Bezpieczne przejścia dla pieszych i rozwój sieci tras rowerowych na Pradze

705
Wybrany w głosowaniu - Projekt zwycięski / W trakcie realizacji
Pomysł na rok 2016
Lokalizacja Praga-Północ
Autor pomysłu aleksander.buczynski
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
530 700 zł
Kategoria
  • komunikacja/drogi
  • przestrzeń publiczna
  • zdrowie
Poziom zgłaszanego projektu
ogólnodzielnicowy
Oddano 1842 głosów za tym projektem
Pakiet prostych i tanich usprawnień poprawiających bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów na praskich ulicach – pasy rowerowe, wyznaczanie przejść i przejazdów, budowa azylów na przejściach, uzupełnianie brakujących połączeń rowerowych. Elementy projektu zostały tak dobrane, by uzupełniać to, co już istnieje w terenie lub jest planowane do wykonania w 2015 r.

Realizacja pomysłu

Aktualizacja:
03.07.2020 12:57

Rozwój sieci tras rowerowych:

W ramach projektu wyznaczono pasy rowerowe na ul. Radzymińskiej, dopuszczono dwukierunkowy ruch rowerowy na ul. Rzeszotarskiej, Brzeskiej, Czynszowej i Jasińskiego oraz przebudowano układ dróg rowerowych w rejonie Wybrzeża Szczecińskiego. 

Bezpieczne przejścia dla pieszych:
dotychczas poprawiono bezpieczeństwo pieszych w następujących miejscach:

  • skrócenie przejścia dla pieszych na zjeździe z mostu Gdańskiego;
  • poszerzenie chodnika przy wejściu do ZOO od strony ul. Ratuszowej;
  • wyznaczenie przejść dla pieszych na ul. Szymanowskiego i Harnasie;
  • azyle dla pieszych na przejściach przez ul .Sierakowskiego przy pl. Weteranów i ul. Jasińskiego;
  • korekta geometrii skrzyżowania („uszy Myszki Miki”) na skrzyżowaniach ul. Strzeleckiej z ul. Konopacką i Kowelską;
  • korekta geometrii skrzyżowania ul. Zamoyskiego i Marcinkowskiego i budowa azyli na przejściach;
  • azyl na przejściu dla pieszych przez ul. Wileńską przy ul. Czynszowej;
  • azyle na przejściach dla pieszych przez ul. Szwedzką przy ul. Bródnowskiej, Kowieńskiej i Strzeleckiej;
  • azyl przez Jagiellońską (Zamoyskiego) przy Marcinkowskiego.

Planowana jest realizacja kolejnych elementów projektu:

  • *azyl na przejściu i zawężenie przekroju skryżowania ul. Wileńskiej z Inzynierską (w ramach wprowadzenia SPPN);
  • zawężenie przekroju skrzyżowania ul. Wileńskiej z Konopacką (w ramach wprowadzenia SPPN);
  • sygnalizacja na przejściu przez ul. Wybrzeże Szczecińskie przy moście Śląsko-Dąbrowskim (w trakcie realizacji w ramach przebudowy ulicy);
  • zawężenie zjazdu w kierunku Ronda Żaba z ronda Starzyńskiego (konieczne ponowne zgłoszenie robót budowlanych);
  • wyniesienie przejść dla pieszych na ul. Szanajcy (konieczna modyfikacja projektu wynikająca z potrzeby zapewnienia odwodnienia jezdni).

Opóźnienie realizacji projektu wynika z jego bardzo dużego zakresu wymagającego przygotowania kilkudziesięciu osobnych projektów, a także z konieczności kilkukrotnego powtarzania przetargów na wykonanie dokumentacji (dla części dotyczącej przejść dla pieszych) oraz realizację robót w terenie (dla części dotyczącej infrastruktury rowerowej).

Poprawa bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych na pl. Hallera oraz dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerów na jezdniach serwisowych ul. Jagiellońskiej jest planowane w ramach utworzenia centrum lokalnego na pl. Hallera.

Jednostka odpowiadająca za realizację: Zarząd Dróg Miejskich

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
ogólnodzielnicowy
Dzielnica:
Praga-Północ
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
al. Solidarności,
Brzeska,
Czynszowa,
Jagiellońska,
Jasińskiego,
Konopacka,
plac Hallera,
Radzymińska,
Ratuszowa,
Rzeszotarskiej,
Sierakowskiego,
Stalowa,
Strzelecka,
Szanajcy,
Szwedzka,
Szymanowskiego,
Wileńska,
Wybrzeże Helskie,
Wybrzeże Szczecińskie,
Zamoyskiego
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
41 przejść dla pieszych na terenie dzielnicy, ponadto rozwiązania rowerowe w al. Solidarności, na Jagiellońskiej, zjazdach z mostu Świętokrzyskiego, i "małej" Radzymińskiej.
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Pakiet prostych i tanich usprawnień poprawiających bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów na praskich ulicach – pasy rowerowe, wyznaczanie przejść i przejazdów, budowa azylów na przejściach, uzupełnianie brakujących połączeń rowerowych. Elementy projektu zostały tak dobrane, by uzupełniać to, co już istnieje w terenie lub jest planowane do wykonania w 2015 r.
Opis projektu

Pakiet prostych i tanich usprawnień poprawiających bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów na praskich ulicach – pasy rowerowe, wyznaczanie przejść i przejazdów, budowa azylów na przejściach - dobranych tak, by uzupełniać to co już istnieje w terenie lub jest planowane do wykonania w 2015 r. Na projekt składa się:
1. Wyznaczenie 9 nowych przejść dla pieszych.
2. Budowa lub montaż azylów lub półwyspów na 41 przejściach dla pieszych, zwracających uwagę kierowcom na lokalizację przejścia i uspokajających ruch samochodowy. Azyle pozwalają ponadto pieszym pokonywać przejście na raty, a zawężenia poprawiają wzajemną widoczność – sprawiają że pieszy nie jest zasłonięty np. przez parkujące samochody.
3. Budowa 3 wyniesionych przejść dla pieszych.
4. Wyznaczenie pasów rowerowych na ul. Radzymińskiej – przedłużenie planowanych na ten rok pasów na Ząbkowskiej. Obok pasów rowerowych wyznaczone zostaną pasy postojowe na jezdni, co pozwoli uwolnić chodniki od parkowania i poprawić także warunki ruchu pieszych. Proponowane zmiany częściowo uspokoją ruch zmieniając charakter ulicy z tranzytowej na bardziej miejską.
5. Dwukierunkowy ruch rowerów na 7 odcinkach lokalnych ulic jednokierunkowych, pozwalających na ominięcie ruchliwych jezdni lub pokonywania ich w poprzek.
6. Inne połączenia rowerowe:
- Zalegalizowanie wjazdu z mostu Śląsko-Dąbrowskiego i Sierakowskiego na drogę dla rowerów wzdłuż al. Solidarności oraz do Parku Praskiego.
- Korekta konfliktowego układu ciągów rowerowych na zjeździe z mostu Świętokrzyskiego na stronę praską.
Załączniki 1 i 2 przedstawiają szczegółowo listę proponowanych działań i rozwiązań, a załącznik 3 - ich mapę. Załącznik 4 przedstawia przykładowe rozwiązanie szczegółowe dla małej Radzymińskiej, a załącznik 5 - dla zjazdów z mostu Świętokrzyskiego. W załączniku 6 pokazano przykładowe technologie wykonania rozwiązań na przejściach dla pieszych, a w załączniku 7 - przykłady kontraruchu rowerowego z różnych miast Polski i Europy.
Uzasadnienie realizacji projektu
Projekt poprawi bezpieczeństwo ruchu na ulicach Pragi, w szczególności niechronionych użytkowników drogi - pieszych i rowerzystów. Elementy takie jak budowa azylów czy korekty przebiegu ścieżek rowerowych poprawią czytelność "drogi" i ograniczą konflikty pomiędzy jej użytkownikami. Nowe odcinki pasów i dróg dla rowerów poprawią spójność sieci tras rowerowych na Pradze. Elementy projektu zostały tak dobrane, by uzupełniać to, co już istnieje w terenie lub jest planowane do wykonania w 2015 r.

Wdrożenie projektu zachęci do wykonywania podróży wewnątrz dzielnicy (np. do szkoły lub przedszkola) pieszo lub rowerem, przyczyniając się do poprawy zdrowia publicznego. Stanowi praktyczną realizację miejskich dokumentów strategicznych.

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu
Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
znakowanie 12 przejść dla pieszych (przejścia i przejazdy przez drogi dwujezdniowe liczone podwójnie) 12 kpl x 1750 zł = 21 000 zł
Budowa wysp dzielących lub półwyspów zawężających przed przejściami dla pieszych 61 szt. x 2500 zł = 152 500 zł
Budowa wyniesionych przejść dla pieszych 3 szt. x 15000 zł = 45 000 zł
Budowa dróg dla rowerów 120 000 zł
Wyznaczenie pasów rowerowych (w tym projekt organizacji ruchu, oznakowanie pionowe i poziome) 1070 mb x 100 zł = 107 000 zł
Dopuszczenie ruchu „pod prąd” 25 200 zł
Dokumentacja projektowa 60 000 zł
RAZEM 530 700 zł
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
530 700,00 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Rodzaj oraz szacunkowa wartość kosztów eksploatacji efektu realizacji projektu w kolejnych latach
Koszty konserwacji i odnawiania oznakowania oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wysokość kosztów zależy od uzgodnionych na etapie weryfikacji szczegółowej technologii wykonania (patrz załącznik 6) - np. wyspy przykręcane są prostsze w realizacji od budowanych, ale wymagają częstszych napraw.

Jednocześnie realizacja projektu obniży koszty wypadków drogowych - w szczególności leczenia ofiar wypadków.
Szacunkowy roczny koszt eksploatacji:
0,00 zł

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (4)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Zmiany w projekcie:

    - dodałem wyznaczenie przejścia dla pieszych (z azylem) przez ul. Sierakowskiego na placu Weteranów) - jak w projekcie: https://app.twojbudzet.um.warszawa.pl/taskPropose/3432

    - skorygowałem trochę proponowane rozwiązania dla niektórych przejść (więcej "półwyspów", trochę mniej azylów)

    - do załącznika nr 4 dodałem typowy przekrój poprzeczny i skorygowałem rozwiązanie na odcinku Otwocka - Naczelnikowska tak by uwzględnić planowany chodnik pod wiaduktem

    - dodałem załączniki nr 6 i 7 - zbiory obrazków pokazujące, o co chodzi z tymi półwyspami, oznakowaniem azylów, najazdami sinusoidalnymi czy kontraruchem rowerowym
    aleksander.buczynski  22.03.2015 10:32
  • Rewelacja! Mam nadzieję, że przejdzie.
    asia.kedziora  27.04.2015 18:34
  • Świetny projekt!
    Jacek Grunt-Mejer  16.06.2015 21:04
  • trzymam kciuki - zagłosowałem i i namawiam do głosowania :)
    Tomasz P.  18.06.2015 23:11
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany