Wygodna przesiadka na placu Zawiszy

1684
Niewybrany w głosowaniu
Pomysł na rok 2017
Lokalizacja Ochota
Stara Ochota
Autor pomysłu Jakub Fichna
Współautorzy kornicka
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
346 553 zł
Kategoria
  • komunikacja/drogi
  • przestrzeń publiczna
Poziom zgłaszanego projektu
lokalny
Projekt uczyni wygodnym korzystanie z placu Zawiszy - ważnego węzła przesiadkowego. Proponowane przeniesienie przystanków znacząco zmniejszy odległości pokonywane przez pasażerów pomiędzy przystankami.

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
lokalny
Dzielnica:
Ochota
Obszar objęty pomysłem:
Stara Ochota
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Plac Zawiszy
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
Ze względu na regulamin Budżetu Partycypacyjnego, projekt obejmuje jedynie przystanki zlokalizowane po stronie Ochoty.
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Projekt uczyni wygodnym korzystanie z placu Zawiszy - ważnego węzła przesiadkowego. Proponowane przeniesienie przystanków znacząco zmniejszy odległości pokonywane przez pasażerów pomiędzy przystankami.
Opis projektu
Projekt zakłada przeniesienie przystanków i peronów przystankowych bliżej placu Zawiszy:
Przystanek plac Zawiszy 01 (kierunek Dworzec Centralny) znajdujący się 160 metrów od skrzyżowania w stronę placu Starynkiewicza, zostanie przeniesiony na miejsce przystanku plac Zawiszy 03.
Ze względu na dużą liczbę autobusów korzystających z tych przystanków potrzebny jest przystanek podwójny, dlatego plac Zawiszy 03 (kier. Dworzec Centralny) zostanie przesunięty bliżej skrzyżowania, na miejsce aktualnej zatoczki do parkowania dla 5 samochodów.
Miejsca parkingowe zostaną przeniesione na dawny przystanek plac Zawiszy 01, gdzie jest miejsce na stworzenie miejsc dla około 8 samochodów (na mapie pokazującej zmiany, parkowanie oznaczono kolorem fioletowym).
Przystanek plac Zawiszy 04 znajdujący się na Grójeckiej w kierunku pl. Narutowicza, zostanie przesunięty bliżej skrzyżowania. Na mapie pokazującej zmiany nowe perony przystanków zaznaczono pomarańczową linią, a przesunięcia przystanków żółtymi strzałkami.

Projekt poprawia warunki szczególnie pasażerom komunikacji miejskiej.
Uzasadnienie realizacji projektu
Projekt uczyni wygodnym korzystanie z placu Zawiszy, który dla pasażerów komunikacji miejskiej spełnia funkcję ważnego węzła przesiadkowego. Obecna lokalizacja przystanków powoduje, że jest on rozwiązaniem dysfunkcjonalnym, utrudniającym sprawne przemieszczanie się między kierunkami jazdy i środkami transportu.
Projekt przede wszystkim skraca odległości pomiędzy przystankami.
Dodatkowo liczba miejsc parkingowych może nieznacznie wzrosnąć (w zależności od ostatecznego projektu wykonawczego).

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
Zakres prac:

Przystanek - przeniesienie peronu (sytemowy wraz ze ścieżkami dla niewidomych), powierzchnia 140 m2, wartość 80 500,00 zł,
Przeniesienie parkingu, pow. 200 m2, wartość 50 000,00 zł,
Przeniesienie parkometru wraz z zasilaniem, wartość 5 000,00 zł,
Pasy przejazdowo-postojowe (w miejscu nowej lokalizacji przystanku), pow. 210 m2, wartość 105 000,00 zł,
Projekt i wdrożenie czasowej organizacji ruchu, wartość, 15 000,00 zł,
Przeniesienie latarni, wartość 7 000,00 zł,

Dokumentacja projektowa z SOR, 10% wartości części składowych: 26 250,00 zł

Razem netto: 281 750,00 zł

Całkowity koszt projektu brutto: 346 552,50 zł
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
346 553,00 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Rodzaj oraz szacunkowa wartość kosztów eksploatacji efektu realizacji projektu w kolejnych latach
Standardowe utrzymanie i konserwacja przystanków.
Szacunkowy roczny koszt eksploatacji:
0,00 zł

Dokumenty

Modyfikacje

11.05.2016 12:42
Koordynator w Zarządzie Transportu Miejskiego
10.06.2016 13:37
Koordynator w dzielnicy Ochota
10.06.2016 13:42
Koordynator w dzielnicy Ochota

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (9)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Komentarz został usunięty przez autora

    krzysztofdudzik  15.01.2016 20:14
  • Świetny projekt - duże zmiany na plus niskim kosztem. Co ciekawe, zyskają nie tylko piesi i pasażerowie, ale też kierowcy (krótszy czas oczekiwania na Raszyńskiej, krótsze czasy przejścia pieszych przez jezdnie, więcej miejsc parkingowych).
    Maciej S.  15.01.2016 20:22
  • Bardzo mi się podoba, przeniesienie przystanków jest wspaniałe. Nie rozumiem jednak, w jaki sposób zaznaczone na zielono zmiany granicy między chodnikiem i jezdnią nie wpłyną na płynność ruchu: zwężać jezdnie by po chwili poszerzać? Przecież autobusy będą musiały wcisnąć się w owo zwężenie zamiast od skrzyżowania własnym pasem dojechać na przystanek?
    wiatraczek  21.01.2016 22:58
    • Trochę się nad tym zastanawiałem. Przesłanki były następujące (wg ich wagi):

      1. Bezpieczeństwo - im krótszy odcinek przejścia dla pieszych tym bezpieczniej. Najistotniejsze jest to na przejściu przez Grójecką, gdzie są trzy pasy, a gdy świeci się zielone dla pieszych zielone mają też ci jadący z Towarowej. Część z nich nie zdaję sobie sprawy że zielone jest do jazdy w Raszyńską, a w Grójecką to jest skręt warunkowy (tak samo jak w Aleje Jerozolimskie w prawo). Przjeżdżają z dużą prędkością (bo nie muszą ostro skręcać) pomiędzy pieszymi. Oczywiście policja bywa tam tylko po to by wlepiać mandaty pieszym - w tym samym czasie na rzeczywiście niebezpieczne sytuacje nie reagują.
      Tam nawet myślałem o ograniczeniu lidzby pasów na wylocie do jednego, bo zarówno z Towarowej, jak i z Jerozolimskich czy z Raszyńskiej jest tylko jeden pas do skrętu w Grójecką. Nie zdecydowałem się na to by nie być posądzanym o blokowanie ruchu.

      2. Usprawnienie przejazdu - nadal pasów na wylocie z ronda jest tyle samo (albo więcej - jak opisywana wyżej Grójecka) co na wlocie. Ten przykładowy autobus nie musi się wciskać w żadne zwężenie bo takowego zwężenia nie będzie (tylko teraz jest rozszerzenie). W przypadku wylotu w Raszyńską i w Jerozolimskie rzeczywiście autobus mógłby od razu zjeżdżać na swój przystanek, ale wjedzie tuż po opuszczeniu skrzyżowania (zupełnie jak na Jerozolimskich po stronie zachodniej, a nawet bliżej skrzyżowania). W aktualnej sytuacji często tym możliwym dodatkowym torem jadą samochody które wcale nie są uprawnione do korzystania z buspasa (na Jerozolimskich), lub które wcale nie chcą skręcać w Tarczyńską (z Raszyńskiej) i które po chwili wciskają się zmieniając pas na środkowy dezorganizując ruch czy powodując sytuacje niebezpieczne.

      3. Zgodność z prawem - z rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (rozdział 13. paragraf 61.).

      Oczywiście jestem otwarty na wasze sugestie, a w odpowiednim momencie całość i tak będzie do uzgodnienia z odpowiednimi służbami. Chętnie zaproponowałbym także nieco zmienioną organizację ruchu z Raszyńskiej, zamiast wydzielonego pasa do skrętu w lewo, wydzielony pas do skrętu w prawo (lewy byłby także do jazdy prosto). To usprawniłoby skręt autobusów w Jerozolimskie... Ale tutaj zdam się na opinię ZDM/Inżyniera ruchu (czy kto się tym będzie zajmował).
      Jakub F.  22.01.2016 15:44 Autor projektu
    • Przy takim zawężaniu wlotów trzeba pamiętać, że sygnalizatory mogą stać max. 2 m od krawężnika. Wg tej propozycji konieczna będzie przebudowa sygnalizacji świetlnej, a to inwestycja na co najmniej setki tysięcy zł.
      Mikołaj_  23.01.2016 14:57
    • Potrafię zrozumieć, że założenie nowej najprostszej sygnalizacji świetlnej kosztuje setki tysięcy. Wszak to nie tylko nowe słupy, światła, przyciski, detektory, piękna mała architektura wyrastających skrzynek, ale jeszcze do tego zaprogramowanie wszystkiego i podpięcie pod niezwykle inteligentne systemy które oszczędzają cenne sekundy i dbają o płynny ruch.

      Ale w tym przypadku to będzie tylko kwestia przesunięcia czterech słupów sygnalizacji dla pieszych i poprowadzenia do każdego dodatkowych 3 metrów kabla. Nic więcej nie trzeba zmieniać, chyba że skrócenie drogi przejścia przez jezdnie będzie wykorzystane jako okazja by skrócić pieszym czas zielonego światła... ale tego w moim projekcie przecież nie ma.
      Rzeczywiście o koszcie przesunięcia słupów nie pomyślałem, ale czy na pewno to będzie aż tak drogie?
      Jakub F.  24.01.2016 16:55 Autor projektu
    • Może przekwalifikuj swój projekt jako ogólnodzielnicowy? Przesiadki na pl. Zawiszy są przecież dla wszystkich, raczej nie jest to projekt lokalny. Wydaje się też, że mniejsza konkurencja jest sekcji ogólnej niż Stara Ochota. Pomysł bardzo fajny, zagłosuję! :)
      Piotr Kłos  01.02.2016 22:14
    • To ciekawe, pierwotnie chcieliśmy zgłosić projekt jako lokalny i wydaje mi się że tak wypełniłem formularz, ale po zgłoszeniu zauważyliśmy że został zapisany jako ogólnodzielnicowy. Teraz projekt znów widnieje jako lokalny.
      Jeśli będzie taka możliwość to może to jeszcze zmienimy.
      Jakub F.  05.02.2016 00:00 Autor projektu
    • W tej chwili sygnalizatory są ok. 0,7-0,8 m od krawędzi jezdni. Jeśli zamiast zwężać jednostronnie o 3 m, zwęzić z obu stron po 1,2-1,3 m, to nie trzeba będzie przestawiać żadnego sygnalizatora.
      aleksander.buczynski  05.02.2016 20:05
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany