22 - Bezpieczne przejścia dla pieszych i pasy rowerowe na wybranych ulicach Ursynowa

03.06.2015 18:44 W trakcie realizacji
Radosław
autor projektu

Stan realizacji projektu

Wykonano pasy rowerowe w dwóch ulicach - Cynamonowej i Dereniowej. Na ul. Bartóka powstały również azyle dla pieszych i poszerzono chodniki nad przejściami podziemnymi, a także przeniesiono przejście dla pieszych w bardziej komfortowe miejsce. Części elementów projektu została zrealizowana za środki dzielnicy spoza budżetu partycypacyjnego ze względu na przekroczenie kosztów.

Oddane głosy

2891
Realizowany przez: Wydział Infrastruktury dla Dzielnicy Ursynów
Aktualizacja: 08.05.2018 15:46

Projekt składa się z dwóch uzupełniających się elementów:
1) Poprawy bezpieczeństwa pieszych poprzez uniemożliwienie samochodom wyprzedzania przed przejściami dla pieszych oraz poszerzenie/utworzenie azyli dla pieszych (tam gdzie to możliwe);
2) Wyznaczenia pasów rowerowych na jezdni.
Projekt dotyczy ulic: Bartoka, , Herbsta, Jastrzębowskiego , Cynamonowej, Dereniowej.

Kategoria projektu

  • komunikacja/drogi
  • ochrona środowiska
  • przestrzeń publiczna

Koszt całkowity projektu

756 000,00 zł

Dzielnica

Ursynów


Charakter projektu

Ogólnodzielnicowy


Lokalizacja projektu

Projekt dotyczy ulic: Bartoka, , Herbsta, Jastrzębowskiego, Cynamonowej, Dereniowej,

Istotne informacje o lokalizacji

drogi publiczne gminne


Potencjalni odbiorcy projektu


Zasady korzystania z efektu realizacji projektu przez ogół mieszkańców

Projekt dotyczy dróg publicznych gminnych - jest ogólnodostępny.

Pełny opis projektu

1) Wiele przejść dla pieszych znajdujących się przy ulicach, których dotyczy wniosek nie jest bezpieczna. Przyczyną jest możliwość wyprzedzania samochodów bezpośrednio przed przejściami dla pieszych (dwa pasy ruchu w jednym kierunku lub bardzo szeroki jeden pas). Bardzo często zdarza się tak, że jeden samochód zatrzymuje się, by przepuścić pieszego, a drugi tego nie robi. Dochodzi wtedy do bardzo groźnych sytuacji, niekiedy tragicznych w skutkach.

Projekt przewiduje zmniejszenie liczby pasów ruchu z dwóch do jednego (lub zwężenie bardzo szerokiego pasa w przypadku ul. Cynamonowej) oraz utworzenie/poszerzenie azyli dla pieszych na przejściach (azyle piesze to przestrzeń na środku jezdni, w której może bezpiecznie zatrzymać się pieszy i przejść przez ulicę „na raty”).

Dzięki temu poprawi się bezpieczeństwo pieszych. Jednocześnie nie pogorszą się warunki ruchu samochodowego, gdyż jest on na tych ulicach na tyle mały, że do jego obsługi wystarczy po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. (w przypadku ul. Bartoka i Dereniowej potwierdziły to pomiary ruchu wykonane na zlecenie Urzędu Dzielnicy Ursynów). Zaoszczędzoną przestrzeń będzie można wykorzystać na pasy rowerowe, a na niektórych odcinkach również na parkowanie pojazdów.

Zmiany nie dotyczą przejść dla pieszych z sygnalizacją świetlną.

2) Na Ursynowie, gdzie coraz więcej osób jeździ rowerem, brakuje odpowiedniej infrastruktury rowerowej. Projekt oprócz poprawy bezpieczeństwa przejść dla pieszych uwzględnia wyznaczenie obustronnych, jednokierunkowych pasów rowerowych na ulicach, których dotyczy wniosek.
Pas rowerowy to wydzielony w jezdni pas ruchu przeznaczony wyłącznie dla ruchu rowerowego.

Obustronne, jednokierunkowe pasy dla rowerów, wyznaczane są przy obu krawędziach jezdni w kierunkach zgodnych z ruchem pojazdów. Oddzielenie ruchu rowerowego od ruchu samochodowego uzyskuje się poprzez ustawienie odpowiednich znaków drogowych, namalowanie odpowiednich linii i znaków na jezdni oraz ewentualnie dzięki zastosowaniu separatorów.

Projekt przewiduje również dodatkowe zmiany w organizacji ruchu na ul. Cynamonowej: m. in. utworzenie przejścia dla pieszych, uniemożliwienie parkowania w miejscach ograniczających widoczność (szczegóły w załączniku).

Uzasadnienie dla realizacji projektu

Bezpieczne przejścia dla pieszych:
- Uniemożliwienie wyprzedzania samochodów przed przejściami dla pieszych oraz poszerzenie azyli pieszych wydatnie poprawi bezpieczeństwo na tych przejściach.
- Jest to rozwiązanie znacznie tańsze niż stawianie sygnalizacji świetlnej przy każdym przejściu dla pieszych
Pasy rowerowe:
- Pasy rowerowe to rozwiązanie bardzo rozpowszechnione w krajach, w których rower jest popularnym środkiem transportu, a zarazem charakteryzujących się wysokimi wskaźnikami bezpieczeństwa ruchu drogowego;
-Wyznaczenie pasów rowerowych jest 5-10 razy tańsze niż budowa wydzielonej drogi rowerowej;
- W wielu wskazanych miejscach nie ma miejsca na budowę wydzielonej drogi rowerowej lub jej budowa wymagałaby zwężania chodników lub ograniczania terenów zielonych;

Wstępny kosztorys projektu wraz z wyszczególnieniem jego składowych

Koszt opracowania projektu nowej organizacji ruchu oraz jej wdrożenia dla poszczególnych ulic:
Bartoka: 0,6 km Dereniowa: 1,3 km
Herbsta: 0,8 km
Jastrzębowskiego: 0,9 km
Cynamonowa: 1,4 km

Całkowity koszt projektu: 756 000,00 zł

Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?

NIE



Napisz do autora pomysłu

Autor pomysłu nie podał adresu e-mail. Nie możesz się z nim skontaktować.


Komentarze (3)

  • Radosław  01.03.2015 12:44
    Zachęcam do zapoznania się z wywiadem, w którym starałem się wyjaśnić korzyści wynikające z tego projektu i rozwiać ewentualne wątpliwości: http://moto.haloursynow.pl/artykuly/budzet-partycypacyjny-dla-pieszych-rowerzystow-i-k,1648.htm
  • sergiusz  17.06.2015 13:30
    Makieta wspaniała :). Jestem za.
  • MarcinW2  23.06.2015 21:21
    Nie zgadzam się z tym, że pomysł pasów w tym miejscu na ul. Cynamonowej jest dobry. Są one za blisko wyjazdu (lewoskręt) od strony ul. Kulczyńskiego i Cynamonowego Domu. Uważam, że spowodują więcęj kolizji z udziałem pieszych, a piesi i tak będą przechodzili na całej długości ul. Cynamonowej.

Zaloguj się, aby komentować.