137 - Bezpieczne przejścia dla pieszych

13.01.2017 10:08 W trakcie realizacji
awatar Maciej S.
autor projektu

Stan realizacji projektu

W ramach projektu na przejściu dla pieszych przy skrzyżowaniu ul. Dobrej z Bednarską powstał azyl poprawiający bezpieczeństwo uczestników ruchu, głównie pieszych. Dla pozostałych elementów zadania prowadzone są prace projektowe.

Oddane głosy

815
Realizowany przez: Zarząd Dróg Miejskich
Aktualizacja: 17.08.2018 10:58

Szereg przejść w Śródmieściu jest pozbawionych azyli dla pieszych, czyli wysepek zapewniających widoczność i możliwość zatrzymania się. Taka alternatywa bardzo się przydaje np. w przypadku, kiedy z przeciwnej strony ktoś jedzie z dużą prędkością lub światło zmieniło się na czerwone, gdy pieszy jest dopiero w połowie jezdni. Naprawmy to!

Kategoria projektu

  • komunikacja/drogi

Koszt całkowity projektu

160 000,00 zł

Dzielnica

Śródmieście


Charakter projektu

Ogólnodzielnicowy


Lokalizacja projektu

Ulice: Dobra, Myśliwiecka, Bracka, Żurawia

Istotne informacje o lokalizacji

Przejścia przez: - Dobrą na skrzyżowaniach z Bednarską, Gęstą; - Myśliwiecką na skrzyżowaniach z al. Radiowej Trójki i Hoene-Wrońskiego - Żurawią i Bracką na skrzyżowaniu tych ulic

Klasyfikacja projektu


Potencjalni odbiorcy projektu


Zasady korzystania z efektu realizacji projektu przez ogół mieszkańców

Rozwiązanie będzie poprawiać bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu - non-stop!

Pełny opis projektu

Przechodzenie przez jezdnię może być nieprzyjemne i niebezpieczne, jeśli kierowcy wymuszają pierwszeństwo lub wyprzedzają na przejściu dla pieszych. Również w przypadku skrzyżowań z sygnalizacją świetlną przejście może być niebezpieczne dla osób starszych czy osób o ograniczonej mobilności. Mogą bowiem nie zdążyć przejść całej szerokości jezdni zanim światło zmieni się na czerwone. Zresztą nawet gdy mają zielone, przez pasy mogą przejeżdżać samochody skręcające (na zielonym równoległym lub na zielonej strzałce). We wszystkich tych przypadkach warunki ruchu i bezpieczeństwo mogą poprawić azyle, czyli wysepki chroniące pieszych na środku przejścia, czyli zazwyczaj między przeciwległymi kierunkami ruchu.

Projekt przewiduje budowę azyli oraz związane z tym inne rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo pieszych. Szczegóły poniżej:

1. Myśliwiecka/Hoene-Wrońskiego
Budowa jednej wyspy przed skrzyżowaniem i jednej bezpośrednio za przejściem dla pieszych. W ten sposób powstanie quasi-azyl. Dodatkowo powstanie przejście przez Hoene-Wrońskiego (jeżeli to możliwe - również wyposażone w azyl) i korekta łuku w zachodnim narożniku skrzyżowania (zmniejszenie powierzchni skrzyżowania).

2. Myśliwiecka/al. Radiowej Trójki - azyl na przejściu przez ul. Myśliwiecką

3. Żurawia/Bracka
Azyl na przejściu przez ul. Bracką oraz budowa wyspy w miejscu powierzchni wyłączonej z ruchu, aby utworzyć azyl na przejściu przez ul. Żurawią.

4. Dobra/Bednarska
Budowa azylu na przejściu przez ul. Dobrą. Wymaga to odsunięcia przejścia dla pieszych od tarczy skrzyżowania o ok. 4 m (aby zmieścić azyl i zachować przejezdność). Projekt może się wiązać z innymi korektami organizacji ruchu na skrzyżowaniu.

5. Dobra/Gęsta
Poszerzenie wąskiego chodnika po stronie południowo-zachodniej kosztem jezdni i/lub budowa azylu na przejściu. Szczegółowe rozwiązanie zostanie określone na etapie projektowym. W ramach projektu przewiduje się przebudowę wlotu ul. Gęstej (zwężenie do 1 pasa), co pozwoli poszerzyć chodnik w newralgicznym narożniku. Należy również przewidzieć likwidację co najmniej połowy zatoki postojowych po stronie BUW (zbyt blisko przejścia).






Uzasadnienie dla realizacji projektu

Azyle dla pieszych są niezbędne na przejściach przez szerokie ulice. Projekt pozwoli zapewnić bezpieczniejsze i wygodniejsze warunki do przechodzenia przez jezdnię, zwłaszcza dla osób starszych i dzieci.

Wstępny kosztorys projektu wraz z wyszczególnieniem jego składowych

1. Myśliwiecka/Hoene-Wrońskiego - quasi-azyl + korekta łuku, koszt 45 000 zł
2. Myśliwiecka/Radiowej Trójki - azyl, koszt 15 000 zł
3. Żurawia/Bracka - azyl + zabudowa wyspy, koszt 45 000 zł
4. Dobra/Bednarska - azyl + odsunięcie przejścia od skrzyżowania, koszt 15 000 zł
5. Dobra/Gęsta - azyl lub zwężenie jezdni, zabudowa zatoki parkingowej (likwidacja 4 miejsc), koszt 40 000 zł
Koszt łączny: 160 000 zł

Całkowity koszt projektu: 160 000,00 zł

Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?

TAK


Rodzaj oraz szacunkowa wartość kosztów eksploatacji efektu realizacji projektu w kolejnych latach

Utrzymanie i konserwacja oznakowania


Szacunkowy roczny koszt eksploatacji: 500,00 zł

Modyfikacje



Komentarze (3)

  • robertuzw  24.02.2017 14:34
    Projekt bardzo potrzebny, w wielu tych lokalizacjach wręcz niezbędny, natomiast chciałbym zaproponować rozszerzenie go o następujące 2 skrzyżowania w rejonie Solca i Powiśla:
    - Myśliwiecka/Hoene-Wrońskiego - gdzie szerokość jezdni jest zdecydowanie nie adekwatna do klasy technicznej i funkcji tej ulicy. Chodzi mi o przejście i przejazd rowerowy przez Myśliwiecką. Natomiast w przypadku przejścia przez Hoene-Wrońskiego trzeba by rozważyć poważniejsze zabiegi niż tylko sam azyl.
    - Solec/Ludna - wlot ul. Solec - tu zdarza się sporo sytuacji niebezpiecznych dla pieszych, więc zabezpieczenie w postaci azylu mogłoby się przydać.
    • Maciej S.  27.02.2017 14:19 Autor projektu
      Dziękuję za uwagi. Przejście przez Myśliwiecką na pewno dodam. Na Hoene-Wrońskiego Co do Solca, obawiam się, że może tam nie starczyć miejsca na dwumetrowy azyl przy zachowaniu obecnych trzech pasów, w tym wydzielonego pasa do lewoskrętu.
    • aleksander.buczynski  13.03.2017 17:44
      W sprawie Solec / Ludna: zwrócę uwagę, że te trzy pasy na wlocie Solca są same w sobie zagrożeniem, nie tylko dla pieszych, ale też dla samych kierowców. Jeśli na pasie do skrętu w lewo stoi samochód ustępujący pierwszeństwa, to ten na prawym pasie albo jedzie na ślepo, albo i tak czeka aż ten skręcający w lewo sobie pojedzie. Wzrost przepustowości dzięki dodatkowemu pasowi na wlocie podporządkowanym wynosi może 20%, a zagrożenie wzrasta przynajmniej dwukrotnie.

      Jakoś tak ze 3 lata temu próbowano temu zaradzić odsuwając linię zatrzymania na lewym pasie od skrzyżowania, ale wiele nie pomogło. Chociażby dlatego, że Ludna jest dwukierunkowa i im bardziej się cofnie ten na lewym pasie, tym mniej widzi w prawo. Z mapek ZDM wynika, że np. tylko w 2015 r. były 3 wypadki z rannymi, w tym 1 z pieszym i 2 stricte samochodowe.

      Można się powołać np. na "Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych" cz. I, pkt 5.1.7.2: "Nie należy stosować rozwiązań umożliwiających ustawienie się na wlocie podporządkowanym dwóch równoległych kolejek pojazdów, ograniczających widoczność drogi z pierwszeństwem przejazdu w obu kierunkach, a tym samym pogarszających warunki bezpieczeństwa ruchu."

      Ale oczywiście nie musi być to robione w ramach tego projektu, który i tak jest obszerny.

Zaloguj się, aby komentować.