Ze względu na obowiązujący stan epidemii zmianie uległ harmonogram budżetu obywatelskiego na 2021 r.

Ocena projektów: 22 stycznia - 24 czerwca 2020 r.
Odwołania od wyników oceny: 24 czerwca - 14 sierpnia 2020 r., w tym składanie odwołań przez autorów od 24 do 30 czerwca 2020 r.
Głosowanie: 1 - 15 września 2020 r.
Ogłoszenie wyników głosowania: 30 września 2020 r.

więcej informacji

Koło rowerowe - kontraruch i stojaki na rowery na Kole

143
Wybrany w głosowaniu - Projekt zwycięski / W trakcie realizacji
Pomysł na rok 2018
Lokalizacja Wola
Koło
Autor pomysłu Monika Pawłowska
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
42 000 zł
Kategoria
  • komunikacja/drogi
  • ochrona środowiska
  • przestrzeń publiczna
Poziom zgłaszanego projektu
lokalny
Oddano 291 głosów za tym projektem
Projekt zakłada wprowadzenie kontraruchu ("ruchu pod prąd") na lokalnych ulicach Koła (bez malowania pasów ani likwidacji miejsc postojowych, tylko tabliczki) oraz ustawienie stojaków rowerowych w różnych lokalizacjach (we współpracy z "Wola na 2 koła").

Realizacja pomysłu

Aktualizacja:
23.04.2020 12:23

W celu realizacji projektu dwukrotnie przeprowadzono procedurę wyboru wykonawcy w formule "zaprojektuj i wybuduj", jednak oba postępowania zostały unieważnione ze względu na brak ofert mieszczących się w kwocie zarezerwowanej na ten cel.

Ogłoszono trzecie postępowanie, tym razem obejmujące wykonanie samych projektów organizacji ruchu. W końcu udało się wyłonić wykonawcę. Sporządzono i zatwierdzono projekty stałej organizacji ruchu w zakresie wyznaczenia kontraruchu rowerowego (wraz z ograniczeniem prędkości do 30 km/h na ulicach gminnych: J.Brożka, Magistracka, Ożarowska, M.Bielskiego, W.Majakowskiego, Astronomów oraz w zakresie posadowienia 40 stojaków rowerowych na terenie dzielnicy.

W roku 2019 zostanie przeprowadzona procedura przetargowa na wyłonienie wykonawcy robót polegających na wdrożeniu organizacji ruchu w terenie.

 W dniu 11.04.2019 r. zamieszczono zaproszenie do złozenia oferty. Termin składania ofert wyznaczono  do dnia 06.05.2019 r. Wpłynęła jedna oferta na kwotę 231 855 zł brutto. Powyższa kwota  znacznie przekracza wysokość zabezpieczonych środków w planie. Przeprowadzono kolejną procedurę przetargową na na wyłonienie wykonawcy realizacji robót - termin składania ofert 28.06.2019 r. Nie wpłyneła żadna oferta. Obecnie trwa kolejna procedura przetargowa, termin składania ofert 26.07.2019 r.

projekt będzie sukcesywnie realizowany jako zadanie własne dzielnicy, na podstawie porozumienia zawartego z Zakładem Remontów i Konserwacji Dróg.

Jednostka odpowiadająca za realizację: Wydział Infrastruktury dla Dzielnicy Woli

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
lokalny
Dzielnica:
Wola
Obszar objęty pomysłem:
Koło
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Brożka (Ciołka-Księcia Janusza), Magistracka, Ożarowska Bielskiego i Majakowskiego wraz z dodatkowych ograniczeniem 30 km/h Astronomów wraz z usunięciem nielegalnego parkowania na wąskim chodniku po lewej stronie na odcinku Księcia Janusza-Lędzka
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
kontraruch - lokalne jednokierunkowe uliczki z uspokojonym ruchem; stojaki - lokalizacje skonsultowane internetowo poprzez stronę "Wola na 2 Koła" na Facebooku

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Projekt zakłada wprowadzenie kontraruchu ("ruchu pod prąd") na lokalnych ulicach Koła (bez malowania pasów ani likwidacji miejsc postojowych, tylko tabliczki) oraz ustawienie stojaków rowerowych w różnych lokalizacjach (we współpracy z "Wola na 2 koła").
Opis projektu
Projekt zakłada wyznaczenie kontraruchu na ulicach: Brożka (Ciołka-Księcia Janusza), Magistracka, Ożarowska Bielskiego i Majakowskiego wraz z dodatkowych ograniczeniem 30 km/h Astronomów wraz z usunięciem nielegalnego parkowania na wąskim chodniku po lewej stronie na odcinku Księcia Janusza-Lędzka. Są to ulice lokalne o uspokojonych ruchu, dlatego nie ma konieczności wyznaczania odrębnych kontrapasów - kontraruch może być wyznaczony tylko przy pomocy oznakowania pionowego (tzn. tabliczek "Nie dotyczy rowerów" - patrz przykładowe zdjęcie z ul. Bitwy pod Lenino na Woli). Nie jest konieczne malowanie kontrapasów ani likwidacja miejsc postojowych.

Drugą częścią projektu są stojaki rowerowe w pobliżu budynków użyteczności publicznych i skupisk lokali użytkowych:
5 stojaków:
-przy wejściu na plac zabaw w parku Moczydło
-przy kościele św. Józefa (najlepiej na terenie między kościołem a ul. Brożka, z tyłu cukierni)

po 2-3 stojaki w zależności od dostępnego miejsca:
-Wolskie Centrum Kultury(skrzyżowanie Deotymy.Obozowa)
-Urząd Pocztowy przy Obozowej 63/65 (skrzyżowanie Magistracka/Obozowa)
-Deotymy/Górczewska - przy budynku Górczewska 80 (lokale użytkowe - spożywczy, apteka, kawiarnia)
-Księcia Janusza/Traktorzystki, przy budynku Księcia Janusza 23 - lokale użytkowe, w tym sklep spożywczy
-skrzyżowanie Prymasa Tysiąclecia/Czorsztyńska (wejście do parku Moczydło)
-narożnik skrzyżowania Ciołka/Brożka (najwięcej miejsca w pn-zach narożniku)
-Dalibora/Dobrogniewa - koniec DDR, wejście do lasu
-Dahlberga przy wejściu do lasu
-przy placu zabaw w parku Księcia Janusza
-Przedszkole nr 58 (aby ułatwić odwożenie dzieci rowerem zamiast samochodem w lato, oraz zabezpieczenie narożnika skrzyżowania przed nielegalnym parkowaniem)
-wejście na bazarek ul. Newelska
Uzasadnienie realizacji projektu
KONTRARUCH jest:
-bezpieczny: rowerzysta i kierowca samochodu widzą się nawzajem
-wygodny: umożliwia rowerzystom bezpośrednie dotarcie do celu, bez jazdy naokoło, oraz omijanie ruchliwych ulic (tu: Gróczewskiej i Obozowej)
-zdrowy: jazda z dala od spalin i hałasu
-już stosowany w różnych miejscach Warszawy, w tym na Woli
-pomocny pieszym - mogąc legalnie jechać jezdnią, rowerzyści dużo rzadziej decydują się na nielegalną jazdę chodnikiem

STOJAKI w kształcie "odwróconego U" umożliwiają przypięcie roweru za ramę w sposób bezpieczny (rower nieprzypięty lub przypięty za przednie koło łatwiej ukraść) i wygodny (bez schylania się do samej ziemi i brudzenia rąk o koło).

Charakterystyka

Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
kontraruch 6 ulic wraz z projektem: 6x5000 zł=30000 zł
40 stojaków: 40x300 zł=12000 zł
(na podstawie strony Ile kosztuje miasto)
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
42 000,00 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE

Modyfikacje

14.01.2017 21:06
Autor projektu
15.01.2017 14:07
Autor projektu
22.01.2017 17:04
Autor projektu
23.01.2017 11:30
Autor projektu
30.01.2017 10:14
Koordynator w dzielnicy Wola
30.01.2017 10:16
Koordynator w dzielnicy Wola
30.01.2017 10:17
Koordynator w dzielnicy Wola
30.01.2017 10:18
Koordynator w dzielnicy Wola
30.01.2017 10:43
Koordynator w dzielnicy Wola
30.01.2017 13:16
Wydział Budżetu Obywatelskiego w Centrum Komunikacji Społecznej
31.01.2017 11:56
Koordynator w dzielnicy Wola
03.02.2017 09:31
Koordynator w dzielnicy Wola
19.04.2017 15:17
Koordynator w dzielnicy Wola
19.04.2017 15:23
Koordynator w dzielnicy Wola

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (8)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • To nadal jest wersja robocza - proszę o komentarze, zwłaszcza dotyczące lokalizacji stojaków!
    MonikaPaw  13.01.2017 19:47 Autor projektu
  • Mam bardzo podobny projekt w wersjach roboczych, ale lepiej, że powyższy projekt został utworzony, bo obejmuje dużo więcej ulic :)
    I pierwszy projekt na Kole w tej edycji ;)
    partycypacjonista  14.01.2017 15:04
    • dziękuję za pozytywny komentarz :) Możemy też połączyć siły - mógłby Pan zostać drugim autorem mojego projektu
      MonikaPaw  14.01.2017 16:06 Autor projektu
    • Proponuję stojaki rowerowe umieścić w tym miejscu (za siatką terenu kościoła św. Józefa): 52.244201, 20.947410
      partycypacjonista  18.01.2017 20:50
  • Być może warto rozważyć malowanie pasów, sierżantów i strzałek tuż przed skrzyżowaniami. Chodzi mi o coś takiego, jak zrobiono ostatnio na Emilii Plater. Z moich doświadczeń wynika, że dyscyplinuje to kierowców (nie ustawiają się przy lewej krawędzi do skrętów w lewo, przez co nie blokują kontraruchu). W opisie projektu warto dodać jawnie, że nie zakłada likwidacji żadnych miejsc parkingowych. To czasem pomaga w dyskusjach :)
    MarcinKawka  23.01.2017 11:24
    • hmmm, w opisie już było o nielikwidowaniu miejsc parkingowych, w pierwszym akapicie pierwszego opisu :) Ale na wszelki wypadek dodałam też w skróconym.

      Co do malowania na skrzyżowaniach: wolałabym tego uniknąć. Po pierwsze dlatego, że jakby zacząć malować, to mogłoby się okazać, że jednak będzie ingerencja w parkowanie, no i koszt też wyższy. Po drugie - myślę, że na takich uliczkach naprawdę nie są konieczne. Podobnie, jak na tego typu ulicach nie trzeba malować co krok zebr, bo założenie jest takie, że w strefie uspokojonego ruchu można przechodzić przez ulicę gdziekolwiek. Proszę spojrzeć na Google Maps - ulica Astronomów to nie to samo, co Emilii Plater. :)
      MonikaPaw  23.01.2017 11:42 Autor projektu
    • No właśnie mam z tym pewien problem, jeżdżę co rano Astronomów na rowerze, a wracam wieczorem Małego Franka. Obie ulice są na tyle wąskie, że jak tylko jakiś samochód "stanie na awaryjnych", ominięcie go stanowi nie lada wyzwanie (przy obu poboczach zastawionych). Przy kontraruchu oznacza to w praktyce konieczność cofania (kto ma wówczas pierwszeństwo?).

      Na Emilii Plater jestem w stanie wyminąć się nawet ze śmieciarką. Faktycznie jest szersza.

      Co do malowania - według kodeksu zabronione jest parkowanie do 10 metrów od skrzyżowania (widoczność!). Zatem formalnie nie ma tam miejsc parkingowych i można malować oznakowanie, bez jakiejkolwiek likwidacji.
      MarcinKawka  23.01.2017 11:52
    • nie wiem, kto ma pierwszeństwo - chyba nikt, podobnie jak wtedy, kiedy ulica dwukierunkowa jest czymś zastawiona i dwa samochody musza się jakoś minąć. Samochody na awaryjnych blokują nie tylko rowery, ale też inne samochody - a z kolei rower jadący "z prądem" 15-20 km/h (np. ja, w sytuacji, kiedy w każdej chwili ktoś może mi wyjść lub otworzyć przed nosem drzwi samochodu) blokuje samochody, które chciałyby jechać szybciej - to zdarzało mi się regularnie na ul Monte Cassino i muszę powiedzieć, że byłam mile zaskoczona tym, że nikt na mnie nie trąbił. Na tego typu ulicach trzeba się jakoś wzajemnie tolerować i tyle.

      Wiem, że w obrębie 10 metrów jest zakaz, ale obawiam się, że jeśli kierowców nie powstrzymuje skrzyżowanie, to czerwony pas ich też nie powstrzyma (oraz nie powstrzyma tych, którzy stoją na awaryjnych pod Karotką na Małego Franka, bo chyba to tam najczęściej jest problem).

      Takie jest moje zdanie, ale zobaczymy, co będzie w czasie dyskusji i weryfikacji. Jeśli np. Inżynier Ruchu uzna, że trzeba zaznaczyć wylotu skrzyżowania, to nie będę protestować.
      MonikaPaw  23.01.2017 12:28 Autor projektu
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany