143 - Koło rowerowe - kontraruch i stojaki na rowery na Kole

13.01.2017 19:46 W trakcie realizacji
awatar Monika Pawłowska
autor projektu

Stan realizacji projektu

W celu realizacji projektu dwukrotnie przeprowadzono procedurę wyboru wykonawcy. Wpłynęła jedna oferta znacznie przewyższająca wartość zamówienia. W chwili obecnej trwa trzecia procedura wyboru wykonawcy, obejmująca wykonanie samych projektów organizacji ruchu.

Oddane głosy

291
Realizowany przez: Wydział Infrastruktury dla Dzielnicy Woli
Aktualizacja: 01.08.2018 14:22

Projekt zakłada wprowadzenie kontraruchu ("ruchu pod prąd") na lokalnych ulicach Koła (bez malowania pasów ani likwidacji miejsc postojowych, tylko tabliczki) oraz ustawienie stojaków rowerowych w różnych lokalizacjach (we współpracy z "Wola na 2 koła").

Kategoria projektu

  • komunikacja/drogi
  • ochrona środowiska
  • przestrzeń publiczna

Koszt całkowity projektu

42 000,00 zł

Dzielnica

Wola


Charakter projektu

Lokalny, Koło


Lokalizacja projektu

Brożka (Ciołka-Księcia Janusza), Magistracka, Ożarowska Bielskiego i Majakowskiego wraz z dodatkowych ograniczeniem 30 km/h Astronomów wraz z usunięciem nielegalnego parkowania na wąskim chodniku po lewej stronie na odcinku Księcia Janusza-Lędzka

Istotne informacje o lokalizacji

kontraruch - lokalne jednokierunkowe uliczki z uspokojonym ruchem; stojaki - lokalizacje skonsultowane internetowo poprzez stronę "Wola na 2 Koła" na Facebooku


Potencjalni odbiorcy projektu


Zasady korzystania z efektu realizacji projektu przez ogół mieszkańców

Ulica ogólnodostępna

Pełny opis projektu

Projekt zakłada wyznaczenie kontraruchu na ulicach: Brożka (Ciołka-Księcia Janusza), Magistracka, Ożarowska Bielskiego i Majakowskiego wraz z dodatkowych ograniczeniem 30 km/h Astronomów wraz z usunięciem nielegalnego parkowania na wąskim chodniku po lewej stronie na odcinku Księcia Janusza-Lędzka. Są to ulice lokalne o uspokojonych ruchu, dlatego nie ma konieczności wyznaczania odrębnych kontrapasów - kontraruch może być wyznaczony tylko przy pomocy oznakowania pionowego (tzn. tabliczek "Nie dotyczy rowerów" - patrz przykładowe zdjęcie z ul. Bitwy pod Lenino na Woli). Nie jest konieczne malowanie kontrapasów ani likwidacja miejsc postojowych.

Drugą częścią projektu są stojaki rowerowe w pobliżu budynków użyteczności publicznych i skupisk lokali użytkowych:
5 stojaków:
-przy wejściu na plac zabaw w parku Moczydło
-przy kościele św. Józefa (najlepiej na terenie między kościołem a ul. Brożka, z tyłu cukierni)

po 2-3 stojaki w zależności od dostępnego miejsca:
-Wolskie Centrum Kultury(skrzyżowanie Deotymy.Obozowa)
-Urząd Pocztowy przy Obozowej 63/65 (skrzyżowanie Magistracka/Obozowa)
-Deotymy/Górczewska - przy budynku Górczewska 80 (lokale użytkowe - spożywczy, apteka, kawiarnia)
-Księcia Janusza/Traktorzystki, przy budynku Księcia Janusza 23 - lokale użytkowe, w tym sklep spożywczy
-skrzyżowanie Prymasa Tysiąclecia/Czorsztyńska (wejście do parku Moczydło)
-narożnik skrzyżowania Ciołka/Brożka (najwięcej miejsca w pn-zach narożniku)
-Dalibora/Dobrogniewa - koniec DDR, wejście do lasu
-Dahlberga przy wejściu do lasu
-przy placu zabaw w parku Księcia Janusza
-Przedszkole nr 58 (aby ułatwić odwożenie dzieci rowerem zamiast samochodem w lato, oraz zabezpieczenie narożnika skrzyżowania przed nielegalnym parkowaniem)
-wejście na bazarek ul. Newelska

Uzasadnienie dla realizacji projektu

KONTRARUCH jest:
-bezpieczny: rowerzysta i kierowca samochodu widzą się nawzajem
-wygodny: umożliwia rowerzystom bezpośrednie dotarcie do celu, bez jazdy naokoło, oraz omijanie ruchliwych ulic (tu: Gróczewskiej i Obozowej)
-zdrowy: jazda z dala od spalin i hałasu
-już stosowany w różnych miejscach Warszawy, w tym na Woli
-pomocny pieszym - mogąc legalnie jechać jezdnią, rowerzyści dużo rzadziej decydują się na nielegalną jazdę chodnikiem

STOJAKI w kształcie "odwróconego U" umożliwiają przypięcie roweru za ramę w sposób bezpieczny (rower nieprzypięty lub przypięty za przednie koło łatwiej ukraść) i wygodny (bez schylania się do samej ziemi i brudzenia rąk o koło).

Wstępny kosztorys projektu wraz z wyszczególnieniem jego składowych

kontraruch 6 ulic wraz z projektem: 6x5000 zł=30000 zł
40 stojaków: 40x300 zł=12000 zł
(na podstawie strony Ile kosztuje miasto)

Całkowity koszt projektu: 42 000,00 zł

Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?

NIE


Modyfikacje



Komentarze (8)

  • MonikaPaw  13.01.2017 19:47 Autor projektu
    To nadal jest wersja robocza - proszę o komentarze, zwłaszcza dotyczące lokalizacji stojaków!
  • partycypacjonista  14.01.2017 15:04
    Mam bardzo podobny projekt w wersjach roboczych, ale lepiej, że powyższy projekt został utworzony, bo obejmuje dużo więcej ulic :)
    I pierwszy projekt na Kole w tej edycji ;)
    • MonikaPaw  14.01.2017 16:06 Autor projektu
      dziękuję za pozytywny komentarz :) Możemy też połączyć siły - mógłby Pan zostać drugim autorem mojego projektu
    • partycypacjonista  18.01.2017 20:50
      Proponuję stojaki rowerowe umieścić w tym miejscu (za siatką terenu kościoła św. Józefa): 52.244201, 20.947410
  • MarcinKawka  23.01.2017 11:24
    Być może warto rozważyć malowanie pasów, sierżantów i strzałek tuż przed skrzyżowaniami. Chodzi mi o coś takiego, jak zrobiono ostatnio na Emilii Plater. Z moich doświadczeń wynika, że dyscyplinuje to kierowców (nie ustawiają się przy lewej krawędzi do skrętów w lewo, przez co nie blokują kontraruchu). W opisie projektu warto dodać jawnie, że nie zakłada likwidacji żadnych miejsc parkingowych. To czasem pomaga w dyskusjach :)
    • MonikaPaw  23.01.2017 11:42 Autor projektu
      hmmm, w opisie już było o nielikwidowaniu miejsc parkingowych, w pierwszym akapicie pierwszego opisu :) Ale na wszelki wypadek dodałam też w skróconym.

      Co do malowania na skrzyżowaniach: wolałabym tego uniknąć. Po pierwsze dlatego, że jakby zacząć malować, to mogłoby się okazać, że jednak będzie ingerencja w parkowanie, no i koszt też wyższy. Po drugie - myślę, że na takich uliczkach naprawdę nie są konieczne. Podobnie, jak na tego typu ulicach nie trzeba malować co krok zebr, bo założenie jest takie, że w strefie uspokojonego ruchu można przechodzić przez ulicę gdziekolwiek. Proszę spojrzeć na Google Maps - ulica Astronomów to nie to samo, co Emilii Plater. :)
    • MarcinKawka  23.01.2017 11:52
      No właśnie mam z tym pewien problem, jeżdżę co rano Astronomów na rowerze, a wracam wieczorem Małego Franka. Obie ulice są na tyle wąskie, że jak tylko jakiś samochód "stanie na awaryjnych", ominięcie go stanowi nie lada wyzwanie (przy obu poboczach zastawionych). Przy kontraruchu oznacza to w praktyce konieczność cofania (kto ma wówczas pierwszeństwo?).

      Na Emilii Plater jestem w stanie wyminąć się nawet ze śmieciarką. Faktycznie jest szersza.

      Co do malowania - według kodeksu zabronione jest parkowanie do 10 metrów od skrzyżowania (widoczność!). Zatem formalnie nie ma tam miejsc parkingowych i można malować oznakowanie, bez jakiejkolwiek likwidacji.
    • MonikaPaw  23.01.2017 12:28 Autor projektu
      nie wiem, kto ma pierwszeństwo - chyba nikt, podobnie jak wtedy, kiedy ulica dwukierunkowa jest czymś zastawiona i dwa samochody musza się jakoś minąć. Samochody na awaryjnych blokują nie tylko rowery, ale też inne samochody - a z kolei rower jadący "z prądem" 15-20 km/h (np. ja, w sytuacji, kiedy w każdej chwili ktoś może mi wyjść lub otworzyć przed nosem drzwi samochodu) blokuje samochody, które chciałyby jechać szybciej - to zdarzało mi się regularnie na ul Monte Cassino i muszę powiedzieć, że byłam mile zaskoczona tym, że nikt na mnie nie trąbił. Na tego typu ulicach trzeba się jakoś wzajemnie tolerować i tyle.

      Wiem, że w obrębie 10 metrów jest zakaz, ale obawiam się, że jeśli kierowców nie powstrzymuje skrzyżowanie, to czerwony pas ich też nie powstrzyma (oraz nie powstrzyma tych, którzy stoją na awaryjnych pod Karotką na Małego Franka, bo chyba to tam najczęściej jest problem).

      Takie jest moje zdanie, ale zobaczymy, co będzie w czasie dyskusji i weryfikacji. Jeśli np. Inżynier Ruchu uzna, że trzeba zaznaczyć wylotu skrzyżowania, to nie będę protestować.

Zaloguj się, aby komentować.