2016 20:37
  • W kosztorysie brakuje pozycji "dokumentacja projektowa" :P
    Mikołaj_  17.01.2016 10:33
    • Cena jednostkowa za wyznaczenie pasów według "Ile kosztuje miasto" obejmuje także projekt. Podobnie wspólna blenda - koszt był podawany przez Pełnomocnika rowerowego z projektem włącznie. W kosztorysie uwzględniłem dodatkowo "przeliczenie programów sygnalizacji", co też zalicza się raczej do dokumentacji niż robót budowlanych. Faktycznie nie policzyłem dokumentacji dla budowy DDR i poszerzenia chodnika, ale i tak cały kosztorys jest bardzo orientacyjny. Prosiłem Zarząd Dróg Miejskich o pomoc w wycenie, ale się nie doczekałem ;-P
      aleksander.buczynski  17.01.2016 14:43 Autor projektu
  • Świetny projekt. Trzymam kciuki
    bartek321  21.01.2016 14:02
  • Do zrobienia na wczoraj ;)
    Marcin Górecki  04.02.2016 13:00
    • Też tak uważam. Aż głupio do BP zgłaszać taką oczywistą oczywistość...
      aleksander.buczynski  04.02.2016 17:26 Autor projektu
    • Juz 2017, co z tym projektem???
      bikes111  28.07.2017 09:10
    • Przecież jest na samej górze napisane - projekt przekazano już do realizacji.
      Mikołaj_  28.07.2017 09:56
    • Dzieki!
      bikes111  28.07.2017 10:14
  • Szkoda, że na Tamce, na odcinku od Dobrej do Wybrzeża Kościuszkowskiego nie wydzielono dodatkowego pasa do parkowania dla samochodów. Obecnie, przy zastosowanej śluzie ograniczającej wjazd do 1 pasa, pozostawienie na dalszym odcinku 2 pasów jest pozbawione sensu.
    Michał G.  06.09.2017 12:14
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany