Ze względu na obowiązujący stan epidemii zmianie uległ harmonogram budżetu obywatelskiego na 2021 r.

Ocena projektów: 22 stycznia - 24 czerwca 2020 r.
Odwołania od wyników oceny: 24 czerwca - 14 sierpnia 2020 r., w tym składanie odwołań przez autorów od 24 do 30 czerwca 2020 r.
Głosowanie: 1 - 15 września 2020 r.
Ogłoszenie wyników głosowania: 30 września 2020 r.

więcej informacji

Bezpieczna Elbląska – nowe przyjazne rondo

1315
Wybrany w głosowaniu - Projekt zwycięski / Zrealizowano
Pomysł na rok 2017
Lokalizacja Żoliborz
Sady Żoliborskie-Zatrasie
Autor pomysłu Maciej Sokołowski
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
86 000 zł
Kategoria
  • komunikacja/drogi
  • przestrzeń publiczna
  • zieleń miejska
Poziom zgłaszanego projektu
lokalny
Oddano 328 głosów za tym projektem
Celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa na rondzie ul. Elbląskiej, Przasnyskiej i Saperskiej poprzez utrudnienie przejazdu pojazdów „na wprost” (z pominięciem ruchu okrężnego). Projekt zakłada przebudowę powierzchni brukowanej (przełożenie i wyniesienie kostki i wbudowanie krawężnika miedzy powierzchnią asfaltu i kostki) oraz montaż 6 progów wyspowych.

Realizacja pomysłu

Aktualizacja:
17.08.2018 15:01

W ramach projektu zamontowano elementy uspokojenia ruchu oraz progów zwalniających, a także dokonano korekty wyspy ronda.

Jednostka odpowiadająca za realizację: Zarząd Dróg Miejskich

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
lokalny
Dzielnica:
Żoliborz
Obszar objęty pomysłem:
Sady Żoliborskie-Zatrasie
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Sady Żoliborskie-Zatrasie
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
rondo ul. Elbląskiej, Przasnyskiej i Saperskiej
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa na rondzie ul. Elbląskiej, Przasnyskiej i Saperskiej poprzez utrudnienie przejazdu pojazdów „na wprost” (z pominięciem ruchu okrężnego). Projekt zakłada przebudowę powierzchni brukowanej (przełożenie i wyniesienie kostki i wbudowanie krawężnika miedzy powierzchnią asfaltu i kostki) oraz montaż 6 progów wyspowych.
Opis projektu
Projekt „Bezpieczna Elbląska – nowe przyjazne rondo” to propozycja przebudowy dotychczasowej konstrukcji ronda na skrzyżowaniu ulic Elbląskiej, Przasnyskiej i Saperskiej. Obecne rondo jest źródłem wielu problemów komunikacyjnych związanych z tym, iż wyspa ronda jest zbyt mała by wymusić prawidłowy ruch okrężny na rondzie. Pojazdy poruszające się ul. Elbląską nie zatrzymują się przed rondem i przejeżdżają przez nie „na wprost” co zagraża bezpieczeństwu innych uczestników ruchu, w tym pieszych (również dzieci uczęszczających do pobliskich szkół).
Projekt zakłada przebudowę powierzchni brukowanej (przełożenie i wyniesienie kostki i wbudowanie krawężnika miedzy powierzchnią asfaltu i kostki). Infrastrukturą towarzyszącą przebudowie ronda będzie instalacja 6 progów zwalniających (progów wyspowych) przy przejściach dla pieszych w kierunku jazdy do ul. Broniewskiego i w kierunku jazdy do ul. Powązkowskiej, w rejonie pobliskich placówek oświaty.
Uzasadnienie realizacji projektu
Przebudowa infrastruktury drogowej w tym obszarze dzielnicy poprawi bezpieczeństwo ruchu. Umożliwi ona mieszkańcom bezpieczny wyjazd z ulic Saperskiej i Przasnyskiej, wymuszając zatrzymanie się pojazdów poruszających się w sposób niczym nieuprzywilejowany ul. Elbląską (pojazdy na ul. Elbląskiej poruszają jakby ul. Elbląska była drogą z pierwszeństwem przejazdu). Co więcej, dotychczasowa konstrukcja ronda jest nieestetyczna. Z uwagi to, iż w rejonie występują placówki oświaty zasadnym jest uzupełnienie inwestycji o 6 progów zwalniających (3 x po 2 progi) zamontowanych w rejonie przejść dla pieszych na ul. Elbląskiej przy LO nr LXIV i przejściu dla pieszych na drodze do Przedszkola nr 288 i SP nr 92.

Charakterystyka

Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
Koszt przebudowy powierzchni brukowanej (przełożenie i wyniesienie kostki i wbudowanie krawężnika miedzy powierzchnią asfaltu i kostki) 40 000 złotych
Projekt 10 000 złotych
Montaż 6 progów wyspowych: 36 000 zł

Łączny koszt: 86 000 zł

Szacunkowy koszt realizacji projektu:
86 000,00 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE

Modyfikacje

25.04.2016 11:51
Koordynator w Zarządzie Dróg Miejskich
26.04.2016 11:36
Koordynator w Zarządzie Dróg Miejskich
27.04.2016 13:06
Koordynator w dzielnicy Żoliborz
04.05.2016 16:04
Koordynator w Zarządzie Dróg Miejskich
12.05.2016 13:43
Koordynator w Zarządzie Dróg Miejskich
17.05.2016 15:55
Koordynator w Zarządzie Dróg Miejskich

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (17)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Pomysł na spowolnienie ruchu w tym rejonie trochę bym zmodyfikował poprzez stworzenia właśnie wywyższeń w miejscu przejść dla pieszych przed rondem (są z każdej strony), samego centrum tego rondka bym nie powiększał, bo utrudni to przejazd większym pojazdom, które mimo wszystko czasem się tu pojawiają i mogą je niszczyć - tego się nie uniknie. Co do zieloności - jak najbardziej, może z uwzględnieniem jakiegoś oświetlenia ostrzegawczego, bo niestety "zacietrzewieni" kierowcy po prostu nie widzą ronda.
    Pozdrawiam.
    MareckiCh  27.01.2016 19:46
  • Moim zdaniem projekt jest dobry, mieszkam w okolicy przebudowa jest potrzebna, bo zbyt male rondo powoduje, ze ludzie przejezdzaja srodkiem i stwarzaja zagrozenie. widzialem kilka stluczek i wypadków na tak malej ulicy.
    z tego co wiem to duzo sasiadow popiera projekt i sie z nim zgadza. tirow juz raczej nie bedzie maja trase do jezdzenia teraz a nawet jak beda to po przebudowie sie zmieszcza, projekt to zaklada
    oddajwiertarke  29.01.2016 12:34
  • Uważam ten pomysł za bardzo dobry. Pomimo licznych skarg odnośnie ruchu na rondzie, problem ten nadal pozostaje nierozwiązany. Tak jak wspomniał użytkownik ODDAJWIERTARKE lekceważenie ronda przez kierowców stwarza ogromne zagrożenie. Trzeba też wziąć pod uwagę fakt, że w okolicy znajduje się szkoła, dlatego powinny zostać zachowane wszelkie środki ostrożności na drodze.
    Mieszkam w okolicy i razem z rodziną bardzo popieramy projekt Bezpiecznej i zielonej Elbląskiej.
    RYSZARD  31.01.2016 13:05
  • Poszerzanie ronda zabierze przestrzeń pieszym, dlatego proponuje rezygnację z tej części pomysłu.

    Popieram natomiast gorąco wszelkie pomysły na zwalniacze/wywyższenia przy przejściach dla pieszych.

    Pomysł z zazielenieniem rondka bardzo OK.

    Anna Saperska  08.02.2016 18:53
    • Pani Anno,

      Dementuję i prostuję: celem projektu nie jest zmniejszenie przestrzeni dla pieszych, nie wiem skąd ten pomysł.

      Celem projektu jest zwiększenie zbyt małej powierzchni wyspy ronda - tej otoczonej znakami. Większa wyspa zmieści się tam spokojnie - nikt nie chce zmniejszać chodnika.

      Chodzi o to by spowodować prawidłowy przejazd przez rondo i dać szansę pieszym oraz kierowcom wyjeżdżającym z Saperskiej i Przasnyskiej.
      Maciej Sokołowski  08.02.2016 22:49 Autor projektu
  • Wydawać 30 tysięcy na to stare osiedle? To już lepiej wydać na budowę planowanego ronda u zbiegu Przasnyskiej i Rydygiera. Pomysł tak samo głupi jak z tym przystankiem na Broniewskiego.
    epixozoli  18.02.2016 01:21
    • Super - to w myśl Pana/Pani anonimowego rozumowania "tylko i wyłącznie nowe osiedla mogą partycypować w budżecie". Na tym podejściu systematycznie cierpi Zatrasie, którego starsi mieszkańcy nie są tak zorganizowani jak nowi. To po pierwsze. Po drugie, Pani/Pana argumentacja nie do końca jest prawidłowa - w tej okolicy postawiono kilka nowych budynków vide Krasińskiego 58, całe osiedle Eko, czy bloki przy Saperskiej. Stąd też w komentarzu brakuje niestety logiki - w przeciwieństwie do pomysłu przebudowy ronda, o czym świadczy chociażby liczba popierających projekt, czy osób, które upominały się o to podczas różnych spotkań.
      Maciej Sokołowski  18.02.2016 08:54 Autor projektu
  • Warto jest wydać każdą sumę by poprawić bezpieczeństwo mieszkańców czy to starego czy nowego osiedla. Na tym rondzie praktycznie każdego dnia dochodzi do sytuacji bardzo niebezpiecznych wynikających z tego, że kierowcy nie poruszają się po nim jak po rondzie. Niejednokrotnie też doszło do stłuczek. Oznakowanie, które miało poprawić widoczność ronda, niestety nic nie dało i już kilka razy zostało uszkodzone przez kierowców przejeżdżających przez nie "na wprost" z dużą prędkością. Dlatego uważam, że pomysł Pana Macieja jest bardzo dobry i cieszę się że zechciał zainwestować swój czas i energię nawet w stare osiedle :)
    Mieszkanka Saperskiej  18.02.2016 13:31
  • Super projekt. Elbląska i Przasnyska to drogi wewnętrzne osiedla Zatrasie i Rudawka, a nie sposób na ominięcie korków na trasie AK czy Krasińskiego.
    @EPIXOZOLI - stare osiedle, na które przychodzą nowi mieszkańcy Żoliborza, żeby posiedzieć na ławce pod drzewem czy pobawić się na placu zabaw większym niż 3m x 3m....
    Marcin_A  18.05.2016 23:09
    • Panie Marcinie, dziękuję za pozytywny odbiór :). Odnosząc się do Pana wypowiedzi, w szczególności w zakresie tej części "Elbląska i Przasnyska to drogi wewnętrzne osiedla Zatrasie i Rudawka, a nie sposób na ominięcie korków na trasie AK czy Krasińskiego" - chciałem podkreślić, iż zgadzam się z Panem w 100%. To po części była właśnie intencja projektu. Innymi słowy jego celem jest "przywrócić lokalny charakter Zatrasia i Rudawki".
      Maciej Sokołowski  23.05.2016 11:54 Autor projektu
  • Witam mieszkam przy tej ulicy i nie zgadzam się z całym projektem, jestem za modernizacją ronda, nie jestem za progami zwlaniającymi.
    Powiększenie ronda ewentualnie podwyższenie części ronda z przyległymi pasami tak by trzeba było zwolnić przed całym skrzyżowaniem jest super pomysłem. Jestem przeciwnikiem aż 6 progów zwalniających, które nie poprawiają bezpieczeństwa tylko utrudniają ruch i powodują korki.Dodatkowo dla tych co mają samochody typu SUV i terenowe progi zwalniające nie zdają swojego zadania. Progi zwalniające dodatkowo wpływają na zużywanie zawieszenia, hamulcy (mogą też powodować większe zanieczyszczenie powietrza-spaliny z uwagi na sposób poruszania się pojazdu po progach zwalniających), dodatkowo pokonując progi autem kompaktowym jest mało komfortowe. Jak mam być szczery to jak mam jeździć codziennie do domu przez 6 progów zwalniających to uważam iż pomysłodawca tych progów jest debilem. Podejrzewam że, gdyby pomysłodawca progów przez cały dzień miał by po nich jeździć a dodatkowo płacić za naprawę zawieszenia odechciało by mu się takich pomysłów.
    Piotr2016  01.06.2016 13:43
  • Oczywiście, że wywyższenie przejść vide przejście na Przasnyskiej jest lepszym rozwiązaniem. Jednak tego typu koncepcja nie przeszłaby w dyskusji z ZDM (pomimo istnienia obiektywnych przesłanek wynikających z błędnej kwalifikacji drogi jako zbiorczej) - a negocjacje nie były wcale takie łatwe. Cały czas jest tu ruch autobusów (okazjonalny co prawda 1.11 ale jest) stąd tylko progi instalowane - jak zapewnia ZDM - w nowy sposób, który uniemożliwi ich omijanie - są tu możliwymi do wdrożenia. Projekt jest zatem kompromisem pomiędzy oczekiwaniami mieszkańców i rodziców dzieci uczęszczających do pobliskich szkół oraz miejskimi urzędnikami. A co do "wycieczek personalnych" to proponowałbym raczej dyskusję dot. tematu a nie osób - projektodawca jeździ drogami i też spotyka się z progami i jeszcze jakoś jeszcze mu się nie zdarzyło stracić zawieszenia. No chyba, że po Elbląskiej będzie się jeździć 80 km/godz. (czy więcej - to też się zdarza). Każdy kto będzie trzymał się przepisów - a o to tu chodzi - i jechał zgodnie z nimi przejedzie po ulicy bezpiecznie, bez strat własnych :).
    Maciej Sokołowski  01.06.2016 14:28 Autor projektu
  • Panie Macieju nadal się nie zgodzę z Panem wiem że jest Pan prawnikiem, cyklistą, biegaczem raczej nie kierowcą i uważam że nie ma pan takiej wiedzy na temat motoryzacji jak ja. Zawieszenie można bardzo łatwo uszkodzić na progach, jak mi pan nie wieży i próbuje to nam wmówić to mogę zaproponować spotkanie i jeśli ma pan auto przejedziemy się przepisowo po progu zwalniający i panu to udowodnię. Jeżeli twierdzi pan inaczej proszę przedstawić opinie rzeczoznawcy motoryzacyjnego który, napiszę że, progi zwalniające nie mogą powodować uszkodzenia zawieszania,zużywania hamulców i zwiększenia zanieczyszczenia powietrza. DODATKOWO JAKO CYKLISTA powinien pan w projekcie uwzględnić progi zwalniające dla rowerzystów , tak ścieżkę mamy przy Elbląskiej a rowerzyści jeżdżą bardziej niebezpiecznie w Warszawie niż kierowcy i co z tego że, kierowca zwolni z z powodu progów jak dziecko zostanie potrącone na pasach na ścieżce dla rowerów. Proszę tylko nie mówić że, potrącenia z rowerzystą jadącym od 20km do 50km nie jest groźne dla zdrowia lub życia dziecka czy dorosłego. Pisze to ponieważ uważam że, chce nam Pan taką wątpliwą przyjemność sprawić jaką są progi zwalniające a sam pan będzie jeździć sobie po ścieżkach i to na pana i innych cyklistów będą musiały uważać dzieci. Co do autobusów to bym powalczył na pana miejscu bo raz do roku autobusy na Elbląskiej to kpina i ztm nie powinien w ten sposobi blokować inwestycji.
    Tak naprawdę nikt kto zna się na motoryzacji, jest kierującym pojazdem mechanicznym nie zagłosuje na progi zwalniające. Progi to cofnięcie się w ewolucji bo chyba nie po to kładziemy asfalt by jeździło się lepiej a potem montujemy progi. Również możemy zwinąć asfalt i jeździć po klepisku też będzie podobny rezultat.
    Piotr2016  07.06.2016 10:34
    • Dzień dobry,

      Panie Piotrze, widzę, że jest Pan czujnym obserwatorem mojej skromnej osoby :) – niemniej jednak nie dopatrzył Pan się jednego – jestem również kierowcą i to od lat. I jako kierowca, podobnie jak wielu innych mieszkańców borykam się z problemem wyjazdu, gdy ul. Elbląską leci samochód, albo ich sznur uniemożliwiając wyjazd czy to z Przasnyskiej czy Saperskiej.

      Pierwotną ideą było wyniesienie przejść na pieszych, o co postulowały dyrekcje Szkół. Niestety, jak już wspominałem ZDM to zablokowało, stąd takie a nie inne rozwiązanie. Oczywiście, że jestem również za bezpieczeństwem ruchu rowerowego. Z chęcią zgłoszę coś w tym zakresie w następnym roku.

      Co do głosowania na progi zwalniające to przykład ul. Umińskiego pokazuje, iż nie do końca jest jak Pan pisze – ludzie domagają się bezpieczeństwa na tym rejonie Żoliborza. Elbląska nie jest autostradą, czy objazdem trasy AK. Niestety wielu kierujących samochodem o tym zapomina.

      Również z przyjemnością się z Panem spotkam i z chęcią porozmawiam na ten temat – zapraszam do kontaktu na prv. może jakaś kawa u Jana Piekarza?

      Pozdrawiam serdecznie,

      MS
      Maciej Sokołowski  07.06.2016 11:38 Autor projektu
  • Mieszkam u zbiegu Saperskiej i Elbląskiej, mieszkańcy czekają na ten projekt jak na zbawienie! Potrzebna inicjatywa, ma pełne poparcie.
    Wszystkie komentarze, że progi zniszczą zawieszenie samochodu (zniszczą piratom drogowym, którzy będą przekraczać przepisy - ci którzy zwalniają przy SZKOLE nie mają się czego obawiać), albo że rowery są bardziej niebezpieczne niż samochody można włożyć między bajki (proszę o statystyki wypadków z udziałem rowerów i z udziałem samochodów - dyskutujmy o faktach a nie o opiniach).
    SaperSaperska  07.06.2016 12:01
    • Dziękuję za komentarz. Tak też mi się wydawało, takie wrażenie odniosłem z rozmów z mieszkańcami dzielnicy (jeśli chodzi o to wspomniane czekanie na takie rozwiązanie infrastrukturalne, w szczególności w zakresie ronda - to chyba bezsporne).

      Odnosząc się do statystyk to warto przywołać najnowszy (z końcówki maja br., 25.05. 16 r.) raport ZDM dot. wypadków w Warszawie. Zgodnie z nim najbardziej zagrożoną grupą użytkowników dróg są piesi. Ponad połowa ofiar śmiertelnych to wynik potrącenia pieszego. Sprawcami najczęściej są kierowcy (w 4 na 5 przypadków). Co czwarty wypadek był spowodowany nieprawidłowym zachowaniem kierowców względem pieszych, m.in. nieudzieleniem im pierwszeństwa na przejściu dla pieszych czy nieprawidłowym przejeżdżaniem przejść dla pieszych. Co niepokojące, 2/3 potrąceń miało miejsce na przejściu dla pieszych – czyli tam, gdzie pieszy powinien czuć się bezwzględnie bezpiecznie.

      Co zaś dotyczy wspomnianych rowerzystów, to w całym 2015 r. rowerzyści byli sprawcami 34 wypadków, czyli 3,5% ogółu (aż 90% wszystkich wypadków powodują kierowcy pojazdów). 3/4 wypadków z udziałem rowerów wydarzyły się z winy kierowcy.

      Więcej: https://zdm.waw.pl/uploads/818/raport-zdm-web_1464183726.pdf
      Maciej Sokołowski  07.06.2016 13:39 Autor projektu
  • Witam każdy kto twierdzi że,progi niszczą samochody tylko pirata niech zapytają swojego mechanika co zużywa i niszczy w ich auta końcówki i gumy drążka stabilizatora a nawet końcówki drążka kierowniczego.Niech blacharza i tłumikarza zapytają od czego mają uszkodzenia wydechu i podłogi w aucie. Proszę tez zobaczyć same uszkodzenia na progach. Co do statystyk potrąceń rowerzystów to chyba trudno pokazać obraz rzeczywisty uczestników ruchu jadących do 50km/h bez tablic, bez ubezpieczenia oc ale jak czyjeś dziecko zostanie potrącone przez rowerzystę to proszę wtedy wypytywać o statystyki.
    Panie Macieju jest wiele bezpieczniejszych sposobów na spowolnienie ruchu, nie wiem czy wie pan i czy się tym interesował ale można zanotować sygnalizację do spowalniania ruchy tak gdy jedzie się z dozwoloną prędkością świeci się zielone, w momencie przekroczenia włącza się czerwone.
    Mogę też zaproponować o wiele tańszy sposób i bardziej skuteczny miejsc na ulicy parkingowych tak by je ominąć trzeba by było zjechać na przeciwny pas ruchu co też spowolni ruch a tym samym będzie tańszym rozwiązaniem.
    Piotr2016  08.06.2016 09:20
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany