Bezpieczne przejścia, szybsze przesiadki na placu Zawiszy i 30 miejsc parkingowych na Grójeckiej

131
Oceniony negatywnie
Pomysł na rok 2018
Lokalizacja Ochota
Stara Ochota
Autor pomysłu Maciej S.
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
47 500 zł
Kategoria
  • komunikacja/drogi
Poziom zgłaszanego projektu
lokalny
Projekt pozwoli na poprawę bezpieczeństwa niskim kosztem, przy okazji poprawiając czytelność układu drogowego i skracając odległości między przystankami. Dodatkowo usprawniony zostanie ruch na wlocie Raszyńskiej, na czym skorzystają pasażerowie autobusów. Na Grójeckiej powstanie 30 nowych miejsc parkingowych wzdłuż pasa zieleni.

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
lokalny
Dzielnica:
Ochota
Obszar objęty pomysłem:
Stara Ochota
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
plac Zawiszy
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
wyloty Grójeckiej, Towarowej, Raszyńskiej i wschodni Al. Jerozolimskich, przystanek plac Zawiszy 04
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Projekt pozwoli na poprawę bezpieczeństwa niskim kosztem, przy okazji poprawiając czytelność układu drogowego i skracając odległości między przystankami. Dodatkowo usprawniony zostanie ruch na wlocie Raszyńskiej, na czym skorzystają pasażerowie autobusów. Na Grójeckiej powstanie 30 nowych miejsc parkingowych wzdłuż pasa zieleni.
Opis projektu
Projekt przewiduje poprawę warunków ruchu poprzez:
- ograniczenie niebezpiecznych zachowań na przejściach dla pieszych,
- uczytelnienie organizacji ruchu,
- skrócenie odcinków, na których może dochodzić do kolizji,
- dostosowanie układu pasów skrętu do faktycznego zapotrzebowania,
- zwiększenie liczby miejsc do parkowania,
- oraz przybliżenie przystanków.

Przy pomocy wyniesionego oznakowania znacząco (o 1/3-2/3) skrócone zostaną odcinki kolizyjne na przejściach przez wyloty Grójeckiej, Towarowej, Raszyńskiej i zachodni Al. Jerozolimskich. Jest to szczególnie istotne na Grójeckiej, gdzie zielone mają równocześnie piesi przechodzący przez przejście i samochody przejeżdżające przez nie (jadące z Towarowej). Dodatkowo, na Grójeckiej przestrzeń uzyskana dzięki zmianie organizacji ruchu zostanie przeznaczone na miejsca do parkowania wzdłuż szpaleru drzew (odcinek od przystanku autobusowego do Dalekiej).

Na wlocie Raszyńskiej zamiast wykorzystywanego w niewielkim stopniu pasa do lewoskrętu zostanie wydzielony pas do prawoskrętu, usprawniający ruch licznych autobusów kursujących w tej relacji (linie 128, 175, 504). (Pas do lewoskrętu zostanie zastąpione pasem ruchu ogólnego, z którego będzie można zjechać na istniejący pas do lewoskrętu wydzielony między jezdniami Al. Jerozolimskich - 20m dalej.)

Dodatkowo do skrzyżowania dosunięty zostanie przystanek plac Zawiszy 04 na Grójeckiej, skracając odległość do przejścia dla pieszych i innych przystanków.

Aby zmiany można było wprowadzić niskim kosztem, projekt nie przewiduje zmian w sygnalizacji.
Uzasadnienie realizacji projektu
Na placu Zawiszy tylko w latach 2011-2014 doszło do 13 zdarzeń drogowych z udziałem pieszych, w tym 2 wypadków śmiertelnych, z czego co drugie miało miejsce na przejściu dla pieszych. Obecna organizacja ruchu jest niebezpieczna i niezgodna z prawem, przewiduje bowiem większą liczbę pasów ruchu na wylotach niż na odpowiadających im wlotach. Takie rozwiązanie zachęca do rozwijania dużych prędkości i wyprzedzania na przejściach. Projekt pozwoli ograniczyć niebezpieczne zachowania na przejściach niskim kosztem, przy okazji poprawiającej warunki przesiadek oraz zapewniając dodatkowe miejsca do parkowania na Grójeckiej. Dodatkowo, autobusy będą mogły szybciej skręcać z Raszyńskiej w Al. Jerozolimskie.

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
Montaż wyniesionych powierzchni wyłączonych z ruchu i korekta oznakowania poziomego na pl. Zawiszy - 15 tys. zł
Przeniesienie wiaty przystanku plac Zawiszy 01 i części płytek oznaczających krawędź peronu - 10 tys. zł
Zmiana oznakowania poziomego na Grójeckiej (200 m.b.) - 20 tys. zł
Projekt organizacji ruchu - 2,5 tys. zł
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
47 500,00 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Rodzaj oraz szacunkowa wartość kosztów eksploatacji efektu realizacji projektu w kolejnych latach
Koszty konserwacji oznakowania - nieco wyższe od dotychczasowych z racji zastosowania oznakowania wyniesionego.
Szacunkowy roczny koszt eksploatacji:
500,00 zł

Modyfikacje

20.03.2017 16:22
Autor projektu

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (2)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Dobrze by było, aby autor projektu napisał, że chce zabrać kierowcom jeden pas ruchu przy ulicy Grójeckiej. To powinno zostać napisane jasno w tytule. W tej sytuacji jest to świadome wprowadzanie w błąd mieszkańców. Poza tym realizacja projektu kompletnie zablokowałaby i tak zakorkowany Pl. Zawiszy, co zresztą jest najpewniej zamiarem autora.
    autor_569cd0f9e9a0a  20.03.2017 12:33
    • Dziękuję za komentarz. Zwracam jednak uwagę, że ma niewiele wspólnego z rzeczywistością.

      Po pierwsze, trudno mówić o "zabieraniu pasa kierowcom", gdy ma on zostać w całości przeznaczony na parkowanie samochodów przez kierowców.

      Po drugie, trzeci pas ruchu na Grójeckiej pojawia się znikąd na skrzyżowaniu, bezpośrednio przed przejściem dla pieszych. Jest to niebezpieczne, niezgodne z prawem i nieczytelne, i nie ma wpływu na warunki ruchu samochodów.

      W relacji wschód->zachód na Grójecką prowadzi 1,5 pasa (jeden prowadzący na Al. Jerozolimskie i Grójecką, jeden prowadzący na Grójecką i Raszyńską). W praktyce, prawie cały ruch na wprost w Grójecką odbywa się z tego drugiego pasa (Grójecka/Raszyńska), pierwszy jest zdominowany przez samochody jadące na wprost w Al. Jerozolimskie. W relacji Towarowa-Grójecka, skręt też jest możliwy tylko z jednego (prawego) pasa, jako że może on też służyć do jazdy na wprost w Raszyńską. Uporządkowanie wlotu Grójeckiej spowoduje więc tylko poprawę bezpieczeństwa i czytelności skrzyżowania, a nie "zablokowanie" skrzyżowania. W praktyce, może wręcz usprawnić ruch, umożliwiając przejazd przez przejście dla pieszych po przejściu pieszego w strefę wydzieloną azylami. Obecnie kierowcy mają obowiązek czekać przed przejściem, aż pieszy przejdzie przez całą dziesięciometrową jezdnie.
      Maciej S.  20.03.2017 16:18 Autor projektu
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany