Bezpieczne przejścia dla pieszych, przejazdy dla rowerzystów i skrzyżowanie Pasteura/Winnicka

129
Niewybrany w głosowaniu
Pomysł na rok 2018
Lokalizacja Ochota
Stara Ochota
Autor pomysłu Maciej S.
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
216 500 zł
Kategoria
  • komunikacja/drogi
Poziom zgłaszanego projektu
lokalny
Projekt poprawi bezpieczeństwo na wybranych przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów wzdłuż Grójeckiej i Banacha oraz na skrzyżowaniu Pasteura/Winnicka. Wloty oraz skrzyżowanie lokalnych ulic zostaną wyniesione do poziomu chodnika/drogi dla rowerów, tak by zapobiec kolejnym wypadkom. Ograniczone zostaną konflikty między rowerzystami i pieszymi/kierowcami.

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
lokalny
Dzielnica:
Ochota
Obszar objęty pomysłem:
Stara Ochota
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
przejścia i przejazdy wzdłuż Banacha przez Wolnej Wszechnicy i wzdłuż Grójeckiej przez Spiską
skrzyżowanie Pasteura/Winnicka

chodnik wzdłuż budynku PKP Cargo przy Dalekiej
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
- przejście przez Spiską prowadzi do Szkoły Podstawowej nr 97, - skrzyżowanie Pasteura/Winnicka cechuje się dużym ruchem pieszym ze względu na bliskość Kampusu Ochota Uniwersytetu Warszawskiego
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Projekt poprawi bezpieczeństwo na wybranych przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów wzdłuż Grójeckiej i Banacha oraz na skrzyżowaniu Pasteura/Winnicka. Wloty oraz skrzyżowanie lokalnych ulic zostaną wyniesione do poziomu chodnika/drogi dla rowerów, tak by zapobiec kolejnym wypadkom. Ograniczone zostaną konflikty między rowerzystami i pieszymi/kierowcami.
Opis projektu
Celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa na wybranych przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów. Wloty lokalnych ulic podporządkowanych bez sygnalizacji świetlnej zostaną wyniesione do poziomu chodnika i drogi dla rowerów, zachowana zostanie też ciągłość nawierzchni. Dotyczy to przejść i przejazdów wzdłuż Banacha przez Wolnej Wszechnicy oraz wzdłuż Grójeckiej przez Spiską (przy szkole podstawowej).

Wyniesione do poziomu chodnika zostanie też skrzyżowanie Pasteura/Winnicka. Poprawi to warunki ruchu i widoczność. Ciągłość wysokości chodnika przy krawężnikach (np. przy pomocy krytych odpływów liniowych) umożliwi wygodne przechodzenie osobom o ograniczonej mobilności i rodzicom z wózkami. Na północnym ramieniu skrzyżowania wyniesienie powinno sięgać do chodnika z czerwonej kostki, umożliwiając przejście w poziomie chodnika. Trawnik po wschodniej stronie Pasteura powinien zostać zabezpieczony metalowym płotkiem lub żywopłotem. Południowo-zachodni narożnik skrzyżowania oraz wylot Winnickiej powinny zostać zabezpieczone za pomocą słupków.

Dodatkowo projekt przewiduje dosunięcie przejście przez Spiską do linii chodnika (zmniejszenie odstępu od jezdni do 5m) oraz udrożnienie chodnika przy Dalekiej poprzez umieszczenie w miejscach parkingowych przy budynku PKP Cargo progów najazdowych zapobiegających najeżdżaniu na chodnik.

Wyniesione przejścia i przejazdy, z zachowaniem ciągłości nawierzchni chodnika i drogi dla rowerów to rozwiązanie radykalnie poprawiające bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Zwraca uwagę kierowców skuteczniej niż dowolna liczba znaków i wymusza zmniejszenie prędkości przejazdu przez przejście. Jest zalecane m.in. w podręczniku "Ochrona pieszych", wydanym przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w 2014 r. Przykłady realizacji z kraju i zagranicy - w załączniku.

Wybrane zostały przejścia wzdłuż Grójeckiej i Banacha oraz skrzyżowanie Pasteura/Winicka ze względu na duże natężeniu ruchu - zarówno pieszego (m.in. ze względu na sąsiedztwo szkół i uczelni), jak i rowerowego (ulicą Banacha prowadzi jedna z najpopularniejszych tras rowerowych w Warszawie). Obecne rozwiązania nie zapewniają bezpieczeństwa - przykładowo, na przejściu przez Wolnej Wszechnicy dochodziło już do najechań na pieszych.
Uzasadnienie realizacji projektu
Rozwiązanie poprawi bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Ułatwi korzystanie z przejść osobom mniej sprawnych ruchowo i poprawi jakość jednej z najpopularniejszych tras rowerowych w Warszawie. Zapotrzebowanie na wyniesione przejścia potwierdza fakt, że pierwszy etap projektu - był w zeszłym roku jednym z najpopularniejszych projektów ogólnodzielnicowych.

Szerokie ulice Winnicka i Pasteura zachęcają do nielegalnego parkowania w obrębie skrzyżowania, co utrudnia, a czasami wręcz uniemożliwia przejście przez jezdnię. Kierowcy wjeżdżający na skrzyżowanie nie widzą się nawzajem, piesi wychodzący spomiędzy samochodów również są słabo widoczni.

Projekt jest uzupełnieniem dla projektów z poprzedniej edycji BP, wprowadzających strefy tempo 30 i wyniesione przejścia Pasteura/Banacha i Winnicka/Grójecka.

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu
Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
Wyniesienie przejść i przejazdów (+ dokumentacja projektowa): średnio 60 tys. zł x 2 lokalizacje = 120 tys. zł

Wyniesienie tarczy skrzyżowania Pasteura/Winnicka wraz z płotkiem na trawniku po stronie wschodniej, słupkami w narożniku przy stacji Veturilo oraz dostosowaniem odwodnienia – 88,5 tys. zł

Umieszczenie progów najazdowych (ograniczników parkowania) w miejscach parkingowych na Dalekiej od strony budynku PKP i korekta oznakowania poziomowego (odsunięcie miejsc parkingowych od ściany) - 15 x 400 zł, usunięcie słupków z chodnika - 1000 zł, oznakowanie poziome - 1000 zł - razem: 8 tys. zł
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
216 500,00 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE

Modyfikacje

17.03.2017 14:21
Autor projektu
17.03.2017 18:35
Autor projektu
25.04.2017 08:44
Koordynator w Zarządzie Dróg Miejskich

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

Brak komentarzy

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany