Koniec korków dla autobusów w Dolinie Służewieckiej

130
Oceniony negatywnie
Pomysł na rok 2018
Lokalizacja Ursynów
Ursynów Wysoki Północny
Autor pomysłu Maciej S.
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
100 000 zł
Kategoria
  • komunikacja/drogi
Poziom zgłaszanego projektu
lokalny
Pasażerowie autobusów to ponad 1/3 osób korzystających z jezdni Doliny Służewieckiej - warto przeznaczyć dla autobusów 1/3 jezdni, by mogły kursować szybko i niezawodnie, zwiększając przepustowość ulicy.

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
lokalny
Dzielnica:
Ursynów
Obszar objęty pomysłem:
Ursynów Wysoki Północny
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Dolina Służewiecka - od ul. Rodowicza do al. Wilanowskiej - 1,3km
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Pasażerowie autobusów to ponad 1/3 osób korzystających z jezdni Doliny Służewieckiej - warto przeznaczyć dla autobusów 1/3 jezdni, by mogły kursować szybko i niezawodnie, zwiększając przepustowość ulicy.
Opis projektu
Autobusy obecnie stoją w korkach w Dolinie Służewieckiej wraz z samochodami, mimo że każdy z nich przewozi tyle osób, co kilkadziesiąt samochodów. Wydzielenie jednego pasa ruchu jako buspasa pozwoli autobusom szybko i sprawnie pokonać zakorkowany odcinek. Wbrew pozorom, może to też mieć pozytywny wpływ na warunki ruchu samochodów dzięki zachęceniu do przesiadek do autobusów oraz uczytelnieniu sytuacji na skrzyżowaniach. Przykładowo, wydzielenie buspasa na Modlińskiej przyniosło skutek w postaci wzrostu średniej prędkości nie tylko autobusów, lecz również samochodów.

Szybszy przejazd autobusów może przełożyć się nie tylko na krótszy czas jazdy, lecz również częstsze kursy. Dzięki krótszemu czasowi przejazdu, lepsze warunki ruchu autobusów umożliwiają zwiększenie częstotliwości autobusów bez konieczności angażowania dodatkowych pojazdów i kierowców. Jako że rośnie konkurencyjność autobusów, przesiadają się do nich kolejnych pasażerowie, co stanowi przesłankę do zwiększenia liczby kursów. To z kolei przekłada się na wzrost przepustowości ulicy. Przykładowo, po wydzieleniu pasa autobusowo-tramwajowego na Trasie W-Z, przepustowość (liczona w liczbie osób) w szczycie popołudniowym wzrosła o ok. 37%.

Buspas zostanie wyznaczony na jezdni południowej, na odcinku od ul. Rodowicza do al. Wilanowskiej.
Uzasadnienie realizacji projektu
Buspasy poprawiają jakość podróży, skracając czas jazdy, zwiększając niezawodność i regularność kursów. Na przykład uruchomienie wspólnego torowiska tramwajowo-autobusowego na Trasie W-Z doprowadziło do zwiększenia prędkości autobusów w godzinach szczytu dwu-trzykrotnie: z 7-11km/h do 21-23 km/h.

Doliną Służewiecką kursuje 8 linii autobusowych, czyli 45 autobusów na godzinę w szczycie na najbardziej obłożonym odcinku (na najmniej obłożonym - 15 autobusów/h, czyli 1 co 4 minuty). Autobusami podróżuje co trzecia osoba korzystająca z jezdni. Tym samym wydzielony pas dla autobusów radykalnie poprawi przepustowość jezdni, umożliwiając ominięcie korków spowodowanych przez pozostałe dwie trzecie użytkowników.

Buspas ułatwi też włączenie się do ruchu autobusom linii 148 i 166 wyjeżdżających z Nowoursynowskiej.

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu
Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
Projekt zmian organizacji ruchu - 9 tys. zł
Uzupełnienie oznakowania poziomego i pionowego (1,3 km * 70 tys.) - 91 tys. zł
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
100 000,00 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (14)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Świetny pomysł! Może kierowcy się zastanowią zanim będą wozić się w jedną osobę całym samochodem.
    filefon9  16.01.2017 17:36
  • Popieram! Bardzo dobry pomysł!
    Tomasz Wałkuski  22.01.2017 00:34
  • Pomysł nieprzemyślany - delikatnie mówiąc. Wystarczy rano przejechać się Dolinką żeby zauważyć, że autobusy między Nowoursynowską a Wilanowską nie jeżdżą prawym pasem a środkowym, ponieważ nie chce im się stać za samochodami czekającymi na skręt w prawo w Al. Wilanowską. Buspas byłby pusty, a autobusy i tak jeździłyby środkowym pasem. Poza tym Dolinka to główna droga prowadząca do Mostu Siekierkowskiego i na drugą stronę Wisły - zabranie w tej chwili jednego jej pasa i przeznaczenie na buspas oznacza korki chyba od Piaseczna ze strony Puławskiej i Pól Mokotowskich ze strony Rzymowskiego. O buspasie można będzie porozmawiać jak pojawi się alternatywna trasa w postaci południowej obwodnicy.
    Berry_1983  29.01.2017 20:21
    • Dziękuję za uwagę. Projekt nie precyzuje, który pas ruchu zostanie przeznaczony dla autobusów. Nie zobowiązuje też do wzrostu korków - jak przytoczono w opisie na przykładzie badań przeprowadzonych na Modlińskiej, lepsza organizacja ruchu może poprawić płynność ruchu zarówno autobusów jak i samochodów.
      Maciej S.  31.01.2017 13:16 Autor projektu
    • To właśnie samochody tworzą korki - nie autobusy. Dlatego tworzenie buspasów jest jak najbardziej uzasadnione. Chodzi właśnie o to, żeby kierowcy mieli alternatywę i przesiedli się do autobusów.
      A buspasy powinny powstać przed POW, bo POW będzie głównie dla samochodów, a w Dolince powinien być priorytet dla autobusów
      Tomasz Wałkuski  03.02.2017 19:48
    • Tak właśnie - POW będzie dla samochodów, które w dużej mierze znikną z Dolinki i być może nie będzie już wtedy potrzeby tworzenia buspasa.
      Berry_1983  10.02.2017 11:20
    • Teoria i praktyka pokazuje, że taka hipoteza się nie sprawdzi. Wynika to z tego, że liczba samochodów nie jest stała. Budowa nowej drogi bez równoczesnych prac racjonalizujących wykorzystanie starej powoduje, że samochodów przybywa i zapychają zarówno nową trasę, jak i starą. Polecam szereg analiz na ten temat: http://www.zm.org.pl/?t=lewis-mogridge .
      Maciej S.  10.02.2017 11:44 Autor projektu
    • Ale jednak są też miejsca gdzie hipoteza się sprawdziła - np. Al.Krakowska w stronę Janek po otwarciu nowej wylotówki.
      PS. Nie otrzymałam odpowiedzi na pytanie który pas - jeśli nie prawy - byłby przeznaczony na buspas? W przypadku innego pasa jak autobusy podjeżdżałyby na przystanki? Przecinając pozostałe pasy? Bo likwidacji pasa zieleni pomiędzy jezdniami nie zakładam..
      Berry_1983  10.02.2017 13:25
    • W przypadku al. Krakowskiej upłynął dopiero niewiele ponad rok. Niemniej, podejrzewam że już teraz łączne natężenie ruchu na obu trasach jest większe niż na samej alei przed budową trasy równoległej.

      Jeśli chodzi o to, który pas przeznaczony zostanie dla autobusów, jest to do decyzji zarządcy drogi/inżyniera ruchu. Najbardziej naturalnym rozwiązaniem jest przeznaczenie pasa prawego, ale w przypadku gdyby analizy wykazały, że bardziej efektywny będzie pas środkowy, można zastosować i takie rozwiązanie. Szczegóły - jw. - do ustalenia na etapie realizacji projektu. Likwidacja zieleni oczywiście nie chodzi w grę, zwłaszcza po zasadzeniu drzew.
      Maciej S.  10.02.2017 13:58 Autor projektu
  • Pytanie - w takim razie który pas miałby być wyznaczony dla autobusów? Jeżeli nie byłby to prawy to jak usprawniłby wyjazd autobusów z Anody i Nowoursynowskiej? Chyba nie rozumiem idei projektu w takim razie. Poza tym nie porównywałabym Modlińskiej do Dolinki - na końcu Modlińskiej nie ma Mordoru :) Wydaje mi się też, że pojawienie się buspasa nie zmotywowałoby mieszkańców do przesiadania się do autobusów. Mieszkańcy Ursynowa korzystają jednak w większości z metra, a buspas na odcinku Nowoursynowska - Al. Wilanowska skróciłby czas jazdy może o 5-10 min, więc wielkiej różnicy nie ma. Tak naprawdę problemem jest wjechanie na Dolinkę z Anody albo Nowoursynowskiej, a buspas tego problemu nie rozwiąże. PS. żeby nie było - nie jestem przeciwniczką uprzywilejowania komunikacji miejskiej. Gdzie tylko mogę jeżdżę komunikacją i uważam, że buspasy są potrzebne. Ale nie wszędzie - i akurat na ten moment, w Dolince Służewieckiej - nie.
    Berry_1983  01.02.2017 09:28
    • Właśnie dlatego, że Dolinka prowadzi do Mordoru buspas będzie idealnym rozwiązaniem.
      W okolicach Domaniewskiej są ogromne problemy z parkowaniem.
      Metro do stacji Ursynów + buspas na Dolince Służewieckiej to najlepszy pomysł na sprawny dojazd z całego Ursynowa do Mordoru, na Ochotę oraz odkorkowanie KEN i Dolinki Służewieckiej.
      Idealnie byłoby, gdyby bliźniaczy projekt powstał dla Rzymowskiego (to już Mokotów) i Puławskiej
      Tomasz Wałkuski  03.02.2017 19:53
    • Akurat mieszkańcom Ursynowa to ten buspas nie usprawni dojazdu do Mordoru (bo to nie w tą stronę raczej) a powrót znacząco utrudni - ponieważ 136 będzie stało w korku jeszcze dłuższym niż teraz jeśli nie będzie buspasa już od Galerii Mokotów...A ktoś kto mieszka po drugiej stronie Wisły też nie dojedzie sprawniej do domu, bo nawet jak zostawi samochód przy metrze Ursynów i pojedzie do Mordoru 136 to wracając znów się przesiądzie do samochodu i na Dolince od Anody jak stoi w korku, tak będzie stał.
      Berry_1983  10.02.2017 12:08
  • Projekt jest delikatnie mówiąc nieprzemyślany, a twierdzenie, że wydzielenie buspasa na Modlińskiej przyniosło skutek w postaci wzrostu średniej prędkości nie tylko autobusów, lecz również samochodów - to nadużycie. Fakty są takie, że badanie parametrów ruchu przed wprowadzeniem buspasa odbyło się w mocno deszczowy dzień. Natomiast warunki po wprowadzeniu buspasa badano już przy słonecznej pogodzie.
    Zresztą, nawet autor inicjatywy wyznaczenia buspasa na Modlińskiej jakiś czas temu wnosił o likwidację buspasa na pewnym odcinku bo miał on negatywny wpływ na komunikację autobusową od strony Płochocińskiej.

    Dolina Służewiecka to przede wszystkim ciąg obwodowy (Obwodnica Miejska) o znaczeniu ogólnomiejskim - nie powinno się wogóle takiej sprawy rozpatrywać jako projektu na poziomie jakiegoś osiedla wcale nie największej dzielnicy Miasta Stołecznego Warszawy, bo jego skutki będą sięgać daleko poza granice tej dzielnicy.
    Suliborski  13.02.2017 22:58
  • Ten pas nie spełni w tym miejscu swojej roli. Coś do mnie te liczby z badań nie przemawiają. Może jakbym tamtędy nie jeździł, to mógłbym spróbować uwierzyć. Nazywajmy rzeczy po imieniu, na Dolince jest dramat! Jestem zdecydowanie przeciwny temu pomysłowi!
    Skwierawski  05.03.2017 15:52
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany